• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Aina potta päähän!

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Duunikaveri lähti siirtämään prätkäänsä duunipaikan etupihalta takapihan talliin, takavalon vaihtoa varten, matkaa noin 200m.
Eihän tommosta varten tartte duunivaatteita vaihtaa pois, saati sitten kypärää laittaa päähän.
Etupihalta käännytään takapihalle johtavalle tielle jonka pituus n. 100m, Pieni kiihdytys ja oikean puolen parkkipaikalta auto eteen, eturengas lukkoon pyörä kyljelleen. Kuski liukuu asfalttia pitkin (ilman ajovarusteita ja kypärää) n. 20m ja pyörä 50m.
Kuski makaa sairaalassa, tällähetkellä koomassa, sisäinen aivoverenvuoto.
sad_orig.gif

Siispä aina potta päähän, vaikka tuntuis kuinka typerältä!
bowdown.gif

Hyi tana et tuntu pahalta lukee. Mäkin ajan aina etupihalta talliin ilman kypärää matkaa vaivaiset 30m. Täytyy kyl muuttaa tapoja. Toivottavasti kaveri tervehtyy täysin.

Pieni kiihdytys ja pyörä liukuu 50m... Paljonkohan vaatii vauhtia? yli 80km/h? No joka tapauksessa ikävä juttu.

Itse olen vastaavantyyppisiä siirtoja joskus tehnyt, niin ei siinä kyllä juuri kiihdytellä tai ajella yli 40km/h.

confused_orig.gif
Toivotaan että kaveri vielä nousee joskus mopon päälle.

Valitettavaa! Itse en aja edes takapihalta (missä pesen pyörän) etupihalle ilman kypärää, taluttamalla jaksaa sen verran työntää!

... taluttamalla jaksaa sen verran työntää!
Tätä ei ehkä kaikki tiedä: prätkän talutuskin vaatii lain mukaan kypärän (mitenkään ottamatta kantaa pykälän järkevyyteen).

Itse ajan toisinaan n. 6 metrin matkan kadulta luiskaa ylös talliin ja laitan aina kypärän päähän. Suurin syy on tosin se, että jos unohtaisin kyyristyä, niin päälakeni osuisi ylösnostettuun oveen.

edit:typo

Harmillinen homma mutta hyvä muistutus siitä miten pienestä se on loppujen lopuksi kiinni. Mutta on tuossa jo huonoa tuuriakin, todella huono mäihä...

Tätä ei ehkä kaikki tiedä: prätkän talutuskin vaatii lain mukaan kypärän (mitenkään ottamatta kantaa pykälän järkevyyteen).
Anteeksi, mutta voisikos joku selventää tämän pätkällä lakitekstiä tms
withstupid.gif
Itse ainakin olen jo peruskoulussa oppinut että polkupyöräilijästä tulee jalankulkija kun hän taluttaa pyöräänsä = jalankulkijan säännöt. Samaa luonnollisestikin soveltaen niin mopoon kuin prätkään. Ja mikäs pykälä sitten muka määrää että jalankulkijalla pitää olla kypärä päässä
eek.gif
Tietty ajatusta jatkaen jos kerran moottoripyörällä pitää käyttää myös taluttaessa kypärää, ei hän olekaan jalankulkija vaan yhä motoristi ja moottoripyörällähän saa ajaa mm. moottoritiellä - ilmeisesti vaikka sitten taluttaen
033102bebe_1_prv.gif

Anteeksi, mutta voisikos joku selventää tämän pätkällä lakitekstiä tms
withstupid.gif
Itse ainakin olen jo peruskoulussa oppinut että polkupyöräilijästä tulee jalankulkija kun hän taluttaa pyöräänsä = jalankulkijan säännöt. Samaa luonnollisestikin soveltaen niin mopoon kuin prätkään. Ja mikäs pykälä sitten muka määrää että jalankulkijalla pitää olla kypärä päässä
eek.gif
Tietty ajatusta jatkaen jos kerran moottoripyörällä pitää käyttää myös taluttaessa kypärää, ei hän olekaan jalankulkija vaan yhä motoristi ja moottoripyörällähän saa ajaa mm. moottoritiellä - ilmeisesti vaikka sitten taluttaen
033102bebe_1_prv.gif
Juu, kyllä kypärä pitää olla lain mukaan päässä työntäessäkin. Mopon työntämistä ei voi soveltaa prätkään, työntäessäkin pitää olla A-kortti. Ilmeisesti lainsäätäjä on ajatellut, että painavampi laite on vaikeampi hallittava ja voi aiheuttaa vaaraa muille.

Kieltämättä prätkän työntäminen laillisesti motarilla vaikuttaa hiukan oudolta, mutta tuskin nyt kukaan Helsingistä Tampereelle lähtee työntämään. Parikin kilometriä saa hien pintaan... (nimim. kyllä tää bensa tonne seuraavalle asemalle riittää, kun siellä on halvempaakin...)
withstupid.gif

EDIT:

TLL, 1 Luku, 2 pykälä
Määritelmiä
Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
...
11)jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa

No ei hemmetti, pitää ihmisellä olla surullista tuuria. Toivottavasti kaveri paranee ja joskus vielä pyörän päälle palaa...

Täytyy kyllä myöntää, että on tullut joskus ilman kypärää siirreltyä pyörää olemattomia matkoja. Tämä siis todistaa, että olematonta matkaa ei ole olemassakaan.

OT:
Vai että pitää olla kypärä päässä pyörää siirrettäessä?? No minä kyllä vaadin, että autoa työnnettäessä pitää käyttää turvavyötä!!

Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, niin 27 metriä oli eräällä kolaripaikalla matka, jonka kuski ehti ajaa. Kuolemaan johti tämä reissu ja ilman kypärää tietenkin. Löi päänsä eikä ehtinyt katua. Muistakaa nyt hyvät kanssaihmiset aina laittaa se kypärä päähän, kun olette mp:llä liikkeellä. Tai eihän se ole muistamisesta kiinni.

Kieltämättä prätkän työntäminen laillisesti motarilla vaikuttaa hiukan oudolta, mutta tuskin nyt kukaan Helsingistä Tampereelle lähtee työntämään.
No ohhoh! Uskottava kai se sitten vain on
eek.gif
Liekö sitten sattumut lainsäätäjälle vain samankaltainen lapsus kuin aikanaan alle 15v henkilön kyysimisessä - ei tartte kypärää
crazy.gif
No onneksi edes tämä kohta on nykyisessä korjattu
wink.gif

No lähinnä meinasin tuota moottori-juttua että jos kerrat ET ole jalankulkija, et myöskään saa käyttää motarin piennarta kun pientareellahan ei saa ajaa paitsi mopot ja polkupyörät, mutta noilla kummallakaanhan ei ole asiaa motarille => eikun siinä sitten keskellä ajokaistaa omaan tahtiin tuuppien menox
lookaround_orig.gif

Joop, kyllä kait yltiöpäisestä ehdottomuudesta saakin usein kärsiä, tai ainakin onkelmia piisaa.
Senkin haluaisin kyllä nähdä että kuka on tuossakin asiassa niin ehdottoman 'lainkuuliainen,' että sen bensan loppumisen, rengasrikon tms. vahingon sattuessa taluttaa 27 asteen helteessä mopoaan sen 2 km lähimmälle huoltsikalle, kypärä tiukasti päässä...

Back