• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

AGV, Arai,Shoei, Mikä näistä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minkäs sitä päälleen mahtaa?
nosepäse..

silläpä oikeastaan kiinnostaakin nuo muut vaihtoehdot.

nimim. kiristääkö pipo? No ei mutta xs ahistaa vähän
tounge.gif

Moi

Huutelenpa tähän omatkin kokemukseni  
tounge.gif

Keväällä ostin kypärän ja aluksi katselin vain SHOEIn malleja, jostain syystä...ne vaan makselivat aika hyvin suomessa, eli olisin tuollaisen melkoisella varmuudella tilannut nahkahousuilta. Z-one mallina miellytti ja Radius TC1 / TC2 / TC5 värityksellä oli silloin aivan sairaan siisti ( vieläkin v'tuttaa kun tuollaisen näkee jonkun päässä, kun se on vaan nii hlvetin hyvän näköinen potta  
biggrin.gif
)
http://www.mlol.de/html/shoei1.html
No, tuon Z-onen valmistus on loppunut, enkä suomesta (allrightin vantaan myymälästä  
lookaround_orig.gif
)löytänyt sopivaa kokoa, joten istuvuudesta ei saanut täyttä varmuutta.

No, menin sitten huvin vuoksi käymään Frank Nymanilla ja siellä oli jotain SHOEIja, mutta sitten koin ahaa-elämyksen Arain kanssa ja Condor malli sopi päähän kuin se olisi siihen tarkoitettu, kaiken kukkuraksi Retro-värityksinen http://www.mlol.de/html/condor.html oli alennuksessa, eli 330e. Käsittääkseni myyjä sanoi vielä väärän hinnan, se oikea tarjoushinta olisi ollut kuulemma 350e
baaa.gif

Noh, vaimoke sanoi värityksestä että se on niinkuin minulle tehty kun on ruutulippuja ja kaikkea.
Yhden kauden ajettua olen kypärään hyvin tyytyväinen ja lasit sopivat hyvin pottaan. Vika/ominaisuus on se, että välillä lasit huurtuvat, pitäisikö niihinkin asentaa pinlockit  
crazy.gif

Visiirin avaus/sulku on oikein hyvä.

Eli kannattaa suomessakin shoppailla ja kokeilla kaikkia malleja, joita käteen vaan sattuu. Sopivia tarjouksia voi tulla vastaan yllättävissä paikoissa...

Condorin ominaisuuksiin kuuluu tulppien pito >100km/h vauhdeissa. Käsittääkseni ominaisuus koskee suurinta osaa kypäristä. Parilla kaverilla on suupertin S1 ja se on kuulemma hiljainen potta, toinen plussa siinä on integroidut aurinkolasit  
cool.gif
, mutta muotoilultansa ja väreiltänsä se ei ainakaan minua miellytä.

Jos nyt hankkisin kypärää, niin harkitsisin vakavasti suuperttia, ensin olisi tietenkin otettava kaverilta potta lainaan ja itse todettava se hiljaisuus omassa prätkässä ( molemmilla jätkillä on nakupyörät, itse ajelen tuplakuplan pyörteissä).

-Pasi-

Ostin keväällä Raid II ku istu omaan päähän parhaiten. Eikä ole ongelmia edes aurinkolasien kans ku on ne ohjurit mitkä vie sangat oikeisiin paikkoihin ku kypärä oikeessa asennossa.

Kypärä myös hiljeni huomattavasti ku ostin WhisperKit:n siihen joka pienentää pääreiän kokoa
062802jumpie_prv.gif

Nyt kun nousee plexin yläpuolelle nii lähes täydellinen hiljaisuus koittaa joka naku kuskeilla on aina....

Arain potta sopi omaan päähäni loistavasti ja on sopivat kolot silmälaseille aivan eritavalla kuin entisessä shoeissa. Pyöränkin kaadoin juuri melkoisen rajusti ja löin pääni oikein reilusti maahan mutta ei edes silmälasit taittuneet. Kypärä tosiaan pelasti hengen enkä enää tulevaisuudessakaan tinkaa turvavarusteissa jos uuden pyörän joskus hankin. Kohta kun polvi vielä taittuu normaalisti voi lähteä kävelemään, sitä odotellessa.

Taitaa tuo auto kuljettaa tosin muutaman kesän eteenpäin taas, on se vaan senverran turvallinen ja tylsä peli =)

Ainakin ilma vaihtuu tässä AGV:n GP-PRO:ssa
X-peediin verrattuna. Perkele kun tulee vesi
silmistä vaikka pitäis olla kaikki venttiilit tukossa.
Vauhtia tosin oli enemmän kuin lääkäri määrää...

Jotain kokemuksia omista potista:
Aiemmin, vuosien varrella, käytössä ollut Shoei Raid ja Z-one, X-liten 901 ja nykyinen Arai Condor. Eipä noista edellisitäkään moittetta, suurin osa mennyt vaihtoon ratalipoissa. Aikanaan X-liten 901:stä katkesi hihna, ja Stormi antoi huollon ajaksi 801:sen ja olipa todella hiljainen kuuppa, kaikkiin tähän mennessä käyttämiini verrattuna. En ole vastaavaa kokenut senjälkeen. Tietty nämä on aina käyttäjä- ja pyöräkohtaisia juttuja.
Nykyiseen Condoriin olen kovin tyytyväinen. Ei ole tuuliherkkä ja istuu päähän hyvin; kohtalaisesti pitää melua, mutta korvatulpat auttaa. Pyöränä mulla katettu Rosvo, madalsin orkkispleksiä n 5 cm, ja melu väheni radikaalisti.
Vaimokkeella Schubertin Concept, ja kun ollaan tossa vuosien varrella reissua tehty niin aina se kiukuttelee kun niska tulee kipeeksi. Nyt tän vuoden kesälomareissulla ymmärsin ehdottaa kypärän vaihtoa kun Arai kerran kevyempi, ja kyllä Suubertti oli outo, suorastaan paskamainen moottoritienopeuksissa: aivan kuin jostain olisi tullut iso käsi, tarrannut kypärään ja alkanut pyörittää nuppia ympäri. Niskat tuli kipeeksi kun turhaan yritti sinnitellä turbelenssiä vastaan. Vaimon niskasäryt taas loppui kun sain Arain kuuppaansa. Kertoi ihmetellensä kun äijän pää pyörii tasaista rataa kuin mikä.

Kyllä tuossa GP-PRO:ssa tosiaan ilma vaihttuu. Noin 120km/h vauhdissa ilma vaihtuu jo häiritsevän paljon. En ole todellakaan tyytyväinen edelliseen kypärääni (arai) verrattuna. Taitaa olla kypärän vaihto taas edessä
033102ass_1_prv.gif

Itselleni ainakin XR-1000 istuu silmälasien kanssa todella hyvin johtuen sankaurista (jotka on Raid2:ssakin).
Melutaso onkin sitten toinen juttu, tulppia kun ei joka käänteessä ole intoa viritellä kuulimiin.
omg.gif

Itselleni ainakin XR-1000 istuu silmälasien kanssa todella hyvin johtuen sankaurista (jotka on Raid2:ssakin).
Melutaso onkin sitten toinen juttu, tulppia kun ei joka käänteessä ole intoa viritellä kuulimiin.
omg.gif
Laitoin XR-1000:iin Whisper Stripin ja suhinat väheni huomattavasti. Silti laitan pitemmälle matkalle tulpat kun sellainen 'pöminä' kuuluu edelleen.

Ainut vaan, että vähän hankalampi laittaa päähän kun tuo reikä pienenee jonniin verran tuossa operaatiossa.

Kyllä tuossa GP-PRO:ssa tosiaan ilma vaihttuu. Noin 120km/h vauhdissa ilma vaihtuu jo häiritsevän paljon. En ole todellakaan tyytyväinen edelliseen kypärääni (arai) verrattuna. Taitaa olla kypärän vaihto taas edessä
033102ass_1_prv.gif
Kannattaa säätää se visiiri tiiviiksi... Varsinkin jos käyttää niitä tummennettuja visiirejä. Köpin viestiin vastatakseni, kyllä se AGV kestää sen mitä se tarvitseekin ihmisen päätä suojatakseen.

Mulla on kokemuksia Araista ja Shoeista. AGV:n kypärääkin ehdin jo hypistellä mutta tosiaan se viimeistelyn taso (ainakin gp-pro) oli aika onneton mutta tokihan se hintakin on hivenen toinen kuin A:lla ja S:lla. Suosittelisin myös kokeilemaan X-liten tuotteita kun tuntuvat pärjäävän testeissä ja hinta/laatukin on kohdallaan. Itse kävin suurimman väännön keväällä juuri X-liten ja Shoein välillä ja päädyin Shoei Raid II:een. Tyytyväinen olen ollut, vaikka äänekäs kypärä onkin ensitseen verrattuna (Arai Maverick) mutta onneksi on myös ne tulpat keksitty...

Merkkejä ei kuitenkaan ihan kauhiasti kannata tuijotella. Osta se mikä päähän sopii, niin kuin jo niiiiin moni on todennut!
thumbs-up.gif

Edit: näköjään oli muitakin joille ei kakkulat istu Shoeihin. Kiinnostaisi saada kommentteja silmälasien käyttäjiltä lisää. Mikä on hyvä malli?
Jaa-a. Minulla on Shoein Raid II ja prillit. Istuu aivan loistavasti, varsinkin lasien päähän laitto operaatioon olen ollut erittäin tyytyväinen. Minkään sortin tunkemista ei ole tarvinnut suorittaa.
Toi on ihan mallista kiinni, Raideissa on sangoille urat mitä taas esim z-onessa ei ole.
Jep, niinpä on ne rilliurat, helpottaa huomattavasti elämää jos laseja käyttää.

Ja tosiaan, älä tuijota merkkiä vaan osta sellainen mikä päähän sopii ilman kikkailuja, eli ei paina mistään mihinkään.

Mulla oli Shoein Z-one (on vieläkin, muorin päässä
wink.gif
) kesällä sitten päätin vaihtaa kypärää ja kolusin eri merkkejä ja malleja läpi. Kuinka ollakkaan, loppupeleissä käteen jäi toi Shoien Raid II, vain ja ainostaan sen takia, että se istuu päähän täydellisesti. Z-oneen verrattuna ilmastointi ym. on alkeellisempaa, mutta niin hintakin on matalampi, toisaalta näkyvyys taas huomattavasti parempi, koska leukaosa on matalampi.
Eli anna pääs valita se kypärä
tounge.gif

Kokemuksesta voin sanoa että AGV antaa fyllien puolesta enemmän periksi kuin Shoei, ainakin gp-pro teki näin.

Viikon jälkeen XS kokoinen AGV alkoi pyörimään päässä vaikka aluksi oli todella tiukka. Shoein z-onessa taas aluksi tiukka kuuppa muotoutui juuri passeliksi.

033102ass_1_prv.gif
Kannattaa säätää se visiiri tiiviiksi... Varsinkin jos käyttää niitä tummennettuja visiirejä. Köpin viestiin vastatakseni, kyllä se AGV kestää sen mitä se tarvitseekin ihmisen päätä suojatakseen.
Kylläpä auttoi säätäminen! Olikin muutaman millin
rako yläosasa. Ei tullut mieleenkään kaupassa tsekata
että vois tommosta olla. No, nyt hiljeni ja viimakin väheni.
Ja alkoi niitten venttiilienkin asennoilla olla jotain merkitystä.

Kiitti vinkistä.
bowdown.gif

Mulla Arain condor, oli paras omassa kuupassa, tuli sovitettua myös chaseria ja astroa. Miehellä muutaman vuoden vanha Arai NR3 johon on ollut todella tyytyväinen, siksipä minäkin suunistin Araita sovittelemaan.
Condor oli edullinen (330€) ja vaikuttaa & tuntuu hyvälle vaikkei kilsoja sen kanssa ole takan kuin muutama sata, alkuun oli pää kipeäni/huono olo uudesta kypärästä, mutta kun muototui mun päähän niin olokin parani. Edellinen "merkitön/en muista merkkiä" kypärä oli kauhea, suhisi ja pyöritti päätä pahasti, oli aina pakko olla pää vinossa, kun vauhtia +100km/h.

Näköjään kukaan ei ole juurikaan maininnut Schuberthista, niin mainitsenpa sitten minä:

Ihan samaan hintaluokkaan ei Schuberthin S-1 mahdu, mutta yksivärisenä kuitenkin alkaen 419,- ja siinä sekä aerodynamiikka, että hiljaisuus on kohdallaan. Lisäbonuksena tulee vielä kätevä legendaarinen aurinkovisiiri.

Kannattaa testata ja todeta onko tuo omaan päähän hyvä. Jos hiukan suurempi paino eli 1525g versus esim. Shoei XR-1000:n 1300g ei haittaa, niin mukavuus on taattu. Oikean muotoisessa päässä ei S-1:n kanssa tarvitse korvatulppia lainkaan. Melu on niin vähäistä. Mutta tuo riippuu siitä kuinka hyvin korvien pehmusteet sopivat itse kunkin päähän. Joillakin sekin tarvitsee tulpat vaikka markkinoiden ylivoimaisesti hiljaisin kypärä onkin.

Vertailu kannattaa, sen voin luvata.

Kyl se aika pääkohtainen on tuo kypäräjuttu. Shoei z-one oli ja olin erittäin tyytyväinen nyt sitten jouduin hommaamaan Arain RX-7 sanotaan että iski kerralla paremmaksi. Istuvuus ainakin minulle oli arain kypärissä paljon parempi kuin shoein. Joten ei tulevaisuudessa ole ongelmaa valita kypärää jos pehmusteet pysyvät samoina.
thumbs-up.gif

Back