Voi se hyvinkin olla että ABS:it on hyvää olla, mutta minä en henkilökohtaisesti osaisi niitä käyttää hyödykseen. Tietääkseni ainakaan.
Autossani (autoissani) on ollut absia jo jonkun aikaa, ja duuniautoissakin, mutta en osaa käyttää niitä. Siis en käytä niitä hyödykseen.
Minä ajelen edelleen wanhalla tavalla. Eli jarrut pohjaan, ja kun teen väistöliikkeen tai käännän rattia, niin nostan tai kevennän jarrua.
No mutta ku.. Jätetään nyt ainaki noi autot nyt pois jutusta, sillä monissa uusissa on kaiken päälle vielä sellasia äkkipolkasun tunnistavia hätäjarrutehostimia. Ne siis jarruttaa rivakammin kuin oli kuskin aikomuskaan. Ja just sen takia, ettei me iät ja ajat tavallisilla jarruilla ajaneet osata hyödyntää niitä auton ABS:eja (en myöskään minä)
Täysillä jarrutettaessa ABS:illinenkin mopo pysähtyy nopeammin, jos jarruttaa oikein.
Oikein = Tehokas jarrutus niin, ettei ABS:it ala vielä hakkaamaan. Siis ABS:illista voi, ja pitää normaalisti jarruttaa ihan kuin mitä tahansa pyörää, mikäli meinaa pysäyttää mopon lyhyimmällä mahdollisella matkalla (nähty ja testattu!)
Harhakäsityksiä kuulee ja lukee. Esim se, että ABS mopoa voisi jarruttaa mutkassa on ihan puppua. Tai voihan sitä, mutta siinä se pyrkii pystyyn, kuten kaikki muutkin 2-pyöräiset..
Tai, että ABS:illisissa olis joku viive.. No, ei ole!
Tai se, että esim. tehostetuilla ABS jarruilla varustettu Bemu olis jarruton moottorin pysähtyessä. No ei.. Tai se, että pyörään tulee lisäpainoa. No joo, varmaan tulee, mutta silloinhan vois ajatella, että ajelis kevyemmällä, eli tyhjänpuoleisella tankilla, tai vaikka laihduttais 5 kg. Merkitys on yhtä marginaalinen
Ei niitä ABS:eja normaalisti tarvitse, eikä edes huomaa, mutta se missä ABS on paikallaan?
- Vaikkapa äkkijarrutusta vaativassa yllättävässä tilanteessa sateen liukastamalla tiellä. Ja / tai kylmissä oloissa, näpit kohmeessa. Jarruttaa voi todellakin täysillä, ilman pelkoa pyörien lukkiutumisesta.
- Tehokas jarrutus, eli täysjarrutus kahva pohjassa on mahdollista vaikka Saksan motarinopeuksista. Onhan se mahdollista ilman ABS:ejakin, mutta moniko meistä uskaltaa ja osaa sen tehdä? Kuka on edes harjotellut, en ainakaan minä..
- Myös vähän kokemusta omaavalle kuskille ABS on paniikkitilanteessa mitä parhain turvavaruste. Montakohan mopoa on vain kaadettu siksi, ettei kahvaa osata hellittää etupyörän lukkiutuessa..?
Moniko meistä muuten osaa jarruttaa täysillä, siis -mahdollisimman lyhyellä matkalla pysähtyäkseen- edes ihan laillisesta 120 km/h nopeudesta (edes kuivalla kelillä, saati sitten sateella)
Tällaista pitää harjoitella, mutta harjoitella ensin pienemmillä nopeuksilla. Tilanne tulee ennen pitkää kuitenkin eteen ja homman pitää olla selkäytimessä.
ABS:illisella pyörällä paniikkijarrutus ei ole mikään temppu, kun vaan luottaa siihen jarrujen lukkiintumattomuuteen.
Mutta kuten tuossa aiemmin totesin, oikeaoppisella jarrutuksella ABS:illisenki mopon saa pysähtymään hieman lyhyemmällä matkalla.
Ei niitä ABS:eja tarvitse ajatella ja ihmetellä niiden olemassaoloa. Ihan samanlaista on ajo ja jarruttelu kuin tavallisellakin mopolla. Ne ABS:it hoitaa sen ajattelun ja "ajattelee" kuskin puolesta siinä vaiheessa kun kuski ja järki on jäässä.