Sun iässäsi ei ole enää kovin viisasta karkoittaa niitä mummoja...avoinaiset kaasarit ja megafonit riittää useimpaan käyttöön...mummot ja hirvet pakenee jo kilometrin päästä
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Sun iässäsi ei ole enää kovin viisasta karkoittaa niitä mummoja...avoinaiset kaasarit ja megafonit riittää useimpaan käyttöön...mummot ja hirvet pakenee jo kilometrin päästä
...erona tietysti se, että sähköstartti tai käynnistyspolkimettomuus ei suoranaisesti vaikuta pyörän ajo- tai käsittelyominaisuuksiin, eikä näin ollen ole turvallisuustekijä suuntaan eikä toiseen.Tämän keskustelun ABS:n tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta moottoripyörässä voi kyllä laajentaa koskemaan kaikkea uutta mitä tekniikka tuo tullessaan.
Minä muistan vielä ajat jolloin samoja keskusteluja käytiin sähköstartin tarpeellisuudesta ja vielä enemmän silloin kun käynnistys polkimet alkoivat hävitä pyöristä. (kuka todella tarvitsee sähköstarttia tai mitä tapahtuu kun startti hajoaa eikä pyörässä ole poljinta???)
Meinaatko että pyörät lukossa sitten pysähtyy?kokeilepa täysin "pääkallo" keleillä absia. eipä taida kotilo pysähtyä.Vaikuttaa että ne joilla ABSit on eivät niistä luopuisi ja muut taas eivät niitä arvosta pierun vertaa. Mielenkiintoista.
Pitänee siis käydä tekemässä vertailu livenä kunhan kelit sallivat..
Kommenttina vaan että ainakin kotilolla on ihan kiva tehdä rivakka väistöliike abseilla, kosla pysyy kuskin haluamassa ajolinjassa - ainakin suvikeleillä.![]()
Ainakin meikäläisen kohdalla ei pieni jarrujärjestelmästä johtuva painonlisäys paljoa paina, kun kuskissa on liikaa useita kiloja...Lisää painoa, vielä osaksi jousittamatonta, ja teknisiä (=elektronisia) vempeleitä ne ainakin tuo mukanaan..sammaa kastia kuin katalysaattorit ym. viherpiipertäjien vermeet..avoinaiset kaasarit ja megafonit riittää useimpaan käyttöön...mummot ja hirvet pakenee jo kilometrin päästä ja varpusta pienemmät esteet imaistaan kaasarin kautta grillattavaksi sylintereissä...![]()
![]()
![]()
Olisi ollut mielenkiintoista nähdä tuossa äänestyksessä vielä kolmaskin vaihtoehto 'Haluaisin ABSit' tjs. Olisin äänestänyt sen kohdanKyllä ainakin itse mielelläni maksoin sen pari tonnia ylimääräistä jotta sain ABS:it
Erittäin hyvin sanottu siellä takanaPian varmaan vaimoa/tyttöystävääkin "pökkii" kestävä robotti..eikä meillä "manuaalisella" laitteistolla varustetuilla "kalkkiksilla" ole mitään jakoa niissä hommissa...![]()
![]()
Jotka haluaa ABS:t, ESP:t, kahvanlämmittimet, stereot, vetokoukut ja peräkärryt jne. mopoisiinsa, niin pistäkööt...minulle mopoilu on "tunneasia"... jos ajattelisin vain turvallisuutta istuisin keinustuolissa ja kuuntelisin YLE:ltä aamuhartautta...
Kyllä ainakin itse mielelläni maksoin sen pari tonnia ylimääräistä jotta sain ABS:it myös mopoon.
ABS:tä on monia eri kehitysversioita ja yksi uusimmista on mm. Ducatin matkaversiossa ST4s. Se toimii niin nopeasti, että ABS ei pidennä jarrutusmatkaa edes taitavalla kuljettajalla kuivalla kelillä.Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös MP:n ABS:t "mieti" tovin, jos jarrutus aloitetaan yks kaks kahvaa survaisemalla? Muistelisin, että kokeiltaessa taitava jarruttaja pysäytti ripeämmin perinteisellä jarrujärjestelmällä, kuin ABS:llä. Pitää joskus kokeilla...
Yhtään arvostelematta ABS:ien käyttäjiä väittäisin, että liika tekniikka mopoissa luo ennen pitkää saman keinotekoisen ja harhaanjohtavan turvallisuuden tunteen, joka uudemmissa autoissa tuntuu olevan ongelmana.
Nyt ei haasteta mitään riitaa vaan oikeaa keskustelua. Mielestäni moottoripyörä on edelleen harrastusväline, jonka kuljettamiseen pitää liittyä haaste ja jokin erityinen tunne, jota ei voi muilla keinoilla saavuttaa. Välillä tuntuu, että sekä sportti-, että matkapuolela mopojen suunnittelussa ollaan hakemassa kokoajan mukavampaa, helpompaa ja näyttävämpää tapaa kulkea. Sen sijaa ajatus moottoripyörästä moottoripyöränä on ikään kuin jäänyt. Tilalle tarjotaan luksusta ja varustelukilpaa.
Pakko ja vapaaehtoisuus ovat ne kaksi hankalaa ja paljon kiisteltyä määrettä, jotka (minusta, en sano muista mitään) tekevät koko relevantin keskustelun jarrutusmetodeista täysin mahdottomaksi/turhaksi.Jotenkin tuntuu tutulta tää keskustelu. Autopuolella sama keskustelu käytiin 10-15 vuotta sitten, kun absit alkoi yleistyä.
Silloin suurin osa kansasta vastusti absia kuka milläkin(teko-)syyllä. Tänään juuri kukaan ei kiistä absien erinomaisuutta autojen kyseessä ollen. Kymmenen vuoden kuluttua jokseenkin kaikissa uusissa katupyörissä on absit vakiovarusteena eikä kukaan niitä edes kyseenalaista. Monttu-, enska- ja ratapyörät tietenkin asia erikseen. Absien vastustaminen katupyörissä on pelkkää köyhyyttä; joko taloudellista- tai mielen-.![]()
Ai niin, nykyisessä mopossani EI ole abseja, seuraavassa toivottavasti kyllä.
Minulle ei ole vieläkään valjennut ketä ja mitä arvoa monia täälläkin (?) järkyttävä illusatorinen kypärättömyyteni uhkaisi?
Täähän on jo moneen kertaan todettu, että muiden kukkaron arvoa. Muistat varmaan ne vakuutusmaksujutut. Ja tietenkin veronmaksajat. Siis kun vedät kypärättä nurin ja lyöt pääsi minne sitten sattuukaan. Näin äkkiseltään ei nyt tullut niitä muita mieleen, enkä viitti lähteä niitä vanhoja juttuja etsimään...Minulle ei ole vieläkään valjennut ketä ja mitä arvoa monia täälläkin (?) järkyttävä illusatorinen kypärättömyyteni uhkaisi? Täydellinen mysteeri minulle. Ehkä yleistä ja hallinnon vaalimaa lammaslauma-aatetta?
Ja höh. Täysin kestämätön perustelu.Täähän on jo moneen kertaan todettu, että muiden kukkaron arvoa. Muistat varmaan ne vakuutusmaksujutut. Ja tietenkin veronmaksajat. Siis kun vedät kypärättä nurin ja lyöt pääsi minne sitten sattuukaan. Näin äkkiseltään ei nyt tullut niitä muita mieleen, enkä viitti lähteä niitä vanhoja juttuja etsimään...Minulle ei ole vieläkään valjennut ketä ja mitä arvoa monia täälläkin (?) järkyttävä illusatorinen kypärättömyyteni uhkaisi? Täydellinen mysteeri minulle. Ehkä yleistä ja hallinnon vaalimaa lammaslauma-aatetta?
Ihan törkeesti off-topicissa, mutta ei voi olla kommentoimatta:Tuohan ei vaadi kuin yhden lauseen lisää tieliikennelakiin ja liikennevakuutuslakiin: "terveydelle aiheutuneita haittoja ei korvata, mikäli kuljettaja on ollut osallisena onnettomuudessa ilman ECE-hyväksyttyä ajokypärää" tms. juristiikkatekstiä. Ja hoitokuluihin vaikka 100 euron katto kypärättä kolaroiville.
Nuo "me muut maksamme" -fraasit ovat kliseistä legendaa, sorry vaan. Antakaa nyt ihan pienen pieni valinnan vapauskin (edes kuvitteellinen) toisille ihmisille.