• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Abs:t turhat vaiko tarpeen?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kikka6
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ei ole vielä kokemusta abs-jarruista, mutta eiköhän tuota ala toukokuusta eteenpäin kertymään.

Kyllähän ne jotkut vierastaa Motoguzzin integraali-jarrujakin, mutta kyllä ne meikäläisen mielestä on osoittautuneet ihan toimiviksi laitteiksi katuajoon.

Sen ainoan kerran kun olen reilummin kadulla lipannut, olisi abs pelastanut tilanteen.

Rata-ajoa meinaan harrastaa muilla vehkeillä, joten ei haitaa abs:ät.

Lisäyksenä aikaisiin, olen mielessäni miettinyt niitä lippoja, joita vedin juuri kauden päätteeksi. Omaa huonoa ajokokemusta kerratakseni olen kelannut omia virheitäni monta kertaa: Olen analysoinut omaa toimintaani yllättävässä tilanteessa - tulin mutkaan oikeasti hirveän sateen yllättämän ja olisi pitänyt tajuta se yllättävä kelitilanne ja osata toimia ennakoivasti.

Tulin kuitenkin mutkaan mielestäni omien kykyjeni mukaan ihan sopivaa vauhtia. En tajunnut kokemattomuuttani sitä yllätystä, mikä sateinen tie ja yllättävä mutaisuus voi antaa näillä pikkuisilla maaseututeillä. Kaiken oman analysointini tuloksen olen sitä mieltä, että lukitsin yllättävässä mudassa takajarrun liian nopean rektion seurauksena. Jos olisi ollut abs, olisin ehkä selvinnyt tilanteensta elektronikan avulla.

Voisin väitttää, että siinä tilanteessa ei oikeasti ollut kauheasti tekemistä niinä nanosekunteina, kun tajusin pyöriväni pitkin asfalttia. Myös kokemus näiden maaseututeiden yllättävistä kyntötöistä olisi pelastanut. Elämme myöskin maataloudesta, joten en halua omaa tyhmyyttäni ja kokematoomuuttani aiheutunutta omaa onnettomuuttani enempää korostaaa.

edit: jotain kirjaimia....

Niin - uudemmassa mopossani oli nämä kaikki hienoudet, ja olen ihan varman, että olisin selvinnyt ilman ihmetyksiä elektroniikan avulla tuostakin tilanteesta. Oikeasti jaksaa nyppiä, kun mielessään vaan kelaa tuota tapahtumaa, ja ainoa vika on oma hätiköity toiminta. En väitä, että olisin siinä savessa osannut paremmin toimia, mutta tämä kynnös - se vaan tuli yllättäen.

Jos olisin ollut tosi rataässä, olisin voinut jotain tehdä. Meikäläisen kyvyillä kun tuo n. 300kg malmikasa irtoaa tiestä, niin ei siinä voi kuin mennä mukana. Pentuna olen joskus motocrossia velin pärrällä ajanut, mutta ei mitään toivoa hallita tuota takapainoista customia. Oikeasti mietittyäni asiaa moneen kertaan joka suunnasta, niin oma vika se loppujen lopuksi on. Ei sitä siinä hetkessä tajua, mutta ei muutakaan selitystä ole. Väitän, että olisin hallinnut sen mutkan minun toisella mopollani BMW 1200RS:llä. Siinä on oikeasti parhaat jarrut, mitä voi kaupasta saada.

edit: Siinä on integraali abs:ssät!

Tämähän on ihan normaali tunne vs. järki -asia.

Olen kertaalleen itekin lipannut sellaisella tavalla, että ABS:n kanssa ei oltaisi nurin menty... Ja pari kertaa on muutenkin tullut jarruteltua silleen että etupyörä on käynyt lukossa, mutta siinä selkäydin on sitten ehtinyt sanoa kädelle että vähän löysää siihen jarruun ennenkuin ollaan nurin.

Jos olisin järkevä, haluaisin varmaan riemusta kiljuen niitä ABS:siä. Silti olen yhä sitä mieltä että otan pyöräni ennemmin ilman. En varmaan ole kovin järkevä, mutta onneksi tämän harrastuksen kanssa ei edes tarvitse olla.
tounge.gif

Vaikuttaa että ne joilla ABSit on eivät niistä luopuisi ja muut taas eivät niitä arvosta pierun vertaa. Mielenkiintoista.

Pitänee siis käydä tekemässä vertailu livenä kunhan kelit sallivat..

Kommenttina vaan että ainakin kotilolla on ihan kiva tehdä rivakka väistöliike abseilla, kosla pysyy kuskin haluamassa ajolinjassa - ainakin suvikeleillä.  
wink.gif
kokeilepa täysin "pääkallo" keleillä absia. eipä taida kotilo pysähtyä.

Absit on mun mielestä hyvä apu tosipaikan tullen. Mitä haittaa siitä on, että tiukassa jarrutuksessa ei heitä lipoja oman lihas-absin takia
wink.gif
Minun seuraavassa pyörässä tulee olemaan absit.

Varmasti apua jos opettelee ajamaan mutta jos osaa jo käyttää molempia jarruja ja "oikein" niin tuskin sanottavampaa hyötyä.
Itselleni kävi niin että vanhassa kotilossa ei niitä ollut ja opin jarruttamaan lukkiutumatta eli absit tuli aivorungon ja jalan väliin.
Nykyisessä on ABSit ja niitä ei meinaa millään oppia käyttämään, aina painaa liian varovaisesti vaikka voisi ihan surutta survasta.

Antaahan nuo ABSit kivasti mielenrauhaa, kun tietää, että tiukan paikan tullen voi laittaa sen verran jarrua kun tarve vaatii.
crazy.gif
ABS-syndrooma, tuttu autopuolelta. Varma tapa joutua onnettomuuteen...

Viime kesänä näistä ABS:stä tuli juteltua paljonkin ja asiaa pohdittiin oikein urakalla todeten loppuksi, että Abseissa on puolensa, mutta moottoripyöräkäytössä niissä on vielä parantamisen varaa. Toistaiseksi olen vielä sitä mieltä, etten niitä kaipaa, mieluummin opettelen jarruttelemaan näillä tavallisilla.

Muistakaa ihmiset, etteivät parhaatkaan ABS:t ole idioottivarmoja vaan vaativat harjoittelua ja totuttelua, siinä kuin perinteisetkin järjestelmät!

Juuri tässä on tottunnut levyjarruun takana eikä ruiskuakaan ole, niin kaverit jo puhuu ABS jarruista. Kännykkä kyllä löytyy  
wink.gif

Pian varmaan vaimoa/tyttöystävääkin "pökkii" kestävä robotti..eikä meillä "manuaalisella" laitteistolla varustetuilla "kalkkiksilla" ole mitään jakoa niissä hommissa...
tounge.gif
biggrin.gif

Jotka haluaa ABS:t, ESP:t, kahvanlämmittimet, stereot, vetokoukut ja peräkärryt jne. mopoisiinsa, niin pistäkööt...minulle mopoilu on "tunneasia"... jos ajattelisin vain turvallisuutta istuisin keinustuolissa ja kuuntelisin YLE:ltä aamuhartautta...

Koska suurin osa näyttää vieroksuvan ja jopa halveksivan ABS jarruja pyörässä, niin voisiko joku kertoa minulle mitä haittaa niistä sitten on ettei niitä missään mielessä voi hankkia?
confused_orig.gif

Mielestäni ainoa paikka jolloin absit eivät ole tarpeelliset on soralla ajaminen, ja tarvittaessa ne voi kytkeä pois päältä.

Odottelen vastauksia järkevine perusteluineen.

Väittäisin, että jos ei halua harjoitella mopon hallintaa ihan oikeasti sillai, että käyttelee renkuloita lukossa ja nostelee jompaa kumpaa päätä, niin absit on varmasti hyvä hankinta. En näe haittana sitä, että pyörällä voi tehdä täysjarrutuksen pelkäämättä etupään lipeämistä alta.

ABS-jarruissa on vaan se huono puoli, että hätäjarrutustyyli (jota toivottavasti harjoitellaan kovasti) ABS:illa ja ilman on todella erilainen, joten jos olet ABS-pyörään tottunut, niin siitä ei ole helppoa vaihtaa pois. Samoin jos ABS-järjestelmä menee rikki, lienee tuloksena helposti turvat sen tosipaikan tullen.

Laken viestiä saanen hiukan epäillä. Jos todella osaat jarruttaa, niin uskoisin, että moottoripyörällä lähelle ABS:n jarrutusmatkaa on mahdollista päästä "simuloimalla" ABS:ää, mutta autossa veikkaisin moisen olevan aikalailla mahdotonta. Autossa kun on neljä jarruttavaa pyörää, joiden jarruvoimaa ei voi säätää erikseen, kuten ABS tekee. "Aivorunko-ABS" päästää hiukan jarrua kun ensimmäinen pyörä menee lukkoon, jolloin jarrutusvoima tietysti pienenee heti. ABS-systeemiä oikeaoppisesti käytettäessä kaikki pyörät ovat juuri pidon rajamailla, joten jarrutus on tehokkain mahdollinen. Tämä tosin vaatii juuri sen, että niitä jarruja survotaan surutta, vaikka poljin vähän takaisin pökkisikin. Ja tämä on juuri se vaarallinen asia kun siirrytään ABS-vehkeestä tavalliseen.

ABSin käyttö on ainakin mun kohdalla edelleen sellaista, että jos huomaan etupään ABSin toimivan (jonka huomaa Hondan nykyisin käyttämän systeemin kohdalla vain siitä, että hidastuvuus heikkeenee aavistuksen), tulee jarrua päästettyä hieman ylös, mitä autolla ei tule tehdyksi. Itsesuojeluvaistoako? Ainakaan vielä en usko siihen, että ABSit opettaisi jarruttamaan normaaliprätkällä "väärin", mutta tämähän on henkilökohtaista. Juuri tuon pätkän huolehtiminen ABSin toimimisen (pyörän lukkiutumisen) havaitsemisen ja jarrun keventämisen välillä on se josta maksoin ja maksaisin toistekin.

Nimim. ABS, D-LBS, VTEC (kuinka tässä jaksaa enää elää? )
confused_orig.gif

Lisää painoa, vielä osaksi jousittamatonta, ja teknisiä (=elektronisia) vempeleitä ne ainakin tuo mukanaan..sammaa kastia kuin katalysaattorit ym. viherpiipertäjien vermeet..avoinaiset kaasarit ja megafonit riittää useimpaan käyttöön...mummot ja hirvet pakenee jo kilometrin päästä ja varpusta pienemmät esteet imaistaan kaasarin kautta grillattavaksi sylintereissä...
wink.gif
tounge.gif
biggrin.gif

sanoi:
ABS-systeemiä oikeaoppisesti käytettäessä kaikki pyörät ovat juuri pidon rajamailla, joten jarrutus on tehokkain mahdollinen

Autolla: Kokeilimpa "täysjarrutusta" käytännössä liukkaankelinradalla. ABS päällä potkaisen täysillä jarrun pohjaan = Auto pysyy suorassa linjassa / ohjauskykyisenä. Ilman absia, kaikki renkaat lukossa, jarrutusmatka oli lyhyempi joka kerta, mutta jarrujen lievästä epätasaisuudesta tms johtuen auto kääntyi aina hivenen johonkin suuntaan + oli tietysti ohjauskyvytön ja Tämä siis vain minun jalalla testattuna. Tästä huolimatta haluan pitää autossani ABS:it päällä ja luistonestosta pidän takavetoisissa autoissa JOS sen voi kytkeä tarvittaessa pois päältä. Nelivetoon en luistonestoa ole kaivannut..

Käsitykseni mukaan moottoripyörän ABS:n hyöty on parhaimmillaan kun yritetään tehdä ns. "täysjarrutusta" kostealla tienpinnalla. ABS vehkeellähän se on mielettömästi helpompaa ja turvallisempaa. Kuivalla kelillä Dukella räpätessä en kyllä ABSeja kaipaa, mutta mutu:na sateella "normaaliajossa" niistä voisi olla jopa enemmän hyötyä kuin haittaa.

Niihin malleihin joihin ABS:n tänäpäivänä saa, ne ovat varmaankin ihan paikallaan. Eli niihin pitkänmatkantekovälineisiin (?).

Turha niitä Hondankaan sen laajemmalti kannattaisi mallivalikoimaansa levittää.

Tämän keskustelun ABS:n tarpeellisuudesta tai tarpeettomuudesta moottoripyörässä voi kyllä laajentaa koskemaan kaikkea uutta mitä tekniikka tuo tullessaan.
Minä muistan vielä ajat jolloin samoja keskusteluja käytiin sähköstartin tarpeellisuudesta ja vielä enemmän silloin kun käynnistys polkimet alkoivat hävitä pyöristä. (kuka todella tarvitsee sähköstarttia tai mitä tapahtuu kun startti hajoaa eikä pyörässä ole poljinta???)

Minä muistan vielä ajat jolloin samoja keskusteluja käytiin sähköstartin tarpeellisuudesta ja vielä enemmän silloin kun käynnistys polkimet alkoivat hävitä pyöristä. (kuka todella tarvitsee sähköstarttia tai mitä tapahtuu kun startti hajoaa eikä pyörässä ole poljinta???)
Ei se tarpeen olekkaan...omissa mopoissa se on yhdessä...yhdestä olen ottanut sen pois ja työnnän käyntiin...

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta eikös MP:n ABS:t "mieti" tovin, jos jarrutus aloitetaan yks kaks kahvaa survaisemalla? Muistelisin, että kokeiltaessa taitava jarruttaja pysäytti ripeämmin perinteisellä jarrujärjestelmällä, kuin ABS:llä. Pitää joskus kokeilla...

Yhtään arvostelematta ABS:ien käyttäjiä väittäisin, että liika tekniikka mopoissa luo ennen pitkää saman keinotekoisen ja harhaanjohtavan turvallisuuden tunteen, joka uudemmissa autoissa tuntuu olevan ongelmana.

Nyt ei haasteta mitään riitaa vaan oikeaa keskustelua. Mielestäni moottoripyörä on edelleen harrastusväline, jonka kuljettamiseen pitää liittyä haaste ja jokin erityinen tunne, jota ei voi muilla keinoilla saavuttaa. Välillä tuntuu, että sekä sportti-, että matkapuolela mopojen suunnittelussa ollaan hakemassa kokoajan mukavampaa, helpompaa ja näyttävämpää tapaa kulkea. Sen sijaa ajatus moottoripyörästä moottoripyöränä on ikään kuin jäänyt. Tilalle tarjotaan luksusta ja varustelukilpaa.

Back