• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ABS jarrullisia kyykkyjä?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Zippana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkos noissa kyykkypyörissä vielä yhtään ABS jarrullista mallia? Jos joskus vaihtaa pyörää niin en kyllä enää osta pyörää missä ei ole ABSeja. Hiekallaki voi surutta pistää liinat kiinni edestä ja takaa ja niin nätisti pysähtyy.
ABS jarrujen puute näet rajottaa kyykyt kokonaan pois mun vaihtoehdoista.
sport05.gif

Hondan oli ilmeisesti tarkoitus varustaa koko mallisto ABSeilla lähiaikoina joten sieltä sitten löytyy.
saakohan noita hondan pyöriä sitten enään ollenkaan ilman abseja? Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle
033102ass_1_prv.gif
Ainakin autopuolella absit on kai saanut jos ei nappulasta niin releboksista kytkettyä pois päältä. Tosin urheiluautopuolella absit on kai suurimmaksi osaksi hyväksytty osaksi "työkaluja" ja ainoastaan ajonvakautukset sun muut rajoittimet kytketään pois kun ajetaan tosissaan.

Sitten on tietysti nämä GT-R:n tyyliset avaruuskikottimet joissa tietokone auttaa ajamaan vehjettä vielä nopeammin.

Hondan oli ilmeisesti tarkoitus varustaa koko mallisto ABSeilla lähiaikoina joten sieltä sitten löytyy.
saakohan noita hondan pyöriä sitten enään ollenkaan ilman abseja? Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle  
033102ass_1_prv.gif
niin ne ajat muuttuu, nykyään luistonesto löytyy ferrareista.

joskus pidettiin, että ohjaustehostin pilaa ohjaustuntuman, mutta eipä urheiluautot ilman tehostinta ole enää.

se absi toimii vain kun rengas menee lukkoon, koska sulla on tarve jarruttaa etujarru lukkoon
tounge.gif

veikkaan,että kymmenen vuoden päästä kaikki pyörät on abseilla ja pidetään lähinnä järjettömänä, että kaksipyöräisiä on joskus myyty ilman abseja.

Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle
033102ass_1_prv.gif
Sarjassa omituisia ajatuksia.. Eihän ABS jarrujen olemassaoloa edes huomaa - ei ulkonäöllisesti, eikä edes normaalisti jarruttaessa.
Yllättävässä tilanteessa ne voi kuitenkin pelastaa...

Itse en ainakaan voisi kuvitellakkaan ostavani absillista pyörää. Sama asia kun laittaisi ferrariin vetokoukun tai suksipoksin katolle  
033102ass_1_prv.gif
Sarjassa omituisia ajatuksia.. Eihän ABS jarrujen olemassaoloa edes huomaa - ei ulkonäöllisesti, eikä edes normaalisti jarruttaessa.
Yllättävässä tilanteessa ne voi kuitenkin pelastaa...
Veit varpaat suustani
033102beer_1_prv.gif

E: Vaikea keksiä ABSeista yhtään mitään negatiivista varsinkin kun etupyrän lukkiutumisesta ei ole mitään hyötyä edes temppuilussa.

Hondalta on tosiaan jo ilmeisesti ensi vuonna tulossa cbr:iä abseilla. Ja ovat ilmeisesti huomattavasti kehittyneempää tekniikkaa kuin tähän astiset absit.

033102ass_1_prv.gif
Samaa mieltä. Hondat putoavat nyt sitten kokonaan kiinnostuksen ulkopuolelle yleisestikin. Mutta kukin tavallaan - Hondan tapa on heidän valintansa.

Saattaa käydä, että voi kaukana tulevaisuudessa olla vaikea löytää ABSeitta yhtään mitään, mutta kyllähän näitä nykyisiä museovehkeitä piisaa yhtä kauan kuin bensaakin tällä planeetalla.

-hh-

Ei kyykky mutta matkasportti alla, siis BMWK1200RS. Olin joku aika sitten ajoharjoittelussa, treenattiin hätäjarrutusta 50->0.
Eka keila taisi olla 12 m viivasta ja toinen 15 m. Isot customit veti keiloista metrikaupalla ohi takapyörä lukossa ja minä jarrutin integraali-ABS-jarruilla, eli molemmat jarrut ottavat kahvasta, niin että pysähtyi metrikaupalla ennen ekaa keilaa.

Takapyörä laittoi vaan tak-tak-tak. Kouluttaja sanoi että taisi olla vähän nykivä jarrutus. Sanoin että eikun ABS. Ilman ABSeja olisin minäkin varmaan vetänyt "pitkäksi".

Kyykkyjä ei harjoittelemassa ollut - nehän eivät tartte treeniä kun ovat niin taitavia ne kuskit ;)

Ilman muuta ABSit -voi keskittyä väistöön eturenkaan lukkiutumisen varomisen sijaan!

Hieman aiheen sivuun, mutta välillä treenaan esim. 100->20 kmh jarrutuksia tyhjällä tiellä (ja sitten kiihdytyksiä perään ;). Kun katsoo vaikka liikennemerkistä sen matkan niin ihan helvetin pitkän matkan vaatii tuokin pysähtyäkseen jos on vähänkin vauhtia.. siinä ehtii tulla auto sivutieltä tai hirvilauma hyvinkin eteen.. varovaisuutta siellä!!!

Eiks nää kyykyjen omistajat vierasta ABS:eja kun ne ei oo toiminu ihan niinkun pitäs.

Eli "ekan sukupolven" ABS:it on ollu liian herkkiä ja radalla se on aiheuttanu normijarrutuksessa turhaa nykimistä.

Eiköhän nykypäivän (tulevaisuuden??) ABS:it ole kuitenkin jo parempia ja rupeaa ratakäytössäkin pian olemaan ihan ok.

Mun omassa tourinkissa on ABS-jarrut ja oon ollu tyytyväinen.

062802moto_prv.gif

062802moto_prv.gif

edit: typologia

Mitenkäs, olen siinä uskossa että ABS -jarrut lisäisivät pyörässä huomattavasti jousittamatonta massaa, osaako joku korjata?

Viitisen kiloakin näkyy pyörien kuivapainot nousseen absien myötä. Ei kai se kaikki jousittamatonta massaa ole, mutta extraa kumminkin. Taitaa se pumppu painaa aika paljon?

Eiks nää kyykyjen omistajat vierasta ABS:eja kun ne ei oo toiminu ihan niinkun pitäs.

Eli "ekan sukupolven" ABS:it on ollu liian herkkiä ja radalla se on aiheuttanu normijarrutuksessa turhaa nykimistä.

Eiköhän nykypäivän (tulevaisuuden??) ABS:it ole kuitenkin jo parempia ja rupeaa ratakäytössäkin pian olemaan ihan ok.

Mun omassa tourinkissa on ABS-jarrut ja oon ollu tyytyväinen.
Kyllä mä ABSit voisin ottaa jos tuntuma pysyy samana kuin nyt. Kun koeajoin Zetoria bleidin jälkeen, niin oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tiukemmassa jarrutuksessa nylpytys alkoi jo ennen kun oltiin lähelläkään lukkiutumista eli siis toimivat samaan tyyliin kuin autossakin. Ducassa olleet absit puolestaan "löivät sormille" kun pyörä meni lukkoon, muuten niitä ei huomannut ajossa lainkaan. OK, eihän ne Ducan ABSit muuten mitään tekniikan huippua olleet, mutta eivät puuttuneet silloin asioihin kun kuskilla oli tilanne hallussa.

Olen ymmärtänyt että ongelmia tuottaa lähinnä se, että letkujen pituus kasvaa ja järjestelmään tarvitaan pumppu/painesäiliö. Tästä seuraa että järjestelmän tilavuus laajenee moninkertaiseksi ja kumiletkujen aiheuttama jousto lisääntyy. -> ilmiötä voidaan vähentää teräspunosletkuilla, mutta eroon siitä ei päästä. Toivottavaa olisi, että tekniikan kehittyessä ja pienentyessä voitaisiin servot/venttiilit yms hilppeet laittaa jo jarrukahvaan, jolloin letkujen pituus ei kasva, eikä painokaan välttämättä nouse liiaksi.

Summasummarum: Uskon että seuraavan viiden vuoden sisään Absit ja luistonesto tulee pikkuhiljaa kaikkiin pyöriin. Toimivia luistonestojärjestelmiähän on jo käytössä SBK:ssa ja MotoGP:ssä, joten eiköhän se tekniikka sieltä valu alaspäin. BTW, jos luistonesto toteutetaan kuten esim ducassa (säädettävä), kelpaisi se varmasti kovemmillekin vetomiehille. Kuulemma mm Baylissin ajasta lähtee kierroksella melkein sekunti pois kun se säädetään kohdalleen...

Juu mun jammussakin lyö kahva sormille jos testailee hitaassa nopeudessa.

Kun vauhtia on enempi ja puristaa lujemmin kahvaa , niin nylpytys on ihan pientä, eikä häiritse. Tietääpähän että ABSit hyppäs mukaan
tounge.gif

Taitaa kuitenkin olla hiukan liian herkät mullakin.

Silti luulen että ABSät on jo pari kertaa risteyksessä pelastanu mut kaatumiselta...
crazy.gif

Ootellaan että tekniikka vielä kehittyy.

062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

Tänhetkisestä Fasusta ABS:it löytyy, ja vaikkei jammun versio ole parhaimmasta päästä, niin on ne vaan hyvä keksintö.

sanoi:
Kun vauhtia on enempi ja puristaa lujemmin kahvaa , niin nylpytys on ihan pientä, eikä häiritse. Tietääpähän että ABSit hyppäs mukaan

Näin se on mennyt, samalla nypytys kertoo myös pinnan liukkaudestakin jo jotain.

Koeajoin jokunen viikko sitten BMW:n K1200S:n, jonka absit on sitten jo ihan eri planeetalta.
062802jumpie_prv.gif

Innolla odotetaan uusia RR:iä, ja eikun kokeilemaan.

Kun koeajoin Zetoria bleidin jälkeen, niin oli kyllä eroa kuin yöllä ja päivällä. Tiukemmassa jarrutuksessa nylpytys alkoi jo ennen kun oltiin lähelläkään lukkiutumista eli siis toimivat samaan tyyliin kuin autossakin.
Ei ne kovin paljon ennen lukkiutumista nypytä, saan Zetorissa kumit vinkumaan lämpimällä asfaltilla ilman että ABSit puuttuu peliin. Sulla oli Bladessa taatusti pitävämpi etukumi kuin Zetorissa, samoin ajoasento on Bladessa enemmän käsillä, joka voi hämätä hidastuvuuden tunnetta. Blade myös nostaa herkemmin persuusta kuin pitkä Zetori, joka myös saattaa hämätä näppituntumaa. Toki ABSiton pyörä pysähtyy tehokkaammin jos osaa jarruttaa ja jarrutus osuu muutenkin kohdilleen, siitä ei ole koskaan ollut epäselvää.

Back