Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tai parempikuntoiset tiet? Kuten priimakuntoisista asfalttibaanoistaan tunnetussa Ghanassa, jossa raja on myös tuo 0,08%. Nepalin serpentiiniteillä on turvakaiteet kunnossa, ei promillerajaa!Mites kun Briteillä ja Jenkeillä raja on 0,08%.
Onks ne vaan parempia ajamaan vai onks niillä kovempi viinapää?![]()
Vakio kärähtänyt iltapäiväkänni sanoo: "tuntui ihan ok:lta". Se johtuu siitä, että pitoisuus ei ole vielä pudonnut alle 1 promillen.Vielä yksi näkemys: Olen ryhtynyt käymään aamusella puhaltamassa poliisiasemalla kun on ollut pakko lähteä johonkin autolla. Useimmiten klo 09-10 aikaan alkomeetteri sanoo, että TASAN 0 promillea. Kehon tuntemukset ovat kuitenkin erilaiset. Tuntuu siltä, että kun kunnolla on vetänyt niin ei viitsi edes iltapäivällä ajaa. Noh, olen tietysti ajanut kun promillet on nollassa.
Samaa mieltä.Laitetaan nyt omakin mielipiteeni tänne, Äänestyksessä laitoin 0,2 sallittu...... Ja uusijoille hel...tilliset rangaistukset samoin kuin törkeästä, joka voisi olla esim 0,8. Sopiva rangaistus törkeistä olisi autonsa menettäminen valtiolle, tai jos ei oma kulkine niin vastaava summa rahaa. Kyllä se opettaa kun joutuu antamaan autonsa valtiolle tai maksaamaan naapurin mersun verran rahaa. Ja AINA kortti pois (ainakin väliaikaisesti) kun kärähtää. uusijoille linnaa tai jokin vastaava rangaistus, niin että muistaa loppu elämänsä.
Tämä siis vain oma mielipiteeni.
joo, näin tääl PorissNykyinen on hyvä
Varmasti nousee normaalipainoisella miehelläkin lähelle 0,5 jos nuo nauttii 1,5h sisällä. Sen mitä itse (78kg) olen päässyt Drageria testailemaan, niin kaksi tuoppia (0,5L) juoneena on näyttänyt noin 0,35-0,4.Esimerkissäsi 2 lasia viiniä ja yksi tuoppi tekee 0,3promillea korkeimmillaan. Jos syöminen/juominen kestäisi 1,5h...
Ja jos vuonna 96 ois ollut 0 rajana, meinaatko että olisit selvinnyt?-96 jäin henkiin rattijuopon törmäyksestä ja se muutti asennoitumiseni koko hommaan. Nolla on oikea raja. Enkä epäröi soittaa jos liikenteessä huomaan jonkun ajavan holtittomasti.
No tuota tähän mun nyt on vain pakko sanoa, että esim. meikäläinen kun on aina tykännyt tehdä ruokaa ja myöskin nauttia siitä aina sillointällöin ravintolassakin, niin ainakin mun hyvään ruoka-ateriaan se nyt todellakin vain kuuluu se hyvä viinilasi, tai olut, ihan siinä missä lehtipihvinkin päälle vain kuuluu se yrttivoin siivu.Ja se on mielestäni huono perustelu, että pari kolme olutta tai viinilasillista nyt vaan KUULUU siihen ruoka-ateriaan/terassille/kavereiden näkemiseen. Yhtä hyvin joku voisi perustella että hänen mielestään 6-pack kuuluu noihin. Tai pullo kossua. Ja jos nyt on pakottava tarve sen aterian tms yhteydessä nautiskella sitä ilolientä niin yrittäisi ainakin jättää oman auton kotiin.
Jos nyt en ihan väärin muista ja aisti tilannetta, niin tuo perustelu on kestämätön!Etelä- ja Keski-Euroopassa on tapana vetää usein ruoan kanssa jotain alkoholipitoista. Yhtäaikaa nautittu ruoka vähentää alkoholin imeytymisnopeutta, jolloin sen viinilasin vaikutus on pienempi. Pitää osata erottaa ryyppyreissut tästä edellä mainitusta. Suomi on paskaa maa ja Eteläisempi Eurooppa sivistynyttä. Kuinka paljon enemmän suhteessa vaikkapa Ranskassa puhalletaan rattijuopumuksia?
Edelleen, minusta tuo on hieman huono perustelu sille että ajaa promillet veressä. Kukaan ei varmaan kuitenkaan pakota sillä omalla autolla lähtemään, tai ajamaan itse? (Toki helpompaahan se on, ja kuka nyt ei helpolla haluaisi päästä)No tuota tähän mun nyt on vain pakko sanoa, että esim. meikäläinen kun on aina tykännyt tehdä ruokaa ja myöskin nauttia siitä aina sillointällöin ravintolassakin, niin ainakin mun hyvään ruoka-ateriaan se nyt todellakin vain kuuluu se hyvä viinilasi, tai olut, ihan siinä missä lehtipihvinkin päälle vain kuuluu se yrttivoin siivu.Ja se on mielestäni huono perustelu, että pari kolme olutta tai viinilasillista nyt vaan KUULUU siihen ruoka-ateriaan/terassille/kavereiden näkemiseen. Yhtä hyvin joku voisi perustella että hänen mielestään 6-pack kuuluu noihin. Tai pullo kossua. Ja jos nyt on pakottava tarve sen aterian tms yhteydessä nautiskella sitä ilolientä niin yrittäisi ainakin jättää oman auton kotiin.
Emmää mitään muuta meinaa, kuin että järjestelmä alkaisi keskittymään oikeisiin ongelmiin, eikä vaarallisuudessaan marginaalisen ylinopeuden valvontaan. Jos alkoholin vaikutuksessa ajamisen ongelmaan panostettaisiin oikeasti, päästäisiin niihin kuolleiden lukemiin, johon liikenneturva tähtää.Meinaatko että jos raja on nolla niin säästyy 80 ihmistä..?Pyöreä 0.
Yksinkertaisesti rattijupumus tappaa noin 80 ihmistä vuodessa, oli siellä sitten miten paljon vaan alkoholia veressä...
En ole kuitenkaan kukkis, ajamisesta nauttiminen ei sittenkään ole kiellettyä.
![]()
-M
Luulen että ei se rajan laskeminen vaikuta hevon....uakaan alkoholinkulutukseen tai niistä johtuviin taparurmiin. Kyllä se ihminen juo vaikka raja olisi nolla, ja hyppää rattiin vaikka raja olisi nolla tai yksi. Suurempi kysymys kuin joku promilleraja on kuitenkin yleinen alkoholikulttuuri joka ei muutu promillerajan muuttuessa,se saattaa viedä jonkin tuhatta vuotta ja suomalaisuutta tuntien se vaatii pari evoluutiota ja siinä sitten puhutaan jo uusiutuvista galagseistakin ennenkuin täältä loppuu viina tai ryyppääminen.
Taikasana; marginaalinen. Miksi valvoa marginaalista "rattijuoppoutta" (<0,5prom.) ,jos marginaalista ylinopeuttakaan (<15kmh) ei pitäisi valvoa?Emmää mitään muuta meinaa, kuin että järjestelmä alkaisi keskittymään oikeisiin ongelmiin, eikä vaarallisuudessaan marginaalisen ylinopeuden valvontaan. Jos alkoholin vaikutuksessa ajamisen ongelmaan panostettaisiin oikeasti, päästäisiin niihin kuolleiden lukemiin, johon liikenneturva tähtää.
sanoi:Tavoitteeksi vahvistetaan liikennekuolemien määrän vähentäminen alle 250:n vuoteen 2010 mennessä.
Lähde: Liikenneturhasanoi:Maanteillä, kaduilla ja yksityisteillä kuoli onnettomuuksissa yhteensä 380 ihmistä.