• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin suorittajat 2009

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja puuwe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
..mutta, ajo-opettaja sanoi että kun eilen katto vapaita koe aikoja niin tälle vuodelle ei ollut enää yhtään vapaita! Eli nyt taas toivotaan peruutus aikoja, lisäaikoja tai vapaata aikaa muulta paikkakunnalta. Jos vaan kovin pitkälle menee niin sitten taas vähän hakee tehtävät ennenkun löytyy.
tuo ei voi pitää paikkaansa, ettei aikoja tälle vuotee ole! tule nimittäin kalliiksi tutkintopisteelle, jos ei ole aikoja tarjolla.....

tepis tule tänne savonlinnaan ajamaan ni onnistuu todennäköisesti heti tuo käsittely/ajokoe  
wink.gif
Siellä on jotain älytöntä ruuhkaa kun kuorma-autokortteihin tulee jotain muutoksia loppuvuonna ja jos sen nyt ajaa pois niin pääsee ilmeisesti paljon helpommalla, niin ne sitä ruuhkauttaa nyt pahasti.

C-kortti laki muuttuu 10.9... sen takia vielä enemmän ruuhkia, helsingissä A-kortissa "normaalistikkin" on ruuhkia kokeiden kanssa mutta tuo KA-lakimuutos tuo niitä vielä enemmän.

Mitä helvettiä!? Apua, mulla on inssi elokuun lopussa, enkä kuitenkaan pääse sitä läpi (pessimisti), eli se menis sit ens keväälle??!!
bawling.gif

Uskomaton tuuri kävi, eilen illalla ajo-opettaja soitti, että yksi oppilas haluaa peruuttaa oman koe aikansa joka oli tänään ja tarjosi sitä mulle.
Eli, käsittely ja inssi meni läpi leikiten tänään ja nyt on kortti taskussa!  
062802jumpie_prv.gif

Itse aloitin A kortin suorittamisen huhtikuun 6 päivä. Kortin sain taskuun ruuhkien takia vasta 18 kesäkuuta. Siinä kun oma pyörä ilmesty pihaan toukokuussa oli kiva odotella, yhtään ei poltellu.

Käsittelyn meinasin mokata stop&go rastilla, jostain syystä sain vaihteen jäämään aina vapaalle (3 kertaa). Liekö sit ollu merkitystä ku sain inssiä varten pränikän pyörän kun koulun oma oli huollossa. Tutkinnon vastaanottaja anto sit armon käydä oikeudessa ja läpi meni:)

Nyt onkin sit tullut ajeltua ristiin rastiin n. 6700km

Onneksi olkoon kortin jo suorittaneille!

Kuulostaa aika melkoiselta väitteeltä että jonot olisivat niin täynnä ettei vapaita paikkoja enää olisi. Tuo C-kortin muutoshan vaikuttaa ainoastaan siihen mikäli aikoo joskus ajaa ammattiajoa. Ja vanhoilla säännöillä kortin vielä saa mikäli kuljettajakoulutus on vain aloitettu ennen tuota ilmoitettua päivämäärää, mikä oli joko elo- tai syyskuun lopussa. No, kyllä täälläkin näytti alkukesästä olevan aika kiireistä aikaa autokouluissa A-kortin suorittajien osalta ja konttorin pihassa näkyy edelleenkin toimintaa olevan, mutta ehkä täällä lakeuksilla on vähemmän ruuhkaa kuin tiheämmin asutetussa etelä-suomessa.

Mutta kun sitä inssiä pääsee sitten joskus ajamaan, paras neuvo on: älä hätäile  
smile_org.gif
  Kun kroppa on rentona menee käsittely kuin itsestään. Tiukka ote reisillä tankista ja tunne olevasi yhtä pyörän kanssa. Hermoillessa pyörän hallinta herpaantuu ja homma menee mönkään vaikka harjoitukset olisi aiemmin mennyt kuinka hyvin.

Itselle kortin ajamisen jälkeen mopoilusta on kyllä tullut lähtemätön lähtemätön harrastus, näin hauskaa kun ei ole ollut aikoihin!
062802moto_prv.gif

Tänään alkoi teoriat ja perjantaiksi varattu eka ajotunti. Kaksipyöräisistä ei lainkaan ajokokemusta. Olo on sekä
062802jumpie_prv.gif
että
omg.gif

Eilen tuli sit läpäistyä teoriakoe.. (ihan ekalla yrityksellä)
smile_org.gif

Tänään oli viimeiset ajot ennen inssiä joka olis sit torstaina..
cool.gif

Yritetään kuitenkin ehtiä ennen inssiä tekemään pari harjoitusta niin saa vielä vähän tuntumaa, ainakin opettaja oli ihan luottavaisin mielin et saa nähä miten käy... Sittenhän se todellinen treeni alkaa jos ja kun läpäisen ajokokeen.
sport05.gif

^ja^^
Miten te olette saanu ajotunteja jo ennen kuin teoria koe on suoritettu??
Laki kun vissiin sanoo että ensin on käytävä teoriatunnit ja läpäistävä teoriakoe ennen kuin voi lähteä liikenteeseen?
nixweiss.gif

^ja^^
Laki kun vissiin sanoo että ensin on käytävä teoriatunnit ja läpäistävä teoriakoe ennen kuin voi lähteä liikenteeseen?
nixweiss.gif
En minä tiedä.. Näin nyt ainakin on käyny. Eipä sitä ainakaan kukaan muu ole ihmetellyt kenelle olen asiasta jutellu.

Voisko asiaan vaikuttaa ku on jo B-kortti pohjal??? Jos on lait muuttunu, eikös jossain AKE:n sivuil lue että teoriakokees on myös kuva kysymyksiä eikä niitä ole..

Pistäs muuten linkkiä jos netis on jossain tuollaisia pykäliä, vois käydä lukemassa.

^ja^^
nixweiss.gif
En minä tiedä.. Näin nyt ainakin on käyny. Eipä sitä ainakaan kukaan muu ole ihmetellyt kenelle olen asiasta jutellu.

Voisko asiaan vaikuttaa ku on jo B-kortti pohjal??? Jos on lait muuttunu, eikös jossain AKE:n sivuil lue että teoriakokees on myös kuva kysymyksiä eikä niitä ole..

Pistäs muuten linkkiä jos netis on jossain tuollaisia pykäliä, vois käydä lukemassa.
Näin mulle ainakin ilmoitettiin autokoulussa että teoriatunnit ja teoriakoe pitää olla suoritettu ennenkuin pääsee prätkän puikkoihin.

Mulla on kanssa B-kortti pohjalla.

Itse kun olin varailemassa jo ajotunteja heti ekan teoriatunnin jälkeen niin eipäs onnistunutkaan...

Linkkejä en nyt tähän hätään löytänyt.

^ja^^
nixweiss.gif

Näin mulle ainakin ilmoitettiin autokoulussa että teoriatunnit ja teoriakoe pitää olla suoritettu ennenkuin pääsee prätkän puikkoihin.

Itse kun olin varailemassa jo ajotunteja heti ekan teoriatunnin jälkeen niin eipäs onnistunutkaan...

Voipi olla syynä että sait ajotunnit vasta teorioitten ja kokeen jälkeen varattua. Että opettaja pääsee varaamaan heti sen ajokokeen ja suunnittelemaan ajosi sinne loppuun asti. Laki ei vaadi sitä että teoriakoe on suoritettuna mutta muistaakseni sen että A1-3 tunnit täytyy olla käytynä että saa aloittaa ajamisen, siis jos B-kortti pohjalla. Ja kuvat tulevat teoriakokeeseen ainoastaan jos ei ole B-korttia pohjalla.

sport05.gif
kortti tuli taskuun parisen viikkoa sitten. Sen jälkeen onkin sitten ollut kovaa ajoa, tosin hiljasemmilla nopeuksilla  
sport05.gif

Pujottelu tuntui käsittelykokeessa hidasajon jälkeen helpoimmalta, mutta pelotti että saako nopeuden riittämään väistöön ja stop and go-tehtävään. Onneksi kuitenkin!

Mut kyl on kuulkaa kivaa puuhaa !!

^ja^^
nixweiss.gif

Tietääkseni se menee niin, että ne pakolliset teoriatunnit on
käytävä ennen kuin pääsee pärrän sarviin, eli ennen teoriakoetta
pitäisi pystyä ajamaan jo ensimmäisiä kertoja. Itsellänikin oli
yksi ajokerta ennen teoriakoetta, seuraava onkin sitten ensiviikolla.
cool.gif

Tuollainen teksti löytyy ainakin AKE:n sivuilta, A-opetussuunnitelmasta.

Tässä opetussuunnitelmassa lähdetään siitä, että ajo-opetuksen
eteneminen ja jaksottaminen teoriaopetuksen kanssa toteutetaan
mahdollisimman joustavasti oppijan yksilöllisten tarpeiden ja autokoulun
mahdollisuuksien mukaan. Ajo-opetus voidaan kuitenkin aloittaa vasta, kun
tietopuolisen opetuksen aiheet A1–A2 on käyty.

En nyt jaksanu sitä koko sivustoa ihan sana sanalta lukee mut toi pisti silmään..
Ja luulisin et katsastuskonttoril oltais ihmetelty ku heti teoriakokeen jälkeen alettiin varaamaan ajokoetta vaikka seuraavalle päivälle jos aikaa olis ollu..
smile_org.gif

Uskomaton tuuri kävi, eilen illalla ajo-opettaja soitti, että yksi oppilas haluaa peruuttaa oman koe aikansa joka oli tänään ja tarjosi sitä mulle.
Eli, käsittely ja inssi meni läpi leikiten tänään ja nyt on kortti taskussa!  
062802jumpie_prv.gif
Nonih mää sanosin et kyl se menee
smile_org.gif

Vaikka tokalla kun tuli vahinko ekalla mut helppoo se on vai mitä?
Onnee!

Onneksi olkoon kortin jo suorittaneille!

Kuulostaa aika melkoiselta väitteeltä että jonot olisivat niin täynnä ettei vapaita paikkoja enää olisi. Tuo C-kortin muutoshan vaikuttaa ainoastaan siihen mikäli aikoo joskus ajaa ammattiajoa. Ja vanhoilla säännöillä kortin vielä saa mikäli kuljettajakoulutus on vain aloitettu ennen tuota ilmoitettua päivämäärää, mikä oli joko elo- tai syyskuun lopussa. No, kyllä täälläkin näytti alkukesästä olevan aika kiireistä aikaa autokouluissa A-kortin suorittajien osalta ja konttorin pihassa näkyy edelleenkin toimintaa olevan, mutta ehkä täällä lakeuksilla on vähemmän ruuhkaa kuin tiheämmin asutetussa etelä-suomessa.

Mutta kun sitä inssiä pääsee sitten joskus ajamaan, paras neuvo on: älä hätäile  
smile_org.gif
  Kun kroppa on rentona menee käsittely kuin itsestään. Tiukka ote reisillä tankista ja tunne olevasi yhtä pyörän kanssa. Hermoillessa pyörän hallinta herpaantuu ja homma menee mönkään vaikka harjoitukset olisi aiemmin mennyt kuinka hyvin.

Itselle kortin ajamisen jälkeen mopoilusta on kyllä tullut lähtemätön lähtemätön harrastus, näin hauskaa kun ei ole ollut aikoihin!
062802moto_prv.gif
Onko tämä tieto varmaa vai mutua? Suoritin siis itse B->ABC kesäkuussa, ja silloin opettaja kertoi että mikäli haluaa "vanhanmallisen" C-kortin pitää inssi olla läpi ennen 10.9. Jos on alkanut suorittaa korttia ennen tuota päivää saa tehdä sen vanhoilla ehdoilla ja hinnoilla mutta kortti on uudenmallinen C, jolla saa kuljettaa ainoastaan OMISSA nimissä olevaa kuorkkia jossa on kyydissä PERHEENJÄSENIÄ. Eikä siis ole ammattiajo-oikeutta.

Näin tosiaan väitettiin Hyvinkäällä kesäkuun alussa. Tiedä sitten ovatko tulleet järkiinsä ja muuttanu tuota, mutta tämän parempaa tietoa mulla ei ole.

Nonih mää sanosin et kyl se menee
smile_org.gif

Vaikka tokalla kun tuli vahinko ekalla mut helppoo se on vai mitä?
Onnee!
Jep, helposti meni tokalla kerralla sitten kaikki. Ja nyt on päässy omalla pyörällä ajelemaan
sport05.gif
On siinä vähän totuttelemista kun oma pyörä on sen verran erilainen kun koulunpyörä mutta alkaa se jo aika hyvin sujumaan silläkin. Tai siis, eihän tossa maantieajossa mitään ihmettä ole, duunimatkat koitan vielä ruuhkien ulkopuolella ajella kun on risteystä risteyksen perään ja vähän tökkii se liikenne. Onneksi ei oo tarkka pomo, voi huoletta tulla töihin kello 9 ja lähteä kotiin päin jo puoli 4
tounge.gif

WUHUU!
biggrin.gif

Ajokoe meni hyvin läpi vaikka täytyy myöntää että hieman jännitti...
smile_org.gif

Ei tässä muuta kuin liikenteen sekaan vaan..
062802moto_prv.gif

Kun nyt sais jostain moottoripyörän lainaan/vuokral ku ei nyt oo tällä hetkellä varaa omaan, ens vuonna sitten..

Onneksi olkoon kaikille muillekin jotka ovat kortin saaneet ja tsemppiä niille jotka ovat vielä koulussa..
thumbs-up.gif

Back