• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin suorittajat 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kortti taskussa!
Onnittelut!  
thumbs-up.gif

Taajuus.

Vantaalla ajokorttiluvan saamiseen menee viikosta kahteenviikkoon. Helsingissä helposti enemmän. Ja Tattarisuon tilanteesta tiedän että jos tänään varaa ajokokeen niin sen saa noin 2viikon päähän. Eli kannattaa luvat ja teoriakoe saada nopeasti alta pois.

^No niinpä tietysti satana. Turha sitten elätellä toiveita ajoluvasta tämän kuun puolella...
sad_orig.gif

Korttilupahakemus lähtee tänään tai huomenna autokoululta, siitä hyvällä tsägällä viikko, huonolla kaksi, ennen kuin pääsee kirjallisiin. Ensi viikolla ajotunteja kyllä (todennäköisesti suurin osa), mutta inssiä ei pääse varaamaan ennen kuin kirjalliset on hoidettu.

Perkele. Aina näissä jokin jumittaa.

...Ja pujottelurata on leveämpi (2m lisää isoille ja jotain metrin luokkaa lisää piikille muistaakseni).
Onko tosiaan näin?
Suora lainaus aken ajokoe ohjeesta (voimaan 1.8.08)

"Pujottelura-dan leveys on vähintään 5 m, kuitenkin muissa kuin rajoittamattomassa A-luokassa aina teh-tävässä käytettävän moottoripyörän kääntöympyrän halkaisija +1 m. Rajoittamattomassa A-luokassa kääntöympyrän halkaisija +2m. Tutkinnon vastaanottaja varmistaa tarvittaessa radan leveyden kokeilemalla."

Juu leveämpi on pujottelu, sanoi meidänkin ope. Totesi myös että nyt on kuin lentokentällä pujottelisi, joten ei pitäisi olla ongelma ison Aan ajajillekaan...
tounge.gif

On vaan aika arpomista tuo byrokratia taas. Eilen teoriatunnilla ope valisti että Vantaalaisten ei tarvitse toimittaa lääkärintodistusta eikä kuvia, jos -96 jälkeen myönnetty kortti. Ajokorttilupahakemukset kuulemma täytettäisiin tänään toisella teoriatunnilla ja "autokoulu hoitaa" ne sen jälkeen.

Olin skeptinen ja soitin itse Tikkurilan gyyläkeskukseen, korttiosastolle. Ei tarvitse lääkärintodistusta, mutta kuvat ehdottomasti. Käsittelyajaksi lupailivat "noin viikkoa".

Kurvasin sitten samantien valokuvaamon kautta koulun toimistolle, täytätin korttihakemuksen autokoulun leimoineen ja kiikutin ITSE ne tiskille Tikkurilan poliisilaitoksen kansliaan. Koulu olisi ne lähettänyt postitse. Säästyipähän siinäkin yksi päivä, kun paperit ovat jo perillä käsittelyjonossa...

EDIT: Tyhmä minä kun en tajunnut ängetä koulun toimistolle heti kun tuli sovittua pärräkouluun tulo - olisi voinut saman tien tehdä korttihakemuksen, eikä odotella 1,5 viikkoa ensimmäisiä teoriatunteja
sad_orig.gif

Hyvin pompsahtanut hinta nyt kuun vaihteessa. Tänään sain kouraan opetussopimuksen, jossa vielä komeili normaalit hinnat = 790e autokoulun osuus + viranomaiskulut päälle. Toimiston poika sanoi että heinäkuun puolella jos olisi aloittanut, satkun halvemmalla olisi päässyt.

Toivottavasti "kaverialennuksilla" tuosta lohkeaa pois vielä, ihanan kallista tulee muuten...
lookaround_orig.gif

Hyvin pompsahtanut hinta nyt kuun vaihteessa. Tänään sain kouraan opetussopimuksen, jossa vielä komeili normaalit hinnat = 790e autokoulun osuus + viranomaiskulut päälle. Toimiston poika sanoi että heinäkuun puolella jos olisi aloittanut, satkun halvemmalla olisi päässyt.

Toivottavasti "kaverialennuksilla" tuosta lohkeaa pois vielä, ihanan kallista tulee muuten...
lookaround_orig.gif
670€ oli keväällä Vauhdin hinta. Tikkurilassa oleva koulu olis rokottanu 870€+viranomaiskuluihin n.140€!!!
eek.gif
Viranomaiskulut oli todellisuudessa muistaakseni jotain reilu 80€ luokkaa.

Jos poliisi lupaa viikon lisää siihen toinen päälle jos poliisilla nimittäin menee se yksi viikko ake ottaa toisen. Eli todellisuus n.2viikkoa.

Tuo n.800€ + virainomaiskuluthan on ihan "normaali" hinta A-korttia ajaessa suunnilleen sen verran kaikki koulut pyytää.

140€ virainomais kuluihin? joku vetää välistä ja pahasti 89€ on virainomaiskulut. teoria+ajokoe 49 ja ajokorttilupa 40€

Onko AKEn toiminta niin hidasta, siis tiedon kulku poliisilta -> AKE?

Kun käsitin että poliisitädit kun päättää että ok, tälle voidaan kortti myöntää, tieto menee suoraan AKE:n järjestelmään ja kirjalliset voi suorittaa?

Noin se ainaki mulla meni. Vein lupahakemuksen perjantaina poliisilaitokselle, ni mulle sanottiin, et maanantaina näkyy akella. Soitin kuitenki jo perjantaina ja näkyi aken koneella, joten päästiin varaamaan aikaa kirjalliseen.

Noin se ainaki mulla meni. Vein lupahakemuksen perjantaina poliisilaitokselle, ni mulle sanottiin, et maanantaina näkyy akella. Soitin kuitenki jo perjantaina ja näkyi aken koneella, joten päästiin varaamaan aikaa kirjalliseen.
Ai noita pienemmän paikkakunnan etuja tänne pk-seudun ruuhkabyrokratiahelvettiin verrattuna
sad_orig.gif
Me voimme vain haaveilla noin rivakasta toiminnasta...

Noh, teoriat lusittu loppuun tänään. Olin onnellinen kun hoitelin omatoimisesti oman korttilupahakemukseni, sitä muiden häslinkiä katsellessa. Hyvä jos tämän viikon aikana saavat autokoulusta liikkeelle niiden lappusia. Minä voin hyvällä tuurilla alkaa ensi viikon puolivälissä kyselemään josko kirjallisiin pääsisi.

Eka ajotunti bookattiin maanantaille, siinä rykäistään heti 4 ajokertaa. Sillä tahdilla ei siis pakollisia ajeta kuin kolmena päivänä. Eli tulee pääasiassa homma muodostumaan lopulta inssin jonottelusta, arvaan ma.

Yli-innokkaana vihjaisin toki opelle että kamat kulkee autossa mukana koko ajan ja töistä on koululle tai harjoittelupaikalle 10 min matka, joten olen valmis hyppäämään mahdollisille peruutusajoille jo tällä viikolla ;)

Hep, tulipas vielä mieleen - voiko AKE:lle soitella itse ja kysyä näkyykö ajokorttilupahakemuksen hyväksyntä jo päätteillä?

Kun tuo koulun kanta oli taas vähän sitä sun tätä, "soittele joskus ensi viikon puolivälissä niin me kysellään onko jo" jne. Itse en haluaisi hukata päivääkään, vaan heti kun mahdollista, rynnätä kirjallisiin.

Ei ole sitä kirjaakaan vielä
tounge.gif

B&C teoriat kyl meni suuremmin stressaamatta, jatkuisiko hyvä flow tälläkin kertaa?

Periaatteessa sitä lupaa voi kysellä ajovarmasta eli aleksiskiven tai hakuninmaan katsastuskonttorilta.. Tiedä sitten miten autokoulussa innostuvat jos itse sitä lähtee kyselemään.

Nyt kiinnostaa lähinnä hoitaa hommaa rivakasti eteenpäin, eikä se vetääkö autokoulun sihteeri herneitä nenukkiin
tounge.gif

Etenkin kun tuo koulun toimisto on auki epämääräisesti eikä tunnu ketään saavan kiinni helpolla. Jos muutaman kerrankin kyselen "jokojoko" toimistolta, siellä on sihteerillä naama jo punaisempana kuin että itse tsekkaisin ja ilmoittaisin että nyt kirjallisia tänne het, lupa on valmis...

Mulle nimenomaan sanottiin koulussa, et hoida sä kirjallinen ni he hoitaa inssin.

Turussa makso viimekuussa koulu 550+viranomaismaksut.

Satanen tipahti hintaa alennuksilla. PK-lisät näkyy edelleen, mutta rahaahan se vain on
nixweiss.gif

Taidanpa leikkiä edelleen omatoimista ja soitella itse Ajovarmaan alkuviikosta kirjallisten perään. Hittojako siihen väliin yhtä autokoulun sihteeriä tarvitaan, minulle teoriakoetta varaamaan?

Taitaa kannattaa itse hoitaa noita tai vähintään hoputtaa autokoulua. Silloin kun nuorena poikana ajeli piikkikortin, niin kilttinä uskoi ja odotteli että autokoulu hoitaa kyllä. No, sitä odottelua ja jonottelua oli sitten kun odoteltiin että kaikki kuskit toimittavat kaikki lippulaput ja sitten varaillaan aikoja kun ehditään ja muistetaan.

Back