• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin suorittajat 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse ajoin kortin viime syksynä Tampereella Autokoulu Pirkassa. Silloin sieltä sai halvimmalla iso-A:n lisäyksen, siis jos ne 6h teoriaa + 6h ajoa riitti, 610e. Opettaja oli ihan loistava, entinen Autokoulu Ilveksen omistaja, yli 30-vee pyörällä ajanut konkari, joka lisäksi oli oikeasti ihan käsittämättömän omistautunut asialleen ja meille opetuslapsilleen. Sain tasan niin monta tuntia kuin tarvitsin läpimenoon ja voin sanoa, että sällin pinna oli ihan käsittämättömän pitkä, kun meikäläinenkin sitä tumpulointia, kaatuilua ja ojaan ajoa harrasti ihan urakalla koko reeniajan enkä kertaakaan saanut sitä menettämään malttiaan. Tosin se sitten polttikin koko ajan ketjussa...
tounge.gif

Ajelin ensin kevarilla, kun ei ollut aiempaa kokemusta pyörästä lainkaan, mutta jo toisella tunnilla nousin ison pyörän selkään. Muuten olisinkin sillä sitten ajanut kokeeseen asti, mutta pujottelu ei ottanut onnistuakseen sillä, joten palattiin kevariin ja sillä sitten pujottelu onnistuikin melkein heti. Ajoinkin sitten sillä välikortin, joka muuttuu iso-A:ksi ensi vuoden lokakuussa. Nyt on sit alla 250cc customi, jota tolla kortilla voi huoletta ohjailla ja ehkä sit vuoden 2010 keväällä katsellaan isompaa pärrää alle...

idea3.gif
Eli jos ei oo itsellä pyörää heti ja tuntuu, et ison pyörän kanssa kuvio ei vaan toimi, niin kandee kokeilla tota kevaria, sillä se voi olla notkeempi vehje. Välikorttihan muuttuu iso-A:ksi automaattisesti sitten kahden vuoden päästä. Odotusaika ei sitten tunnu niin pahalta, jos hankkiin alle 25kW koneen alle siksi aikaa, pääsee heti vähän halvemmallakin...

Tuli se kortti sitten eilen vaikka pahaa pelkäsin. Ei edes tarvinnu mitään uusia
nixweiss.gif

Pyöräkin haettiin samantien liikkeestä ja karvan alle 400 kilsaa tuli päristeltyä heti kärkeen.
Jos uuden pyörän hommasit,
niin kannattaa alkaa jo katteleen sitä 1000km huoltoa.
Mulla meni pari sataa kilsaa yli ja jäi monta päivää ajamatta tuon takia
sad_orig.gif

HUOM HUOM!
Ostoliike ei välttämättä ole paras eikä halvin huoltopaikka!!
Kannattaa vertailla hintoja, palvelua ja laatua.

Harkitse myös PK seudun ulkopuolella olevia huoltoja,
hinnoissa ja jonotuspaikoissa ON eroja!!

Nykyään se takuu säilyy,
vaikka ei ole pyörän valmistajan valtuutettu huoltoliike!

3 viikkoa tullut ajeltua isoa A:ta kolmio perässä, tänään varasin inssin kahden viikon päähän. Hauskaa on ollut ja pitäisi kyllä mennä inssi kirkkaasti läpi
smile_org.gif

Kaikkea sitä opiskelija tekeekin säästääkseen n. 150€..
baaa.gif

Tuli se kortti sitten eilen vaikka pahaa pelkäsin. Ei edes tarvinnu mitään uusia
nixweiss.gif

Pyöräkin haettiin samantien liikkeestä ja karvan alle 400 kilsaa tuli päristeltyä heti kärkeen.
Jos uuden pyörän hommasit,
niin kannattaa alkaa jo katteleen sitä 1000km huoltoa.
Mulla meni pari sataa kilsaa yli ja jäi monta päivää ajamatta tuon takia
sad_orig.gif

HUOM HUOM!
Ostoliike ei välttämättä ole paras eikä halvin huoltopaikka!!
Kannattaa vertailla hintoja, palvelua ja laatua.

Harkitse myös PK seudun ulkopuolella olevia huoltoja,
hinnoissa ja jonotuspaikoissa ON eroja!!

Nykyään se takuu säilyy,
vaikka ei ole pyörän valmistajan valtuutettu huoltoliike!
Vanhanpaskan ostin vuosimallia 2001
thumbs-up.gif
Ajattelin kyllä lämpimikseni huoltaa perusjutut ku vaa jaksais käydä ostaa pukin.

Viimeinen 'pakollinen' ajokerta 3*25 min tänään takana, ekaa kertaa ihan alusta asti likenteessä isolla pyörällä. Ei tehty olenkaan sitä hiton pujottelua, jota on hinkattu hampaat irvessä kaikki kolme aikaisempaa kertaa.... Tehtiin jarrutuksia, ja nehän oli suorastaan nauretavan helppoja, ja väistökin onnistui parin yriyksen jälkeen kohtuullisesti. Tunnin lopuksi pikku lenkki myrtsissä ja ai että oli kivaa. Inssi+käsittelykoe on nyt varattuna 27.5. ja hitsi että jänskättää. Otan vielä 7 ylimääräistä ajokertaa ennen inssiä, niin eiköhän ne hiivatin u-käänöksetkin ala pikkuhiljaa sujua.

Oli kyllä ajo melkoisesti leppoisampaa ER-6:lla, kun sillä kamalalla pikkupyörällä. Vähän meinas välillä lyödä hartiat jumiin, mutta aika hyvin muistaa jo pysyä rentona. Mies antoin neuvoksi, että laula jotain samalla  
smile_org.gif
Mulla ei tullut mitään muuta mieleen, mistä olisin osannut sanat, kuin Lordin Monster Man, sitä sitten lauleskelin aina kun piti kaarrella tiukemmin ja yläkroppa alkoi jännittyä.
buttrock.gif

Onneksi se kypäräpuhelin ei toimi open suuntaan...

Opettaja oli ihan loistava, entinen Autokoulu Ilveksen omistaja, yli 30-vee pyörällä ajanut konkari, joka lisäksi oli oikeasti ihan käsittämättömän omistautunut asialleen ja meille opetuslapsilleen.

Joo nyt tulikin muistot mieleen Markusta B-kortin suorittamisen ajoilta joskus 10 vuoden takaa. Siellä oli silloin kyllä hauskat opettajat. Marko sitten taas myöhemmin tuskaili mulle A-luvatkin kuntoon.

Kävinpä tänään laitokselta hakemassa hieman vaikeammin revittävän ajoluvan... muovisen nääs.
Kuvaa en päivittänyt, joten tolla kuvalla on turha yrittää nousta mihinkään maihin - sarjamurhaajalta näytän.

Jaahas..nyt on sitten kaikki 'pakolliset' ajokerrat käytetty. Alku oli hyvinkin hankala, mutta kyllähän tuo on sujumaan ruvennut
smile_org.gif

Nyt oikeastaan ainoana ongelmana on pujottelu..tai ei niinkään itse pujottelu, vaan ne pääty käännökset. Ei millään meinaan pysyä sallitujen rajojen sisällä..olisiko kenelläkään jotakin hyvää vinkkiä tuohon? Ajattelin ottaa vielä muutaman käsittely tunnin ekstraa ennen inssiä, niin ei sitten tarvitsi useampaan otteeseen käydä siellä käsittelykokeessa!
Nyt vielä pitäisi löytää se oma mopo..
062802moto_prv.gif

Nyt oikeastaan ainoana ongelmana on pujottelu..tai ei niinkään itse pujottelu, vaan ne pääty käännökset. Ei millään meinaan pysyä sallitujen rajojen sisällä..olisiko kenelläkään jotakin hyvää vinkkiä tuohon?
Katse vain tarpeeksi kauaks ja käännä pää kunnolla sivulle. Riittävä vauhti ja tanko tankkiin, niin komeesti kääntyy.
cool.gif
Itse katselin aluksi liian lähelle ja ei oikein pääkään meinannut kääntyä, niin pyörä horjahteli minne sattuu.
crazy.gif

Nyt oikeastaan ainoana ongelmana on pujottelu..tai ei niinkään itse pujottelu, vaan ne pääty käännökset. Ei millään meinaan pysyä sallitujen rajojen sisällä..olisiko kenelläkään jotakin hyvää vinkkiä tuohon?
Katse vain tarpeeksi kauaks ja käännä pää kunnolla sivulle. Riittävä vauhti ja tanko tankkiin, niin komeesti kääntyy.
cool.gif
Itse katselin aluksi liian lähelle ja ei oikein pääkään meinannut kääntyä, niin pyörä horjahteli minne sattuu.
crazy.gif
Siinä on vaan joku, että en saa käännettyä tankoo ihan tappiin asti..en tiedä mistä on kiinni. Ehkä jännitän liikaa hartioita tai jotain? Tosin en ainakaan tietoisesti, mutta
biggrin.gif

Jotenkin sitä on vaikia saada päähän mahtumaan, että rohkeesti kääntää vaan ja kun lähtee kääntyyn, ei se siitä mihinkään kaadu..

cool.gif
crazy.gif
Siinä on vaan joku, että en saa käännettyä tankoo ihan tappiin asti..en tiedä mistä on kiinni. Ehkä jännitän liikaa hartioita tai jotain? Tosin en ainakaan tietoisesti, mutta
biggrin.gif

Jotenkin sitä on vaikia saada päähän mahtumaan, että rohkeesti kääntää vaan ja kun lähtee kääntyyn, ei se siitä mihinkään kaadu..
KATSE! Pyärä menee just eikä melkein sinne minne katsoo! Jos katsot sitä keilaa = jalkamaassa, jos katsot rajaa = ajat sen yli. Siis katso vaan rohkeasti sinne minne haluat AJAA. Ja rohkeasti vaan kaasulla korjaat jos meinaa alkaa kaatumaa. Kyllä se siitä!
pftroest.gif
thumbs-up.gif
062802jumpie_prv.gif

cool.gif
crazy.gif
biggrin.gif

KATSE! Pyärä menee just eikä melkein sinne minne katsoo! Jos katsot sitä keilaa = jalkamaassa, jos katsot rajaa = ajat sen yli. Siis katso vaan rohkeasti sinne minne haluat AJAA. Ja rohkeasti vaan kaasulla korjaat jos meinaa alkaa kaatumaa. Kyllä se siitä!
pftroest.gif
thumbs-up.gif
062802jumpie_prv.gif
Tuote katse asiaahan siellä koulussakin hoetaan, ja kyllähän sen tietää, mutta kun vielä muistaisi aina ottaa käytäntöön
biggrin.gif

Olis oiken hyvä, kun oma mopo löytyisi jo, niin pääsisi sillä reenailemaan.. mutta eiköhän tämä tästä.
Kirjallinen on maanantaina, ja sitten pitäisi varata inssi. Toivon mukaan parin viikon sisällä liikeenteestä löytyy yksi uusi motoristi!
buttrock.gif

Itsellä pujottelussa katse ei auttanut mihinkään... opin parhaiten että kun ajaa suoraan -> kääntää tankoja -> vetoa ja kallistaa -> yläruumis suorana pyöränsuuntaan takamus/alaruumis siirtää painon vastakkaiselle puolelle minne käännytään niin johan käänty. Mutta jokainen tyylillään toinen omalla toinen väärällä...  
smile_org.gif

Ehkä maailman epäselvin selitys.. no toivotaan että joku tajuaa
smile_org.gif

-Hannes

Kannattaa ne päädyn 180 asteiset käännökset ajaa mahdollisimman pitkiksi, jotta sen pyörän saa käännettyä näppärämmin, eikä se ole kallistuksissa kun uudestaan käännytään 180 astetta. Kyllä siinä radalla sitä latua on.

Ja jos pyörä lähtee kaatumaan niin antaa monoa niin kyllä se siitä pystyyn nousee - jännä kyllä.

Mulla tehosi se, kun vaihdettiin se pujottelu alkaan vasemmalta puolelta oikean sijaan. Jostain syystä oikealle tehtävä kieppi oli mulle hankalampi ja kun se laitettiin tuleen heti ekaksi, niin koko homma helpottui. Ei muuta kuin annat riittävästi kaasua ja säädät pyörän liikkumista pääasiassa kytkimellä, et huoli vaikka kone huutaisi hoosiannaa ja keskityt siihen, että katse on mukana. Myös se, että se pyörähän ei kaadu kääntäessä vaikka siltä tuntuu, jos vaan vauhtia on, on hyvä muistaa. Itselläni kesti tosi kauan ennen kuin pää antoi periksi tossa enkä enää hanannut vastaan sitä tiukkaa kääntämistä, silloin alkoi homma helpottuun. Kun lisäksi se katse on jo siellä minne ollaan menossa, niin ei tule keskityttyä siihen pyörän kääntämiseen liikaa.

Kyllä se siitä alkaa varmasti menemään, vaikka siihen sitten menisikin 10+ tuntia...
thumbs-up.gif

Mulle toi pujottelu oli niin jumalattoman vaikeeta että ennen inssiäkin vielä ajattelin saavani hylsyn siitä. Kun sen pään kääntää reilusti haluttuun suuntaan ja antaa kytkimen luistaa kunnolla ja koneelle kierroksia vaikka 3-4000rpm niin helposti menee.

Pidä pieni veto päällä kokoajan, luistata kytkintä ja säädä takajarrulla vauhtia. Tyylipisteitä ei jaeta (vielä
smile_org.gif
) Vauhtia kannattaa pitää tarpeeksi. Itse ajoin harjoituksissa pari ekaa kertaa turhan hiljaa, niin joutui jalkaa käyttämään maassa. Itelläni helpotti heti myös se, kun siirsin painoa hieman eteenpäin istumalla vähän lähemmäksi tankkia. Nopiasti nuo hoksasi korjata itse kun muutaman kerran reenasi. Katse tarpeeksi kauas sinne minne kääntää, luota pyörään ja pysy rentona, niin kyllä se siitä alkaa sujumaan..
sport05.gif

Back