Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei tässä kyllä mainita, mutta tiedä näistäSe radan leveys suhteutetaan vissiin sen pyörän kääntösäteeseen?.![]()
Kyllä se pyörän kääntösäde vaikuttaa radan leveyteen pujottelussa.Se radan leveys suhteutetaan vissiin sen pyörän kääntösäteeseen?.![]()
Kato joo, tossahan se on selvästi sanottu. hassu ettei tuossa autokoulun pahvissa sitä tainnit olla.Kyllä se pyörän kääntösäde vaikuttaa radan leveyteen pujottelussa.Se radan leveys suhteutetaan vissiin sen pyörän kääntösäteeseen?.![]()
http://lyhytlinkki.net/?c6tes27y
Pekka
![]()
![]()
![]()
Eiköhän se mene niin, että ohjaus rajoittimeen ja sitten pyöräytetään ympäri vaikka taluttaen.Mites muuten MP:n kääntösäde mitataan? Tiukin kääntösäde astinlauta millin asfaltin yläpuolella?
TsemppiäHeips!
Täällä ilmoittautuu yksi uusi A-kortin suorittaja.
Eli olen ihan täysin ummikko, mitään korttia ei löydy aikasemmasta, ja pelkä iso A hakusessa. Autokoulussa pitivät jo tuolla yhdistelmällä vähän kummallisena... Kuulemma heille osuu yksi vastaava vuodessa.
Hirveä hinku on saada kortti ja pyörä, mutta katsotaan nyt miten tässä käy. Seuraava teoria on perjantaina, viimeinen 14.5.
Yksi söpö pikkupyörä löytyi jo, saas ny nähdä senkin asian suhteen.
Moi kaima, ajoin viime syksynä Martsarissa myös korttini. Ekan ajokerran ajoin kans sillä piikillä, liikenteeseen lähdettiin heti! Ope vaan kysyi ootko mopolla ajanu ennemmin (olin, 15v. sitteAjokerrat siis selvästi loppuu kesken ennekuin pääsen edes oikean pyörän ohjaimiin. Lisäkerran hinta on suolainen 94€/1,25h.
En ihan tajua tätä logiikkaa, että naiset pannaan ajamaan pikkupyörillä, olen käsittääkseni täyden hinnan ajotunneista maksanut.
Mulle oli kanssa alusta loppuun vaikeimpia juttuja tehokkaan jarrutuksen oppiminen. Se on kuitenkin _erittäin_ tärkeä juttu oppia hyvin. Mitä muistan itselleni toitottaneen ennen harjoitusta oli että otan tasaisen ajonopeuden hyvissä ajoin, että se jarrutuksen aloittaminen ei mene häsellykseksi. Hyvin tärkeää on myös muistaa että katse on pidettävä horisontissa, jolloin tasapaino säilyy parhaiten. Tukeva ajoasento, jolloin kuski ja pyörä ovat tasapainossa ja jarruttavat voimat eivät kampea pyörää mihinkään suuntaan. Jarrutuksen aloitus pehmeästi ja kun keula niiaa ja paino siirtyy eturenkaalle, voi antaa lisää jarruvoimaa. Jarrutuksen onnistuessa hyvin sitä itsekin ihmettelee miten nopeasti ja silti eleettömästi pyörä pysähtyy, ja siinä on vielä pysähtymisen jälkeen hiljainen hetki kun kuski ja pyörä seisovat paikoillaan ajoasennossa, ja siitä voi sitten laskea rauhassa vasemman töppösen maata vasten.Hätäjarrutus kanssa paha kun en vaan osaa puristaa sitä kahvaa sillee sopivasti vaan suoraan täydellä voimalla niin eihän siitä hyvä tullut,
Muistan äärimmäisen hyvin noi samat fiilikset mitkä oli itselläni viimevuonna.Perkele että ahistaaKeli on upee ja ajokerrat 5-6/12 edessä ja MUA PELOTTAA MENNÄ... oon niin helvetin turhautunu just tuohon yllämainitsemaani tunteeseen, että mopo vie naista eikä nainen mopoa. Turhauttaa ihan vi*usti kun on aina pitäny itteensä nopeena oppijana ja sen vaan sanon että tätä pyörähommaa tahkotaan vielä juhannuksenakin kun en vaan opi!!![]()
No niin, löytyyhän täältä kohtalon tovereita, eilen koin itse ensimmäisen todellisen turhautumisen tunteen. Tuntui ettei onnistu, niin ei onnistu...Muistan äärimmäisen hyvin noi samat fiilikset mitkä oli itselläni viimevuonna.Perkele että ahistaaKeli on upee ja ajokerrat 5-6/12 edessä ja MUA PELOTTAA MENNÄ... oon niin helvetin turhautunu just tuohon yllämainitsemaani tunteeseen, että mopo vie naista eikä nainen mopoa. Turhauttaa ihan vi*usti kun on aina pitäny itteensä nopeena oppijana ja sen vaan sanon että tätä pyörähommaa tahkotaan vielä juhannuksenakin kun en vaan opi!!![]()
Kortin suorittaminen kesti minulla tuhottoman kauan, rahaa paloi, p*rkelettä ja v*ttua tuli huudettua useammankin kerran, koulun pyörä kippas pari kertaa sekä raivo- ja turhautumisitku tuli "muutaman" kerran.![]()
Mut lopulta sain sen kortin. Mutta pakko on myöntää, että moottoripyörällä ajo on ehkä vaikeinta mitä ikinä olen joutunut opettelemaan. Ja opettelu jatkuu vielä kauan ja aina ja ikuisesti.
Ei muutakun tsemppiä, kyllä se siitä. Ja muista että et ole ihan ainoa jolla on ollut hankala alku. Minä olen yksi niistä ehkä epätoivoisimmista tapauksista.![]()
No niin, löytyyhän täältä kohtalon tovereita, eilen koin itse ensimmäisen todellisen turhautumisen tunteen. Tuntui ettei onnistu, niin ei onnistu...
Lähinnä kaarreajo tuntuu olevan hankalinta, en luota pyörään tarpeeksi ja alan sählätä, teoria unohtuu kokonaan ja sitten sitä vaan yritetään jotenkin saada pidettyä pyörä ajokaistalla.(Tähän hyviä vinkkejä? Kuinka saada luotto omiin renkaisiin ja ajokykyyn? Kyydissä ollessa ei ongelmaa, kun itse puikossa, ei uskalla...)![]()
Itkut tuli eilen väännettyä ja muutama kirosana. Tuli jo tunne, että myydään koko pyörä ja jatketaan vaan kyydissä istumista. Mutta kaipa tämä tästä pikku hiljaa lähtee, yön yli nukuttuna asia tuntuu taas valoisammalta.Ja ihana saada täältä lukea, että en ole ainut jonka alku tuntuu hankalalta!![]()