• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin suorittajat 2008

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Levander
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ihan By the way, lappu tuli että lumpsahti maanantaina!
033102beer_1_prv.gif

Ja lauantaina mopon hakuun ja siitä sitten huoltojenjälkeen...
062802moto_prv.gif

Se radan leveys suhteutetaan vissiin sen pyörän kääntösäteeseen?
nixweiss.gif
.
Ei tässä kyllä mainita, mutta tiedä näistä

http://www.autokoulukontkanen.fi/main.si....&fid=75

Tuo 5m menee aika keppaseen jollain kikottimella, mutta pitkää loivakeulaista mosaa saa kyllä taittaa että mahtuu.

http://www.youtube.com/watch?v=VjseW3ga1Qo&feature=related

Pitikös se käsittelykoe ajaa kallistamatta?  
tounge.gif

Tussa RoadKingissä on lyhkääsempi akseliväli kun mun lotjassa.

Se radan leveys suhteutetaan vissiin sen pyörän kääntösäteeseen?
nixweiss.gif
.
Kyllä se pyörän kääntösäde vaikuttaa radan leveyteen pujottelussa.

http://lyhytlinkki.net/?c6tes27y

Pekka
omg.gif
omg.gif
omg.gif
Kato joo, tossahan se on selvästi sanottu. hassu ettei tuossa autokoulun pahvissa sitä tainnit olla.

No nythän sit on tilaa vaikka kuinka ;-)

Mites muuten MP:n kääntösäde mitataan? Tiukin kääntösäde astinlauta millin asfaltin yläpuolella?

(Kääntyyhään se tiukemminkin kun lauta taittuu ylös
thumbs-up.gif

Heips!

Täällä ilmoittautuu yksi uusi A-kortin suorittaja.

Eli olen ihan täysin ummikko, mitään korttia ei löydy aikasemmasta, ja pelkä iso A hakusessa. Autokoulussa pitivät jo tuolla yhdistelmällä vähän kummallisena... Kuulemma heille osuu yksi vastaava vuodessa.

Hirveä hinku on saada kortti ja pyörä, mutta katsotaan nyt miten tässä käy. Seuraava teoria on perjantaina, viimeinen 14.5.

Yksi söpö pikkupyörä löytyi jo, saas ny nähdä senkin asian suhteen.

Heips!

Täällä ilmoittautuu yksi uusi A-kortin suorittaja.

Eli olen ihan täysin ummikko, mitään korttia ei löydy aikasemmasta, ja pelkä iso A hakusessa. Autokoulussa pitivät jo tuolla yhdistelmällä vähän kummallisena... Kuulemma heille osuu yksi vastaava vuodessa.

Hirveä hinku on saada kortti ja pyörä, mutta katsotaan nyt miten tässä käy. Seuraava teoria on perjantaina, viimeinen 14.5.

Yksi söpö pikkupyörä löytyi jo, saas ny nähdä senkin asian suhteen.
Tsemppiä
thumbs-up.gif

Turussa ainakin on aikasempina vuosina ollut pujottelussa eri leveydet Varaderolla ja CBR 125lla, koska Varadero kääntyy niin näppärästi on ennen pitänyt ajaa valkoista ja keltaista, eli ns. hajaviivaa, mutta se poistettiin, koska rata on loivasti mäessä.

Huomenna inssi ja tänään ajeltiin pari tuntia, jos vain muistaisi katsoa aina tilanteen kokonaan eikä lähteä sohimaan niin päivä olisi täydellinen, mutta jos ei tee virheitä ei opi.

Käännyin oikealle suoraan bussikaistalle ja ryhmityin siitä pois - virhe.
Tietyömaalla oli väliaikainen liikennevalo ohjaamassa liikennettä ja työt olivat edenneet (toim.huom. edistyneet turussa!) niin mennä painelin väärälle kaistalle, kun valot olivat ennen ohjanneet vasemmalle.
Ihmettelinkin miksi se kaivinkone niissä valoissa seisoo. Eipä tainnut olla muuten nuoltakaan, mikä olisi kertonut ajolinjan (onko sellasta jos ei muualta edes pysty ajamaan läpi?).

Käsittelykoetta harjotellessa opettaja sai tutkan ja pääsi sitten avautumaan kuinka ajelen liian hiljaa vaikka mittari näyttää juuri oikeita lukemia, eli tarvitsee ottaa vähän päälle. Jotenkin konttorinrata tuntui muutenkin helpommalta.

Täytyy vain toivoa, että omalle kohdalleni siunautuu rentoinssi (vaikka nipottaminen ei ole koskaan pahasta liikenteessä niin harmittaa se silti).

Kiitoksia, sitä kyllä tarvitaan.

Eriotteen sitten kun pääsee niin pitkälle että se kortti ja pyörä löytyy... Jos mä arvaan oikeen niin siinä tulee kummiskin murhetta ja harmaita hiuksia, ja kaikenmaailman pientä vikaa...

No, oppiipahan taas jotain uutta.

Pyörässä on liikaa liikkuvia osia mulle... Ainakin jos ne ei liiku niinkun pitää.

Sääli kun ei oo tuttuja joilta kehtais pyytää apua pikku probleemiin.

Nimimerkillä "Saako huoltoon kanta-asiakaskortin?"

Ajokerrat siis selvästi loppuu kesken ennekuin pääsen edes oikean pyörän ohjaimiin. Lisäkerran hinta on suolainen 94€/1,25h.
En ihan tajua tätä logiikkaa, että naiset pannaan ajamaan pikkupyörillä, olen käsittääkseni täyden hinnan ajotunneista maksanut.
Moi kaima, ajoin viime syksynä Martsarissa myös korttini. Ekan ajokerran ajoin kans sillä piikillä, liikenteeseen lähdettiin heti! Ope vaan kysyi ootko mopolla ajanu ennemmin (olin, 15v. sitte
biggrin.gif
). Sit veivasin pari rinkiä autokoulun pihassa ja siitä sit areenan parkkikselle treenaan. Taisi olla kaksi ajotuntia ekalla kertaa ja seuraavalla kertaa pääsin jo kyllä sillä isolla pyörällä treenaan.
Mulla eniten vaikeuksia teetti pujottelu, taisin just ennen inssiä ajotunnilla saada ekat kerrat sen puhtaasti läpi. Pari extratuntia otin inssin alle, ei se muuten ois menny läpi.

Ainoo negatiivinen asia oli se, et ope oletti että kun tää on autolla veivannu meneen, niin pyörällä ajo luontuu joinki yhtä hyvin. Esim. rampeista kiihdytykset ym. Se oli toooodella jännää ekalla kertaa kun ei ollut pyörällä ajanut kuin n. 40km/h, eikä ollu mitään hajua kuinka se kiihtyy jne. Ja tietysti ajettiin kaikista lyhimmästä rampista, eikä ollu näkyvyyttä että ois voinu etukäteen kattoo mihin väliin koittaa...

Mutta kortti tuli ekalla yrityksellä ja nyt on harjoteltu ajelua omalla pyörällä. Vähä oli aluksi opettelua kun oma on customi
smile_org.gif

Koitat vaan löytää sen rentouden siihen ajoon, niin alkaa luontuun. Ei siä auta ihan tikkujäykkänä istua seläs... Pikkusen sellanen "hälläväliä" -meininki es. pujottelus ja surutta liiraat sitä kytkintä, niin hyvin menee! Tsemppiä!

Wuhuu
062802jumpie_prv.gif

Ekat ajotunnit takanapäin. Inssi olis sitten vapun jälkeen. Kivaa touhua tuo on. Käsittelyharjoituksia tehtiin ja sain sitten ajaa keskustan läpi pyörän koululle tunnin päätteeksi. Olis se opettaja antanu mun 10 vuoden takaisella mopokokemuksilla ajaa sinne radallekin heti mut enpä uskaltanut tuota ihan suoraan lähtee keskustaan pyörii ilman mitään kokemusta suuremmasta pyörästä.

Aluksi oli kyllä ongelmia varsinkin pujottelun kanssa. Ei pysyny jalat tapeilla sitten ollenkaan. Mut lopuksi tuokin luonnistui treenamalla jotenkuten. Hätäjarrutus kanssa paha kun en vaan osaa puristaa sitä kahvaa sillee sopivasti vaan suoraan täydellä voimalla niin eihän siitä hyvä tullut, mut treeniä lisää niin ehkä se siitä sitten
nixweiss.gif

Eikai siinä muutakuin seuraavia tunteja odotellessa.

Hätäjarrutus kanssa paha kun en vaan osaa puristaa sitä kahvaa sillee sopivasti vaan suoraan täydellä voimalla niin eihän siitä hyvä tullut,
Mulle oli kanssa alusta loppuun vaikeimpia juttuja tehokkaan jarrutuksen oppiminen. Se on kuitenkin _erittäin_ tärkeä juttu oppia hyvin. Mitä muistan itselleni toitottaneen ennen harjoitusta oli että otan tasaisen ajonopeuden hyvissä ajoin, että se jarrutuksen aloittaminen ei mene häsellykseksi. Hyvin tärkeää on myös muistaa että katse on pidettävä horisontissa, jolloin tasapaino säilyy parhaiten. Tukeva ajoasento, jolloin kuski ja pyörä ovat tasapainossa ja jarruttavat voimat eivät kampea pyörää mihinkään suuntaan. Jarrutuksen aloitus pehmeästi ja kun keula niiaa ja paino siirtyy eturenkaalle, voi antaa lisää jarruvoimaa. Jarrutuksen onnistuessa hyvin sitä itsekin ihmettelee miten nopeasti ja silti eleettömästi pyörä pysähtyy, ja siinä on vielä pysähtymisen jälkeen hiljainen hetki kun kuski ja pyörä seisovat paikoillaan ajoasennossa, ja siitä voi sitten laskea rauhassa vasemman töppösen maata vasten. :-)

Tukeva ajoasento, polvet kunnolla tankkiin, katse horisontissa (ota jokin kiintopiste, älä anna painua maahan!), aloitetaan rauhallisesti puristamalla ja lisätään tehoa. Harjoittelin paljon ihan vain mielessäni ja jarrukättä puristelemalla sitä liikettä joka kädessä pitää tapahtua että ei tule sitä rykäisyä nyrkkiin. Oikea jarruttamistekniikka on sellainen asia jota en koe vieläkään oppineeni täysin, vaikka teoria on varmaankin päässä, se on kuitenkin pyörällä ajamisesta selviämisen kannalta varmasti tärkeimpiä juttuja.

Tsemppiä kaikille! Aivan mahtavaa nähdä kuinka paljon on uusia motoristeja varttumassa, vaikka tässä ollaan vielä itsekin eilisen kesän kasvatteja. :-)

PS. Niin juu, ja voi hyvinkin auttaa ettei ajattele sitä tehtävää hätäjarrutuksena, vaan _tehokkaana_ jarrutuksena. Sitä matkaa missä se on suoritettava ei kannata ajatella ollenkaan, ja missään nimessä ei pidä jäädä katsomaan takarajan tötsiä tms.

Perkele että ahistaa  
confused_orig.gif
Keli on upee ja ajokerrat 5-6/12 edessä ja MUA PELOTTAA MENNÄ... oon niin helvetin turhautunu just tuohon yllämainitsemaani tunteeseen, että mopo vie naista eikä nainen mopoa. Turhauttaa ihan vi*usti kun on aina pitäny itteensä nopeena oppijana ja sen vaan sanon että tätä pyörähommaa tahkotaan vielä juhannuksenakin kun en vaan opi!!
Muistan äärimmäisen hyvin noi samat fiilikset mitkä oli itselläni viimevuonna.

Kortin suorittaminen kesti minulla tuhottoman kauan, rahaa paloi, p*rkelettä ja v*ttua tuli huudettua useammankin kerran, koulun pyörä kippas pari kertaa sekä raivo- ja turhautumisitku tuli "muutaman" kerran  
lookaround_orig.gif
.

Mut lopulta sain sen kortin. Mutta pakko on myöntää, että moottoripyörällä ajo on ehkä vaikeinta mitä ikinä olen joutunut opettelemaan. Ja opettelu jatkuu vielä kauan ja aina ja ikuisesti.

Ei muutakun tsemppiä, kyllä se siitä. Ja muista että et ole ihan ainoa jolla on ollut hankala alku. Minä olen yksi niistä ehkä epätoivoisimmista tapauksista  
tounge.gif
.

Perkele että ahistaa
confused_orig.gif
Keli on upee ja ajokerrat 5-6/12 edessä ja MUA PELOTTAA MENNÄ... oon niin helvetin turhautunu just tuohon yllämainitsemaani tunteeseen, että mopo vie naista eikä nainen mopoa. Turhauttaa ihan vi*usti kun on aina pitäny itteensä nopeena oppijana ja sen vaan sanon että tätä pyörähommaa tahkotaan vielä juhannuksenakin kun en vaan opi!!
Muistan äärimmäisen hyvin noi samat fiilikset mitkä oli itselläni viimevuonna.

Kortin suorittaminen kesti minulla tuhottoman kauan, rahaa paloi, p*rkelettä ja v*ttua tuli huudettua useammankin kerran, koulun pyörä kippas pari kertaa sekä raivo- ja turhautumisitku tuli "muutaman" kerran
lookaround_orig.gif
.

Mut lopulta sain sen kortin. Mutta pakko on myöntää, että moottoripyörällä ajo on ehkä vaikeinta mitä ikinä olen joutunut opettelemaan. Ja opettelu jatkuu vielä kauan ja aina ja ikuisesti.

Ei muutakun tsemppiä, kyllä se siitä. Ja muista että et ole ihan ainoa jolla on ollut hankala alku. Minä olen yksi niistä ehkä epätoivoisimmista tapauksista
tounge.gif
.
No niin, löytyyhän täältä kohtalon tovereita, eilen koin itse ensimmäisen todellisen turhautumisen tunteen. Tuntui ettei onnistu, niin ei onnistu...

Lähinnä kaarreajo tuntuu olevan hankalinta, en luota pyörään tarpeeksi ja alan sählätä, teoria unohtuu kokonaan ja sitten sitä vaan yritetään jotenkin saada pidettyä pyörä ajokaistalla.
biggrin.gif
(Tähän hyviä vinkkejä? Kuinka saada luotto omiin renkaisiin ja ajokykyyn? Kyydissä ollessa ei ongelmaa, kun itse puikossa, ei uskalla...)

Itkut tuli eilen väännettyä ja muutama kirosana. Tuli jo tunne, että myydään koko pyörä ja jatketaan vaan kyydissä istumista. Mutta kaipa tämä tästä pikku hiljaa lähtee, yön yli nukuttuna asia tuntuu taas valoisammalta.
smile_org.gif
Ja ihana saada täältä lukea, että en ole ainut jonka alku tuntuu hankalalta!

No niin, löytyyhän täältä kohtalon tovereita, eilen koin itse ensimmäisen todellisen turhautumisen tunteen. Tuntui ettei onnistu, niin ei onnistu...

Lähinnä kaarreajo tuntuu olevan hankalinta, en luota pyörään tarpeeksi ja alan sählätä, teoria unohtuu kokonaan ja sitten sitä vaan yritetään jotenkin saada pidettyä pyörä ajokaistalla.
biggrin.gif
(Tähän hyviä vinkkejä? Kuinka saada luotto omiin renkaisiin ja ajokykyyn? Kyydissä ollessa ei ongelmaa, kun itse puikossa, ei uskalla...)

Itkut tuli eilen väännettyä ja muutama kirosana. Tuli jo tunne, että myydään koko pyörä ja jatketaan vaan kyydissä istumista. Mutta kaipa tämä tästä pikku hiljaa lähtee, yön yli nukuttuna asia tuntuu taas valoisammalta.
smile_org.gif
Ja ihana saada täältä lukea, että en ole ainut jonka alku tuntuu hankalalta!
idea3.gif
HYPNOOSI!!
idea3.gif

Mut oikeasti.. ei tuohon varmaan auta muu kuin treeni.
Jossain vähän liikennöidyillä teillä ensin rauhassa reeniä.

Eilen kävin itseasiassa eka kertaa "isolla pyörällä" ajamassa mutkapätkää. (mopoilla ja kevareilla ajanut niin kauan kuin muistan)
Ei viitsinyt vielä oikein päästellä kun autokoulun ope ajoi perässä, mutta sen huomasin, että liian hitaasti ei kannata sinne lähteä koluamaan.
Parempi jos hakee semmosen sopivan vauhdin ja joustavan rytmin siihen hommaan niin se pyörä menee kuin itsestään.

Kannattaa myös lukea noita juttuja (SEKÄ KOKEILLA KÄYTÄNNÖSSÄ!) tuosta työntö-ohjauksesta.
Kun tietää vähän sitä mekaniikkaa millä se pyörä kääntyy niin se myös luo lisävarmuutta.

Tuli tuossa myös semmonen asia mieleen, että jos se reeni alkaa mennä siihen, että hampaat irvessä ja verenmaku suussa yritetään turhautumiseen asti treenata jotain, niin se tappaa ilon koko harrastuksesta.
Parempi jättää asia hautumaan ja keskittyä johonkin muuhun.

Jees, nyt on ajoklappu sitten taskussa. Inssin käsittelykoe meni enemmän kuin hyvin, mutta ajellessa vähän sähelsin - vähän se moitti (sen työnkuva) ja sitten kirjotti klapun.
Ei muutaku fillari tiehen ja kohti auringonlaskua... kuukauden päästä kun se mopo tulee
bawling.gif
.

Piti rekisteröityä kun motot.net tuntuu hiukan hiljaiselta, jälkeenjääneeltä ja lapselliselta paikalta. Josko täällä olisi aikuisempaa keskustelua ja enemmän neuvovia motoristeja.

Itse ajoin 25 kw kortin tän kuun 17. päivä ja laakista meni läpi(BC pohjalla). Tuli jopa H merkintä jostain osa-alueista ja mitään käsittelyä ei tarvinnut ottaa uusiksi. Hintaa tuli turun seudulla reilu 600 €, josta ajokoulun osuus 510 €. Nytpähän on ainakin kirjaimia kortissa sinne saakka kun täyttää 70 v ;)

Jännitti kyllä todella paljon ennen inssiä enkä muistanukkaan enään autoajoilta miten stressaava tilanne se oli, mutta kyllä se siitä menee, kun ottaa rauhassa ja ajelee hissukseen ;) Nyt vaan metsästämään ensimmäistä pyörää.

No joo, nyt ois ajokertoja kaheksan takana ja alkaa jo löytymään tatsi puikkoihin  
biggrin.gif
Kiitos vaan rohkaisevista sanoista, oli hiukan huonompi hetki kun aatteli että kaikki muut tän oppii jotenkin helposti ja itellä vaan takkuaa...

Harjotuskentällä edelleen pyöritään ja käsittelykokeen tehtäviä tahkotaan, PUUDUTTAVAA, mutta kunhan päästään keilojen välistä pois, niin eiköhän tuo ala se ajamisen ilokin taas löytymään  
blush.gif

Ja kesä ja  
sport05.gif
on taas pikkiriiiiikkkisen lähempänä  
biggrin.gif

Itse sain käsittelykokeen tehtävät mielestäni täydellisen oikein insissä. Aina oli aikasemmin kussut jarrutukset, mutta jotenkin se pienellä alkujännärillä meni sitten.

Inssi oli muutenkin rento. Sen kurkunpäämikki vaan kuului todella huonosti ja puhe kuulosti sössötykseltä, mutta selvää siitä sai.

Meinasin sössiä koko ajon sillä, että katsoin vain olan yli enkä peilejä. Auto oli lähteny ohittamaan parin auton päästä ja olin juuri ryhmittymässä kun porhalsi ohi. Huomasin kyllä omalla kaistalla, mutta olin ihan varma että homma kusi siihen. Sillä hetkellä ymmärsin miksi oikeasti peilit on pyörässä kiinni ja minkä takia olan ylikin kurkataan.

Aikaisemminkin olen huomannut, että silmälasien sangat rajoittaa näkyvyyttä ihan kohtuullisesti sivusuuntaan, mutta nyt se konkretisoitui.

Lenkki oli mielestäni tosi lyhyt. Motarille ja sieltä jonnekkin asutukseen pyörittämään päätä. Kannattaa jarrutella ja ajaa tosi hiljaa autojen vierestä, jotka on pysäköity tielle... siitä se inssi tykkää.

Olen jo luvannut tarjota juhla-aterian. Hampurilaisateria isoilla ranskalaisilla ja juomalla med pirtelö. ...itselleni tosin, jotta riittää rahat mopoiluun.

Back