• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

A-kortin käsittelykoe

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pirpana_76
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Juurikin tuo käsittelykoealueiden tila on se ongelma.

AKE:n ohjeistuksessakin lukee, että kokeen suorittajalle on tarjottava riittävä matka rauhalliseen kiihdytykseen suoritusta varten. Tattarisuollakin tuo "riittävä matka" on ihan naurettavaa, kyllä erkka vitosellakin sai kahvata toissaan että ehtii kelata ajoissa 50 tauluun ja vielä nostaa katseensa sieltä mittaristosta suoritukseenkin.
Oisit kokeillu Hakuninmaalla.
biggrin.gif

Ykkösellä tuppinurin ja hätäjarrutus perään.
033102ass_1_prv.gif

Kaistamerkintöjä ei ole läheskään kaikkialla. Esim. Oulussa on paljon mukulakivikatuja keskustassa, joissa ei kaistamerkintöjä ole (ovat muuten erityisesti mopolla liukkaita sateella). Samoin soratiet ja muut pikkutiet taajamien ulkopuolella osataan lukea, vaikka ei ole välttämättä keskiviivojakaan.

Ryhmittyessä käännöksiin hitaissa noepeuksissa taajama-alueella mennään muutenkin kaistan reunaan (kun ajetaan hyvien tapojen mukaan), joten ei niitä kaistalukuja aina niin tarvitse miettiä, vetää vain samalla tavoin aina. Pätee muuten kotiloilla sama homma. Jos ihmiset ryhmittyisivät oikein, niin esim. mopolla mahtuu menemään suoraan pysähtyneen kääntyvän auton ohi yksikaistaisellakin tiellä. Tai toisinpäin autolla mopon ohi.

edit: keskeneräinen ajatus.

Juurikin tuo käsittelykoealueiden tila on se ongelma.

AKE:n ohjeistuksessakin lukee, että kokeen suorittajalle on tarjottava riittävä matka rauhalliseen kiihdytykseen suoritusta varten. Tattarisuollakin tuo "riittävä matka" on ihan naurettavaa, kyllä erkka vitosellakin sai kahvata toissaan että ehtii kelata ajoissa 50 tauluun ja vielä nostaa katseensa sieltä mittaristosta suoritukseenkin.
No höpöhöpö.
Itse suoritin ajokokeen myös tattiksella, ja erkka vitonen oli alla.
Ei mitään ongelmia kiihdyttää tavoitenopeuteen.
Kieltämättä paikka oli hieman hazardin oloinen, mutta kyllä siinä näkyvyyttä on aivan hyvin.

Ihan hyvä että käsittelykokeet ei olekkaan helposti suoritettavissa. Saisivat olla itseasiassa ehkä vielä vaikeampia.
Kyllä siinä menee aikaa, ennen kuin pyörää oppii hallitsemaan aikuisten oikeasti edes jollain tasolla.

Oli tuo käsittely tänään. Ei sitä tuollakaan alue oikein riitä, ohimenevältä tieltä täytyy kaasutella. Kyllähän se alue riittäs mutta ei kyllä tarvi mittaria sitten seurata. What ever, ei tarvi enää
smile_org.gif

No höpöhöpö.
Itse suoritin ajokokeen myös tattiksella, ja erkka vitonen oli alla. Ei mitään ongelmia kiihdyttää tavoitenopeuteen.
Kieltämättä paikka oli hieman hazardin oloinen, mutta kyllä siinä näkyvyyttä on aivan hyvin.
Kuka tykkää mistäkin, en itsekään sitä "ongelmaksi" tituuleerannut, mutta kivempi olisi ottaa vauhtia pidemmältä ja rauhoittaa pyörä siihen viiteenkymppiin.

Nyt ehtii just eikä melkein tuijottelemaan mittaria sinne viiteenkymppiin ja sitten itse suoritus. Eikä asiaa tosiaan yhtään helpota se, että risteävä kevyen liikenteen väylä kulkee kiihdytyskaistan läpi, juuri siitä mistä pitäisi alkaa itse tehtävää suorittamaan.

Eihän sieltä ketään tietenkään tule, kun oikein tötteröt merkkinä ja opet & inssit valvomassa - mutta MAHDOLLISTA se on.

Taajuus.

Veikkaan että kummisetä tarkoitti sitä hakuninimaasta että siellä kiihdytys matka on 1/4 tattiksen kiihdytyssuoraan verrattuna..

No missä nyt on Daredevil?

Hommahan menee sillai, että ajokortti ei osoita mitään ajotaidosta. Jos olet kädetön puusilmä, kuolet. Ei siinä mitään käsittelykokeita tarvita tai jos sellaisia on, ne on ihan turhia, koska rima on aivan liian alhaalla mitä tulee turvalliseen liikennekäyttäytymiseen. Kärpän refleksit ja näädän luonto olla pitää. Muuten ei tiellä pärjää.

Älä kuitenkaan sure, on yksi asia mitä ajokielloista jne. poraavat vetomiehet eivät ole ymmärtäneet. Mikä?

V: ei kortilla ajeta.

^Tuossa oli sen verran vinha perä, että autokoulun opekin rehellisesti totesi että autokouluun tullaan hakemaan ajokortti, ajamaan opetellaan vasta sen jälkeen...

Turun ajovarmassa on myös se kiihdytyspätkä mutkassa. Liikkeelle lähtiessä ei näe sitä suorituspaikkaa, mutta siinä kiihdyttäessä ne saa nopeesti näkösälle. Ei tuottanu mulla ainakaan vaikeuksia. Nopeutta ei voi kuulemma turvallisesti nostaa 40 -> 50km/h kentän pienuuden takia, joten neljääkymppiä mentiin. Tää tosin oli Heinäkuussa, en tiiä siitäkään enää...  
cool.gif
Puhutsä nyt katsastuskonttorin kentästä, pääpostin vieressä? Varmaan riippuu vähän opettajasta missä kohtaa se käskee suorituksen aloittamaan, mutta me lähdettiin liikkeelle siinä mutkassa joten itse kiihdytys osui suoralle. Koko suorituksen ajan näki jarrutuspaikalle ja kepeesti ehti kiihdyttää neljäänkymppiin. En kokeillut koskaan kiihdyttää viiteenkymppiin joten siitä en tiedä.

Enempi mua jurppi pujottelutehtävään osoitettu alue siellä kentällä, sen keilat sijaitsee kaltevalla pinnalla. Jee, lisähaastetta
thumbs-up.gif

Enempi mua jurppi pujottelutehtävään osoitettu alue siellä kentällä, sen keilat sijaitsee kaltevalla pinnalla. Jee, lisähaastetta
thumbs-up.gif
Täällä pujottelukenttä on kahdelta reunalta ihan ojan vieressä
crazy.gif
biggrin.gif
Mut sen kyllä klaaraa helpostikin. Ja mitä rivakammin uskaltaa antaa hanaa, ja veivata tankoa, niin sitä sutjakammin se pujottelu sujuu.
smile_org.gif

Oulussa tuolla ruskossa kiihdytyksen suhteen ei ole mitään ongelmia, mutta sitten turva-alue siellä takana on mitä on, kun nopeudet nousi. Takana on pari mehevää tolppaa ja keväällä oja. Eräs oppilas on vetänyt pyöränsä sinne ojaan ja jäi itse alle. Tullut opettajalla ja inssillä kiire ettei kaveri hukkunut sinne. Moni autokoulunopettaja on kritisoinut tuota paikkaa, mutta kommentti on ollut, että jos ei tuossa pärjää niin miten liikenteessä pärjää
mad.gif
. Noiden suorittajien puolelta ajateltuna olisi kiva varmaan tuo käsittelykoe ajaa turvallisesti, mutta aina asioita ei mietitä kuluttajan kannalta.

Lakia noudatetaan, mutta pitäisi noiden paikkojenkin suhteen jotkut standardit olla näin eu aikana.

Kuinka lyhyitä nuo kiihdytyssuorat sitten metreinä oikein ovat? Mikä tahansa prätkä kiihtyy linja-autopysäkillä 0-50 km/h, useimmat 0-100 km/h.
En tiedä katsastusinssin kantaa asiaan, mutta suosittelen renkaiden kunnollista lämmitystä ennen lähtökiihdytystä, niin jää pelivaraa.

Kuinka lyhyitä nuo kiihdytyssuorat sitten metreinä oikein ovat? Mikä tahansa prätkä kiihtyy linja-autopysäkillä 0-50 km/h, useimmat 0-100 km/h.
En tiedä katsastusinssin kantaa asiaan, mutta suosittelen renkaiden kunnollista lämmitystä ennen lähtökiihdytystä, niin jää pelivaraa.
Eiköhän joka paikassa saa kokeilla tehtäviä ennen käsittelykoetta. Ainakin asiansa osaavat mp-kouluttajat huolehtivat oppilaistaan niin hyvin ettei kylmillä gummeilla tarvitse liukastella. Tutkinnonvastaanottajatkin todennäköisesti mieluummin katselevat pro meinikiä eikä "amatöörien puuhastelua"! Toivottavasti ainakin...

Oulussa tuolla ruskossa kiihdytyksen suhteen ei ole mitään ongelmia, mutta sitten turva-alue siellä takana on mitä on, kun nopeudet nousi. Takana on pari mehevää tolppaa ja keväällä oja. Eräs oppilas on vetänyt pyöränsä sinne ojaan ja jäi itse alle. Tullut opettajalla ja inssillä kiire ettei kaveri hukkunut sinne. Moni autokoulunopettaja on kritisoinut tuota paikkaa, mutta kommentti on ollut, että jos ei tuossa pärjää niin miten liikenteessä pärjää.

eek.gif
Kauheaa! Itte kanssa noiduin mielessäni viime vuonna kun korttia hankin, että ei siinä paljoa tartte kun pyörä lähtee vahingossa lapasesta ja sitten ollaankin jo ojassa!

jos ootte sitä jarrutusta harjoitellu ni kyllä se pysähtyy ennen ojaa.. nii ja se 50km/h nopeus riittää, kun se on ennen tehtävän alkua.. saa se nopeus laskea ennen viimeisiä portteja.. paitsi portit tehtävässä missä ajetaan tasaisella 30km/h nopeudella
baaa.gif

sanoi:
Moni autokoulunopettaja on kritisoinut tuota paikkaa, mutta kommentti on ollut, että jos ei tuossa pärjää niin miten liikenteessä pärjää.

Erittäin hyvä kommentti. Ei kai käsittelykokeen pidäkään olla joku laboratorio-olosuhteissa tehty "kaikki pelaa" testi?
nixweiss.gif

Kokeile vaikka Vauhdin loppuunnussitulla erkkavitosella... Kiihtyvyys on sitä sun tätä. Lisäksi itse suoritusta ajatellen se kiihdytys olisi mukava ottaa suht rauhallisesti, eikä "lähes eturengas ilmassa"
smile_org.gif

Ennen inssiä ajellaan yleensä pari ajotuntia, mutta ei siinä itse koetta ennen kovin kummoisia rituaaleja ehdi suorittaa. Kun inssi veivaa perseensä autostaan, se on suorittamaan sitten. Voi katsoa kieroon jos ehdottaa että "käyn lämppäilees renkaat tossa ensin".

sanoi:
Moni autokoulunopettaja on kritisoinut tuota paikkaa, mutta kommentti on ollut, että jos ei tuossa pärjää niin miten liikenteessä pärjää.

Erittäin hyvä kommentti. Ei kai käsittelykokeen pidäkään olla joku laboratorio-olosuhteissa tehty "kaikki pelaa" testi?  
nixweiss.gif
Osittain olen samaa mieltä, mutta toisaalta kyse on kuljettajantutkinnosta eikä mistään miehuuskokeesta. Oppilaalle pitäisi taata olosuhteet jossa kokeen voi suorittaa ilman vaaratekijöitä - siis jos mokaat, ei samantien ole tolpassa tai ojassa.

Puhumattakaan mitä lisäpaineita se itse kokeen suorittamiselle tuo, jos epäonnistumisen mahdollisuutta varjostaa vielä mahdolliset luunmurtumatkin.

Back