• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

996 hankinta/tyyppiviat/ym

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Massez81
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Eli olisi hankinnan alla kyseinen pyörä vuosimallia -00 tai -01. Todennäköinen hankintamaa Saksa tai Italia.
Nyt haluaisinkin kuulla ko. aparaatin tyyppiviat ja mitä ottaa tarkastelun alle kun pyörää hankkii ja kokeilee/testaa?

Lisäksi haluaisin tutusta ko. mallin tekniikkaan, joten esim. hyviä tekniikasta kertovia kirjoja tai netti-linkkejä kaivataan.
Erityisesti moottorin/elektroniikan/polttoaineen syötön osalta.
Kiitos kaikille vastauksista!

Niin noissa neliventtiilikoneissa on ollut joissakin yksilöissä ongelmana keinuvivut. Tämä kuitenkin korjattavissa uudelleen pinnoituksella. Muuta mitä nyt mieleen tulee mitä voisi tarkastaa/kokeilla on kytkin, ja äänet yleensäkin. Paremmin tietävät kertokoot enemmän

Kuuleeko keinuvipujen "kuluneisuuden" äänestä vai pitääkö venttiilikoneisto ottaa auki, jotta vian näkee/huomaa?

Vika ilmeisesti ilmenee jo 20tkm ajetuissa koneissa. Saako uusia keinuvipuja helposti esim. maahatuojalta?

Tästä asiasta näköjään alempana juttua...

Kuuleeko keinuvipujen "kuluneisuuden" äänestä vai pitääkö venttiilikoneisto ottaa auki, jotta vian näkee/huomaa?

Vika ilmeisesti ilmenee jo 20tkm ajetuissa koneissa. Saako uusia keinuvipuja helposti esim. maahatuojalta?

Tästä asiasta näköjään alempana juttua...
Keinuvipujen kuluneisuus selviää ikävä kyllä ainoastaan laitetta purkamalla. Muulla tavalla keinuvipujen kuntoa ei pysty todentamaan.

Maahantuojalta saa uusia keinuvipuja, joskin hinta voi olla suhteellisen kova. Kannattaa kuitenkin kysyä, palvelu on hyvää maahantuojalla omasta mielestäni. Myös ulkomaisilta kauppiailata voi osia tiedustella. Keinuvipuja voi myös pinnoittaa ja ainakin Ducati Kaemna tekee omien kokemusteni mukaan todella laadukasta jälkeä. Kaemnan pinnoittamat keinuvivut kestävät paremmin kuin alkuperäiset.

Hyviä opuksia ovat mm. seuraavat:

- Ducatin alkuperäinen manuaali. Edullinen, jos sen lataa esimerkiksi täältä: http://duc.nu/manuals/
*Workshop Manual 996, 1999 (IT, UK) € 2.50 268 22 MB *

- Haynes manuaali "Haynes Ducati 748, 916 & 996 V-Twins Superbike (1994-2001)"
amazon.com:sta

- Desmotimes manuaali
http://www.desmotimes.com/maintenance2.htm

Keinuvipujen kromaus irtoaa usein lastuina ja noita löytyy öljyn karkeasuodattimesta. Tämä verkkosuodatin on koneen sivussa, öljysilmän likellä. Öljynvaihdon yhteydessä se kannattaa avata ja tsekata. Itse pyytäisin asiasta jotain osviittaa saadakseni, että saako vaihtaa öljyt ja tsekkaisin verkkosuodattimen. Mutta kyllä tuossa verkkosuodattimessa ja öljypropun magneetissakin muutama metallilastu voi olla ilman suurta katastrofia.

Täältä "Superbike" alue on hyvä paikka etsiä vanhoja keskusteluja. Laitat vaikka hakusanoiksi flake ja rocker, jos haluat syventyä tuohon aiheeseen.
http://www.ducati.ms/forums/

Kiitos hyvistä vastauksista.

Mitä muita kohtia olisi erityisesti hyvä tutkia tämän mallin kohdalla?
Pitäisikö esim. yksipuolista takahaarukkaa jotenkin testata tai tutkia erityisemmin?
Tuossa on mainittiinkin jo kytkin, onko tämän toiminta jotenkin poikkeava muiden pyörien toiminnasta, eli esim. luistaminen. Vai onko tuossa haettu jotain muuta? Miten tuo olisi hyvä testata?

Pitäisikö esim. yksipuolista takahaarukkaa jotenkin testata tai tutkia erityisemmin?
Tuossa on mainittiinkin jo kytkin, onko tämän toiminta jotenkin poikkeava muiden pyörien toiminnasta, eli esim. luistaminen. Vai onko tuossa haettu jotain muuta? Miten tuo olisi hyvä testata?
Kytkin on kuiva, joten kori kuluu paljon herkemmin kuin yleisessä märkäkytkimessä. Levyt hakkaavat koriin uria ja silloin kun urat ovat tarpeeksi syvät kytkimen toiminta ei enää ole jouheaa ja kalkatus melkoinen. Korjaamomanuaalissa on esitetty toleranssi jonka sisällä levyjen ja korin välys pitää olla. Myös levypakka kuluu jolloin levypakan paksuutta tulee tarkastella.

Jos ruisku on synkronoitu oikein ja kone käy tasaisesti kestää kytkin pitkään.

Uusi kestävämpi 48-hampainen kytkinkori ja levypakka maksaa suunnilleen 500 €. 12-hampaisen standardiversion saa edullisemmin.

Kytkin on helppo avata tarkastelua varten. En ole varma mitä saksalainen tykkää siitä, että suomalainen tulee katsomaan pyörää ja vaihtaa siihen öljyt, avaa kytkimen ja ottaa nokka-akselit pois  
biggrin.gif
. Ja lopuksi kauppaa ei tule...  
biggrin.gif

Itse melkein tinkisin hinnasta uuden kytkimen hinnan pois ja varmuuden vuoksi kaksi-kolmesataa euroa vielä mahdollisesta keinuvipujen pintojen kuluneisuudesta. Jos pyörässä on tuore kytkin tai pystyt todentamaan nykyisen hyväkuntoiseksi niin silloin tinkimisperuste kytkimen osalta ei ole niin akuutti.

Nokkahihnat pitää olla vaihdettu 2 vuoden välein! Jos niitä ei ole vaihdettu niin ne kannattaa vaihtaa samantien.

Venttiilien välyksistä ja säädöistä on myös hyvä pyytää jotain dokumenttia.

Jotain ongelmia on joillain ollut sähköjuttujen kanssa, jännitteensäädin tai joku komponentti ilmeisesti pettää...?

Muuten pyörä kannattaa tutkia aivan kuin mikä tahansa käytetty pyörä, ei niissä mitään ihmeellistä pitäisi olla...

Moi.
Itse ostin edellisen pyöräni italista (996), totesin samalla että seuraavaksi ostan suomesta tai saksasta.
Papereita sai odotta 1-2vko ennen kuin se on omissa nimissä että sen voi ajaa pois sieltä. Jos tuo pakulla niin ei ongelmia.
Nostajissa oli ennen ongelmia, mutta ostin rm-heinolta uuden malliset nostajat ja sen jälkeen pelitti hyvin.
Jotain pientä sähkövikaa siinä oli mut huollon yhteydessä sekin hoidettiin. Itse olin tosi tyytyväinen koko pyörään.

Onko muuten 748:ssa keinuvipujen kulumisen suhteen vastaavia ongelmia kuin 996:ssa?

Vielä keskustelua polttoaineen syötöstä. Voisiko joku asiaan perehtynyt kertoa miten polttoaineen syöttö ko. pyörässä tapahtuu ja miten se säädetään?

Olen ymmärtänyt että pyörässä on elektroninen polttoaineen syöttö, jonka "kartasto" on tallennettu irroitettavalle piirille. Miten tämä eroaa muista pyörämerkeistä, koska olen lukenut että muissa pyörämerkeissä käytetään esim. "power commanderia" kartaston muuttamiseen.

Voiko ducateissa käyttää myös ko laitetta korvaamaan yhdelle piirille syötetyt arvot vai pitääkö aina vaihtaa toiseen muisti-piiriin. Onko näissä eri valmistajien piireissä eroja, ja mitä erot ovat, jos ei oteta huomioon kartastojen arvojen eroja.

Vielä keskustelua polttoaineen syötöstä. Voisiko joku asiaan perehtynyt kertoa miten polttoaineen syöttö ko. pyörässä tapahtuu ja miten se säädetään?

Olen ymmärtänyt että pyörässä on elektroninen polttoaineen syöttö, jonka "kartasto" on tallennettu irroitettavalle piirille. Miten tämä eroaa muista pyörämerkeistä, koska olen lukenut että muissa pyörämerkeissä käytetään esim. "power commanderia" kartaston muuttamiseen.

Voiko ducateissa käyttää myös ko laitetta korvaamaan yhdelle piirille syötetyt arvot vai pitääkö aina vaihtaa toiseen muisti-piiriin. Onko näissä eri valmistajien piireissä eroja, ja mitä erot ovat, jos ei oteta huomioon kartastojen arvojen eroja.
Alkuperäisen lastun tilalle voi vaihtaa esimerkiksi FIM:in valmistaman lastun. Karttoja pystyy käsittääkseni polttamaan vanhan päälle vaikka kuinka monta kertaa, eli homma toimii parhaiten lastulla. Powercommander on turha lisäkapistus jos alkuperäistä järjestelmää pääsee noin hyvin muokkaamaan. Japanilaisissa vehkeissä joudutaan usein hankkimaan Powercommander, koska alkuperäistä moottorinohjausta ei pääse muokkaamaan.

Kysy asiasta vaikka 888:lta tai Two Wheel Centeristä niin saat asiantuntevan vastauksen.

996bip: Pumppu syöttää polttoainetta suuttimille. Paluulinjan paineensäätimellä bensan paine pidetään 300kPa:ssa.

Suuttimia avataan sähköisesti oikealla hetkellä ja pidetään auki ko. hetkellä voimassa olevien olosuhteiden mukaan (kaasun asento, kierrosluku + abs.paine, ilman lämpötila, moottorin jäähd.nesteen lämpötila).

996bip:ssa on WM16B ecu ja kaksi ruiskusuutinta molemmissa läppärungoissa. TPS etupytyn läppärungossa. Tuossa WM16:n B-mallissa yhden läppärungon molemmat suuttimet on langoitettu rinnan, eli molemmat suuttimet puhaltavat bensaa samanaikaisesti. Ts. ko. eculla ei voi ohjata yhden läppärungon suuttimia erikseen.

ECU ohjaa polttoainepumppua ja flektiä, mittaa ympäristöolosuhteita ja moottorin lämpötilaa, sekä mittaa kampuran asentoa jakohihnojen vetoakselilta, ym. Nämä siis pääsääntöisesti joka vehkeessä.
ECU:iin asennetulle eprom-piirille on tallennettu ko. sovelluksen vaatimat parametrit, joiden perusteella ECU työnsä tekee. Samanlaisia ecuja voi olla eri pyörissä, autoissa ym., joten muistipiirille tallennetaan tässä tapauksessa juuri 996bip:n vaatimat toiminnot.

Vaadittavan seoksen muodostamiseksi muistipiiri pitää sisällään seoskartan. Kartan lisäksi piirille on tallennettu kartan "asteikko", eli jako kaasun asennoille ja kierroksille. Kartta on kokoa 16X16. Ducateissa kartta on ajateltu etusylinterille ja P8-ecusta alkaen takasylinterille on oma korjauskarttansa, jolla takasylinterin seos voidaan säätää samalla tarkuudella. Kartan arvojen lisäksi suuttimen aukioloaikaan lisätään ilman abs.paineen, ilman l-tilan ja jäähd.nesteen l-tilan vaatimat korjaukset. Myös nuo ympäristökorjaimien "asteikot" on tallennettu piirille.

Sytytysennakon säätöön on oma karttansa, jonka "asteikko" on myös tallennettu piirille.

Ducatin käyttämät P7, P8, M16 ja M16B ovat erillisellä muistipiirillä varustettuja ecuja ja ovat kaikin puolin säädettävissä. Eli noihin voi tehdä kaikki ajateltavissa olevat säätömuutokset ja tallentaa piirille. Tehtyjä muutoksia ei huomaa millään testereillä, eikä mitään erillisiä rekkuloita tarvita. Verrattuna kaupallisiin lastuihin, parhaan lopputuloksen saa, kun kaikki säädöt tehdään juuri sinun pyörääsi.

Jos tuollaisen huolella säädän, niin TPS pitää olla säädetty, ruisku synkattu ja lambda-anturin natsat molemmissa käyrissä, ennen karttojen tekoa.

996bip:n kahden suuttimen läppärungot toimivat huonosti pienillä kierroksilla ja kaasunasennoilla. Tuolloin bensaa tarvitaan vähän ja kaksi suutinta pyrkii ruiskimaan sitä liikaa myös todella pienillä suuttimen aukioloajalla. FIM:n UM222 lastu on tehty yhdelle suuttimelle, eli molempien läppärunkojen toisista suuttimista otetaan liitin irti. Tuolla saadaan tarkempi seoksen ohjaus pienille kierroksille, koska suuttimen aukioloaika voidaan tuplata. Yksi suutin/läppärunko riittää mainiosti myös huipputehon alueelle ko. pyörässä, joten tuo on toimiva parannus ko. malliin. Sama ohjaustapa on tehtävissä myös vakiokarttojen pohjalta.

Se mihin 888 ei ottanut kantaa, oli PC:n käyttö Ducatissa.

Suurin syy (arvatakseni) PC:n käyttöön Ducateissa on se että "säätäjiä" löytyy joka niemestä ja notkelmasta. Softahan tulee palikan mukana ja on imuroitavissa ilmaiseksi netistä. Itse säätötyötä nopeuttaa TuningLink-softa, joka on käytettävissä Dynojetin omassa penkissä.

FIMin softa ei ole ilmainen, eikä sitä löydy joka penkittäjältä. Itse säätötyö on myös pitkälti käsityötä -> aikaa kuluu ja aika on rahaa.
FIMin säätösofta löytyy ainakin 888:lta ja luullakseni TWC:stä.

Minulla on PC omassa siksi että se oli halpa verrattuna UltiMap U59 ECUun.

888 sääteli omani ja luulisin että siitä tuli melko hyvä. Ainakin tehokäyrä on ylhäällä laakeampi kuin ensimmäisessä tehdyssä mittauksessa.

Kuulemani mukaan jotkut/monet ovat repineet PC:t pois Ducateista, koska ne eivät oikein toimi. Sitä en osaa sanoa, olisiko omani parempi FIM ECUlla, mutta ainakin se istuisi nätisti alkuperäisen paikalle, eikä olisi mikään ylimääräinen härpäke siellä tankin alla.

Suurin syy (arvatakseni) PC:n käyttöön Ducateissa on se että "säätäjiä" löytyy joka niemestä ja notkelmasta. Softahan tulee palikan mukana ja on imuroitavissa ilmaiseksi netistä. Itse säätötyötä nopeuttaa TuningLink-softa, joka on käytettävissä Dynojetin omassa penkissä.

FIMin softa ei ole ilmainen, eikä sitä löydy joka penkittäjältä. Itse säätötyö on myös pitkälti käsityötä -> aikaa kuluu ja aika on rahaa.

Minulla on PC omassa siksi että se oli halpa verrattuna FIM U5.9 ECUun.

888 sääteli omani ja luulisin että siitä tuli melko hyvä. Ainakin tehokäyrä on ylhäällä laakeampi kuin ensimmäisessä tehdyssä mittauksessa.

Kuulemani mukaan jotkut/monet ovat repineet PC:t pois Ducateista, koska ne eivät oikein toimi. Sitä en osaa sanoa, olisiko omani parempi FIM ECUlla, mutta ainakin se istuisi nätisti alkuperäisen paikalle, eikä olisi mikään ylimääräinen härpäke siellä tankin alla.
Harmi vain, että itse ehkä joudun hankkimaan PC:n. Ylimääräinen käkkylä ei oikein kiinnostaisi, mutta koska FIM:n boksi ei pelitä 749/999-sarjassa niin kai se on sitten PC ostettava.

Minulla on PC omassa siksi että se oli halpa verrattuna UltiMap U59 ECUun.

TWC on FIM:n edustaja ja AP:lla on tuo softa. Minulla on softa yhden kaverin kanssa puoliksi.

Seoksen säätäminen joka vehkeeseen on yksinkertaista, mutta sytytyksen säätämisellä voidaan vaikuttaa ajettavuuteen myös hyvin paljon. FIM:n ultimapeissa on nimenomaan puututtu myös ennakoihin kaikilla osakaasualueilla ja näin saatu kaasuun vastaavuuttaa herkemmäksi. FIM tekee kartat blueprintattuihin koneisiin ja ilmoittaa millä kokoonpanolla säädöt on tehty. Tuntuu vain, että täällä pohjolan oloissa Australian säädöt jäävät karvan verran laihalle. Niitä voi sitten korjailla jossain määrin, ECU-versiosta riippuen.

Kaksiventtiilikoneeseen ei saa huipputehoa juuri lisää putki- ja säätöhommilla, joten siinä parannukset tulee saastemontun kohdalle ja kaasuun vastaavuuteen.

PC:n jako kaasunasennoille on melko ruovi ja jaoteltu eri tavalla, kuin ducatin alkuperäisten karttojen (joka mallissa on vieläpä erilainen), joissa jako on hyvinkin tiheä pienillä kaasun asennoilla katuversioissa. Kyllä tällä seokset tontilleen saa, mutta neliventtiilikoneissa jää "se jokin" puuttumaan.
En tiedä onko PC:stä r-versiota ducatiin, mutta joissakin malleissa sytytysennakon säätömahdolisuus olisi hyvinkin tarpeen.

Ducateihin, joissa on irrotettava muistipiiri, kannattaa ehdottomasti tehdä säädöt maksimisuorituskyvyn ja omien ajomieltymysten mukaan alkuperäisten karttojen pohjalta ohjelmoimalla.

eli tuossa selitys siihen 999 ja 749 sopivuuteen

U59 Not presently recommended.
999 / 749 models are presently giving misfire problems with our U59 ECU. This appears to be related to the Beru Ignition Coils and we do not recommend installing the U59 for these models as of June 2005. We are working on this presently to find a solution.

<<<

FIM lastut joissa UM koodi ovat on-line lastuja joten dynossa pyörää voi säätää lennosta

UM lastut : ohjelma ei polta uutta tietoa aina lastuun vaan päivittää lastun rinnalla olevaa muistipiiriä

<<<

suurimmat erot johtuvat erimaissa käytettävistä polttoaineista ja nistä johtuvista eroista. FIM lastut on perusasetuksiltaan aina tehty org ilmansuodattimille

<<<

UM59 ei ole lisälaite vaan korvaa kokonaan org tietokoneen
tietääkseni PC on lisähärpäke jonka sijoittaminen on aina ollut muutamia pyöriä lukuunottamatta ongelma. PC muuten ihan ok

UM59 antaa mahdollisuuden kajota lähes kaikkeen

<<<

999 / 749 models are presently giving misfire problems with our U59 ECU. This appears to be related to the Beru Ignition Coils and we do not recommend installing the U59 for these models as of June 2005. We are working on this presently to find a solution.
Tuohan on ollut tilanne jo jonkin aikaa, mutta suostuuko ne myymään ecun siitä huolimatta? Kyllähän maailmasta varmaankin löytyisi toimivat puolat alkuperäisten tilalle.

Tuohan on ollut tilanne jo jonkin aikaa, mutta suostuuko ne myymään ecun siitä huolimatta? Kyllähän maailmasta varmaankin löytyisi toimivat puolat alkuperäisten tilalle.
Minä ainakin olen kiinnostunut tuosta ECUsta... vaikka sitten joutuisin vaihtamaan puolat toisiin...? Varsinkin jos vaihtaa suuremmat pytyt niin U59-ECU olisi todella hyvän oloinen vaihtoehto...

Back