• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

748 ruiskun säätö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja duc748
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvä projekti! Kiertokangen laakeri näissä tosiaan tahtoo kulua.

Miksi kaavailit pinnoitusta kampiakseliin? Ihan mielenkiinnosta kysyn?

Täällä lounaisrannikolla ajellaan 15W50 tai 10W60-öljyillä. Shellin 15W50 (vai oliko se 10W50, en muista) tai Motorexin vastaava tuote, niin vaihteisto toimii kuin unelma. Shellin tavaralla kilpurien moottorit ovat kestäneet hyvin. Ratahommaan en laittaisi 10W40 perusöljyä. Lisäaineita ei olla käytetty ollenkaan...

Pinnoitusta harkittiin siitä syystä että kampiakseli oli melko pahan näköinen ja alikokojen liuskoja ei näihin löydy. Klaus Hämeenniemi mm. on kromannut kampiakselin kun aikoinaan ajoi.

Kuva ennen ja jälkeen kiilloituksen.

Hiojan mukaan kampiakselista tuli ihan hyvä. Jotain öljytaskuja sinne jäi mutta kun sitä ei voi hioa että pysyy toleranssit kohdallaan.

Ite olen käyttänyt Castrolin 15w50 mutta nyt on Castrolin 10w-50 racing. Mielestäni niin hyvää kun rahalla saa.

Kerros vähän mikä tuohon remonttiin ajoi? paljonko koneella oli kilometrejä takana, esiintyneet oireet jne..
Itsellä kun on kaksi noita dq-koneisia, 748:ssa 25+tkm ja ST4:ssa 50tkm menee rikki syksyllä tai viimeistään keväällä... niin koko ajan on takaraivossa ajatus milloin tässä joutuu jommankumman koneen avaamaan.
Jos huollot on OK ja venttiilikoneiston tarkistaa säännöllisesti, niin desmoquatrolla ajaa noin 100,000 km ennenkuin tarvitsee moottoria avata. Rata-ajo on tietenkin eriasia!

Vauhtipyörä tulee a-moottorin kautta kämnalta varmaan vajaa 500 grammanen.

Remonttiin ajoi se oire että kemoran takasuoran päässä alkoi öljynpainevalo tuikuttamaan kun kierroksia oli kymmenkunta takana eli kone oli erittäin kuuma. Tässä mallissa kun ei tuota öljyn laudutinta ole. Suunnitelmissa on tosin ollut laittaa öljyn lauhdutin mutta se ei ilmeisesti ole ihan sellanen "plug and play"-homma tähän pyörään. Koneella on ajettu reilu 60000km ja nythän sillä mennään seuraavat 60tkm
smile_org.gif
Olen ainakin hyvin luottavainen sen suhteen kun ei tuo venttiilikoneistokaan oireile tyyppivikojen mukaan. Kiertokankien luiskat tosin olivat surkeassa kunnossa ja nehän siellä sitä öljynpainetta taisivat hukata. Edellisellä omistajalla on myös mennyt vesipumpun tiiviste rikki ja öljyt ja vedet sekaisin että jossain vaiheessa oli kuitenkin pakko kattoa että mitähän sieltä löytyy mutta positiivisesti sai yllättyä että lukuun ottamatta paria laakeria kone oli erinomaisessa kunnossa. Suosittelen muuten lämpimästi näihin kuivakytkinkoneisiin jotain öljyn lisäainetta mikä pitää viskositeetin ja paineen yllä lämpöisenäkin. Itse käytän whiz:n tuotetta.
Isosiskojen öljyjäähdyttimet ja letkut sopivat suoraan 748.
Kansille menevän letkun alakiinnitys on erilainen! Öljyn suodattimen yläpäähän pitää lisätä "bypass spring" 799.2.077.1A

sanoi:
Suosittelen muuten lämpimästi näihin kuivakytkinkoneisiin jotain öljyn lisäainetta mikä pitää viskositeetin ja paineen yllä lämpöisenäkin.

Mä suosittelen kunnollisia öljyjä niin ei tartte tommosia litkuja kippailla koneisiin
cool.gif

Mutta onkos näissä isosiskoissa sitten öljypumppu erilainen?

Jos öljy on lähes 20e litralta niin kovin huonoa se ei voi olla. Mutta ei siinä mitään jos et itse usko lisäaineiden parantavan öljyn laatua.

Back