• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

7 km/h ylinopeussakot tulevat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BränDy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Mikähän tää nykyinen turvallisuus kouhotus ja vouhootus oikeen on?kaikki pitäs olla niin saatanan turvallista!asfalttimiehet kulkee kypärä päässä ja kaupunkien sun muitten ruohonleikkaajat on potat ja huomioliivit päällä sekä suojalasit naamalla!onhan ne tietenkin oltava jos sattuu taivas putoamaan päälle!huomioliivit auttaa taivasta näkemään ruohonleikkaajan ettei putoais päälle mutta jos sihtaus kuitenkin eoäonnistuu niin kypärä pelastaa=ruohonleikkaaja pelastuu!mutta eipä aikaakaan kun eteen tulee sudenkuoppa johon leikkaaja putoaa koska päällä ei ollut turvavaljaita valotolppaan sidottuna=ojasta allikkoon!turvavaljaat pakolliseksi kaikille jotka nousee aamulla sängystä!

Jäitä hattuun: 6-10km ylitystä -> huomautus, joita ei kirjata. Yli 11km-> sakko. Muu ei siis muutu, paitsi huomautusten määrä kasvaa. Näin kertoi YLE äsken.

Poliisitoimi on meillä muuttumassa ameriikanmalliseksi pienten ihmisten kyykyttäjäksi, sellainen on kaikista helpointa toteuttaa.
Tjaa. Mitä tuolla amerikan maalla on itse ajanut, niin ei siellä kyllä vastaavaa kyykyttämishenkeä ole.

Tähän mennessä kokemukseksi on jäänyt että siellä pääasiassa välitetään siitä että pääset hengissä perille muitakaan rusikoimatta.

Toki joitain poikkeuksia on poliisilaitoksissa ollut, mutta se mikä on mielenkiitoista, niin valtakunnan media on näistä uutisoinut hyvin negatiivisesti, eli aivan toisin kuin suomessa samalla tavalla toimivista poliiseista.

Asioihin kyllä puuttututaan, esimeriksi talvisaikaan jo highwayllä on 70 tai 75 mph ja ajat 80 tai 85, niin Sheriffi kyllä varsin pian liputtaa sivuun juttutuokiota varten. Puuttumiskynnys on alempi talvella, mutta Suomessahan olisi tuolloin 100 km/h vastaavalla motarilla ja siitä voi sitten vertailla miksi jenkeissä puuttutaan helpommin asiaan jos nopeutta on 137 km/h talvella.

Sakkoa et välttämättä saa, mutta keskusteluun pääsee. 20 mph yli (153 km/h) niin sakkoa tulee. 30 mph yli (169 km/h) talvella suomalaisen motaria vastaavalla kesäkumeilla - vietetään yö Sheriffin putkassa miettimässä pahoja tekoja ja aamulla oikeuteen.

Fair? Minusta on.

Jopa Floridassa joka on nipo osavaltio, selviää keskustelulla jos ajaa muuten järjellä, hiljaisen liikenteen aikaan ja paikassa jossa riski on pieni.

Suurin ero on se että jenkeissä poliisi välittää vielä muustakin kuin sakottamisesta, vaan siitä "To Serve and protect" -sloganista on myös tuo eka jäljellä.

Jos olet tien sivussa tupakilla, niin partio pysähtyy kysymään että eihän autossa ole vikaa, onko kaikki OK. Suomessa ajetaan ohi, vaikka piennar olisi osaa täynnä. "ei kuulu meille".

Jos olet tiekahvilassa keskellä yötä, saatetaan tulla kyselemään kuulumisia, mistä ollaan ja minne on menossa ja vaihtarina saa vinkkejä vaikka siitä että missä tie minne olet menossa jäätyy usein yöllä.

Tekasasissa kysyin kerran että kohta pitäisi laittaa levyksi ja sain vinkkejä paikoista ja soittipa apulaissheriffi mulle majankin valmiiksi ja näytti kartasta mistä löytyy. Hinta oli $15 halvempi kuin ulkona kyltissä. Viissiin se aatteli että eipähän nuku turisti rattiin vaan Days Inn:in punkkaan.

Jenkeissä asiakaspalvelu on vielä olemassa, Suomessa se on kadonnut "Reinikaisten" myötä eläkkeelle.

Juro suomalainen voi tietysti ajatella että mitä toi kyttä kyselee, mutta se on maan tapa. Kuuluu kulttuuriin. Se haluaa vain neuvoa, ettet joudu lasarettiin tai arkkuun, kun et tiennyt jotain minkä olisi voinut vinkata.

Ei tämä sitä poista tietenkään että jos tötöilet isoa aikaa ja aiheutat vaaraa muille, niin kyyti on kylmää, mutta kyllä se ohjaa pysymään raiteillaan, vaikka pikkujuttuihin ei puututakaan.  

Jenkeissä poliisien mittareissa on kuolleiden ja loukkaantuneiden määrä. Meillä budjetoidaan tulevia sakkotuloja.

"Maailman hurjimmat poliisivideot" eivät anna samaa kuvaa kuin käytännön kokemukset. Ei liene sinällään yllättävää..

Vaikea edes missään todeta mittarivirhettä kun ei nuo nopeusnäytötkään ota pyöriin
Kyllä ainakin täällä Vihdissä ottaa näyttöön siinä missä autollakin,esim eilen ajoin 85 mittariin ja näyttö ilmoitti 79 km/t ,Ja viime vkl tultiin Mäntsälästä Hyvinkäälle päin ja siellä on 100 km/t rajoitus ja ajoin siinä 100 mittariin niin näytti 96 km/t.Ja kyllä joka paikassa missä ohittanut kyseiset mittauspisteet on näyttöön tullut lukema.Olen jopa huvikseni kokeillut n. 50 m (en nyt tarkkaan muista matkaa mutta suht läheltä kuitenkin)päästä kiihdyttää ,ja mittaritaulu on nättänyt ylinopeutta ja vilkkunut kuin majakka!
biggrin.gif

Vetäjät itkee täällä vuodesta toiseen alhaisia nopeusrajoituksia eivätkä tajua että itse omalla kaahottamisellaan ovat ne saaneet aikaan. Ja mahdolliset nopeudenrajoittimet on myös heidän ihkaomaa tuotostaan, joten ehkä kannattaisi olla pienemmällä metelillä....

Wikipediasta lainattua:
sanoi:
Länsi-Suomen lääninpoliisijohtajana toimiessaan Paatero ajoi 78 km/h tietyömaa-alueella, jossa nopeusrajoitus oli 30 km/h. Paatero ei saanut poliisilta tien päällä sakkoja, mutta myöhemmin syyttäjä määräsi hänelle 30 päiväsakkoa liikenneturvallisuuden vaarantamisesta.

Siinä sulle vetäjä, joka on tämän saanut aikaan
smile_org.gif
Miten se koheltajan ammatti liittyy siihen että heidän koheltamisen takia rajoja kiristettään?
smile_org.gif

Pidä sä vaan noi miespuoliset  
tounge.gif

Ei oikein ole selvinnyt koskaan että mihin ihmeeseen joillain on niin kova kiire liikenteessä, google mapsista näkee suunnilleen matka-ajan ja jos tuntuu ettei kerkiä niin lähtee aikaisemmin.

Taisi eilen osin olla jo varman päälle ottajia liikenteessä. Meinasi moottoritiellä palaa käpy, kun muutamat hinasivat jo alle satasta mittarin mukaan kahdessa jonossa
mad.gif
.

Taisi eilen osin olla jo varman päälle ottajia liikenteessä. Meinasi moottoritiellä palaa käpy, kun muutamat hinasivat jo alle satasta mittarin mukaan kahdessa jonossa
mad.gif
.
Taisivat ne alle satasen ajelijat olla niitä rekkoja?

Itse ajoin Tre-HKI-Tre eilen ja lasissa koemielessä tasan 100 ja 120 lappujen mukaan todellista nopeutta. Taisin olla porukan hitain henkilöautoilija. Menipä ohi peräkärryllisiäkin muuli pompotellen.

mad.gif
.
Taisivat ne alle satasen ajelijat olla niitä rekkoja?

Itse ajoin Tre-HKI-Tre eilen ja lasissa koemielessä tasan 100 ja 120 lappujen mukaan todellista nopeutta. Taisin olla porukan hitain henkilöautoilija. Menipä ohi peräkärryllisiäkin muuli pompotellen.
Seuraavalla kerralla asennetta hommaan ja vasemmalle kaistalle ajamaan, niin eivät pääse hurjastelijatkaan ohi.
biggrin.gif

Seuraavalla kerralla asennetta hommaan ja vasemmalle kaistalle ajamaan, niin eivät pääse hurjastelijatkaan ohi.  
biggrin.gif
Ei toki, kiireisemmälle pitää antaa tietä. Ja minä en tarvitse sitä 5 minuuttia, jonka "säästäisin". Ja sitäpaitsi, nuo kiiruhtajat voivat  myöskin keventää myös verotaakkaani lisääntyvän sakkokertymän myötä
biggrin.gif
No perskeles, onhan tuossa kyllä perää... Ja minä kerkesin jo asentamaan saabiin isomman ahtimen ja karjapuskurit, etteivät pääse rikolliset yllätämään oikealtakaan puolelta. Nyt taidankin jättää tuon kouluttamisen tienpäällä pois verokevennysten toivossa.  
biggrin.gif

Ps. Mittarikin oli jo kalibroitu joten kaikki yli 7km/h ylitykset olisi kyllä tunnistettu...

11km/h sakot tulevat...

Eli jättivät tässä kauheassa hypetyksessä sen mainitsematta, että 3km/h virhemarginaali tutkalukemassa säilyy. Jatkossa saa ajaa edelleen 90km/h ja 110km/h ja 130km/h kuten ennenkin (kunhan tutka on oikein kalibroitu).

11km/h sakot tulevat...

Eli jättivät tässä kauheassa hypetyksessä sen mainitsematta, että 3km/h virhemarginaali tutkalukemassa säilyy. Jatkossa saa ajaa edelleen 90km/h ja 110km/h ja 130km/h kuten ennenkin (kunhan tutka on oikein kalibroitu).
Eli mikään ei muutu mihinkään ja valtakunnassa kaikki suht hyvin.

Edit. "Poliisi aikoo kohdistaa lokakuun alussa liikennevalvontaansa riskipaikkoihin, kuten päiväkotien ja koulujen läheisyyteen"... Tämän kun näkis totetuvan.

11km/h sakot tulevat...

Rikesakonhan tuolla lailla ajaen saa jatkossa...
"Poliisi vähentää luvusta ensin kolmen kilometrin marginaalin ja antaa sitten huomautuksen kolmen kilometrin ylinopeudesta ja rikesakon kahdeksan kilometrin ylityksestä."

80-alue: 90-3=87 =ei rikesakkoa=huomautus
100-alue: 110-3=107=ei rikesakkoa=huomautus
120-alue: 130-3=127=ei rikesakkoa=huomautus

Kertokaa toki, jos se olen minä jolla luetunymmärtäminen ontuu
smile_org.gif

11km/h sakot tulevat...

"Poliisi vähentää luvusta ensin kolmen kilometrin marginaalin ja antaa sitten huomautuksen kolmen kilometrin ylinopeudesta ja rikesakon kahdeksan kilometrin ylityksestä."

80-alue:    90-3=87  =ei rikesakkoa=huomautus

smile_org.gif
Ei kyse ollut luetun ymmärtämisestä, vaan otin lähinnä käytännön läheisen/inho realistisen näkökulman asiaan.

Otetaan esim. Kun poliisi sinut pysäyttää ja kertoo kirjoittavansa sinulle sakot 108 km/h nopeudesta.
-vaaditko nähtäväksi tutkalukeman (joka siis pitäisi olla 111)?
-kiistät syyllistyneesi sakkoon kirjoitettuun 108 nopeuteen, koska navigaattorisi (tms) näytti "vain" 110?

11km/h sakot tulevat...

80-alue:    90-3=87  =ei rikesakkoa=huomautus

smile_org.gif
Ei kyse ollut luetun ymmärtämisestä, vaan otin lähinnä käytännön läheisen/inho realistisen näkökulman asiaan.

Otetaan esim. Kun poliisi sinut pysäyttää ja kertoo kirjoittavansa sinulle sakot 108 km/h nopeudesta.
-vaaditko nähtäväksi tutkalukeman (joka siis pitäisi olla 111)?
-kiistät syyllistyneesi sakkoon kirjoitettuun 108 nopeuteen, koska navigaattorisi (tms) näytti "vain" 110?
Ahaa okei. No tuohon esimerkkiin vastaus, että todennäköisesti maksan kiistämättä sakon kuten aina ennenkin olen tehnyt, koska todennäköisesti se nyt sitten yli 10km/h ylinopeutta meni. Minulle ei ole siis vielä <s>11</s> ...12v ajohistoriani aikana sattunut vedätyksiä kohdalle, mutta katson sitten tilanteen mukaan toimintamallin, mikäli mielivaltaa sattuu kohdalle ja aihetta kiistämiseen on. Reilu peli on toiminut puolin ja toisin tähän saakka.

Puhun nyt vain sakkorajoista eli siitä, mistä topicissa pitäisi otsikon mukaan olla kyse. Liikennevalvontäjärjestelmässä ja tieliikennelaissa on toki kymmeniä epäkohtia, jotka kaipaisivat korjausta.

edit: Niin ne vuodet vierii

Miten muuten ihan oikeassa elämässä tapahtuu tuo nopeuden todistaminen/varmistaminen poliisin puolelta?

Näyttääkö ne kuvaa tms. konkreettista todistetta?
Vai kertooko ne vaan että juu, kyllä oli muistaakseni musta bemari ku ajoi 110?

Miten muuten ihan oikeassa elämässä tapahtuu tuo nopeuden todistaminen/varmistaminen poliisin puolelta?

Näyttääkö ne kuvaa tms. konkreettista todistetta?
Vai kertooko ne vaan että juu, kyllä oli muistaakseni musta bemari ku ajoi 110?
Minua vastaan todisti käräjillä (jonne jouduin koska en myöntänyt syyllisyyttäni) tapahtumapäivänä lomalla yksin omalla autollaan ollut poliisi, jonka ohitin valtatiellä. Hän oli "nähnyt", että musta volvo ajoi ylinopeutta ja mitannut nopeuden silmällä. Kaikki muukin mitä hän "oli nähnyt" meni läpi. Minun autossani 1 todistaja, hänellä ei todisteita: guilty as charged.

Tulee vaan  mieleen, miten hiton tyhmiä me tienkäyttäjät ollaan?
Suurin osa ajaa ylinopeutta; joten mikä on "normaali"/sopiva nopeus?

Nykyisillä ajoneuvoilla/rajoituksilla, nukahtaa rattiin ja huomiokyky herpaantuu. Eikä olla todellakaan lähelläkä fysiikan lakeja.

Eikä taida olla ihmisluonteelle helppoa kun rakentamisen, pörssikurssien, elämisen, yms. pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti. MUTTA ajamisen mahdollisimman HITAASTI  
033102ass_1_prv.gif

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back