• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

600rr etujarru täristää?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sumppu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
ei kai renkaan kuto tuolla tavalla ilmene??... meinaan kun tärrää vaan jarruttaessa, ei muuten!
Mun kokemuksien mukaan huono rengas voi vaikuttaa mihin tahansa ajettavuuteen liittyvään.
Minä komppaan tätä. Vanha rengas on aina yllättänyt minut käyttäytymisellää.

Viimeksi omassa kawassa kävi juurikin noin. Etujarru alkoi täristämään ja ihmettelin vaiika mitä tapahtuneeksi. Tutkittiin levyt ja varmistettiin ettei niitit jumita ja loppujen lopuksi kaikki hoitui eturenkaan vaihdolla.

Tämä ei tosin tarkoita että sinulla olisi sama "vika" kuin minulla.

Yleisimmin ilmeisesti ne jarrut jumittaa.

parjanin muuten kattavasta vastauksesta jäi kyllä pois tuo (aiemmin mainittu) etupyörän laakeri joka voipi myös oireilla noin.

Minulla oli kyseinen vika ja tärinä alkoi jarrutettaessa (etenkin hiljaisessa vauhdissa) jo ennen kuin laakerin välyksen huomasi keula ylhäällä rengasta sivulta päin nitkutellessa. Minäkin ehdin tehdä ainakin palojen vaihdon, satuloiden/mäntien putsauksen, niittien herkistyksen ja lopulta jopa levyjen suoruuden mittauksen ennen kuin akselin laakerin välys alkoi tuntua käsin kokeillessa (hamfist, eh?)

Ilmenikö tärinä talviseisokin jälkeen?

Palathan on maannut yhdessä paikkaa levyä vasten koko talven ellet sitten ole säännöllisesti pyörittänyt pyörää.
Kokeile nyt ekaksi puhdistaa levyt huolellisesti esim. tenulla.

Etupyörän laakerit voi myös uusia jos ei ole pitkään aikaan uusittu. Itellä hävisi hiljaisen vaudin nypytys laakerit uusimalla ja laakereissa ei vielä käsin tuntunut välystä.

Omassa pyörässä on toinen etulevy on hiukan kiero, sen verran että silmällä huomaa eli ei tarvitse edes mittailla, tuolla ei juuri mitään vaikutusta ole eli levy saa olla aika pahasti kiero jotta täristää.

Summasummaarum: Jos pyöränlaakeri väljä niin pienet heitot siellä täällä kertaantuu pyörän vipotuksena.

hmmh... aika hyvää vinkkii tääl annettu aiheeseen..
Pittää varmaan ite vähä tutkailla (vaikkakin valtuutetus huollossa oli tutkittu ja sitä mieltä et jarrulevy hiukan kiero) vai voikohan luottaa niiden tutkimiseen....

kiitoksia vaan vinkeistä

Mulla tekee hornetti kanssa silleen että hiljasessa vauhissa jarruttaessa "nykii". Mittasin syksyllä että levy ois (muistaakseni) 0.8mm kiero, liekköhän miten tarkkaa levyn suoruus? Onkos tuossa samalla tavalla että niittien pitäs "heilua"? Pitää kokeilla tässä keväällä puhistella sylinterit ja jos ei auta niin laakerikauppaan lähteä.

oman pyörän jarruja herkistelen pari kertaa kaudessa,jää molemmilta
puolilta osa männistä kantamaan,ei siis palaudu tarpeeksi pohjaan,olen joka kerta tehnyt ns: ohjeiden mukaan,mutta viimeksi jätin pois tuon jarruvaseliinin ja eipä kerää enää niin paljon paskaa
sinne mäntien juureen.

alkuperäispaloilla ei tuota ongelmaa ollut niin usein,joten olen tullut siihen lopputulokseen että nuo pehmeämmät (tehokkaammat)
palat tuottavat tuota tavaraa niin paljon,jotka tuo vaseliini sitten sitoo melko tehokkaasti itseensä.

sama homma on jos käyttää noissa niiteissä öljypohjaista ainetta
tuohon "herkistelyyn" sitä ei saa sieltä millään cliinerillä kaikkea pois ja taas no pienen ajan päästä niitit jumissa,hyväksi todettu
konsti noiden niittien pyörittelyyn on sopiva pultti prikat molemmille puolin ja lukkomutteri jonka saa kiristettyä sopivaan "löysyyteen" ja sitten vaan räikällä veivaamaan,ja välillä jarru-
cliineriä ja hyvä tulee.

Tiedä sitten mistä johtui, mutta Cebari tärräs jarrutuksissa viime kesänä tosi häiritsevästi. Siitä se sitten kuitenki alko vähentyä ajan mittaan. Itselläni tuli mieleen että olisko edellinen omistaja saanut levyt vähän kieroksi jotka sitten kulumisen myötä ovat suoristuneet.

Kylläpäs parantu etujarru kun kävin herkistelemässä "niitit". Ei nyvi ollenkaan jarru enää. Kiitoksia hyvistä neuvoista. Minä jo syksyllä manasin että jarrulevyt joutuu ostamaan.

lainaan topiccia - kävin eilen tallissa pyörää ihmettelemässä, ja tulin huomanneeksi että jarrulevyt ovat kuluneet ns. urille, sormella kun koettaa niin aivan selvästi on epätasainen se pinta jota vasten pala puristuu. Ihmeempiä tutinoita tms en kuitenkaan viime kesänä muista huomanneeni, haitanneeko tuo uraisuus mitään..? jostain muistan lukeneeni että levyt pitäisi vaihtaa jos moisia uria löytyy, mitenköhän on?

Miten herkästi noitten niittien pitäs liikkua/pyöriä? tuossa aikasemmin löysyttelin niitä ja se muuttu paremmaks mutta nyt se taas täristää. Eli puhistelinkohan vaan liian vähä ja "paskaa" kerty uudelleen niitteihin. Takaraivossa vaanii piru mikä sanoo että levy(t) kiero...

katsoppas sinne levyn ja palojen väliin,veikkaan että ne männät
tai osa niistä jää kantamaan,jos näin on ota palat pois ja esim.
kiilamaisella puutikulla painat ne pohjaan,tuon saa kyllä tehtyä
palat paikallaan,ja on helpompaakin, kun olet painanut ne pohjaan
pistä palat takas (jos otit ne pois) tuota toista muutaman kerran,ja tarkasta jos kaikki männät palautuu pohjaan homma on buoeno.

katsoppas sinne levyn ja palojen väliin,veikkaan että ne männät
tai osa niistä jää kantamaan,jos näin on ota palat pois ja esim.
kiilamaisella puutikulla painat ne pohjaan,tuon saa kyllä tehtyä
palat paikallaan,ja on helpompaakin, kun olet painanut ne pohjaan
pistä palat takas (jos otit ne pois) tuota toista muutaman kerran,ja tarkasta jos kaikki männät palautuu pohjaan homma on buoeno.
Eli mäntien pitäs palautua satulan sisään ihan kokonaan kun "lopettaa jarrutuksen"? Minä oon käsittäny sen sillä tavalla että kun lopettaa jarruttamisen niin männät jää melkein siihen samaan kohtaan kun jarruttaessa, tietysti vähä pitäähän sen mennä takas että ei jää jarru laahaamaan...

Tuo nypytys johtuu jarrulevyjen kiinnitysniittien jumittumisesta. Levythän ovat kaksiosaiset, ja nuo kiinnitysniitit eivät toimi kunnolla kun niihin menee likaa (tai ne jumittuvat kevyestä käytöstä). Herkistä nuo niitit niin oire katoaa. Asiaa on käsitelty palstalla monen monituista kertaa.
Tuota veikkaisin syyksi minäkin...

kiitoksia vain runsaista neuvoista...olen yrittänyt putsata levyjen niittejä ja jarrujen mäntiä veivannut edes takas välillä break cleaneria suihkutellen...nyt on muuten korjaantuneet mutta edelleen kovasta vauhdista tehokkaasti jarruttaessa täristää.

Mahtaako jossain täällä foorumilla olla ohjeet noiden jousitusten säätämiseen. Esim, että miten paljon etu/takapään pitää mennä kasaan istuessa pyörän päälle jne...

Etupumppujen stefat kannattaa myöskin tarkistaa..Jos kusevat öljyä niin syy-yhteys mitä luultavammin on löytynyt.Nimittäin aina kun etupumpuista ruiskahtaa öljyä stefojen välistä sitä lentää myös levylle/levyille jonka jälkeen öljy tukkii ja sotkee niittien reiät mistä kuuluisi jarrupölyn poistua.

onkohan mulla ne levyjen niitit vähän liiankin herkät/väljät kun levyn kehä liikkuu varmaan parimilliä kun pyörittää eteen ja taakse. niin ja täristää

voin kertoa että jopa muuttui vtr:n etujarrut hyviksi niittien ja sylintereiden herkistelyn jälkeen.
nypytys loppui kokonaan ja lisänä nyt ON jarrut
cool.gif

Back