Itsekin aloitellut Bandit 600S:llä, -98, muutama vuosi sitten. Ja tuolla pihallahan se edelleen on...
Peruspelihän se on, mutta ominaisuudet riittävät siihen, mitä Suomen tiestöllä ja liikennesäänöillä on järkevää. Ajoasento on pyörän parhaita puolia; itse olen 190 cm ja vajaa 90 kiloa. Nyttemmin tullut koeistuttua melkoinen liuta pyöriä, mutta kyllä vähänkin kyykympien kanssa pitkäjalkaisena tuo polvikulma alkaa arveluttamaan pidemmällä matkalla. Jopa Banditilla saa välillä polvea lepuuttaaa...
Ylävartalohan on lähes pystyssä, itse kaipailisin pientä etukenoa, mutta nykymaalistoilla on valittavana vain täysi kyykky tai aivan pysty.
Samassa kategoriassa ainakin Hornet ja FZS/FZN ovat selvästi ahtaampia.
Ja kun tuohon ikäluokkaan haet, niin ilmeisesti budjetti lienee rajallinen? Pienellä rahalla saa Banditteja kohtuukilometrein.
Pikku- vai iso Bandit? Riippuu kai omista kuvitelmista ja mielymyksistä. Kuten sanottu, peruskruisailuun riittää pienempikin. Toki isomman vääntö on mukavampaa, mutta jos ostaa ensimmäistä pyörää vailla kokemusta, niin isomman koneen suurempi vääntö ja pidemmät välitykset vaativat jo sujuvaa kytkimen ja jarrujen yhteispelin hallintaa. Eli kuten jo sanottu, pikku-Bandit antaa enemmän anteeksi. Tuon ikäluokan Banditien hinnat ovat jo niin matalalla, että tuskin kärsit suurtakaan taloudellista tappiota, jos ostat aluksi pikku-Banditin, ja jos siltä tuntuu, niin vaihdat sitten vaikkapa muutaman kuukauden jälkeen isompaan, kun pyörän käsittelykoordinaatio on hanskassa? Toki monet ovat isommallakin aloittamalla selvinneet kunnialla alkutaipaleesta...
Summa summarum: edullinen peruspyörä isompikokoisellekin.