• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

4 vuotta vanhat kumit, voivatko olla jo kovettuneet käyttökelvottomiksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja maakus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
4 vuotta vanhat kumit, voivatko olla jo kovettuneet käyttökelvottomiksi?

Itsellä ei ole katukumeista juurikaan kokemusta, mutta voivatko 1290 SDR:n alkuperäiset nyt noin neljä vuotta vanhat kumit olla kovettuneet vai onko huoli/fiilis turha?

Renkailla ajettu 9tkm ja pintaa olisi jäljellä vielä hyvin. Sormilla kokeillen takanen on aika muovisen tuntuinen pinnaltaan, mutta lähteekö tuo ajamalla pois ja miten kumin kovettumisen voisi määritellä ja todentaa? Ei viitsisi turhaan liukastella, jos näin tosiaan on käynyt. En ole tänä vuonna siis pyörällä päässyt vielä ajamaan :sad: Pyörä on aina lämpimässä tallissa talvehtinut.

Kiitos ja kumarrus :thumbup:

maakus sanoi:
Itsellä ei ole katukumeista juurikaan kokemusta, mutta voivatko 1290 SDR:n alkuperäiset nyt noin neljä vuotta vanhat kumit olla kovettuneet vai onko huoli/fiilis turha?

Renkailla ajettu 9tkm ja pintaa olisi jäljellä vielä hyvin. Sormilla kokeillen takanen on aika muovisen tuntuinen pinnaltaan, mutta lähteekö tuo ajamalla pois ja miten kumin kovettumisen voisi määritellä ja todentaa? Ei viitsisi turhaan liukastella, jos näin tosiaan on käynyt. En ole tänä vuonna siis pyörällä päässyt vielä ajamaan :sad: Pyörä on aina lämpimässä tallissa talvehtinut.

Kiitos ja kumarrus :thumbup:

Dukessa sen verran pauhua, että se keulii jos on pitoa ja sutii jos ei ole. Tai siis pyrkii tekemään noita. Bitti estää.

Absien kanssa voi kokeilla, kuinka pysähtyy. Saippuapaloilla absi vain raksuttaa.

jees, kiitoksia vastauksista :thumbup:. Suoraan ajossa ei pelkoa ole, lähinnä meinasin kallistaessa, siinä kun on vähemmän tehtävissä, jos alta lähtee, keskeltä ei rengas ollut niin muovisen tuntuinen kuin reunemmalta.

Rengasala taitaa yleensä pitää viittä vuotta jonkinlaisena suosituksena kumin kovettumisen suhteen.

Jos pinta tuntuu kuvaamallasi tavalla liukkaalta reunoilta, niin kannattaa ”aloittaa rauhallisesti”, eli kuluttaa se liukastunut pinta lisäämällä kallistusta ja vauhtia vaiheittain. Sama ajatus siis kuin tuliterällä kumillakin, ettei kallista yhtäkkiä kerralla niin paljoa, että tietä vasten on vain ”liukasta pintaa”.

Renkaan reunoja voi kokeilla myös hioa karhunkielellä, jotta saisi liukkaalta tuntuvat pois.

Tällä sain ainakin ns. ¨chicken stripsit¨ pois vanhoista renkaista.

Michelin pitää 10 vuotta maksimi aikana

"3. Renkaissa on merkkejä ikääntymisestä
.....

Mikä on liian vanha?
Kun renkaita on käytetty viisi vuotta tai kauemmin, tarkastus tulee suorittaa vähintään kerran vuodessa. Noudata tarpeen tulleen ajoneuvonvalmistajan suosituksia koskien alkuperäisten renkaiden vaihtoa.

Ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä Michelin suosittelee, että kaikki yli 10 vuotta vanhat renkaat (tarkista valmistusajankohta DOT-merkinnästä) tulee korvata uusilla, vaikka ne näyttäisivätkin olevan hyvässä kunnossa ja urasyvyys täyttäisi lain vaatimukset. "

https://www.michelin.fi/moottoripyo...-minun-pitaisi-vaihtaa-moottoripyoran-renkaat

Parikymmentä kilsaa kun vetää irtosoratietä jatkuvassa sladissa, niin jo on renkaan pinta käsitelty hyväksi.

Ei 4 vuotta vanhan renkaan ole vielä mikään jos siinä kerran on vielä kulutuspintaa riittävästi.

Itsellä on Yamahassa 10vee Metzeler Z6 takana ja 7vee Michelin Pilot Road edessä..kaiketi pitäisi jo harkita vaihtoa mutta uudet pyörylät maksaa rahaa..

Meillä on tossa sorapappapyörässä (dr600) takarengas vuodelta 93 :grin: Pintaa reippaasti ja pykimiäkään ei ollenkaan, mutta ei se kyllä pidä yhtään. Menee tossa köröttelyssä silti ihan kohtalaisesti. Ja tuntuu mopokin tehokkaammalta, kun sora lentää :D

4 vuotta tuskin on mikään ongelma, johan osa noista kaupasta saatavistakin on muutaman vuoden ikäisiä.

poppeli sanoi:
kaiketi pitäisi jo harkita vaihtoa mutta uudet pyörylät maksaa rahaa..

joo, kuulemma mun 5 vuotta vanha kypäräkin pitäis vaihtaa uuteen... mennään vanhalla toistaiseksi. sama syy. muitakin menoja. :D

XX-xenon sanoi:
joo, kuulemma mun 5 vuotta vanha kypäräkin pitäis vaihtaa uuteen... mennään vanhalla toistaiseksi. sama syy. muitakin menoja. :D
Pitääkö kypäräkin uusia 5v välein :O Mun pitäis siis ostaa 2 uutta rengasta ja kypärä! On tämä kallis laji!

Onkohan mitään yksittäistä varustetta joka ei ole kaatopaikkatavaraa 5vuotiaana:D

poppeli sanoi:
Pitääkö kypäräkin uusia 5v välein :O Mun pitäis siis ostaa 2 uutta rengasta ja kypärä! On tämä kallis laji!
Pitää uusia. Samoin jos kypärä putoaa esim lattialle, siitä menee pintajännitys ja se on uusittava. Hajoaa kuin kananmuna seuraavasta kolhusta. Näin minulle on kerrottu.

Siis jos se 4 vuotta on DOT-merkinnän päiväyksestä niin ei. Mutta jos se on ostopäivästä, hyvä on tarkistaa mitä DOT sanoo. Voihan se olla muhinut hyllyssä vuosia, vaikkei saisi. Kyllähän käytössä karaistuneen renkaan pinta tuntuu sormiin suht kovalta, vaikka on vielä ihan hyvä. Rengas voi kyllä tuon ikäisenäkin olla jo huono siksi että siihen on kulunut tasainen keskikohta. Se haittaa ajokäytöstä aika lailla.

B12 sanoi:
Pitää uusia. Samoin jos kypärä putoaa esim lattialle, siitä menee pintajännitys ja se on uusittava. Hajoaa kuin kananmuna seuraavasta kolhusta. Näin minulle on kerrottu.

Oon tuolla mun enduro kypärälläkin kaatunut useamman kerran, hyvin se on suojannut ja kestänyt edelleen.

Kypärä pitää uusia siinä ilmalennon aikana heti ensimmäisestä pompusta kun kerran ottaa maahan. Tietenkin jos jättäisi leukahihnan auki, niin silloin kypärä automaattisesti irtoaisi ensi kosketuksesta eikä tulisi käytettyä vaarallista kypärää.

4 vuotta vanhat kumit voivat olla pilalla, jos säilytetty kesät auringonpaisteessa.
SuperDuken ensiasennusrenkaasta olen kyllä kuullut sellaistakin mielipidettä, että olisivat olleet pilalla jo aivan uutena.
Luultavasti kuitenkin ihan ok.

Back