• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

2t-öljyä 4t koneen bensan sekaan

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jskanerva
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Myöhemmin on ollut kyllä CBX:ää ihan vaan neljälläkin pytyllä... öljy bensassa ei kyllä millään tavoin suojaa venttiileitä.

Eiköhän tuossa tupaöljyssä mahda olla riittävästi rikkiä ja muita voitelevia ainesosia, jotta sitä voi käyttää ~30v vanhassa traktorissa.
Siksi kai sitä ei enää pitäisi käyttää nykydieseleissä, vaikka se olisi laillista.

Joskus talvella (-25°C) on ollut pakko laittaa vähän bensaa tankkiin, koska tupaöljy ei enää tahdo mennä suodattimista läpi.  
sad_orig.gif

Miten muistaisin että CBX on kuusipyttyinen Hondan moottoripyörä?Taisin erehtyä
CBX:iä on mm. kuusipyttyisenä. Erikokoiseja malleja kun löytyy aika reipas määrä:

Esim:
cbx 125 sinkkumukisena,
cbx 150 sinkkumukisena,
cbx 250 kaksimukisena,
cbx 400 neljämukisena,
cbx 550 neljämukisena,
cbx 600 neljämukisena,
cbx 650 neljämukisena,
cbx 750 neljämukisena,
cbx 1000 kuusimukisena,
cbx 1100 kuusimukisena
jnejnejne....

Eri markkinoille/eri vuosina on tehty hämmentävän suuri mallisto erimoisia pyöriä.

Joskus olen kuullut et dieselin sekaan laitetaan 2t öljyä pumpun voitelun parantamiseksi, mutta että 4-T bensamyllyyn?

Alkuperäiseen aiheeseen. Silloin kun lyijy poistui bensiinistä, samalla poistui venttiilivarsien ja seetien voitelu/suoja-aine. Siihen maailman aikaan itse ajelin Pannulla hyvinkin aktiivisesti. Lyijyn poistuminen aiheutti sen että iloinen venttiilien iloinen raksutus hävisi ja moottorista tuli epäilyttävän hiljainen. Syy oli tietenkin se että venttiilit "upposivat" seeteihin. Ei kun venttiiliremonttiin. Tästä viisastuneena aloin käyttämään hyvää 2T öljyä yläpään voiteluun (varret/seetit), siis pikku loraus tankilliseen. Vaikea sanoa mikä on ollut vaikutus, mutta moottorin yläpään äänet muuttuivat laakista, kuiva kitinä hävisi. Tätä kepposta käytin aikani, venttiilit pysyivät säädöissä ja eikä mitään karstoittumista noilla öljymäärillä tullut. Sitten myöhemmin olen laiskistunut entisestään ja käyttänyt kaikissa vanhoissa pyörissäni mahdollisimman aitoa bensaa ja venttiilien suoja-ainetta. Hyvinhän nuo ovat pelanneet.
-h

Kannattaisko ennen talvisäilytystä (kylmässä tilassa) lurauttaa pikkusen 2tahtia bensan sekaan?
biggrin.gif

Mikälie moottoreissa muuttunut, kyllä ne mersumiehet aikoinaan tuota öljyä lisäili esikammiollisiin diisseleihin jotka oli vielä sillä vanhalla rivipumpulla ja pumpun sekä suuttimien voitelu parani sekä samalla kestävyys. Nyky diisseleihin en kyllä laittaisi mitään ylimääräistä paitsi yli-40 asteen pakkasella vähän bensaa joukkoon. Enkä kyllä laita pyöräänkään muuta kuin bensaa jos ruostuminen moottorissa tai muualla pelottaa niin voihan sitä talvellakin välillä käyttää...

Mä laitan aina syksyn viimeisellä ajo keikalla 2 tahti öljyä pari ruokalusikallista,voitelee kaasarit myös ,ei jää luistit jumiin,aikoinaan totesin kaksitahti mopojen kaasareissa ei ollut sitä valkoista jauheta kun alumiini hapettuu jos seisoo pitkään,sen sijaan nelitahti kaasareissa löytyy helpommin.Nelitahti Ruohonleikkuri hyvä testi esimerkki,käytän kaksitahti öljyä viimeisiin ajoihin syksyllä,sukulaiset ei käytä,sukulaisilla aina ongelmia keväällä saada käyntiin mulla ei

Eikös vaan kannata poiketa siihen eläntarhan nesteelle ja ottaa talveksi tankkiin 4-t pienkonebensaa, kahvasta.
Itse ajattelin vielä poiketa sinne tankkaamaan, ei muutu miksikän talvella.
Öljyn lisäämiseen en ota kantaa.

Eikös vaan kannata poiketa siihen eläntarhan nesteelle ja ottaa talveksi tankkiin 4-t pienkonebensaa, kahvasta.
Itse ajattelin vielä poiketa sinne tankkaamaan, ei muutu miksikän talvella.
Öljyn lisäämiseen en ota kantaa.
Ääääh
ghostface.gif

Se olis inhottavan halpaa ja helppoa
tounge.gif
.
Ei pääse ihminen.... no... olkoot...
tounge.gif
.

Back