• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

2005 R 1;sen laatikko yskii

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tomtom
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Perk.. 2005 mallin R 1 tuli juuri 1000 km:n huollosta ja sen jälkeen olen ajanut n.300 km. Nyt tapatunut muutamia kertoja, että vaihdelaatikko ikäänkuin jää jumiin, eli 6selta alaspäin vaidettaessa antaa vaihtaa pari vaihdetta alas ja sitten jää jumiin eikä meinaa vaihtaa ylös eikä alas vaihde ei ole vapaalla. En tiedä mitä öljyä huollossa laittoivat, mutta onko muilla ollut vastaavia ongelmia? Laatikothan ovat varmaan samanlaisia 04 ja 05 malleissa
confused_orig.gif

Mulla ei valitettavasti R1:stä mutta 900 Diversionissa pikkasen samaa ongelmaa. Pitää käyttää kytkin ensin ja sitten saa vaihteen vaihtumaan. Joskus olen miettinyt osaako tuo niin mainio Yamaha tehdä hyvää vaihdelaatikkoa. No totta kai ne tekee, mä vaan en osaa käyttää sitä eli käyttövirhe.

Ride with the best: YAMAHA

No juuri tuli toisella korvalla kuultua, että -05 rykkösiin jäänyt jotkut asennusrasvat tms...sinne kytkimeen. Ja näitä sitten on takuuseen ihan ensihuoltona vaihdettu. Kannattaa asia tarkistaa ihan maahantuojalta ja vaikka sitten opastaa sitä lähiasentajaa jos hän ei kaikkia huoltoinfoja olekaan sattunut lukemaan.

Minulla on R1 -04:sen kanssa samanlaisia ongelmia, laatikko on purettu kerran, ja osia vaihdettiin, muttei ongelmat kadonneet.
Pitää nyt katsoa vienkö pyörän takaisin korjaamolle, ja sanon että teillä on talvi aikaa laittaa se kuntoon.
Tuntuu että kun antaa kunnolla kenkää, niin laatikko pelaa paremmin, ehkä se vain tuntuu siltä.

Asennusrasvat kytkimessä näkyy sillä tavalla, ettei kylmänä meinaa irroittaa, tämä on varmasti huollossa tiedossa, koska minunkin pyörästä kytkin puhdistettiin jo viime kesänä(siis 2004)

Itselläni pestiin myös kytkinlevyt takuuseen kohta ekan huollon jälkeen. Kytkin ei irrottanut koska siellä kytkinlevyissä on huonot tehdasrasvat.

Tämä ilmiö näkyy myös siten, että vaihteet tuntuvat joskus jäävän jumiin. Se johtuu siitä, että kun kytkin ei irrota niin ei se vaihdekaan halua liikkua, tilannetta voisi verrata siihen, että yrität polkea vaihteita ilman että kosket kytkimeen ollenkaan.

En nyt 100% varma ole onko sinun tapauksessasi vika tuossa mutta suosittelen tätä hommaa kuitenkin ekana. Jos ei auta niin sitten laatikko korjaukseen/vaihtoon.

Mulla tilanne korjaantui täysin tuolla levyjen pesulla.

Kiitoksia vastauksista. Vika on ilmennyt minullakin vain lämpimällä koneella. Pitää antaa kenkää vähän reilummalla kädellä ja käytellä vaihteita, kun tuo sisäänajokin alkaa olla lopuillaan. Toivottavasti homma menisi sillä ohi, jos ei niin menee varmaan maahantuojalle korjattavaksi.
confused_orig.gif

Mulla on ollut vähän samaa vikaa kun vaihtaa useamman vaihteen pienemmälle kerralla, niin menee laatikko jumiin. Kun päästää kytkintä hieman ylös niin vaihteistossa loksahtaa jotain ja sen jälkeen taas pelittää  
nixweiss.gif
 Enpä ole jaksanut enää tosta huollossa valittaa, täytyy varmaan sanoa kun vie sen muutenkin venttiiliremonttiin talveksi (venttiilinohjurit väljät), no onhan tolla pyörällä jo 15tkm ajettukin että kai siihen konerempankin vois jo tehdä
crazy.gif

Mulla on 900 diversion , jos esim. pysähdyt liikennevaloihin 5-vaihde päällä ja paikallaan yrittää vaihtaa...ei tuu mitää .
Pitää laittaa ennen pysähdystä jo 1 silmään .

Mulla alkoi n.500 km ajettuna semmonen vika että kun esim. risteystä lähestyttäessä annoin ensin moottorin jarruttaa ja sitten liipaisin kytkinkahvan pohjaan, niin saattoi vielä pari sekuntia kone jarruttaa vaikka tosiaan oli kytkinkahva pohjassa. 1000km huollossa laitettiin uudet öljyt(Castrol Superbike) koneeseen ja parikymmentä kilometriä ajoa huollon jälkeen vika oli historiaa
062802jumpie_prv.gif
. Huoltomies mainitsi jostain tehdasrasvoista koneen sisällä, että ne pakkautuu koneen sisällä väärään kohtaan joka aiheuttaa kyseisen ongelman. Kytkimen sai toimimaan myös antamalla välikaasua kun vika oli vielä päällä.

Mulla alkoi n.500 km ajettuna semmonen vika että kun esim. risteystä lähestyttäessä annoin ensin moottorin jarruttaa ja sitten liipaisin kytkinkahvan pohjaan, niin saattoi vielä pari sekuntia kone jarruttaa vaikka tosiaan oli kytkinkahva pohjassa. 1000km huollossa laitettiin uudet öljyt(Castrol Superbike) koneeseen ja parikymmentä kilometriä ajoa huollon jälkeen vika oli historiaa
062802jumpie_prv.gif
. Huoltomies mainitsi jostain tehdasrasvoista koneen sisällä, että ne pakkautuu koneen sisällä väärään kohtaan joka aiheuttaa kyseisen ongelman. Kytkimen sai toimimaan myös antamalla välikaasua kun vika oli vielä päällä.
Tässä on kyse siitä samasta kytkinlevyjen tehdasrasvoista mitä muillakin.

Tarzpa täysin samanlailla yskii minunkin rykkösen loota, pitää vielä huomenna soittaa ja kysyä mitä öljy litkua laittoivat 1000 km:n huollossa ja miten homman saa korjattua.
mad.gif

Back