• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

2-tahtisen sytytys

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rossa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli vaan tuossa mieleen et oli aikoinaan 650 polaris 3syl. 2tahti ja siinä tuli 3 kipinää joka sylinterille per kierros..!

kaikki kolme puolaa oli kytketty sarjaan tai miten lie
lookaround_orig.gif
emmä tiiä.. mut hyvin toimi ei tuntunu ylimääräset kipinät haittaavan
tounge.gif
Näin on kaikissa kaksi sylinterisissäkin m-kelkoissa, tosin toteutettuna yhdellä tuplapuolalla. Eli kipuna tulee sekä mäntä ylhäällä että alhaalla (kaksikertaa kammen kierros).
ihme juttu, paska systeemihän se on. ei ainakaan taloudellisuutta lisää.
En tiedä kuinka tuo on toteutettu kisakelkoissa kun niistäkin tehdään aika piukkoja koneita.Tekeekö kaverit niihin omia syttöjä vai käyttävätkö alkuperäisiä.Olisi kiva kuulla noista kireistä kaksareista koska joku täälläkin niistä tietää.. luulisin. Onhan täällä porukassa tietäjiä vaikka mihin.Mulla ei ole noista tuplapuolaisten sähkönyyttien hengenelämästä tietoa mitä ne pitävät sisällään.
Bomber-foorumilla tuntuu olevan muutama 2-tahti tietäjä, mitä oon välillä lueskellu. Kannattaa varmaan kysyä sieltä suunnalta alan velhoilta.

Joo, tuo kipunahomma menee 2-pyttyisissä kelkan koneissa juuri noin, että tulta tarjotaan myös tyhjään pyttyyn.
Miksi... no miksi ei..säästyy yksi puola.

Mulla on tämä harrastelu alkanut kelkoista joskus 20v sitten. Katupyöräilyyn pääsin käsiksi (valitettavasti) vasta kolme vuotta sitten. Olisi muuten mielenkiintoinen istuttaa pyörän runkoon kelkan kone ja kovalla laatikolla. Vaikka tuommoinen 600cc 118hp@8000rpm.

Kelkkahemmojen kätöstyksiä voi kattella vaikka tuolla:
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?board=22.0

Joo, tuo kipunahomma menee 2-pyttyisissä kelkan koneissa juuri noin, että tulta tarjotaan myös tyhjään pyttyyn.
Miksi... no miksi ei..säästyy yksi puola.

Mulla on tämä harrastelu alkanut kelkoista joskus 20v sitten. Katupyöräilyyn pääsin käsiksi (valitettavasti) vasta kolme vuotta sitten. Olisi muuten mielenkiintoinen istuttaa pyörän runkoon kelkan kone ja kovalla laatikolla. Vaikka tuommoinen 600cc 118hp@8000rpm.

Kelkkahemmojen kätöstyksiä voi kattella vaikka tuolla:
http://kelkkalehti.com/keskustelu/index.php?board=22.0
Johan sen Winha teki kauan sitten.. ainoa aito Suomi-pyörä
062802jumpie_prv.gif

Ei vaan,se kapine saisi monta silmää pyöreäksi. Teho-painosuhde olisi ainakin koneen osalta aika hyvä.Miksei variaattorilla? Pikku ylläri liikennevaloihin?

Pyörä kävi tänään alkuperäisillä sytkälaitteilla ja hyvin kiertää
toimii ilman akkua ja laitoin kapillaarilämpömittarin niin ei tarvi
senkään takia mitään virtalähdettä mukana raahata josta seuraa
vain turhaa painoa ja huoltotarvetta

Mun wanhassa 3-pytty kawassa oli kolmet kärjet, jotka sytyttelivät 120 asteen erolla, eli kierroksella jokainen tulppa antoi yhden kipinän.

Kun kyllästyin kärkien säätämiseen, ostin Boyer:n kärjettömän sytytyksen.
Kaikki tulpat antoivat tämän jälkeen kolme kertaa kipinän kierroksen aikana. Mutta pyörä kävi kunnolla, eikä yksikään pytty tainnut jättää yhtään kertaa sytyttämättä.

Tässä on kuva samanlaisesta Boyerin systeemistä, mikä mulla oli..
http://i228.photobucket.com/albums....ons.jpg

Back