Olisi kiva tietää mitä oikeasti on tapahtunut. Uutisointi ainakin on ihan perseestä, kun itse uutisen sisällössä ei ole riittävästi näyttöä ja perusteluja ko. otsikointiin
Mua on aina ottanut päähän tuo ns. keltainen tabloidiuutisointi!
Mielenkiintoista keskustelua täällä käydään ylipäätänsä asiasta.
Uutisessa tietysti sanotaan, että epäillään tästä vakavasta rikoksesta. Kova on silti epäily, mutta jossittelua, kun ei ole näyttöä ja varmaa tietoa tapahtumapaikalta. Jossittelu tietysti yleensä on ajanhukkaa ja turhaa, mutta toisaalta joskus suola asioiden suunnitelmallisen käsittelyn kannalta. Lain mukaan kuitenkin syyttömiä, kunnes toisin todistetaan!
Jos sitten jossittelisi vähän itsekin:
Oikeudentajuni ei tällaista syytettä ymmärrä tilanteessa, jos ei ole näyttöä siitä, että yrittäisi ohjata pyörän tiellä tai tien reunassa olevaa viranomaista tai mitä tahansa tielläliikkujaa kohti. Se, että ajaa lujaa ei täytyä automaattisesti suunnitelmaa toisen hengen riistämiseksi. Jos taas on näyttöä tarkoituksenmukaisuudesta, niin asia on silloin ihan pihvi!
Jos näin ikävästi kävisi, että lakia rikkomalla aiheuttaa toiselle vaaraa, vammaa tai pahimmillaan hengenlähdön, niin silloin siitä pitää rangaistakin kovemmalla asteella, kuin tilanteesta, joka on syntynyt äkkiä arvaamatta, mutta kuitenkin kohtuullista turvallisuutta ja lakia noudattaen.
Esim. suojatien eteen pysäköidyn auton ohittamisesta ja sillä tavoin jalankulkijalle tuottamuksellisesti jotain aiheuttamalla pitäisi sanktiot mielestäni olla todella kovat, koska lain kirjain ei tule yllätyksenä.
Pitäisi myös sillä tikkarin vilkuttajalla olla itsesuojeluvaistoa, ettei mene alle, ja varmasti on ollutkin, mutta tietävät silloin itsekin, että pelkkä kovaa ohiajo ei ole murhan suunnittelua tai yritystä.
Fiksumpaa olisi, että poliisi näyttäisi hehtaarin kokoista valotaulua, jossa lukee ja on kuvin selitetty, että tie on suljettu 2km pääsä, ja että törmäys tulee. virittäisi sinne vaikka talon kokoisen turvatyynyn.
Sympatiani eivät kuitenkaan ole yhtään näiden hulttioiden puolella -- tyhmästä päästä kärsii koko ruumis!
Suomalainen rangaistuskäytäntö on kyllä ihan perseestä. Meillä on liian vähän rangaistusportaita. Uskoisin, että useamman rangaistusportaan käyttö liikennerikkomuksissa parantaisi tilannetta ja pistäisi nämä "vetomiehetkin" aisoihin. Antaisi ainakin vähän enemmän aikaa pohtia. Lisäksi nämä portaat pitäisi olla aina oikeasti tuntuvia, ja selkeesti toisistaan eroavia, mutta myös koventuvia. Ja, nimen omaan niiden pitäisi ottaa huomioon tahallisuus ja ns. vahingossa alamäessä nopeus nousi yli sallitun tilanteet. Järjestelmän joka valvoo ja rankaisee ihmisiä, pitäisi myös olla inhimillinen!
Edellinen esim. 1. törkeästä rikkeestä kortti kk pois ja pieni rahallinen muistutus, 2. törkeästä 2kk ja tupla rahallinen, 3. 4kk tripla rahallinen, 4. 6kk ja 4xsakko ja 5. vuosi ja pyörä valtiolle. Sitten tässä olisi myös bonustyyppinen sanktioluokan pudotus, kun rikkeettömiä kuukausia tai vuosi tulisi täyteen. Esim. viisi vuotta rikkeettömästi, niin olisit taas normikansalainen.
Jeps, no tässä keskustelun avaukseksi omalta kannaltani. Pidätän oikeuden muokata ja muuttaa mielipidettäni.
t.Tonza
Edit:
ps. unohtui ihan pointti, joka oli mun mielessä. Monesti tulee ihan liian usein ehdollista, joka maalaisjärjellä ei ole kenenkään mielestä riittävä rangaistus, mutta ennen kuin tänne saakka ja linnaan asti mennään pitäisi olla niitä portaita.
Kaikkien pitäisi kuitenkin ymmärtää, että sen linnan jälkeen ei ole enää asteikkoa ollenkaan koventaa ja kertoa sille rangaistulle, että teit taas pahasti. On hölmöä päästä asteikon loppuun, koska silloin järjestelmältä loppuu keinot. Miksi niin moni uusii tämän ylläpidon valtion laitoksessa -- siksi, koska se ei toimi enää pelotteena!
Mä olen puhunut.