• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

17tkm ja ketjut finaalissa...

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wekkuli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tulin kiristäneeksi ketjuja tossa pari viikkoa sitten ja nyt huomasin taas niiden olevan aivan löysällä. Tarkempi tutkimus osoitti, että siellähän on hieman nihkeitä lenkkejä vaikka kuinka! Tana! 17000 km vasta takana ja jo nyt ketjut vaihtoon! Kyllä nyt vähintään 30 tonnia pitäis päästä.

Mikähän noin lyhyeen ikään syynä:
- Tonnisen monsterin v2 vetää "nykivämmin" kuin rivi4 ?
- Castrolin ketjuvaha? (Juu en käytä enää ikinä, mut pitihän se olemassa oleva purkki tursutella ettei hukkaan mennyt)
- Piikkiä vakiota pienempi eturatas (14-piikkinen)?
- Ducatissa p**kat ensiasennusketjut?

Ja sit suosituksia mitkä tilalle ja mistä... Ittellä ei oo aikaa ruuvailla joten vaihdatan liikkeessä.

Castrolin ketjuvaha ei ainakaan tee ketjuille hyvää. Itsellä meni ketjut aika nopeasti vaihtoon sen käytön jälkeen, mutta ketjuilla oli jo ajettu melkein 30 tkm, joten en osaa sanoa kuinka iso rooli vahalla oli asiassa. Tosi nopeasti ne kuitenkin kuluivat loppuun.

itellä kesti noin 14tkm, jos on pyörän myyjän ilmottamaan vaihtoon uskominen? tai ei siis kestäny, vaan silloin ne piti jo helvetillistä melua, ja säätövara loppu!!
ajotapa on normaali, eli kaasu on päällä tai pois
cool.gif

Kyllä noilla tehoilla niiden pitäisi sen 30-50 tkm pystyä ajamaa, riippuen toki voitelusta. Mulla on nyt ST4S:ssä Reginat alla ja ketjujen säätöväli on sama kuin takarenkaan vaihtovälikin, eli noin 8000-10000 km... Ei muuta kuin vaihdat voitelupurkin merkkiä ja vähän otat "behmeämpiä" lähtöjä valoista.

Noista ketjuvahoista ja -öljyistä sen verran että RiDE:n viimevuotisessa testissä Castrol pärjäsi aika hyvin ja tuli kolmanneksi. Testin mukaan selvästi vältettäviä tuotteita ovat Bel-Ray, Motrax, Silikoline ja muutama muu tuote, joita ei meidän markkinoilla ole tarjolla. Kaikki muut tuotteet ovat muutaman pisteen sisällä ihan laadukkaita - voitelutiheys ratkaisee loppupeleissä ketjujen iän.

Itellä busassa 12000 ja ketjut alkaa olee finito... Kyl niillä viel joku 4000km ajaa mut sit menee kyl vaihtoon

Noista ketjuvahoista ja -öljyistä sen verran että RiDE:n viimevuotisessa testissä Castrol pärjäsi aika hyvin ja tuli kolmanneksi. Testin mukaan selvästi vältettäviä tuotteita ovat Bel-Ray, Motrax, Silikoline ja muutama muu tuote, joita ei meidän markkinoilla ole tarjolla. Kaikki muut tuotteet ovat muutaman pisteen sisällä ihan laadukkaita - voitelutiheys ratkaisee loppupeleissä ketjujen iän.
Mulla on muistaakseeni juurikin bel-ray:n ketjuspraypurkki, se on kuivaessaan sellasta tahnaa ettei varmasti voitele yhtään.. Shellin spraypurkista tuleva tökötti pysyy paljon notkeampana ja voiteleekin täten paremmin

Kilosuklaassa huomasin eilen yllättävän säätötarpeen; ajettu >29 tkm. Koetan säädöillä selvitä loppukauden. Tarkempi tutkiminen kesken.

Väinöllä rattaat lopahti n. 39 tkm jälkeen. Säätövaraa olisi kyllä ollut.

Nettihuhujen mukaan syy lyhyeen käyttöikään löytyy ketjujen liiasta kireydestä ja/tai voitelun puutteesta. Mulla on Zetorissa reilu 20 tkm ajettu orkkissetti alla ja kyyti on edelleen yhtä sileää kuin uutena. Ketjuja en ole kovin kireällä pitänyt ja Loobmanilla on helppo ruikata öljyt vaikka liikennevaloissa (maksoi 15 ekee).

Mitään en asiasta oikeasti tiedä, mutta näkyy vahat olevan ketjuihin likaa keräävää (muodostaa "hiomavahan" joka ei pidemmän päälle juuri o-renkaiden tiivistyskykyä kasvata) ja öljy taas ketjuista likaa poistavaa. Eli kun laittaa öljyä ketjuihin ja vahaa katteisiin niin molemmat kii(l)tää kuin uudet.

- Castrolin ketjuvaha? (Juu en käytä enää ikinä, mut pitihän se olemassa oleva purkki tursutella ettei hukkaan mennyt)

Ja sit suosituksia mitkä tilalle ja mistä... Ittellä ei oo aikaa ruuvailla joten vaihdatan liikkeessä.
Mielestäni noi kaikki vaikuttaa lyhyeen kestoon. En tiedä tonnisen Mörön ensiasennusketjua, mutta S750 se on DID VM. Ei se huono ketju ole, mutta mulla on huonolla pidolla nyt vajaa 16tkm mittarissa ja täytyy vaihtaa. ZVM2:set on jo vaatekaapissa (ja rattaat tietty), josko ne kestäisivät tuossakin pyörässä hyvin. JT:n rattaat ovat olleet hyviä. Rivinelosissa ZVM on oman kokemukseni mukaan lähes ikuinen. Tosin aiemmissa pyörissä olen ehkä huoltanutkin hyvin, tätä keskinkertaisesti tai joiltakin osin jopa huonosti, mutta kyllä se minunkin alla jo viidettä ajokautta puksuttaa.

Castrolin ketjuvaha ei ainakaan tee ketjuille hyvää. Itsellä meni ketjut aika nopeasti vaihtoon sen käytön jälkeen, mutta ketjuilla oli jo ajettu melkein 30 tkm, joten en osaa sanoa kuinka iso rooli vahalla oli asiassa. Tosi nopeasti ne kuitenkin kuluivat loppuun.
Se on sitte ikuinen vääntö noiden vahojen ja rasvojen välillä,
totesihan teniikan maailman toimittajakin vuoden alkupuolella hondan testin yhteydessä "ketjuvaha tuhoaa ketjut varsin nopeasti".Ja paskat tuhoa!
Kymmenisen vuotta oon vahaa ketjuihini ruikkinut, eikä oma-asennus ketjupaketit varmasti olisi pidempään kestäny (yli 30t.)millään voitelulla. (siis 525 ketju isossa 2-mukisessa)

Vekkulin tapauksessa syytä hakisin just siitä pienemmästä eturattaasta ja huonosta ensiasennusketjusta.

Mielestäni noi kaikki vaikuttaa lyhyeen kestoon. En tiedä tonnisen Mörön ensiasennusketjua, mutta S750 se on DID VM. Ei se huono ketju ole, mutta mulla on huonolla pidolla nyt vajaa 16tkm mittarissa ja täytyy vaihtaa. ZVM2:set on jo vaatekaapissa (ja rattaat tietty), josko ne kestäisivät tuossakin pyörässä hyvin. JT:n rattaat ovat olleet hyviä. Rivinelosissa ZVM on oman kokemukseni mukaan lähes ikuinen. Tosin aiemmissa pyörissä olen ehkä huoltanutkin hyvin, tätä keskinkertaisesti tai joiltakin osin jopa huonosti, mutta kyllä se minunkin alla jo viidettä ajokautta puksuttaa.
Noista vahoista, rasvoista ja ketjuista.

Avainsana noissa kaikissa on kuitenkin loppupelissä se huoltotiheys.

Mulla meni viime kaudella kahdet DID:n ZERV III:set ketjut ja käytin rasvaa, putsasin jokaisen ajopäivän jälkeen ketjut, rasvasin ne sen jälkeen jne. Tällä kaudella toiminut samoin ja kausi on mennyt yksillä RK:n Racing ketjuilla. Ero siis mielestäni huomattava.

Vahaa en ole käyttänyt, vaan notkeampaa Castrolin Chain Spray Or:ia. Vahaakin voi käyttää, mutta vaatii tarkempaa pesua, eli mun tajun mukaan kaikki vaha ja sen mukana oleva muju tulisi saada ketjuista mahdollisimman hyvin irti ennen uutta vahan levitystä, muutoin siitä vahasta tulee hiontatahnaa ja ketjuhan kuluu silloin nopeammin.

Ihan hyväksi havaittu pesutapa on levitellä pensselillä diisseliä ja polttoöljyä ketjuille ja sillä hinkata ketjut puhtaaksi. Sitten ihan reipas pesu koko mopolle ja kunnolla rasvaa tai vahaa perään.

Castrolilla on myös ihan omaa Chain Cleaneria olemassa. Sitä olen käyttänyt tällä kaudella ja ei ole ollut pahaa sanottavaa aineesta. Ketjut on ainakin kestänyt ja venymää ei ole havaittavasti tapahtunut.

Oheiset kommentit ovat yhdeltä tehdasinsinööriltä, joka on suunnitellut koko ikänsä ketjuvetoisia tuotantolinjoja ja keränyt tietoa niiden toiminnasta:

sanoi:
Ketjuvahan suurin etu on hyvä pysyvyys ketjulla, mutta ongelmana on lähinnä se että vaha kerää kaiken mahdollisen lian muodostaen hiomatahnaa. Tämä hiomatahna ei ole ongelma ketjuille, vaan hammasrattaille, jotka kuluvat hyvinkin nopeasti ellei kyseistä mönjää poisteta säännöllisesti. Toinen vahan heikkous on lyhytaikainen korroosionsuoja. Vaha sopii mainiosti puhtaisiin ja kuiviin olosuhteisiin.

En käyttäisi vahaa O-rengasketjuissa, mutta X-rengas ketjujen paremman tiivistepinnan takia korroosiosuojan tarve on vähäisempää ja siten vaha on katukäyttöön oiva valinta.

sanoi:
Ketjuöljyn suurin etu on hyvä ja pitkäaikainen korroosionsuoja sekä itsepuhdistuuvus jolloin kuluminen on vähäistä. Öljy ei sovi elintarvikelinjoille, koska sillä on taipumus sotkia kaikki paikat. Sitkostetulla öljyllä voidaan yrittää hakea kompromissiä voiteluun ja puhtauteen. Öljy sopii hyvin likasiin ja märkiin olosuhteisiin.

Eli jos voitelee öljyllä, niin todennäköisesti ketjujen elinikä on pidempi mutta jokainen tietää miten paljon se sotkii.

sanoi:
Tärkeintä on kuitenkin ketjujen säännöllinen voitelu, käyttipä mitä voiteluainetta tahansa. Jos ympäristö on likaista, niin käytetään öljyä ja puhtaissa ympäristöissä vahapohjaisia tuotteita.

Eli lopputulema on että kyllä vaha toimii hyvin ns. katukäytössä suurimmalle osalle motoristeja, jos vain sitä tarjoaa säännöllisesti ja muistaa kaapia enimmät mönjät etuhammasrattaan ympäriltä. Öljyä sitten kilometrin nielijöille, enskoihin ja muuten vain laiskoille öljynlevittäjille.

Mitähän ne ketjut kestäisi kokonaan ilman huoltoa. Jos niissä on kumirenkaat joka niitissä ja öljyt sisällä, niin miksi niihin pitää vielä öljyä ruiskia ulkopuolelle? Onko kukaan testannut? Jos kestää vaikka 20tkm ilman huoltoa, niin täällä olisi uusi ketjunkäyttäjä.

Voiteluvälinä oon aina pitäny hyvin säntillistä 500km väliä. Ja aiemmissa pyörissä on menty reilusti pidempiä matkoja yksillä ketjuilla. Ero aiempiin kokemuksiin näillä ketjuilla on just v2-moottori, vahan käyttö ja 14-piikkinen eturatas. Kaksi jälkimmäistä noista muuttuu jatkossa.

Heitä ne vahat mäkeen...

Se vaha suorastaan imee hiekkaa ja muuta paskaa.

Mun ketjuissa luki, että käytä vaihteistoöljyä. Jos muutenkin rasvaat ketjun 500km välien niin se on hyvää. 80W-90 vaihteistoöljyn numero.

Mitähän ne ketjut kestäisi kokonaan ilman huoltoa. Jos niissä on kumirenkaat joka niitissä ja öljyt sisällä, niin miksi niihin pitää vielä öljyä ruiskia ulkopuolelle? Onko kukaan testannut? Jos kestää vaikka 20tkm ilman huoltoa, niin täällä olisi uusi ketjunkäyttäjä.
Kyllä se alkaa pitämään hirveetä ääntä, eikä rullaa enää niin herkästi, jos kovin pitkään ilman rasvausta ajelee. Itte oon rasvaillu ihan sen mukaan milloin se alkaa näyttämään liian kuivalta, yleensä n. 300km välein. Joskus useamminkin.

Liikaa siihen ei kuitenkaan kannata panostaa, jotkut kun ovat niin tosissaan hoitamassa ketjujaan, hyvä etteivät ota viereen nukkumaan
tounge.gif
Ketjut & rattaat ovat kuitenkin kulutusosia, joten kulahtaa ne ennen pitkää joka tapauksessa..

Ketjuissa on paljon eroja mulla kesti ensimmäiset n. 24 tonnia, seuraavat paljon vähemmän ja nyt kolmannet alla ja mittarissa n. 43 tonnia. Viime syksyn 5,5 tonnin euroopan reissu ei jättänyt mitään merkkejä ketjuihin. ( En tiedä minkä merkkiset ovat kun en itse vaihtanut niitä ) Mutta viisastuin edellisestä kokemuksesta ja käytän Bel-Ray:n vahaa, vahausväli n. 1 tkm.

Tätä vahaa saa ainakin Vantaalla Tikkurilan Esson vieressä olevasta prätkäputiikista. Iso spray pullo siinä 20,- euroa.

Kun noudattaa vahausohjeita, eli odottaa vahauksen jälkeen n. 10 - 15 minuuttia niin eipä tule vaharoiskeitakaan taakse.

Ton vahan suhteen... Aika hiljasta on ollu ketjujen pesun kanssa. Eli jos vaha vaatii pesemistä, niin mulle sitten vaan öljyä.

En kyllä tajua mitä sillä vahalla sitten tekee, eikö sitä käytetä helppouden vuoksi? Jos siis pestä paljon pitää ketjuja, ni sehän on vaivalloisempaa...
nixweiss.gif

Liikaa siihen ei kuitenkaan kannata panostaa, jotkut kun ovat niin tosissaan hoitamassa ketjujaan, hyvä etteivät ota viereen nukkumaan
tounge.gif
Ketjut & rattaat ovat kuitenkin kulutusosia, joten kulahtaa ne ennen pitkää joka tapauksessa..
Just noin!
Ei tule äkkiä mieleen turhempaa touhua moottoripyörälyssä, kuin juuri tuo ketjujen pesu.
Kyllähän siinä kivasti aikaa kuluu jos muuta pestävää ja puunattavaa ei pyörässä ole.

Back