• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

10R takahaarukan laakeroinnin voitelun

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Miq
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
onkohan ne mulla huollos voidellu.. ei kai se kovin työläs oo jos sillä meni koko huoltoon 7 tuntia ja siinä oli venojen säädöt ym.. ?

Kannattaneeko noita hirveesti purkaa, ihan vaan rasvataksen laakereita.
Olen sitä mieltä että kestää minkä kestää. Sen huomaa heti jos ohjauksessa tai swingissä on klappia tai vastusta.
Sit vaihdetaan laakeri. Ei maksa paljoa ja homma voi tehdä itekin.

Esimerkkinä tyyppillinen laakeri Koyo Koyo 6003 näyttäis vaativan sijoituksen n. 6€.

Korjaan kirjoitusvihreet ja lisään että noita laakereita löytyy miltei kaikista autotarvikeliikkeistä.
Lisään vielä senkin että yksikään mopovalmistaja ei itse tee laakereita eli älkää kyselkö "original partsien" perään turhan hanakasti.
Nyt meni kaveruussuhteet maahantuojille, huh!

onkohan ne mulla huollos voidellu.. ei kai se kovin työläs oo jos sillä meni koko huoltoon 7 tuntia ja siinä oli venojen säädöt ym.. ?
Niin, onkohan tosiaan ollu swingi ja keula purettuna...?
Tuskin.
niin no sitä vähän epäilen.. mutta ohjekirjas oli muistaakseni 8 tuntia arvioitu huollon kestoksi. pitääpäs kaivella laput missä oli rastittu mitä oli tehty..

Kannattaneeko noita hirveesti purkaa, ihan vaan rasvataksen laakereita.
Olen sitä mieltä että kestää minkä kestää. Sen huomaa heti jos ohjauksessa tai swingissä on klappia tai vastusta.
Sit vaihdetaan laakeri. Ei maksa paljoa ja homma voi tehdä itekin.

Esimerkkinä tyyppillinen laakeri Koyo Koyo 6003 näyttäis vaativan sijoituksen n. 6€.

Korjaan kirjoitusvihreet ja lisään että noita laakereita löytyy miltei kaikista autotarvikeliikkeistä.
Lisään vielä senkin että yksikään mopovalmistaja ei itse tee laakereita eli älkää kyselkö "original partsien" perään turhan hanakasti.
Nyt meni kaveruussuhteet maahantuojille, huh!
Ok, pyöränlaakerit ja muut "tavalliset" urakuulalaakerit löytyykin melko helposti ja edullisesti myös autotarvikeliikkeestä ja/tai teollisuustarvikemyymälöistä (Etolat jne.).

Astetta vaikeampaa ja kalliimpaa onkin sitten löytää linkuston ja takahaarukan neulalaakereita, puslia ja holkkeja. Esimerkiksi mitä standardilaakeria vastaa merkintä SFYZM1? Toki tätähän voi yrittää selvittää esimerkiksi stefojen koon perusteella, olettaen että niiden koko on ilmoitettu kuvastossa. Toinen vaihtoehto on otttaa ensin vanhat laakerit pois ja niiden mittojen perusteella yrittää etsiä uusia korvaavia. Useammin kuin kerran on kuitenkin tullut umpikuja vastaan noissa etsinnöissä, Nipponin poika on tilannut laakerivalmistajalta millin tai kaks standardikoosta poikkeavan laakerin ja vielä "yksinoikeudella".

Eihän tuokaan SFYZM1 maksa "kuin" reilun kympin, mutta kun noitakin taitaa linkkuun mennä kuutisen kappaletta + stefat & holkit jne. Tähän kun vielä lisätään vaihtamisen vaiva niin pieni panostus ennakoivaan kunnossapitoon alkaa näyttääkkin ihan fiksulta sijoitukselta, varsinkin jos sen pystyy tekemään itse. Valohoidosta kun ei vieraalle kannata maksaa...

-Jay

Hitto kun tuo homma oli ysissä helppoa
smile_org.gif
siellä oli tehtaan jäljiltä nippa paikoillaan, ei muuta kuin prässin letku paikoilleen ja puristaa mönjät sisään..
Ettei tosa kybässä ois vastaavaa mahdollisuutta? Et viittis kele käydä vilkaseen mopostas?

Ihan pikkasen epäilyksen kuulin että sama pikapano pitäs onnistua kybässä...
Yritän muistaa tänään tsekata, heti röiden jälkeen kun kotiudun.

- P
Perskeles kun ei meinaa millään muistaa tehdä asioita, joita on luvannut
tounge.gif

Tänään tsekkaan tuon asian.

Ja muutamaan ylempään viestiin. Olen samaa mieltä viimeisen kirjoittajan kanssa, että huomattavasti halvempaa on ns. ennalta ehkäistä vaurioiden syntyä useissa tapauksissa. Itse teen tarvittavat huollot jo ihan senkin takia talvikaudella, että sais kesän pärtsäillä taas huolettomia ja huollottomia kilometrejä.

Peruslaakerit löytyvät kyllä muualtakin kuin "OEM" - hyllyistä, mutta joskus tulee tosiaan tenkkapoo vastaan, kun eivät sitten ole standardimittoja nähneetkään.

Itse vaihdoin syksyllä omaan kymppiin etu/taka-renkaiden laakerit vaikkei mittarissa ole kuin 24tkm. Yksi laakereista oli jo hieman jäykähkö, joten samalla sitten kaikki uusiksi. Eipä tarvitse miettiä noitakaan vähään aikaan.

Mutta kaikki tyylit sallittuja. Ne kriittisimmät paikat kuitenkin kannattaa ehdottomasti pitää kunnossa, ettei sitten viikatemies hyppää hommaan mukaan, kun esim. renkaan laakeri vetää jumiin, tai ketju katkeaa yms.

- P

Eipä siellä 10r haarukassa ole rasvanippoja. Tosin varmaan ne sinne vois laittaa jälkeenpäin. Mutta niin kuin Perkele mainitsi, kantsii tsekata nuo kriittiset paikat välillä, vaikkei vielä olis huolto-ohjelman mukaan aihetta. Itellä on 72 tkm. mittarissa ja vielä tosin pyörii orkkis pyöränlaakerit. Ei oo viittiny ehyviä osia vaihtaa
buttrock.gif

Eipä siellä 10r haarukassa ole rasvanippoja. Tosin varmaan ne sinne vois laittaa jälkeenpäin. Mutta niin kuin Perkele mainitsi, kantsii tsekata nuo kriittiset paikat välillä, vaikkei vielä olis huolto-ohjelman mukaan aihetta. Itellä on 72 tkm. mittarissa ja vielä tosin pyörii orkkis pyöränlaakerit. Ei oo viittiny ehyviä osia vaihtaa
buttrock.gif
Jeps, en mäkään noit laakereita olis alkanut edes tarkistelemaan, mutta huomasin viime keväänä pyörän oston jälkeen, että jostain tulee tietyissä nopeuksissa aika ittumaista ulinaa. Ensin meni ketju-ratas-paketti vaihtoon, ei apua. Tämän jälkeen sitten laakereiden kimppuun ja tuoltahan se syy sitten löytyi. En tiedä, miten noin vähissä kilometreissä oli päässyt laku huononeen noin paljon  
nixweiss.gif

Liekö painepesuria käytetty pesuhommissa yms. eips voi tietää.

Kohta pitäs talliin painua pyörän kimppuun, mutta eipä tuolta mitään tarvi enää tarkistella, kun tuon homman jo varmistit. Noin mäkin muistelin alunperin, että aika harvassa on pärrät joissa nipat valmiina.

- P

Tjöööps, nipat ei saa kuin itse poraamalla ja insertoimalla soppelit paikoilleen.

Pakko sanoa kuitenni sen verran, että itse en porais tuohon seokseen reikää ja laittas nippaa.. Kyllähän perus raudan palaseen reiän tekee ja kattelee miten kestää, mutta tuommoiseen puristettuun alupalaseen en lähde ainakaan itse poraamaan yhtään ylimääräistä reikää.

Siitä kun lähtee etenemään, niin kohta on irti/poikki/halki koko swingi.. en kokeile onneani, sen verta pieni vaiva purkaa kuitenkin. 2-4 tuntia tallissa ja levällään ja öljyt linkkuihin.

- P

Edit: ittu jos viime talvena pistin ysi-ärrän koneen ihan atomeiksi, porttasin, hinkkasin jne. kaikki mahdollinen, nii ohan se perkele jos ei jaksa yhtä takapäätä purkaa hetkoseksi
biggrin.gif

Minun krauttipyörästä pesi osaamaton huoltojamppa painepesurilla taka-akselista rasvat pois. Ulommainen kumistefa oli kuivana ja piti tommosta hieraamisääntä ja kehitti lämpöä.

Älkää peskö painepesurilla niitä pyöriänne, tai jos pesette niin älkää käyttäkö painetta.
thumbs-up.gif

edit: poraamisesta sen verran, että en tuota rakennetta paremmin tiedä, mutta krauttipyörässä ovat porailleet swingiin tuuletusreikiä ja kuulemma hyvin kestänyt. Itse en kyllä menis porailemaan, mutta tässä tuonne swingin sisään kertyy vettä, ja porukka pelkää, että se tyystin napsahtaa poikki. Jossain oli hienot lämpökuvat ja kaikki, millä todisteltiin, että kyllä siihen niitä reikiä voi mennä poraamaan
biggrin.gif

^^ joo, kyllä niillä painepesureilla ei tule enää pestyä yhtään mitään. Kerran ehdotin myyjälle, kun oltiin mattokaupoilla hallituksen kanssa, että voikai sen maton sitten vaikka painepesurilla töhäyttää pienillä paineilla. Hyvä kun ei loukkaantunut/turpaan lyönyt/jättänyt mattoa myymättä. Piti mulle pitkän luennon, että pesuri pistää sen matonkin ihan pilalle, kuidut paskaks jne.

En oikein keksi noille kuin jotain terassinpesuhommia semmosen lisävärmeen avulla. Joku sanoi, ettei puutakaan olis hyvä suoraan töhöttää, pilaa senkin
biggrin.gif

Paskoja laitteita kaikkiaan, vesi + paine = menee mitä pienimmistä raoista sisään ja pilaa just esim. laakerit aika mallikkaasti.

Olisko joku vanteiden pesu kenties niitä kohteita, mitä vois tehdä turvallisin mielin? En mä tekis kyllä sitäkään..

- P

Edit: autoa ja moottoripyörää en ole koskaan kyseisillä laitteilla siis pessyt, enkä pese!

Ei tosiaan tarvi kun _yhden ainoan kerran_ puhaltaa painepesurilla vedet ja veden mukana paskat sen akseloinnin pölytiivisteen ja akselin välistä sisään, niin siellähän ne vesipaskat on ja pysyy, koska eihan ne sieltä pois tuu jos se tiiviste on kunnossa.
Ja sen jälkeen onkin sitten laakeri paskana.

buttrock.gif
No ei väkisin  
sad_orig.gif

Mut eipä noita kait tarvitse rasvatakaan ennenkuin menee, jos ei pese painepesurilla ja ajelee vain hyvillä keleillä lähinnä suljetuilla alueilla  
lookaround_orig.gif
Vai olitko vaivautunut zekkaan/rasvaan noita tuon 72tkm aikana?

Ton mun -05 pikkuCen edellinen omistaja oli pyörän kunnosta päätellen todellakin ajanut vain kuivalla kelillä.
Ja mä oon ajanu sillä lähinnä vain kuivalla kelillä.
Mittarissa nyt vasta joku 25tkm.

Molemmat/kaikki swingin laakerit/tiivisteet oli ihan priimakunnossa, mutta tiivisteet rasvaamisen tarpeessa.

Sen sijaan linkussa oli jo yhden stefan pölysuoja revennyt irti, ja muutoinkin tiivisteet oli aika kuivia ja kuluneen näkösiä. Joten huollon tarvetta oli.
Lisäksi yhdessä neulalaakerissa oli sen verran "vikaa", ett sen vois vaihtaa varmuuden vuoks jo nyt.

buttrock.gif
No ei väkisin  
sad_orig.gif

Mut eipä noita kait tarvitse rasvatakaan ennenkuin menee, jos ei pese painepesurilla ja ajelee vain hyvillä keleillä lähinnä suljetuilla alueilla  
lookaround_orig.gif
Vai olitko vaivautunut zekkaan/rasvaan noita tuon 72tkm aikana?
Ei ole tullu haarukkaan rasvoja uusittua, mutta rasvassa näky viime talvena olevan. Pitää nyt joku päivä tsekata nuo uudestaan. Painepesurilla en ole ikinä roiskinu, mutta sateessa on joku tonni ajettu.
Of topic, kun nyt kuluvista osista on kyse niin keulaan ei sitten saa liukuholkkeja kawalta. Joutus ostaan puoli keulaa ja maksaa! Gustafsson Racing:ltä löytyy sitten holkit eikä maksa paljoa. Vasta tilasin omaan.

^^ joo, kyllä niillä painepesureilla ei tule enää pestyä yhtään mitään. Kerran ehdotin myyjälle, kun oltiin mattokaupoilla hallituksen kanssa, että voikai sen maton sitten vaikka painepesurilla töhäyttää pienillä paineilla. Hyvä kun ei loukkaantunut/turpaan lyönyt/jättänyt mattoa myymättä. Piti mulle pitkän luennon, että pesuri pistää sen matonkin ihan pilalle, kuidut paskaks jne.

En oikein keksi noille kuin jotain terassinpesuhommia semmosen lisävärmeen avulla. Joku sanoi, ettei puutakaan olis hyvä suoraan töhöttää, pilaa senkin
biggrin.gif

Paskoja laitteita kaikkiaan, vesi + paine = menee mitä pienimmistä raoista sisään ja pilaa just esim. laakerit aika mallikkaasti.

Olisko joku vanteiden pesu kenties niitä kohteita, mitä vois tehdä turvallisin mielin? En mä tekis kyllä sitäkään..

- P

Edit: autoa ja moottoripyörää en ole koskaan kyseisillä laitteilla siis pessyt, enkä pese!
15 vuotta on pessy pyöriä ja aina painepesurilla. Yhtään laakerivauriota ei ole ollut.
Kuinka kummassa esim. takasvingin taikka takavanteen saa puhtaaksi ilman painepesuria ja sopivaa liuotinta siitä kaikesta rasvapaskasta joka sinne pinttyy??
Kaikista pyöristä myös oon käyttänyt takasvingin irti ja tsekannut laakeroinnin rasvauksen, ja yhdessäkään ei ole ollut likaa taikka vettä siellä mihin se ei kuulu.
Mopoliikkeissä kun käy kattelemassa vaihtopyörärivistöä niin kyllä siellä moni vehje kaipaisi huolellista liuotin/painepesukäsittelyä etenkin takasvingin sopukoista.
Pesijöitä ja pesureita on monenlaisia joten ei kannata dissata huippuhyvää apuvälinettä ihan lonkalta paskaksi vehkeeksi.

Kuinka kummassa esim. takasvingin taikka takavanteen saa puhtaaksi ilman painepesuria ja sopivaa liuotinta siitä kaikesta rasvapaskasta joka sinne pinttyy??
Pölyt tms. lähtee millä vaan. Vaikeeseen likaan CRC ja punainen autoglym. Tosi vaikeeseen varovasti k10:ppiä, mutta tuota ei taida enään mistään saada
sad_orig.gif
vai tietääkö joku mestaa mistä tuota saisi yksityiskäyttöön???

Back