• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1098S Termignoni kokoputki kovat äänet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mikkoyli
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tänää tuos lueskelin Bike:n testiä kyseisestä pyörästä ja alkoi julmetusti kutkuttaan.Hinta oli yllätykseksi suht normaali tuon kokoluokan mopoksi,verrattuna esim 999 sarjan härveleihin niiden julkaisu vaiheessa.Nythän nuo jo alessa.Tuo ääni kyl vakuuttaa viä enemmän kun kaverin 999s 2005 ducatin omalla "racing use only" putkistolla,vaikka siinäkin miehekkäät pörinät.Tarvii kyl mennä kokeen ens keväänä moinen laite ja katsoa josko sais opeteltua twinin ajo ominaiuudet niin et pääsis vaik raapiin kauppoja...Bike väittää et voittaja on syttynyt,siihen ei vaan millään usko..
confused_orig.gif
confused_orig.gif
confused_orig.gif

Itse en ole muuten koskaan ymmärtänyt yksipuoleisen takahaarukan etuja. Miksi se on hieno? Kaikki on hankalampaa eikä se ole sen kauniimpikaan, päinvastoin. Laakeritkin on kalliimpia ja ketjun kiristäminen vaikeampaa. Lisäksi standi pitää olla melkein merkkikohtainen. Kertokaa joka tietää.
Kylläpä sekin taitaa tuolta kilpapuolelta tulla, vanteen irrotus nopeeta.

Eipä se ketjun kiristys mun mielestä hakalaa ole, kaksi ruuvia auki ja haka-avaimella ketjua kireelle, eikä tarvi ketjulinjaa sihtailla suoraan.
Se standi tietysti on oltava omansa, eikä niitä taida olla noilla tarvikekauppialla kuin toispuoleisia eli pitää hommata kaksi.
Itte jouduin väsäämään yhden joka käy molemmille puolille, kun en pihivinkula raaskinu ostaa.

Videoiden perusteella äänet oli kuin suoraan motogp-raaserista. Niin kireät että savet valahtaa housuun kun arvaamatta kaasua väännetään. Nuo pitää kuulla livenä!

Joo nuo monsterin äänet on tosi hyvät Remuksen putkilla. Mutta 1098 kone on jo niin kireä, että siihen voi olla vaikea saada sellaisia pehmeitä ja syviä ääniä kuin Ducateissa perinteisesti.
Koneen mekaaniset äänetkin on valtaisat ja jopa myyjäkin koitti selitellä, että kyllä ne kilometrien myötä tasaantuu. Epäilen. 999S kuulostaa tosi sivistyneeltä verrattuna 1098:iin.
Itse en ole muuten koskaan ymmärtänyt yksipuoleisen takahaarukan etuja. Miksi se on hieno? Kaikki on hankalampaa eikä se ole sen kauniimpikaan, päinvastoin. Laakeritkin on kalliimpia ja ketjun kiristäminen vaikeampaa. Lisäksi standi pitää olla melkein merkkikohtainen. Kertokaa joka tietää.
Niin, en tiedä jos väsäisi itse uudemman laiset killerit suuremmalla halkasijalla,jotta ääni hilliintyisi hyväksi
nixweiss.gif
..
Saksasta varmaan löytyy pitbullin standeja Ducateihin. Mielestäni ketjun kiristys yksipuolisessa swingissä paljon helpompi..

Joo pakko ruveta väsäämään erilaiset dB-eaterit. Saisivat olla 1-2 cm syvemmällä niin eivät näkyisi ulos niin paljon ja isommalla ovaalilla putkella, jossa suljettu pääty mutta leveämmät aukot sivuilla.

Työkaveri teki nyt Termignonin dB-eatereista uudet versiot: n. 10 cm pituiset ovaalit putket n. 4 mm pienempi molemmilta reunoilta kuin laippa. Laitoin käyntiin, työnsin sisään ja tosi hyvät äänet! Perusjylinä väheni ja tahdit erottuu paljon paremmin. Vähän sama kuin pelkkään käyrään laittaa vaimentimen. Käyrällä kuulostaa rajulta, mutta on se liian kova ääni. Paitsi että nämähän ei vaimenna paljoa. Kuulostaa jopa vielä kireämmältä. Laittoman kovathan nämäkin äänet on, mutta ehkä en ole parempia kuullut
062802jumpie_prv.gif

Huh huh.... rupeaa tekemään mieli tollasta. => Kävin tarkistamassa saldon... ei enää teekkään mieli. On kyllä makiat soundit, toivottavasti jollakin ratapäivällä oli yks tollanen niin kuulis livenä.

Tuonne albumiin oli ainakin minusta helppo heittää kuva, sit vaan odottaa että ylläpito hyväksyy kuvan ja eiku linkkiä kehiin...

Mulla on pyörässä vähän sama juttu että killereillä paljon jykevämmät äänet. Ilman killereitä äänet aika tautiset(liika kovat, vähän hävettää), nopeasti kun avaa kaasun ni valahtaa vieressä olevalla housuun
biggrin.gif

Niinpä. Se tässä 1098:ssa vaivaa mua. Se on liian kaupallinen. Nätti kuin mikä, mutta karismaa ei ole kuin koneessa. Ja siinähän sitä sitten onkin. Kun ajan 999:llä se tuntuu enemmän siltä mitä Ducatista "oletan". Se on niin harmooninen pyörä, että kun sillä tykittää mutkatietä ei voi olla paljon parempaa. Olen aina ennen aliarvioinut Ducatien tekniikkaa ym. ja pitänyt niitä ylihintaisina. Kun ostin MV Agustan totesin aika pian, että siihen se pätee ja äkkiä eroon. Sitten menin Saksassa kauppaan aikomuksena ostaa MV F41000R ja myyjä sanoi, että miksi ihmeessä. Ducati on parempi, hän myy molempia ja ajaa itse Ducatilla. Kävin ajamassa molempia ja ostin sen 999S heti, vaikka se oli minusta vähemmän kaunis MV:n rinnalla. Mutta niin vain siihen tottui, 2006 malli on hyvän näköinen vaikka olikin Suomessa aivan sikakallis. 1098 on suhteessa halvempi, mutta minusta myös halvemmin tehty, vaikka faktoja ei ole.
Muilla merkeillä ei kuitenkaan ole tykkiä twiniä ja se on se mikä eron tekee.

Pitää nyt oikeen kysyä, että mistä alkaen ne putket on tota 70mm ränniä??

Ihan vaan, et on varsin mielenkiintoista, JOS ne lähtee primääreiltä asti ni mikähän lie syy tollaseen kokovalintaan??
Ei tollasesta koosta ainakaan minkään valtakunnan hyötyä ole, ellei nyt kovaa ääntä sellaseks lasketa... tuskin 550cc sylinteri 10000rpm:llä tuottaa niin paljon virtausta, että siihen tarvitaan 70mm halkaisijalla olevaa primääriä
tounge.gif

et oisko tossa enemmin haettu näköä ja ääntä ku oikeeta hyötyä...

ihan vaan vertaa et tollasessa vähän yli litran sylinterissä ja n. 10000rpm:kin käytetään rapiat kahden tuuman primääreitä eikä yhtää suurempia

Taitaa olla alusta 63 mm, jos niinkään paljon, mutta viimeistään renkaan edessä on 70 mm. Näin käyrät virtausvastuksesta vakioputkella ja Termignonilla, oli valtava ero. Itsekin epäilin, että onko huonompi kuin vakio alhaalta kun vielä se läppä (niinkuin Yamahoissa ainakin ennen oli) jää pois. Mutta turha pelko, löylyä on alhaalla melkein liikaa. Tarkkana saa olla ettei lähde alta pois. Kun vaihtaa vaihdetta kaupungissa 3000-5000 rpm välillä tuntuu kuin kuutioita olisi enemmänkin.
Mittasin äsken dB noilla dB-eatereilla. Rekisteriotteessa vakio on 96 dB/4875 rpm. Mittasin tyhjäkäynnillä 87 dB, n. 5000 rpm:llä 96 dB sivusta ja n. 100 dB suoraan takaa. Kovemmilla kierroksilla oli 109 dB.
Zard ilmoittaa 1098 vaimentimilleen 102 dB eli luulen niiden olevan vähän kovemmat äänet.
Mutta hyvin toimii näillä dB-eatereilla ja ehkä melkein voisi olla vähän kovemmat äänet ajaessa kypärän sisään. Pitää katsoa viittiikö tehdä mitään.

Messuilta asti poltteli Termignolin kannu mielessä...pakko oli äsken soittaa powerbikeen ja kysellä, taitaa termiggi jäädä haaveisiin, hinnat 5-700 erkkiä-> riippuen materiaalista ja mallista. Malli jonka haluaisin on tietty sen 700e  
bawling.gif

Taitaa olla alusta 63 mm, jos niinkään paljon, mutta viimeistään renkaan edessä on 70 mm. Näin käyrät virtausvastuksesta vakioputkella ja Termignonilla, oli valtava ero. Itsekin epäilin, että onko huonompi kuin vakio alhaalta kun vielä se läppä (niinkuin Yamahoissa ainakin ennen oli) jää pois. Mutta turha pelko, löylyä on alhaalla melkein liikaa. Tarkkana saa olla ettei lähde alta pois. Kun vaihtaa vaihdetta kaupungissa 3000-5000 rpm välillä tuntuu kuin kuutioita olisi enemmänkin.
Mittasin äsken dB noilla dB-eatereilla. Rekisteriotteessa vakio on 96 dB/4875 rpm. Mittasin tyhjäkäynnillä 87 dB, n. 5000 rpm:llä 96 dB sivusta ja n. 100 dB suoraan takaa. Kovemmilla kierroksilla oli 109 dB.
Zard ilmoittaa 1098 vaimentimilleen 102 dB eli luulen niiden olevan vähän kovemmat äänet.
Mutta hyvin toimii näillä dB-eatereilla ja ehkä melkein voisi olla vähän kovemmat äänet ajaessa kypärän sisään. Pitää katsoa viittiikö tehdä mitään.
Niin, luonnollisesti 63mm vs. 70mm virtausvastukset ovat erilaiset.
mutta mennäänpä sinne pakokanavaan. En ole tutustunut minkälainen on pakokanavan koko/muoto venttiileiltä pakoaukkoon asti, mutta kiinnostavaa on, että paljonko tuosta 70mm on käytännössä eroa siihen 63mm (jos otettais vaikka läppä pois)....

Tää on sikäli mielenkiintoista, että mun pikkasta yli litranen sylinteri kun pyörii 6500rpm, primääri on 1 7/8" ja kollektorista eteenpäin 3" niin italian pojat on työntäny sen 2,5" jo primääreihin asti.... En o esm kovimmissa jenkki kiihdystyslekoissakaan nähny ton kokoisia primäärejä, ja niitä on kyllä vuosikymmenet hierottu että mikä koko on paras

Tää on vaan tällasta tyhmän spekulaatiota, mutta kuulostaa pikkusen yliammutulta tuo 63mm-70mm koko ko mottiin....

Siis tässä Termignonissa on jossain välissä 63 mm ja en tiedä onko niin paljon pakoaukolta lähtiessä, mutta renkaan edessä on 2 kpl 70 mm. Vaimentimeen mennessä taas kapenee. Kieltämättä on tosi julman näköinen, mutta mitäpä siitä kun toimii.
Myös mulla on kokemusta yli litran pytyistä ja ei se tarvi kuin 50 mm putken, isommasta on vain haittaa alapäässä...

Niin, luonnollisesti 63mm vs. 70mm virtausvastukset ovat erilaiset.
mutta mennäänpä sinne pakokanavaan. En ole tutustunut minkälainen on pakokanavan koko/muoto venttiileiltä pakoaukkoon asti, mutta kiinnostavaa on, että paljonko tuosta 70mm on käytännössä eroa siihen 63mm (jos otettais vaikka läppä pois)....

Tää on sikäli mielenkiintoista, että mun pikkasta yli litranen sylinteri kun pyörii 6500rpm, primääri on 1 7/8" ja kollektorista eteenpäin 3" niin italian pojat on työntäny sen 2,5" jo primääreihin asti.... En o esm kovimmissa jenkki kiihdystyslekoissakaan nähny ton kokoisia primäärejä, ja niitä on kyllä vuosikymmenet hierottu että mikä koko on paras

Tää on vaan tällasta tyhmän spekulaatiota, mutta kuulostaa pikkusen yliammutulta tuo 63mm-70mm koko ko mottiin....
Onko muuten tämä pakosarjassa oleva läppämoottori muun kuin äänien takia siellä? Eli yritetäänkö sillä ihan oikeasti parantaa vastaavuutta alhaalla vai vaan hiljentää melua rajoitusten takia?

Back