• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

1 vai 2osainen nahkapuku

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Nakki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen hankkimassa nahkapukua ja löysin aika edullisen kaksiosaisen. Mitä huonoja puolia tuossa kaksiosaisuusdessa on? Onko niissä huonommat suojat tai istuvuus? Puku on tuommonen Berik. kuva

Kaksiosainen on huomattavasti käytännöllisempi. Suojat tuskin ovat sen heikommat kuin saman valmistajan yksiosaisessakaan, istuvuus on aina henkilö/pukumallikohtainen asia.

1-osainen on turvallisempi kuin 2-osainen siksi ettei ole mahdollisuutta että takki ja housut pääsisivät irtoamaan toisistaan mahdollisessa onnettomuudessa ja keskivartalo jäisi ilman nahan suojaa asfaltilla liuttaessa.

Normaaliin katuajoon en itse 1-osaista hankkisi sen epäkäytännöllisyyden takia, rata-ajoon sitten oman harkinnan mukaan kyllä. Itse pärjäisin radallakin vielä oikein hyvin 2-osaisella puvulla koska vauhdit on hiljaiset ja pää ei kestä omilla rajoilla ajoa, mutta ostin lisäksi 1-osaisen kun kerran halvalla sai.

Multa löytyy 1- ja 2-osaiset nahkapuvut ja mun mielestä suojaavuudessa ei ole mitään eroa. 2-osainen vähän käytännöllisempi. Soveltuu kadulle ja radalle kun taas 1-osainen enemmänkin pelkästään radalle. Itse en ainakaan viitsi pitää 1-osaista kadulla. 1-osainen on ehkä hiukan kevyempi mutta ei merkittävästi. 2-osaisessa on tasku(t). Jos puku ei tule pelkkään ratakäyttöön niin ostaisin 2-osaisen, mutta se on vaan mun mielipide. Mistä tulikin mieleen... Tästä laadukas ja vähän käytetty 2-osainen kadulle/radalle...  
tounge.gif

Järkevät tarjoukset huomioidaan myös...

Sallitaankos kaksiosainen esim. jokkiksessa? Ei kyllä ole mitään suunnitelmia, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Kävin tuommosta berikin yksiosaista sovittamassa ja se oli ainakin sopiva.

Sallitaankos kaksiosainen esim. jokkiksessa? Ei kyllä ole mitään suunnitelmia, mutta eihän sitä ikinä tiedä. Kävin tuommosta berikin yksiosaista sovittamassa ja se oli ainakin sopiva.
Mun mielestä 2-osainen sallitaan kunhan se on sellainen jossa takki kiinnittyy housuihin koko vyötärön ympäri menevällä liitoksella(esim. vetoketjulla). En nyt ihan satavarma ole tästä mut melko varma kuitenkin...

Minä kun ostin oman 2-osaisen puvun, niin myyjä varmisti etten kai ole suunnitellut kisoja ajavani, koska 2-osaista ei saa käyttää kisoissa. Mikä sitten on rajana mikä on kisa ja mikä ei. Mutta vahva veikkaus ettei jokkista saa ajaa 2-osaisella puvulla. Ratamiehet osaa tähän tietysti heti vastata, kun sattuvat tämän kysymyksen löytämään.

Minä kun ostin oman 2-osaisen puvun, niin myyjä varmisti etten kai ole suunnitellut kisoja ajavani, koska 2-osaista ei saa käyttää kisoissa. Mikä sitten on rajana mikä on kisa ja mikä ei. Mutta vahva veikkaus ettei jokkista saa ajaa 2-osaisella puvulla. Ratamiehet osaa tähän tietysti heti vastata, kun sattuvat tämän kysymyksen löytämään.
2-osainen kelpaa, jos housut ja takki on ommeltu _kunnolla_ yhteen.

Säännöt taitavat yksiselitteisesti sanoa, että pitää olla 1-osainen. Jokkiksessa tuosta on sitten kai joustettu sillä, että takki ja housut ovat neulottu kunnolla yhteen.
Eli jos paikalle on hinautunut, niin viivalle pääsyä ei ole tarkoitus jokkiksessa torpata ihan ns "pikkuseikoilla".

Olen hankkimassa nahkapukua ja löysin aika edullisen kaksiosaisen. Mitä huonoja puolia tuossa kaksiosaisuusdessa on? Onko niissä huonommat suojat tai istuvuus? Puku on tuommonen Berik. kuva
Onko 1. vai 2.-puvuksi? Jos on jo irtotakki joka toimii muuten hyvin niin 1-osanen, jos ei eikä meinaa kisata niin 2-osainen. Ite meinasin laittaa 1-osasen seuraavaksi, kun entisestään jää 2-osanen "katu"-puku. Ainakin mun 2-osanen A-star "puristaa" vuötäröltä yhdessä selkäsuojan "kureliivin" kanssa. /z

Meikäläisellä Astarin Vector mustana, koko 54 2-osaisena. Toiminut aivan passelisti tämän kauden. On hieman helppo- ja monikäyttöisempi kuin 1pc. 1-osainen tietty radalla varmastikin parempi.  

Voisin myös rahakorvausta vastaan luopua tuosta A*:sta, käyttöä kun enää ei ole, kun kausi on minulla ohi ja pyörän tyyppikin luultavasti vaihtuu ensi kaudelle sen verran ettei nahkakondoomissa enää ajella.

Nahkatakki löytyy jo ennestään, housujakin on parit, ei tosin nahkasia. Taidan hommata tuon berikin 1-osaisen, kun sekin on vaan 480e, 2-osainen olis ollu 399e. Käytettykin kelpais, mutta meinaa olla harvassa nuo 48. Sekään ei sais olla paljoo venähtänyt.

Kumpikohan on parempi berik 3214 vai alpinestarin gp-plus

Jos on vähän varaa laittaa ekstraa, niin osta 1-osainen ja sitten ostat erikseen takin kaupunkiajoon, jos sellaista tarvitset. 2-osaisen takkiosa on todella lyhyt, joten ei mikään ideaaliratkaisu siinä mielessä. Itselläni on 2-osainen, mutta on tuota tullut harmiteltua monesti, mutta tiedänpähän ensi kerralla.

Miten te uskallatte tilata netistä noita pukuja, eikös ole aika vaikeaa tietää oma koko? Vai käyttekö ensin sovittamassa pukua jossain liikkeessä
smile_org.gif

Harrasterata-ajossa tuskin on väliä onko puku 1- vai 2-osainen. 1-osainen ei ole ihan yhtä käytännöllinen jokapäiväisessä käytössä, "banaaninkuori"
biggrin.gif
.

Itsellä Dainesen 2-osainen kadulla ihan ok. Sen mitä huomannut verrattuna 1-osaiseen on tosi lämmin radalla eli kuuma.
1-osaisessa usein tuuletus paljon parempi käsittääkseni esim. etuosa reijitetty jne. Viisaammat oikaiskoot jos oon väärässä.

Ite meinasin hommata ens kesäksi myös 1-osaisen pelkästään radalla ajoa varten vaikka harrastelija olenkin.

Mulla 2 kesää takana Alppitähden 2 osaisella gpu puvulla ja eipä tuota ole montaa kertaa tullut takkia housuista irroitettua. Takki tosiaan hieman liian lyhyt irrallaan käytettäväksi.

Jos lompakko oantaa myöten niin lämpimästi suosittelen 1-osaista nahkapukua ja sitten erillistä irtotakkia. Itse ainakin kaupungilla ajelen helpommin irtotakki-kangashousut yhdistelmällä. Radalla ja ajolenkeillä sitten nahkat päällä.

Back