• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Zzr1200 nokka-akseli "epidemia"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja gosox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mites se nyt oikein on? Tehdääs pieni "gallup". Omassa mopossa on 23 tkm mittarissa, ja nyt juuri huollettavana (tehdään iso 24 tkm huolto).
Vuosimalli on 2004 ja nyt menee sekä imu- että pakonokka-akselit + nostimet takuuseen vaihtoon...  Nokkien pinnasta lähtenyt pinnoite kulumaan epämääräisesti.
veryangry.gif

Olen kuullut, että vikaa on ollut vm. 2002 ja jossain 2003 vuoden pyörissä, mutta näyttää olevan ihan tyyppivika.

Messuilla juttelin Kawasakin maahantuojan (SUMEKON) takuuvastaavan kanssa ja mitään tyyppivikaa ei KAWASAKI ole virallisesti myöntänyt. Kuitenkin näitä tapauksia (nokka-akselit vaihdettu) on jo minulla tiedossa:
- Oma pyörä VAASA vm. '04
- Kaverin pyörä KURIKKA vm. '02
- Toinen kaveri TRE vm. '02
- Tekniikan Maailman testipyörä vm. '02

Lisätkää listaan omanne / kaverinne pyörä, niin saadaan jonkinlainen kuva - paljonko todellisuudessa näitä takuuvaihtoja on tehty!

TUOSSA (<=kliks) oli joku kommentti asiasta, eli ei taida olla ihan tuulesta temmattu juttu. Itse en tiedä aiheesta juurikaan yhtään mitään, mutta se kiinnostaa kyllä. Onhan tuo oman pyöräni kone pitkälti likipitäen samanlainen (paitsi juuri nokka-akselit!).

Oon muuten, Ripley, miettinyt aivan samaa ja odottanut, että joku vahvistais, että koskee VAIN ZZR malleja! Viddu, tässähän menee yöunet! Siispä
033102beer_1_prv.gif

Pakostakin tulee mieleen, että olisiko öljyillä jotain tekemistä nokkien pinnoitteen kulumisen kanssa. Olen nimittäin kuullut juttuja, että joissakin S..keissa on nokka-akselit kulahtaneet epätavallisen nopeasti, kun on käytetty tiettyä öljyä - nimi alkaa C:llä.

enemmänkin syynä on ollut karkaisun epäonnistuminen nokka-akseleita valmistettaessa. olen kuullut kännissä kokoontumisajoissa parinkin zzr1200 kuljettajan puhuneen nokka-akseleiden kulumisista ja takuuvaihdoista. samassa umpihimalassa kuulin myös etupään emäputkenlaakerin takuuvaihdost vm. 2002.ssa ja toisessa yksilössä edelleen hieman maistissa oli takahaarukanlaakerissa ollut kuluma ja takuuvaihto, juomana kossu, kalja, pirtu, vinkku, kola, ym.

Pakostakin tulee mieleen, että olisiko öljyillä jotain tekemistä nokkien pinnoitteen kulumisen kanssa. Olen nimittäin kuullut juttuja, että joissakin S..keissa on nokka-akselit kulahtaneet epätavallisen nopeasti, kun on käytetty tiettyä öljyä - nimi alkaa C:llä.
Minä taas olen kuullut juttua yhdestä Busan koneesta joka avattiin yli 80tkm ajettuna - öljyinä aina käytetty Castrollia ja kone oli kuin uusi. Nokkavikaisista Suzukeista sen sijaan en ole kuullut?

enemmänkin syynä on ollut karkaisun epäonnistuminen nokka-akseleita valmistettaessa.
Toivottavasti vika on vain nokkien karkaisussa. Tulee mieleen vähän vastaava ongelma tilaamastani moposta, mikä onneksi löytyi ennen lopullista asiakasversiota.

BMW:n uuden K1200S:n esipainoksen testipyöristä oli löytynyt kanssa jotain häikkää parin pyörän nokka-akseleiden karkaisussa/pinnoituksessa tms. Oli kuulemma johtunut alihankkijasta. Joka tapauksessa käsittääkseni johti siihen, että liukupintoja kasvatettiin, jolloin massat kasvoivat, jolloin tarvittiin jäykemmät jouset, jolloin meni venttiilit uusiksi ja venttiilien kulmia muutettiin ja bla bla bla...

Eli käytännössä meni koko kannen suunnittelu uusiksi parin löydetyn vaurioituneen nokka-akselin pinnoituksen vuoksi. En nyt halua maalata piruja seinille, mutta jos asia on kunnossa vaan nokka-akseleiden vaihdolla, niin hyvä niin.

Kysely / gallup edelleen voimassa... Eli, onko kokemuksia moisesta ongelmasta ZZR-1200:sissa?

Sellaisen selityksen kuulin, että ongelma johtuisi siitä, että mopoa käynnistäessa / ryyppy päällä kierokset pääsevät nousemaan (moottorin ollessa kylmä) liian korkealle > 2000-3000 rpm, ennenkuin öljy on päässyt nokka-akselille asti... En tiedä onko vaikutusta, mutta sittenhän ko. mopottimessa on liian tehoton öljypumppu? Kommentteja?

Back