• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

ZZR1100 -92 Venttiilien säätö?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja BASS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Mitä pitää purkaa ja mikä on helpoin tapa päästä käsiksi sekä säätää?

Millaiset välykset tulisi olla?

Tankki, ilmanputsarikotelo ja venakopan kansi veks. Venttiilinpainimet liukuu sivuun palan irrotusta varten, kohtuu helppo homma säätää. Paloja tarviit, niitä saa esmes Sumekolta. Helpointa olis hankkia Haynesin opas ko. pyörään, siellä selitetty kuva kuvalta ko. operaatio, vaikea tälleen nopsaan neuvoa. Säätöarvoja en tarkkaan muista. Pakovenat tais olla jotain 0,15-0,20 ja imuvenat hieman vähemmän, mutta tarkasta nää jostakin. Varmaan netistäkin löytyy, pikavilkaisulla en löytäny.

Ja säädä sitten ne kanssa vähintään 12000 km välein, niin ei tuu isompaa ongelmaa. Säädön jälkeen koneen tulee rahista ja pitää infernaalista traktorinääntä, silloin säädöt on kohillaan. Jos käy yhtään niinkuin "sukkasillaan" niin on välykset liian kireet.
smile_org.gif

Paloja löytyy Stormilta hintaan 7 eur/kipale. Ja vaihtopaloja hintaan 4 eur/kipale oon saanut Frank Nymannilta.

Ainaski itse olen kirjoittanut zx-10 (vanha) venttiilien säädöistä (99 %:sti saman kuin zzr:n säätäminen) tuonne mp-foorumin puolelle, joten käytä hakua. Sieltä löytyy juttua kuvien kera.

Iisi piisi homma zzr:ssä/zx-10:ssä.

kapsu

Jos paloja pitää saada pienemmäksi eli on ylisuuria paloja (kuten mulla oli) niin sain itse hyvin halvalla hiotettua kuntoon - vaikka vertaa tuohon vaihtohintaan. Laita tarvittaessa privaa niin voin kertoa lisää.

Edit:// niin ja just -91 ZZR600 pyörään tein saman homman eli pienempään pyörään kokemusta hieman tuosta on.

Itse venojen säätösiinä on maailman helpoin homma ja kun teet sen,tee samalla itsellesi kartta siellä olevista paloista.Seuraavalla kerralla kun mittailet välyksiä voit siitä kartasta katsoa kuinka paloja vaihtelemalla saat omilla paloilla osan säädettyä ja yleensä vain muutama pala pitää käydä vaihtamassa.
Toinen homma mikä kannattaa tehdä samalla on tankin kiinnityksen muuttaminen toisenlaiseksi.Pirukaan viitsi irroitella takalamppua myöten sivukatteita saadakseen tankin irti.Heitä sillä kiinnitysraudalla vesilintua millä tankki on alunperin kiinni sivuilta ja tee tilalle tankin takapään kohdalle alumiinista(5-6mm) sopiva pala(joudut tekemään ylimääräisen reijän yhdelle pultin kannalle) joka tulee pultilla runkoon kiinni ja Tankin takana on kaksi reikää,tee niiden kohdalle alupalaan reijät ja kierteet.Näin voit irroittaa tankin purkamatta sivukatteita ylhäältäpäin tankin ja akkukotelon välistä.Hommiminen on paljon mielekkäämpää tappelematta ensin tuntia turhaa työtä.
Hyvin ja ymmärrettävästi selitetty.Siis kyse C-mallista.

Mulla oli C-malli ja kokeneemman C-mallin harrastajan suosituksesta jätin sen tankin takaosan kiinnityksen kokonaan veke, siis sieltä katteen alta. Pysyy kyllä kiinni niillä eturuuveillakin rata-ajoa myöden. Helpottaa huoltoja hirvittävästi, tankin irrottaa kädenkäänteessä, kun nuo alaruuvit puuttuu.

Säädön jälkeen koneen tulee rahista ja pitää infernaalista traktorinääntä, silloin säädöt on kohillaan. Jos käy yhtään niinkuin "sukkasillaan" niin on välykset liian kireet.  
smile_org.gif
No nythän se sitten varmaan onkin kohillan kun rahistaa tyhjäkäynnillä niin pirusti
062802jumpie_prv.gif

Jos laittaa 10 imupuolle ja 15 pakopuolle, niin onko hyvä?

Itse laittanut 15 menee 20 ei imupuolelle ja 20 menee ja 25 ei mene pakopuolelle.Pääasia ettei ainakaan kanna.Pyörä -90 eikä mulla ainakaan kone rahise,taitaa joku sekoittaa Dukatti merkkiseen sepelimyllyyn rahinansa.
Piti vielä huomauttaa että itse tarkastan sen välyksen palan ja nokan välistä huom.

Edellisestä erittäin hyvät nyrkkisäännöt. Mieluummin ainakin pakovenat saa olla aika väljällä, eli 20 saa mennä mieluusti. Tuo lämmetessään tiivistyy kuulemma, vähän niinkuin blackbööd lentokone. :-)

Pikkuvinkkinä vaan, että noi säätöpalat on zetoreissa (C ja D) ihan samoja kuin vanhassa zx-10:ssä, joten jos joltain löytyy nurkista varakansia kyseiseen, niin sieltä saa kelvollisia paloja.

Sit toinen juttu: pane jotain tilkettä (=rättiä tms.) sinne nokkaketjun puolelle, ettei tipahda pala sinne kuiluun...  
tounge.gif

Joo, tollasella magneetilla ja pienellä ruuvimeisselillä mä yleensä asettelen noi palat zx-10 nokka-akselien alle....
...toimii hienosti.

kapsu

Onneksi ei paha vaikka se säätöpala zetorissa nokkaketjun kuiluun tippuisikin,sieltähän se löytyy helposti sivukannen takaa.Praa värkki.

Kiitoksia vastauksista!

Kyllähän näillä eväillä jo venttiilit hyvinkin säädetään.

Onko tälläisistä vanhoista Zetoreista mitään suoritusarvoja tiedossa missään?

Kiitoksia vastauksista!

Onhan näitä meidän harvojen omistamia testattu aikoinaan ja vieläpä C ja D-mallia keskenäänkin vertailtu.Arvaa vain kumpaa arvostettiin enemmän.En nyt vain millään enää muista oliko silloisessa MP-lehti vai oliko BIKEssa.Olihan tämä pyörä aikoinaan vain ja ainoastaan yksi ylitse muiden.Joka tapauksessa testattu on.
Suoritusarvothan ovat aivan riittävät.

Kiitoksia vastauksista!

Onhan näitä meidän harvojen omistamia testattu aikoinaan ja vieläpä C ja D-mallia keskenäänkin vertailtu.Arvaa vain kumpaa arvostettiin enemmän.En nyt vain millään enää muista oliko silloisessa MP-lehti vai oliko BIKEssa.Olihan tämä pyörä aikoinaan vain ja ainoastaan yksi ylitse muiden.Joka tapauksessa testattu on.
Suoritusarvothan ovat aivan riittävät.
En ihan kamalan perillä ole näistä, et mikä tuon C ja D mallin ero sitten on ja missä se vuosimalli raja kulkee?

E: jaa, kyllähän se tuolta linkeistä jo löytyikin. Kiitos.

Vaihdoin tuohon omaani putkiston, kun joku oli laittanut siihen pari jotain auton tuninki vaimenninta. R1:n LeoVinci race vaimennin ja vain toiselta puolen tulo. Toivottavasti ei ahdista.

Vuosimalli -93 on eka D-malli ja taitaa olla jotain eroja laatikossa, ulkonäössä, kannessa ja venttiilikoneistossa.....

Kyllä niissä eroa on paljon enemmän,siinä keskinäisessä vertailussa se mielipide testaajien kesken mairittelee C-mallin omistajia.Joskus kauan sitten niitä juttuja lueskeli hyvin mielellään,kaikkea missä vain ZZR-1100 mainittiin mutta ajan saatossa tyytynyt vain ajelemaan.Omakin on-90 eli 18. vuosi ikäkäppyrässä menee.Tosin mikä ajellessa,tähän asti toiminut moitteettomasti(tietysti se vaihdelaatikkovika korjattu),kulkee kuin peto ja kuitenkin taloudellinen kulutukseltaan(p.aine).12R:kin tallissa on ja monta muuta mutta reissu pyöränä ZZR yleensä on.

Back