• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Z, GSX, CB vai XJ vuodelta 1980-83

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pulukka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hojot!

Olen aloittelemassa prätkäharrastusta lopultakin ihan oikeasti tosissaan, melko perseaukisella budjetilla kuitenkin (alle 2000 €). Hakusessa olisi syksyn mittaan tuommoinen vanhempi halpa perusnakumopo bauttiarallaa vuosilta 1980-1983 kokoluokassa 750 kuutiota (1000-1100 kelpaisi jos löytyisi tuohon hintaan). Vaihtoehtoina ovat lähinnä Kawasakin Z, Suzukin GSX, Yamahan XJ, Hondan CB - sarjojen rakkineet. Uudempia en halua kun ovat perkeleet niin rumia katteineen ym. kanttimuoveineen ja vanhempiin ei saa osia ja ovat liiankin antiikkisia.

Pennusta asti olen tykännyt kawasakin Z -mallista, tuutteja olisi melko paljon tarjolla, Jammu oli kaverilla luotettava ja cebari on klassikko. Näistä pitäisi valita. Onko täällä ketään kellä olisi omakohtaista kokemusta em. mopoista ja heittää mitään mielipidettä (esim. varaosien saatavuus, huollon helppous, iän tuomat viat jne.). Mihinkä kannattaisi kallistua? En usko että noista mikään on muita ehdottomasti parempi ja makuasiat ovat makuasioita mutta heittäkää jotain...  
062802jumpie_prv.gif

Jatkossa saattaisin myös "hieman" kustomoida pyörää (vääntää kopteriksi  
lookaround_orig.gif
) joten missä olisi potentiaalia lähteä vääntelemään? Entäs onko joku noista sellainen millä ei kannata retkeillä kaksi päällä tai joku millä ei ehdottomasti tee mitään kun siinä alkaa olla 100 tkm lasissa? En kuitenkaan viitsisi ihan täydellistä koneremppaa tehdä. Tokihan huoltohistoria muuttaa asiaa...

Pistäkääpäs mielipiteitä/kokemuksia - olisin kovin kiitollinen. Tämähän on tosi jepin tuntuinen palsta, toivottavasti täältä saa valistusta sitten jatkossakin vaikkapa sitten kun tämä hankinnassa oleva mopo leviää ekan kerran käsiin  
wink.gif

Palaillaan!

Osta Z1000 J. Varma ja tyylikäs klassikko. Vääntöä löytyy reippaasti eikä tehotkaa lopu heti alkuun.

edit. voi tosin olla ettei ihan tuohon hintaan löydy...

Kattele noita myyntilehtiä mutta halvalla ei tunnu noita vanhempiakaan saavan, vaikka moni vanha pyörä oliskin kohtuukunnossa mutta monesta vehkeestä aletaan pyytää yli kaks tonnia helposti jos se edes käy ja kolme jos siihen joskus on edes renkaat vaihdettu. Kattelin huvikseni nettimotosta niin alta kahden tonnin ei ollut yhtään isoa cb:tä, tosin piikkejä näytti olevan. Isommissa pyörissä on sitten kohtalaisen kovat vakuutusmaksut joten budjettivehkeitä ne ei missään nimessä ole, jos ei aja kuin max kolme kuukautta, museovehkeet on vielä erikseen.

Jos et hirveästi ole ajanut, voi tommonen vanha pyörä olla aika kamura ajaa, mutta kyllä siihen tietty tottuu, on hiukkasen hankalampia alkuun jos on edes kortin uudemmilla vehkeillä ajanu, eivät käänny yhtä herkästi ja jarrut on useasti heikompi tehoset.

Jos et hirveästi ole ajanut, voi tommonen vanha pyörä olla aika kamura ajaa, mutta kyllä siihen tietty tottuu, on hiukkasen hankalampia alkuun jos on edes kortin uudemmilla vehkeillä ajanu, eivät käänny yhtä herkästi ja jarrut on useasti heikompi tehoset.
No, mulla eka oma pyörä on GSX750 vm -83... Yllättyisit miten kevyt se on kääntää... Mutkiin taittuu oikein mukavasti. Paikallaan liikuttelu on sitten toinen asia...
Kun tollasella painavalla lehmällä oppii ajamaan, tuntuu uudemmat pyörät heti niin paljon helpommilta...

Ihan tosissaan alle 2000 € saat nihkeästi ajovarusteet ja kauden liikennevakuutuksen.

Jos meinaat harrastaa etupäässä ajamista, ei ehkä ole viisasta ostaa huonoa pyörää.

Itse aloitin "uusiomotorismin" vm.80 CB750K:lla, jonka kuivapaino lienee n. 250 kg. Matkapyöränä ihan mukava ( kokokatteellinen ), mutta kyllä taajama-ajo hirvitti ensi alkuun... Olin ekalla EAK -kurssillakin tämä Hondan kanssa ja se opetti aika paljon pyörän hallinnasta. Mutkatiellä peli menee tiettyyn rajaan saakka mukavasti, joskin miehekkäitä otteita kaivaten; oppii ainakin työntöohjauksen
biggrin.gif

Tuon ikä- ja hintaluokan pelit ovat yksilöitä, tyyppiviat yms. eivät ole enää ratkaisevia. Jo renkaiden tms. vaihtotarve nostaa kustannuksia äkkiä. Jos tarkoituksena on hankkia aihio iltanäpertelyyn, kannattaa ostaa sellainen malli johon löytyy osia.

Nuo kaikki ovat kestäviä kelpo pyöriä. Itselläni on ollut GSX ja XJ. Kawa ja Suiha saattavat poltella latureitaan, XJ:ssä ei ko. vikaa ole. XJ ehkä luotettavin, minkä kyllä hinnoissakin huomaa.

Noi on hyviä pyöriä kaikki. Mulla oli GS 1100 G -82 ja CB 750 F -81. Molemmat ilman katteita. Kestäviä ja hyviä.

Mun mielestä tärkeää on katsoa pulttien päitä ja muutenkin etsiä jälkiä liian kovakouraisesta rassaamisesta.
Remontit on vaikeita jos "tosivahva" kotikorjaaja on rikkonut kierteitä ja tehnyt miinoja uudelle omistajalle.

Jos budjetti on rajallinen, kannattaa miettiä kaksi kertaa ison pyörän hankkimista, kun siinä on kuitenkin vakuutusmaksut melkoisen kovat. Aloittelin itse mopoiluni -70 luvun hondalla, kun se oli niin hyvännäkönen, mutta siihen ne hyvät puolet jäikin. Vanha kulahtanut kone, hapertuneet johdot, edellisten omistajien tekemät viritykset,kehnot ajo-ominaisuudet yms murheet saivat minut siirtymään nykyaikaisemman pyörän kuskiksi. Nykyään ihastelen vaan toisten vanhoja klassikkoja, mutta itselleni en sellaista enää hanki. Onnea kuitenkin pyörän hankinnalle!
biggrin.gif

Jees, ompas tullut mukavasti kommenttia. Ehkäpä ilmaisin itseäni hieman väärin - Tuo 2000 € budjetti on lähinnä pyörän hankkimista varten. Meininki olisi saada pyörä ajoon vasta ensi kesäksi joten vakuutuksista & Potasta voi huolehtia vasta myöhemmin... -Saisi ollakin hieman ruma ja rempsahtanut jotta saisi talven aikana laitella ulkokuorta ja vaikkapa sähköjä. Kaipa tuon fiksaukseen urkenee vähän lisää rahaa talven mittaan - Museointi ei kiinnosta.

Nuo "vanhanaikaiset" ajo-ominaisuudet ovat ihan OK; en itse asiassa ole ajanut kun tuoreella Marauderilla ja muut prätkäkokemukset ovatkin noista vanhemmista pyöristä (serkkupojan vm. -81 650 XJ jne.). Crosseilla on kanssa tullut hieman riehuttua joten monenlaista värkkiä on tullut tyypättyä enemmän ja vähemmän. Pyörä saa mielestäni olla iso ja painava -itsekään en mikään pygmi ole ja muijallakin on kokoa. Unelmissa olisi Z1300 mutta olis varmaan aika suicide solution "ekapyöräksi". Kun vaan kulkisi suoraan kuin juna ja kovaa.

Uutta pyörää en edes haluaisi kun ovat vähän turhankin fiinejä. Kaipa sen pitää moponkin muistuttaa isäntäänsä
blush.gif

Tarkoitus olisi ajaa 3-4 kk vuodessa ilman mitään kaskoja joteen tullee ajaminen maksamaan jotain +100 €/kk. Sanokaapa tietävät kuinka paljon on eroa 750 -kuutioisen ja 1100 - kuutioisen liikennevakuutuksissa esim. kuukautta kohti. Onko kovinkaan radikaalia eroa jos ajaa noinkin vähän. Entäs onko kaikilla vakuutusyhtiöilä tuo käytäntö että saa ilmoittaa milloin ajaa/milloin ei päivän tarkkuudella. Ainakin Fennialla toimii noin - tuohon on aivan mainio asia jos tietää esim. ettei aja arkena pätkääkään ja viikonloput läpeensä
confused_orig.gif
Onko yleinen käytäntö?

Kiitokset myös pyörätarjouksista mitä on ilmaantunut. Voi olla ettei rahat riitä vielä ensi kuussakaan hankintaan kun ei yksityisille viitsi osamaksuna maksaa mutta syksyähän riittää. Eikös esim. lokakuussa ole ihan hyvä (edullinen) aika hankkia mopo kun ajokausi on lopussa ja ketään ei enää prätkät kiinnosta. Pistän kuitenkin tarjoukset korvan taakse ja kenties palajan asiaan. Kiitokset vaan ja saa heittää vielä lisää kommentteja
062802jumpie_prv.gif

Mun mielestä tärkeää on katsoa pulttien päitä ja muutenkin etsiä jälkiä liian kovakouraisesta rassaamisesta.
Remontit on vaikeita jos "tosivahva" kotikorjaaja on rikkonut kierteitä ja tehnyt miinoja uudelle omistajalle.
Tuon tekstin allekirjoitan itsekkin. Jos pyörää on oikein korjattu, eli siinä ei ole mitään "tee-se-itse"-miehen viritelmiä, eikä voima ole alkanut siitä, mihin konstit on loppuneet, voi pyörästä saada mukavan kumppanin. Itse olen vm. -81:n 750 GSX:n suht tyytyväinen. (kunhan vielä sais tuon p..leen tyhjänkäynnin toimimaan
tounge.gif
).

Itte aloitin uusiomotorismin samaan tapaan, budjetti oli luokkaa 3600, mutta kun oli alkukesä pitihän se potta ja joku ajokampekin ostaa. Pyöräksi siunaantui -86 Honda VF1000F2 (ei ihan helpon pyörän maineessa, luulen) ja se on sekä iso että painava. Kolmetuhatta kilsaa takana, ja ostettu on eturengas ja bensaa. Tiellä ihan kiva ajaa, enkä vielä ole yhteenkään kadunkulmaan kiinni jäänyt...että taipuu se isompikin vanhus risteyksiin. Tuon hintaluokan pyörä ei kaskoa kaipaa, ehjäkatteisia varaosapyöriä näkyy saksassa olevan tonnin kahta puolta...

Back