• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Woblaus / vatkaus 60-80km/h ja nopeissa mutkissa 100km/h

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Chivas067
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Honda Shadow 750 (ml.80 000km) on ennen mennyt jämerästi kuin juna, viime syksynä huomasin tuon vatkauksen.

Ei nyt mitenkään käsistä karkaa, mutta häiritsevää etenkin mutkakäyttäytyminen nopeissa mutkissa. Tavallaan tuntuu kuin perä eläisi omaa ja etupää omaa elämäänsä. Suoraan ajaessa vatkaa vaan tankoa 60-80 nopeudessa.

Talviteloille mennessä uusittu: Etupyörän laakerit, ohjauslaakeri ja etuputket huollettu.

Nyt ajettuna about 600km ja huomaan ettei nuo toimet ole auttaneet yhtään.

Mistä seuraavaksi vikaa etsimään? Renkaat ovat kyllä jo kohta ehtoo puolella, mutta pintaa vielä reilusti kulutusnyppyyn eikä pykäliä. Swingin laakerit? Takapyörän laakerit? Pyörä nosturinnokassa ei mistään tunnu klappia löytyvän.
Auttakee!

Onkos tuossa pinnavanteet? Kaveri Spora teki vastaavaa kun oli päässy takavanteen pinnat löystymään.

Nitrous sanoi:
Onkos tuossa pinnavanteet? Kaveri Spora teki vastaavaa kun oli päässy takavanteen pinnat löystymään.

Pinnavanteet on kyllä, mutta mitä pihalla kävin kokeilemassa kaikki tuntuu ihan ok, jos ei sitten ole niin ettei sitä löysyyttä käsin huomaa. Toisaalta nosturinnokassa on tullut noita renkaita väänneltyä eteen, taakse, oikeaan ja vasempaan, ylös ja alas eikä missään tunnu mitään klappia. Ärsyttävää.

Mitenkä tuo pinnavanteen tasapainotus? Joskus olen nähnyt pinnan varteen laitettavia lyijypainoja.

Joskus olen kuullut että kun niitä pinnoja napauttaa niin pitäisi vähän "soida" kun ovat kireällä. jos ei soi niin pielessä.
Mulla on pinnoissa ja kehässä painoja.

Ohjauslaakerin kireys tarkastettu vaihdon jälkeen?

Kireä pinna soi, löysästä lähtee löysä ääni...

Pitkiss sanoi:
Mitenkä tuo pinnavanteen tasapainotus? Joskus olen nähnyt pinnan varteen laitettavia lyijypainoja.

Joo, aina on etuseen jouduttu laittamaan tuollainen paino ja sekin on vielä mukana. Takanen ei ole ikinä tarvinnut painoja.
Pinnoja tosiaan huomasin jo aikaisemmin "soittaa" ja etusessa ovat ok. Takana pinnat ovat vain n.5cm pätykät, eivät varmaan soi kunnossakaan. Lisää hyviä vinkkejä?
Muoks. Jep, ohjauslaakeri tarkistetty nyt keväällä uudemman kerran.

Eikös noita renkaita ole ehdoteltu aika moneen muuhunkin woblaukseen, ja aika usein niillä korjaantunut? Varsinkin jos tosiaan ovat jo ehtoopuolella.

Voisiko olla teoriassa mahdollista että se johtuisi noista renkaista? Jos kerta ovat jo ehtoopuolella niin mikäli noista pinnoista tai tasapainotuksesta ei ongelmaa löydy niin itse laittaisin ehkä nekin vaihtoon.

Muistaakseni esim. Blackbird taitaa olla aika tarkka siitä mitkä renkaat on alla, että woblaako vai ei. Toki se on erilainen pyörä kuin ketjun aloittajalla mutta kuitenkin.

ts18056 sanoi:
Eikös noita renkaita ole ehdoteltu aika moneen muuhunkin woblaukseen, ja aika usein niillä korjaantunut? Varsinkin jos tosiaan ovat jo ehtoopuolella.

Pieni epäily itsellä samasta asiasta, mutta on tullut jo 3 satsia renkaita tuolla vehkeellä ajettua, eikä ikinä ole ennen tuollaista tehnyt, vaikka yksi satsi tuli ajettua ihan liian loppuun. Vaikka eipä nuo gummit aina samasta puusta kuitenkaan lie.

Itekin kyllä vaihtaisin uudet kumit, jos alkaa olemaan nykyiset ehtoo puolella.
Ja ite kyllä vaihdoinkin 09 alussa valmistetun ja keskeltä tasaseksi ajetun, mutta silti vielä hyvin kuviota olevan continentalin takasen uuteen alle vuoden vanhaan PP3:seen ja heti huomasi mopon käyttäytymisessä suuren eron (parempaan). Vaikka tuo oma takanen ei hirveän vanha ollut, niin erin huomasi heti.

Honda Magnassa ainakin woblaus alkaa, kun eturenkaassa (Metzeler Marathon) on kulutuspintaa alle 1/3 jäljellä. Useamman renkaan kokemuksella....

Chivas067 sanoi:
Honda Shadow 750 (ml.80 000km) on ennen mennyt jämerästi kuin juna, viime syksynä huomasin tuon vatkauksen.

Ei nyt mitenkään käsistä karkaa, mutta häiritsevää etenkin mutkakäyttäytyminen nopeissa mutkissa. Tavallaan tuntuu kuin perä eläisi omaa ja etupää omaa elämäänsä. Suoraan ajaessa vatkaa vaan tankoa 60-80 nopeudessa.

Talviteloille mennessä uusittu: Etupyörän laakerit, ohjauslaakeri ja etuputket huollettu.

Nyt ajettuna about 600km ja huomaan ettei nuo toimet ole auttaneet yhtään.

Mistä seuraavaksi vikaa etsimään? Renkaat ovat kyllä jo kohta ehtoo puolella, mutta pintaa vielä reilusti kulutusnyppyyn eikä pykäliä. Swingin laakerit? Takapyörän laakerit? Pyörä nosturinnokassa ei mistään tunnu klappia löytyvän.
Auttakee!

Kun kerran ohjauslaakeri on vaihdettu, niin lähtisin hakemaan sieltä vikaa.Säädä se niin kireälle,että alkaa käänneltäessä hieman tuntua nihkeältä ja sen jälkeen löysäät juuri sen verran että alkaa kääntyä kevyesti. Olen useammista pyöristäni kokeillut säätää valmistajan ohjeitten mukaan ja aina jää woblaamaan. Em.säätöohjeella on tullut kuntoon.

XJ 900 sanoi:
Kun kerran ohjauslaakeri on vaihdettu, niin lähtisin hakemaan sieltä vikaa.Säädä se niin kireälle,että alkaa käänneltäessä hieman tuntua nihkeältä ja sen jälkeen löysäät juuri sen verran että alkaa kääntyä kevyesti. Olen useammista pyöristäni kokeillut säätää valmistajan ohjeitten mukaan ja aina jää woblaamaan. Em.säätöohjeella on tullut kuntoon.

Eikös aloitusviestissä kerrottu, että ensin alkoi vatkaus, ja sen jälkeen vaihdettiin etupään laakerit? Tietysti, onhan tuon uuden kiristys voinut mennä poskelleen...

Chivas067 sanoi:
Pieni epäily itsellä samasta asiasta, mutta on tullut jo 3 satsia renkaita tuolla vehkeellä ajettua, eikä ikinä ole ennen tuollaista tehnyt, vaikka yksi satsi tuli ajettua ihan liian loppuun. Vaikka eipä nuo gummit aina samasta puusta kuitenkaan lie.

Voi riippua esim. renkaan kuvioinnista ja etujarrun käytöstä. Jos renkaassa on poikittaissuuntaisia kuviota ne kuluvat pikkuhiljaa etujarrua käyttämällä 'rapuille' ja tämä sai ainakin minun entisen GSX1100F:n ohjauksen voblaamaan kun tangosta päästi irti muistaakseni siinä 50-60km/h:n vauhdissa.

Kovemmassa vauhdeissa taas takalaukku aiheutti erilaista värähtelyä, koko pyörä alkoi heilua kun vauhti nousi takalaukun kanssa muistaakseni yli 150km/h , ilman pyörteily antoi sopivan herätteen.

ts18056 sanoi:
Eikös aloitusviestissä kerrottu, että ensin alkoi vatkaus, ja sen jälkeen vaihdettiin etupään laakerit? Tietysti, onhan tuon uuden kiristys voinut mennä poskelleen...

Jep, noita laakereitten vaihtoja tehtiin juuri voblauksen vuoksi ja osin myös ihan varmuuden vuoksi, kun tiesin niiden olevan alkuperäiset. Ohjauslaakeri tsekattiin jokunen viikko sitten vielä uudemmankerran.

Poikittais kuvioituja renkaita olen vältellyt aina juuri tuo portailun vuoksi.

Sen sijaan Siipimutterin arvaus taisi nyt olla voittava arpa. Takana on useamman kerran ollut Marathonit ja edessä
jotain muuta, mutta viimeksi kun sattui samaan aikaan vaihto molempiin päihin tuli Mezeleri myös eteen, kun takana on ollut niistä pelkkää hyvää kokemusta..
Pintaa on tosiaan vielä kohtuullisesti, mutta pitännee alkaa rengas kaupoille.

Kiitoksia kaikille, tsekkaan tuon kumipuolen ensin ja tutkitaan sitten enemmän jos vaiva ei poistu.

Mulla oli vastaava tilanne tossa Suzukissa heti kun olin sen hankkinut, syyksi paljastui edellisen omistajan tekemät säädöt takaiskunvaimennuksen paluuvaimennuksessa.
Paluuvaimennus oli niin vähäinen, että takapää tuli joka töyssyn jälkeen katapulttina ylös ja aiheutti hillittömän voblauksen etupäähän 80-100 vauhdeissa.

Tuotakin vikaa ihmettelin jonkin aikaa ja mietin jo vaikka mitä, mutta jossain vaiheessa rupesin ihmettelemään paluuvaimennuksen säätöä ja sillähän se korjaantu :orgmp:

Ei olisi tuokaan ihan ekana tullut mieleen :p

Laitan ääneni eturenkaalle. TRX vatkasi jos irrotti sarvista, korjaantui uudella etusella. Jos se rengas on jo valmiiksi ehtoopuolella, niin eikö ole loogista kokeilla auttaako vaihto?

Monenkirjavia pyöriä on ollut vuosien varrella. Ja sen olen huomannut, että
teleskoopeissa/tangossa kiinni olevat pleksit aiheuttaa AINA woblausta. Jos on koittanut ilman
klasia, eikä oireita ole ollut, niin olen todennut että parempi pitää edes se toinen käsi tangossa :thumbup:

Back