• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Voiko asentaa 190 leveä rengas 5,5 tuuman vant.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bombertore
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Niin, onko joku laittanut esim Bladen -98 takarenkaaksi 190 leveän ,ja miten toimii.Voiko laittaa 5,5 tuumaa leveälle vanteelle?
ghostface.gif
varmaan liian vähän pillereitä ottanut, kun en muista onko mulla ollut 5,5 vanteella 190 rengasta.
tounge.gif

Miksi?

Ite käytän 6" vanteella 180/55 kumia, on heti ketterämpi ja paremmin niitä saa.

Bladesta en tiedä, mut Triplessä on 5,5 tuumaselle 190... Hieman kankeempi kuin orkkis koko, mut on komia!
tounge.gif

mulla on acessa 5,5" vanteella 190 misukka ja hyvin istuu ehkä se 180 oli vähän ketterämpi mutta hyvin vähän
smile_org.gif

Mulla alkuperäiset on 180:t ja oli alla 190:t levee. Ensin tuntu hienolta, pyörä käänty muka paremmin mutkiin, mut kun nopeutta nostettiin ihan maantie ajossakin, ni johan muuttu levottomaks ylilevee rengas. Eli reuna ei saa tukea vanteesta, vaan nuljuaa kovempi vauhtisissa mutkissa alla ja muuttuukin aika levottomaks ajella.

Mulla Dukessa 190 levee 5,5" vanteella. Ehkä kääntyy aavistuksen liian palloks profiili tuolle vanteelle, mutta kääntyy toisaalta ketterämmin mutkaan kuin 180-leveellä. 55-profiilia ovat siis molemmat. 190/50 olisikin sitten varmaan jo pykälää kankeampi.

Mulla oli kans zetoris ostaessa 190/50 rengas, taipui kyllä paremmin mutkiin vakiolla 180/55 renkaalla. Mutta jos tarpeks halavalla sais niin saattais mennä vieläkin alle, ei se ero ihan valtava ole...oisko ollut suuntavakavuus jopa hiukan parempi.

Mulla alkuperäiset on 180:t ja oli alla 190:t levee. Ensin tuntu hienolta, pyörä käänty muka paremmin mutkiin, mut kun nopeutta nostettiin ihan maantie ajossakin, ni johan muuttu levottomaks ylilevee rengas. Eli reuna ei saa tukea vanteesta, vaan nuljuaa kovempi vauhtisissa mutkissa alla ja muuttuukin aika levottomaks ajella.
Itse tykkään juuri ottaa mutkatkin vähän reippaammin,ja jos ei vanne tosiaan tue tarpeeksi rengasta niin ,ei hyvä.Itse olen tarpeeksi levoton ,niin rengas sais olla  *stabiili* :Mutta laitoin myyntiin /vaihtoon sen, jos jollakulla on 180/55/17 ja haluaa leveämpää niin voidaan katsoa.
thumbs-up.gif

Miksi?

Ite käytän 6" vanteella 180/55 kumia, on heti ketterämpi ja paremmin niitä saa.
Ei käy mun järkeen. Noin päinhän profiili tulee litteämmäksi, kun rengas venytetään "ylileveäksi".
No, enmie tiiä käykö se järkeen, mut käytännössä kuitenkin kumi on ihan kohtuu hyvässä asennossa vanteella ja paljon ketterämpi se on vrt. 190/50. Molemmat oli diablo corsa 3.

Jyrkempi eli enempi v profiili siinä oli kun tuo 190/50 oli aika tasanen pallo.
Ja riittää siinä kallistuskulma ainakin mun vauhdeilla/pyörällä radalla.

Mullon z1k:ssa 200/50zr17. Taitaa olla 6" vanne. En oo tuolla koskaan vakio 190 ajellu, joten en tiedä onko parempi. Ei tuo 200 ainakaan silmämääräisesti kovin paljon leveämmältä näytä. Ja hyvin toimii alla, eikä nuljua.

Itse tykkään juuri ottaa mutkatkin vähän reippaammin,ja jos ei vanne tosiaan tue tarpeeksi rengasta niin ,ei hyvä.Itse olen tarpeeksi levoton ,niin rengas sais olla  *stabiili* :Mutta laitoin myyntiin /vaihtoon sen, jos jollakulla on 180/55/17 ja haluaa leveämpää niin voidaan katsoa.
thumbs-up.gif
Ei ainakaan mulla ole ollut mitään ongelmaa renkaan nuljuamisen kanssa radallakaan. Mitä nyt aavistuksen lämppärikierroksella vajaapaineisena elää ennenkuin lämpenee.

Oleellista on vielä sen 190 kumin profiili. 55-profiilinen on aika erilainen renkaana kuin 50-sarjalainen kun niitä vertaa keskenään... Mut ajaahan noi kilpaa supersportissakin noilla ja vanne on 5.5".

Löytäis jostainkin kestävän 200 leveen bladen vanteelle niin koittais
tounge.gif
Vielä 55 profiililla kiitoos.

Itsellä ainakin kävi niin, että leveämpi ja matalampi rengas taittuu HUONOMMIN mutkaan, kuin alkuperäinen koko... Miten ihmeessä leveämpi/matalampi rengas voi taittua paremmin mutkaan? Nyt en tajua... Täytyy seuravaaksi varmaan kokeilla 200 sarjalaista, kun kerran taittuu paremmin mutkiin
biggrin.gif

Katso STRO:n kirjasta,ja sen jälkeen kysy rengasvalmistajalta.Rengasvalmistaja kertoo varman tiedon,jota edes tuo edellämainittu kirja ei kumoa,vaikka esim.katsastus mielellään siihen vetoaa.

Itsellä ainakin kävi niin, että leveämpi ja matalampi rengas taittuu HUONOMMIN mutkaan, kuin alkuperäinen koko... Miten ihmeessä leveämpi/matalampi rengas voi taittua paremmin mutkaan? Nyt en tajua... Täytyy seuravaaksi varmaan kokeilla 200 sarjalaista, kun kerran taittuu paremmin mutkiin  
biggrin.gif
Porukka on sekoittanut tässä keskustelussa profiilit keskenään. Eli 5,5" vanteella normaali profiili on monesti 180/55. Matalampi ja leveämpi, eli samalla huonommin kääntyvä profiili on 190/50. 190/50 on 4mm matalampi kuin 180/55-profiili, kun taas korkeampi ja paremmin käääntyvä profiili on 190/55, joka on puolestaan 5,5 mm korkeampi kuin 180/55 profiili. Tulikohan tarpeeks sekavasti.  
tounge.gif

biggrin.gif
Porukka on sekoittanut tässä keskustelussa profiilit keskenään. Eli 5,5" vanteella normaali profiili on monesti 180/55. Matalampi ja leveämpi, eli samalla huonommin kääntyvä profiili on 190/50. 190/50 on 4mm matalampi kuin 180/55-profiili, kun taas korkeampi ja paremmin käääntyvä profiili on 190/55, joka on puolestaan 5,5 mm korkeampi kuin 180/55 profiili. Tulikohan tarpeeks sekavasti.  
tounge.gif
Joskus oli jollain foorumin sivulla oikein hyvä havainne kuva tosta asiasta.En taas vaan muista missä....

Back