• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Visiirin naarmut-saako miten pois ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tentai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Oulu
Suupertti meni varakypäräksi autotallin hyllylle koska iän lisäksi myös visiiri alkoi olla liian naarmuinen . Talvella kun olisi aikaa puuhastella niin voiko visiirin naarmuja hioa ? Uusia kemikaaleja/keksintöjä kun pukkaa aina vähän väliä ?
Tuskin ostan uutta visiiriä,varavaravehkeenä kun on mutta kuitenkin ..

Eikun osta uusi visiiri ! Ne on kulutustavaraa ja tätyy min yx per kausi ostaa uusix.

062802moto_prv.gif

Niin se on, ku harrastaa...

Eikun osta uusi visiiri !  Ne on kulutustavaraa ja tätyy min yx per kausi ostaa uusix.

062802moto_prv.gif

Niin se on, ku harrastaa...
tämä on ratkaisu kaikkeen: osta uusi. joo just.

itse aiheeseen, sellanen hiomatahna jonka karkeusarvo vastaa 1000-1500 hiomapaperia, niin semmosella tahnalla ja rättilaikalla HELVETIN VAROVASTI hioden, vettä voi käyttää "ohentimena". sitä ei saa painaa kovaa. muovi ottaa lämpöä varsin äkkiä. helppo homma se on. oon joitaki kyykkyjen pleksejä ja kypärän visiirejä tollai kiillottanu lumppulaikalla ja hyvä on tullu. eikä maksa kuin vaivan.

Autosol ja vastaavat kiillotustahnat toimii, ei tarvi välttämättä konettakaan käyttää, kostea rätti ja vaikka suihkupulloon vettä valmiiksi, voi vähän suihkauttaa jos tahmaa rätin meno. Kokeile ensin johki kulmaan ja odota vaikka tunti, pari ettei reagoi huonosti ko. muovilaadun kanssa, sitten vaan pitkillä liikkeillä reunasta reunaan, että tulee tasaista jälkeä.

Osta jotain hiovaa vahaa, kuten Autoglymin pinkkiä ja joku sopiva vahausrätti, sitten vaan töllöä katsellessa hiukan vahaa visiirille ja hiomaan pyörivällä liikkeellä. Tuolla tavalla olen itse poistanut naarmun aikoinaan auton mittariston suojamuovista.

idea3.gif
Valkaisevissa hammastahnoissa on hiukan hiovia aineita voisi olla sopivan hellävaraista tuohon hommaan.

Mä vien nyt vähän vierestä liipaten. Siis.. mä ostin nyt agv:n halpiskypärän ja kuinkas ollakaan, siinäkin (kuten kaikissa tähän asti ostetuissa) kypärän visiirissä lukee: naarmuuntumaton ja huurtumaton visiiri. Voi ihime että ne jaksaa ja luulee tuon jotenki uppoovan. Siis ihan vaan periaatteessa pitäis viedä eu:n johonki tuomioistuimeen tämäki "vääryys"
tounge.gif

Minulla on syksyllä 2003 ostetussa Shoein Z-ONE:ssa vielä alkuperäinen visiiri, joten merkistä riippuen, ei ne ihan yhdessä kaudessa pilalle mene.
Minulla on ollut Shoein kypäriä niin kauan kun muistan, ja kyllä visiirit menee vaihtoon noin joka toinen vuosi. Kovassa, ei-niin-hellävaraisessa käytössäni ne kuluu/naarmuuntuu kaikista naarmuuntumattomuuslupauksistaan huolimatta. Joku 40e /2 vuotta ei minun taloutta kaada, ja jos sillä takaa edes hieman paremman näkymän (edellyttäen esim. että myös olen muistanut pestä rillit) niin se on pieni hinta.

Visiirin vaihto on useimmiten mekaanisestikin niin helppo asia (ainakin Shoeihin) että kaikenlaiset poppakonstit vanhan, paljon naarmuuntuneen visiirin pelastamiseksi ovat (omasta mielestäni edelleen) täysin turhia. Viimeistään tiukassa vastavalossa kun aurinko on matalalla voi tulla paha yllätys, vaikka luulisikin saaneensa visiirin kirkkaaksi jollakin aineella.

/MarcusB

Tuolla ylempänä mainitsin että hiomatahnalla pitäis naarmujen lähteä ja päätin sitten itsekin kokeilla kun tahnaa oli varastossa. Kaivoin erään vanhan naamuilla olevan Arain visiirin esille ja noin tunti sormien pyörittelyä (Glymin pinkillä) ja naarmut olivat kaikki poissa. Toimii siis
kaboom.gif

Useimpien kypärien visiirit on karkaistu, jos niitä hioo tahnoilla on vaara että menee karkaisu puhki ja sen huomaa visiirin pinnassa.
Kannatta kokeilla semmosta myrkkyä kuin Xerapol.

Mä vien nyt vähän vierestä liipaten. Siis.. mä ostin nyt agv:n halpiskypärän ja kuinkas ollakaan, siinäkin (kuten kaikissa tähän asti ostetuissa) kypärän visiirissä lukee: naarmuuntumaton ja huurtumaton visiiri. Voi ihime että ne jaksaa ja luulee tuon jotenki uppoovan. Siis ihan vaan periaatteessa pitäis viedä eu:n johonki tuomioistuimeen tämäki "vääryys"
tounge.gif
Komppaan täysin. Ei tarvi nimittäin kummostakaan hieraisua, kun viivat visiirissä. Riittää kun hätäpäissäs pyyhkäset perhosen jäänteet hiiteen.
Mutta kai tarkoittavatkin, ettei ihan itsestään seisoessaan naarmuunnu.
idea3.gif

Yksi karkaistu visiiri on pilattu hiomalla noin kokeilu mielessä. Tuli läikikäs. Tavallinen pehmeä on helppo hioa rättilaikalla ja hiomatahnalla, kestää hetken aikaa.Parempi on kai säästää ajamalla visiiri auki suojalasien kanssa.
062802moto_prv.gif

Ööh, kannattaako sitä nyt mennä väen vängällä ohentamaan sitä kahden senttimetrin päässä silmien edessä olevaa muovia?

Luullakseni visiirit on speksattu paksuudeltaan ja kovuudeltaan kestämään tietynvahvuisia iskuja särkymättä. Itse hiomalla saa aikaiseksi vain hallaa?

Eivät ne naarmuuntumattomia ole, vaan "scratch resistant". Ihan hyvin ovat naarmuja kestäneet, kun oikein huoltaa. Lämpöisellä vedellä olen ulkopuolelta elukat pois pessyt. Varmaan kaksi, kolme kautta kestää helposti tuommoinen moderni hyvälaatuinen visiiri(tai kauemmin, jos ei niin nuukaa sen vaihtamisen kanssa ole). Omaan kypärään näytti kirkas visiiri maksavan jotain 40 euroa, joten ei taloutta kaada, saatika viitsiikö tuolla hinnalla mennä pelleilemään jonkun hiomatahnan kanssa.

Back