• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Visiiri tumma vai kirkas

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja leijona59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Suomi City
Tuli ostettua uusi kypärä joka oli varustettu kirkkaalla visiirillä (niinhän ne on kai aina) Ja olen mielistellyt tummaa visiiriä josko ei tarvitsisi käyttää aurinkolaseja
smile_org.gif

Se että ne on hyvän näköisiä niin mites tuo käytäntö ei ne varmaan oikein yö ajoon sovellu ja entäs päivällä varjokohdat
omg.gif

Nyt sais kokemus puhua kiitos.

Yöajoon kaupungissa ihan ok, pärjäilen ite ainakin. Matkaa jos ajelen niin kirkasta vaihtelen kun alkaa mennä liian pimeäksi. Eikä ne varjokohdat päivälläkään liian varjoisia ole. Norjassakin menin tunnelissa tummalla.
smile_org.gif

Nopeahan tuo on vaihtaa, vaihtovisiiri mahtuu meikäläisen reppuunkin mukavasti joten aina on pidemmällä reissulla mukana.

Edit: Shoei XR-1000 pottana.

Noita tummia visiireitä on aika monenlaisia ja tummuusaste vaihtelee riippuen merkistä. Itsellä on käytössä Suomyn 1R ja siihen kirkas, savu (jota tulee eniten käytettyä) ja iridium visiirit.

Toi Iridium on ainakin niin tumma, että sillä en kyllä pimeällä ajaisi kuin hätätapauksessa. Pävälläkin näkyvyys on heikko pilvisellä säällä. Todella kirkkaassa auringonpaisteessa tietysti tosi jees mutta niitä päiviä ei suomessa ajokauteen montaa mahdu.

Savulla taas pärjää ympäri vuorokauden varsinkin kaupungissa. Joillain merkeillä tumminkin visiiri on sellainen että sillä näkee pimeällä ainakin joten kuten, vaikka ulkoapäin kutakuinkin mustalta näyttääkin.

Eli ei muuta kuin kauppaan kyyläilemään kypärääsi sopivien visiirien läpi.

Itsellä on Arain kypärä iridium- visiirillä, jolla kyllä pärjää pimeälläkin suht hyvin... sitten jos sataa ja on pimeä niin se vaatii kyllä kirkkaan visiirin. Laatu varmaan heittelee näissä visiiriasioissa, mut itse olen ainakin ollut tyytyväinen tähän Arain iridiumiin + onhan se hyvän näköinenkin. Pirun kallis vain (100e).
crazy.gif

Mulla oli (tai on vieläkin) HJC:n iridium-visiiri ja pinta on erittäin herkkä naarmuuntumaan. Uutuuttaan kärpäsiä pis pesessä hieman autoin kynnellä ja heti tuli aikamoiset naarmut. Varovaisesti on ainakin pestävä. Muuten kyllä hyvä visiiri eli suodattaa auringon hyvin pois.

sanoi:
Arain iridiumiin + onhan se hyvän näköinenkin. Pirun kallis vain (100e).
crazy.gif

Pysyykö siinä se Iridium pinta hyvin kiinni...ettei heti ekassa pesussa/pyyhinnässä irtoo?
Pysyy hyvin ainakin Arain versiossa. Pesty ja hangattu moneen kertaan, ei naarmun naarmua ole vielä tullut(yksi kesä käytössä). Myös mikrokuituliina on ihan hyvä.
joku lupas vielä et se iridium varmistaa maksimaalisen
p***unsaannin..sen takia kai minäkin..

Itsella AGV iridiumilla ja mitään ongelmaa ei päivisin ole. Ainoastaan alkukevään ja loppusyksyn pimeät illat vaativat kirkkaan visiirin.

Mulla Sharkin RSF-kypärä. Just parahultaisesti olen virittelemässä uuttaa tummennettua visiiriä paikoilleen. Aika hyvältä näyttää noin niinkuin etukäteen mallailtuna.
cool.gif

Toi takatalvi tuolla ulkona vaan pakkaa v***ttamaan...

Joskus vuosia sitte oli tumma visori, en tykänny, ei näe hämärässä. Ei ollu Iridiumi, mut ei ollu p...luukaan joten selvä yhteys asiolla näyttäs olevan....
idea3.gif

Vastaavaan tilanteeseen ensi kesän ratkaisuni:
Schubert S1,
siinähän on se integroitu erillinen aurinkovisiiri.

Nähtäväksi jää,
onko siitä sitten mihinkään.

Lyhyt ajolenkki keväisillä (talvisilla) lumireunaisilla teillä auringonpaisteesa ainakin tuntui ihan hyvältä aurinkovisiiri alhaalla.

Mutta juuri tuon ongelman kanssa pähkin aikani. Tumma visiiri yöllä ei ollut mieleen. Eikä erilliset aurinkolasit tulleet kyseeseen, koska en ole löytänyt yhtiäkään, jotka minua umpikypärän kanssa miellyttäisivät.

Yöajoon kaupungissa ihan ok, pärjäilen ite ainakin. Matkaa jos ajelen niin kirkasta vaihtelen kun alkaa mennä liian pimeäksi. Eikä ne varjokohdat päivälläkään liian varjoisia ole. Norjassakin menin tunnelissa tummalla.
smile_org.gif

Nopeahan tuo on vaihtaa, vaihtovisiiri mahtuu meikäläisen reppuunkin mukavasti joten aina on pidemmällä reissulla mukana.

Onko sulla siis tumma visiiri vai iridium? Itselle tulossa myös xr-1000 ja tumma visiiri on hankinta listalla.

Nyt kipinkapin tummavisiirikauppaan
tounge.gif
kun ei noita aurinkolaseja ole mukava käyttää kypärän kanssa tuppaa niin painamaan ohimoilta ja pään kääntäminenkin esim. risteysalueela jolloin nuppia pitää kääntää noin miljoona kertaa edes takas on ilman laseja mukavampaa
tounge.gif

smile_org.gif

Onko sulla siis tumma visiiri vai iridium? Itselle tulossa myös xr-1000 ja tumma visiiri on hankinta listalla.
Ihan on tumma. Ei savu, vaan se tummin.

Se että ne on hyvän näköisiä niin mites tuo käytäntö ei ne varmaan oikein yö ajoon sovellu ja entäs päivällä varjokohdat
omg.gif

Nyt sais kokemus puhua kiitos.
Shoein kypärä löytyy ja kokemusta on kirkkaasta, tummasta ja hopeanvärisestä iridiumista, kirkas ja iridium pinlockilla ja tumma ilman. Noista toi iridium on käytännössä aika selvästi tummempi kuin se perustumma, käsittääkseni noita shoein perustummia saa vielä kahtena eri tummuutena joista mulla ilmeisesti on se tummempi.

Käytännössä tapana on ollut että aina jos lähtee johonkin kauemmas tai on muuten tiedossa että joutuu ajamaan pimeällä paikoissa joissa ei ole valoja, niin kirkas visiiri tulee aina mukaan, muuten sitä iridiumia tulee käytännössä aina käytettyä. Tykkään käyttää ennemmin tummaa visiiriä kuin aurinkolaseja, kun sitä visiiriä on paljon vaikeampaa rikkoa kuin prillejä joita joutuisi pitämään taskussa. Ja visiirit on halvempia kuin kunnolliset aurinkolasit vahvuuksilla.

Tähän väliin on syytä todeta että mulla silmät on aika valoherkät, joten se että tuntuu kuin näkisi paremmin tummalla visiirillä voi hyvinkin johtua siitä että silmiä siristellessä tulee helposti pidettyä toista silmää kokonaan kiinni. Oon aika monta kertaa ajellut pääkaupunkiseudun valaistuilla kaduilla keskellä yötä sen iridium-visiirin kanssa, ja ihan kohtuudella siitä näkee. Päiväsaikaan sateella sillä näkee oikeastaan ihan yhtä hyvin kuin kirkkaalla, pilvienkin läpi on kuitenkin aika valoisaa. Mutta jos joutuu pimeällä tielle jossa ei ole valoja, niin sitten ajetaan joko sokkona tai visiiri auki jos ei ole kirkasta mukana. Ja jos se kirkas on mukana, niin shoeilla sen visiirin vaihtaminen on noin 10 sekunnin operaatio jonka pystyy tekemään pienellä opettelulla kypärä päässäkin.

Ja koska joku schubert-uskovainen kuitenkin alkaa mainostaa niitä integroituja tummennuslisäkkeitä mitä kyseisellä valmistajalla on tapana laittaa kypäriinsä, niin on pakko jo valmiiksi todeta että ne on aivan liian vaaleita että niistä olisi mulle mitään iloa. MP-messuilla joku reiska joka niitä esitteli selitti jostain asetuksista jotka kieltää tummemmat, mutta mulle tää kuulosti lähinnä silkalta paskalta... varsinkin kun väitti vielä ettei tummemmalle voi olla mitään tarvetta. Ei siihen oikein muuta voinut kuin todeta että kunpa näkisit aurinkoisen päivän mun silmillä.

itselläni oli ainakin tumma visiiri koko viime kesän. Joskus yöllä kun ajoin pitempiä matkoja lujaa tiellä jossa ei ollut kunnon valaistusta, niin joutu vaihtaan kirkaan visiirin.. Mutta nopesti tuo käy

Oli myös crossi potan laseissa tummat linssit
buttrock.gif

Back