• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Visa versus Mastercard Euroopan retkillä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pete2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pete2 sanoi:
Onkohan näin, pitäisi tarkistaa. Itse olen ollut siinä käsityksessä että korko alkaa juosta heti kun myyjä on syöttänyt laskun pankin systeemiin.

Vasta eräpäivästä alkaa korko juosta. Tässä välissä luottokorttiyhtiö repii korkonsa rahalle myyjän kassasta. Riippuen yhtiöstä on 1,5 - 4% luokkaa. Amex ja Diners kait kalleimmat yrittäjille.

Itsellä reissussa mukana MasterCard "Debit" ja Visa "Credit". Tällä yhtälöllä pärjännyt ihan joka paikassa. Tosin aina vähän paikallista rahaa mukana varmuudenvuoksi.

Tyhmä kysymys, onko luottokortti pakollinen reissussa? :/ itse olen ilman mopoa reissannut aika paljon ja käteisellä + Electronilla olen ainakin tähän asti pärjännyt.

Kaitsuli sanoi:
Tyhmä kysymys, onko luottokortti pakollinen reissussa? :/ itse olen ilman mopoa reissannut aika paljon ja käteisellä + Electronilla olen ainakin tähän asti pärjännyt.

Muuten varmasti käteisellä pärjää varsin pitkälle, mutta kylmäasemilla saattaa kelvata vain luottokortti.

Kaitsuli sanoi:

Siis ulkomaillakin?
Kuten jo mainittu, niin kylmäasemilla tankkaus saattaa olla hankalaa ja hotelliyöpymiset, kun monesti ottavat luottokortin tiedot kirjautuessa. Tosin voi kai sen huoneen maksaa etukäteen tai sit passin jättää pantiksi, en tiedä käytäntöjä kun yleensä luottokortilla pelattu:paikallatuulee: Se debit/credit valinta on hyvä, kun ei tarvii välttämättä luottopuolta sörkkiä reissussa lainkaan!:thumbup:
Visa electroniin en ainakaan luottaisi ainoana maksuvälineenä ja käteistä en uskaltaisi/haluaisi isompia summia edes kantaa mukanani..

Kaitsuli sanoi:

Viime suvena parin viikon reissu ympäri Eurooppaa pelkästään käteistä käyttäen. Aika reippaasti putosi esim. hotellihuoneiden hinnat, kun otti käteisen esille. Eikä tarvitse miettiä, onko jossain korttiin höylätty ylimääräistä tai kopioitu. Käteinen kelpaa joka paikkaan, kortti ei.

Kaitsuli sanoi:

Käteinen on keskieuroopas paljon parempi "valuutta" ku kortit.
Mukana ollu vain Visa Debit, jota käyttäny enimmäkseen vain käteisen nostoon.

Lähes kaikki pienemmät hotellit, gasthaussit ja muut vastaavat kelpuuttavat vain käteistä tai sitten veloittavat huoneesta enemmän kun/jos maksat kortilla.

Myös ruokailun maksaminen on monessa paikassa mahdoton kortilla.

Tosin olen pyrkiny välttelee luxus hotelleja ja hienosto ravintoloita, missä kortit saattavat kelvata paremmin.

Viimeksi muokattu:
Aika harvassa alkaa olemaan Euroopassa paikat, jossa Visa ei kelpaa.

Ihan vinkkinä niille, jotka arastavat Creditin käyttöä, ainakin Visa Creditille voi tallettaa rahaa etukäteen reissua varten vaikka luottoa ei olisi euroakaan käyttänyt.

Lompsassa Visa, Master, Amex ja Diners...
Kaksi ekaa ovat kelvanneet aina ja joka paikassa ilman ongelmia.

Kaksi vikaa ovat sitten enemmän tai vähemmän kuin väärää rahaa missä vain tahansa niitä yrittää tarjota.
Dinersin päätin jo lopettaa, kun senkin paras etu (access to lounges) loppuu...

Nimim. Paljon reissussa ulkomailla

Mulle ainakin tulee Masterin kylkiäisenä Priority Pass -kortti, jolla pääsee loungeen jos ei lentoyhtiön omat tsetit riitä.
Muuten en ole havainnut eroja Visan ja Masterin välillä, molemmat kelpaavat Euroopassa (ähäpäs, Lontoossa oli joku liike - en kyllä muista mikä - jolle ei Master käynyt vaan täytyi höylätä Visaa) ihan yhtä hyvin. Amex on myös, mutta Euroopassa se on jokseenkin turhake, Jenkkilässä taasen pääasiallinen maksuväline.

-jp-

Visa, Master ja rahaa. Mitä enemmän ja pidempiä reissuja tekee, sitä todennäköisemmäksi kasvaa riski, että rahat loppuu, toinen luottokorti on höylätty loppuun ja tulee esim ajoneuvorikko.

Rahalla... siis painetulla.... on ihmeellinen voima :D.

Mietitäänpä ihan aidosti tuolla maailmalla ja eritoten
Välimeren ympäristössä sitä, miten hommat toimii :;):.

"Kun seteli taskuun vilahtaa....." AAAAAAIVAN :thumbup:.
Ei tarvita Ymmiä, Emmiä, eikä Ammia selittämään :;):.

Etenkään kun asiakas tulee "rehellisestä Suomesta", eikä
korttia tarvitse höylätä katevarauksen suhteen.

Siinä pieni majoitus- ja ravintolayrittäjä löytää ihailtavan
palveluasenteen.... ja jopa uuden ystävän.... ihmisestä joka
kysyy ensimmäiseksi..... voiko maksaa RAHALLA :;):.

Jos ollaan tiukalla budjetilla liikkeellä.... halvin tapa
heittää reissu taittaa olla maksaa ihan oikealla rahalla.
Ketjuhommat ja muut isot viritykset on sitten toinen juttu.
Niissähän juttelu alkaa vasta sen jälkeen kun lyö platiniumia tiskiin :D.
Kulta ei vielä irroita edes "Hyvää päivää... terve tuloa" :D.

No joo... ehkä vähän meni överiksi.... mutta aikuisten oikeesti.....
Isäntävetoisissa perhetsydeemeissä "RAHA" rules :respect:.

pupu sanoi:
Käteinen on keskieuroopas paljon parempi "valuutta" ku kortit.
Mukana ollu vain Visa Debit, jota käyttäny enimmäkseen vain käteisen nostoon.

Lähes kaikki pienemmät hotellit, gasthaussit ja muut vastaavat kelpuuttavat vain käteistä tai sitten veloittavat huoneesta enemmän kun/jos maksat kortilla.

Myös ruokailun maksaminen on monessa paikassa mahdoton kortilla.

Tosin olen pyrkiny välttelee luxus hotelleja ja hienosto ravintoloita, missä kortit saattavat kelvata paremmin.

Vai ei "puput" ole kovin älykkäitä....:p.

Sou Not.... Kun ne ymmärtää miten miten miten miten miten....
tää maailma pyörii :p. , se on jo helvetin älykästä :p.

Saksassa tuntuvat tykkäävän suosia Masteria. Joissain majoituspaikoissa ottavat muutaman prosentin "välitysmaksuja" Visan kanssa kun käteisellä ja Masterilla ei semmosista ole tietoakaan. Toissakesänä hotelliemäntä tuntui olevan kovin järkyttynyt kun haluttiin Visalla maksaa, vaikka "kohtuullisen matkan päästä" olis löytynyt pankkiautomaatti :grin:

Taajuuskorjain sanoi:
Saksassa tuntuvat tykkäävän suosia Masteria. Joissain majoituspaikoissa ottavat muutaman prosentin "välitysmaksuja" Visan kanssa kun käteisellä ja Masterilla ei semmosista ole tietoakaan. Toissakesänä hotelliemäntä tuntui olevan kovin järkyttynyt kun haluttiin Visalla maksaa, vaikka "kohtuullisen matkan päästä" olis löytynyt pankkiautomaatti :grin:

Money Talks.... Bullshit Walks :;):

Itä-Euroopan maissa luottokortin hyväksyminen huoltoasemilla tuntuu olevan täysin tuurinkauppaa.
Isojenkin ketjujen asemat esim. Lukoil tuntuvat vierastavan Suomalaisia kortteja, kun taasen Venäläinen kortti kelpaa mainiosti täysin riippumatta onko kyseessä MasterCard vai Visa.
Eli käteistä on syytä olla matkassa.
Sama ongelma tuntuu olevan pankki automaateissa, välillä kelpaa välillä ei.
Onneksi porukassa on ollut aina joku jonka kortti on kelvannut.

Nämä ongelmat on lähinnä ilmenneet Valko-Venäjällä ja Ukrainassa.
No, Ukrainaan ei taida olla olla asiaa tänä kesänä

*Jaska* sanoi:
Itä-Euroopan maissa luottokortin hyväksyminen huoltoasemilla tuntuu olevan täysin tuurinkauppaa.
Isojenkin ketjujen asemat esim. Lukoil tuntuvat vierastavan Suomalaisia kortteja, kun taasen Venäläinen kortti kelpaa mainiosti täysin riippumatta onko kyseessä MasterCard vai Visa.
Eli käteistä on syytä olla matkassa.
Sama ongelma tuntuu olevan pankki automaateissa, välillä kelpaa välillä ei.
Onneksi porukassa on ollut aina joku jonka kortti on kelvannut.

Nämä ongelmat on lähinnä ilmenneet Valko-Venäjällä ja Ukrainassa.
No, Ukrainaan ei taida olla olla asiaa tänä kesänä

Tjaah, tiedä häntä. Viime kesänä normiVisa kelpasi kaikkialla, missä yritettiin, Venäjällä, Valko-Venäjällä, Ukrainassa ja Moldovassa. Joitain kortteja, kuten yhdistelmäVisaa ei aina saatu käytettyä syystä, joka ei selvinnyt. Voi tietty olla pieniä asemia, joilla mikään kortti ei käy. Näin kävi Moldovassa, mutta pienen suostuttelun jälkeen bensanmyyjä suostui ottamaan maksuksi euroja suunnilleen sopivalla kurssilla.

J-PS sanoi:
Mulle ainakin tulee Masterin kylkiäisenä Priority Pass -kortti, jolla pääsee loungeen jos ei lentoyhtiön omat tsetit riitä.

Missä Masterissa tulee mukana Priority passi? Itsellä just ton takia platinum Amexi, koska ainakaan Nordeasta ei saanut priority passia masterin kylkeen (muutakuin premium masteriin 4 käyntiä/vuosi).

Itse jotenkin tykännyt matkustaa vähintään 3:n eri kortin kanssa, toistaiseksi on siis Visa, Master, Diners (lähtee irtsaukseen loungemuutoksensa takia) ja Amexi. Saksassa tuli mm "Amex or cash only" paikkoja vastaan, joka oli jo aika eksoottista :D Käteistä pyrin välttämään niin paljon kuin mahdollista..

Back