• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vinkkejä kiitos... Reittejä/paikkoja Pohjois-Saksasta?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jussi-59
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vinkkejä kiitos... Reittejä/paikkoja Pohjois-Saksasta?

Voisiko joku kokeneempi vinkata hyviä reittejä /paikkoja Pohjois-Saksasta. Tarkoitus mennä elokuun puolivälissä
eka kertaa mopolla Saksaan, aikaa perillä n.viikko. Ei aiempaa kokemusta ajosta euroopassa, ja tarkoitus on
viettää myös "ajamattomia" päiviä. Kiitos jo etukäteen.

Jussi-59 sanoi:
Voisiko joku kokeneempi vinkata hyviä reittejä /paikkoja Pohjois-Saksasta. Tarkoitus mennä elokuun puolivälissä
eka kertaa mopolla Saksaan, aikaa perillä n.viikko. Ei aiempaa kokemusta ajosta euroopassa, ja tarkoitus on
viettää myös "ajamattomia" päiviä. Kiitos jo etukäteen.

Harz (Leipzikin ja Hannoverin puolivälissä) on ihan kivaa seutua kuluttaa aikaa, toisaalta viikossa ehtii pitkällekin mutta silloin ei paljoa välipäiviä pidellä

Kiitos vaan vinkeistä, tuo Harz alueena vaikuttaa mielenkiintoiselta. Alueella on ilmeisesti valmiita ajoreittejä
motoristeille, Harz 1,2 etc...
Onko kellään kokemusta laivareitistä Sassniz -Trelleborg? Voisi olla vaihtoehtona Tanskan läpi ajolle.
Ja vielä kysymys kaupungista Wismar. Onko kokemuksia?

Jussi-59 sanoi:
Ja vielä kysymys kaupungista Wismar. Onko kokemuksia?

No ei se mikään eeppinen metropoli oli, mutta wanha Hansakaupunki kumminkin.
Stadthotel Stern historiallisessa keskustassa on mukava ei mikään kalliskaan + takapihalla on oma parkkis.

Jos on hyvä keli niin viikonloppuna kun kampeaa itsensä ajoissa ylös niin Angela Merkelin lahja maailmalle, eli Bundesautobahn A20 menee läheltä ja sillä on hyvä aukoa - jos tykkää raikkaasta laukasta.

Jussi-59 sanoi:
Onko kellään kokemusta laivareitistä Sassniz -Trelleborg? Voisi olla vaihtoehtona Tanskan läpi ajolle.

Yhden kerran olen tuolla lautalla kulkenut suunnassa S - T, oiskohan puolenkymmentä vuotta sitten. On se kelpoinen vaihtoehto Tanskan läpiajolle jos itäpuolella Saksaa reitti kulkee.

Normilautta, ei mainittavaa suuntaan taikka toiseen. Lipun hinnasta ei muistikuvaa, joten ei liene ollut kauhean kallis. Ruuasta jne. en tiedä kun oli omat eväät.
Muutama tunti meni ylityksessä. Otin hytin lautalla ja päiväunet, jonkun parikymppiä maksoi lisää.

Edellisen yön olin Stralsundissa, majatalossa jonka huoneessa kuhisi jos minkälaisia siivellisiä ja siivettömiä hyönteisiä. Ja muutenkin oli vähän kostea ja homeinen tunnelma. En suosittele. Oli etelästä tullessa pari km ennen keskustaa heti tien vieressä oikealla puolella. 1-kerroksinen, rivitalo jossa huoneet, respa eri rakennuksessa. Nimeä en muista.

Harzin alueella pyörii paljon saksalaisia motoristeja. Reittejä on esitelty useissa saksalaisissa moottoripyörälehdissä ja niiden nettisivuilla. Esim. seuraavalta nettisivulta http://www2.harzpoint.de/motorrad/harz-motorrad-strecken.html voisit katsoa. Karttoja voi tutkia, vaikkei saksaa kovin hyvin osaisikaan. Itse ajelin Wernigerodesta käsin. On mukavaa seutua ajella. Wisamar on mukava pikkukaupunki ja sitten Rügenin saari, sinnehän juuri pääsee sillä Trelleborgin lautalla. Sielläkin voi pari päivää ajella. Myös Syltin saari on mukava saari Nordfrieslandissa eli Pohjanmeren puolella. Siellä pari päivää hujahtaa. Sinne muuten mennään junalla ja sekin on kokemus mopolla. Ei tosin kovin halpaa seutua, sillä suositti lomasaari.

Sunnuntaina palattiin samankaltaiselta reissulta. Oli tarkoitus mennä etelämmäksikin, mutta juuri silloin etelään luvattiin rankkasateita, joten jäätiin pohjois-Saksaan. Harzissa vedettiin Bad Lauterberg - Wernigerode pätkä. Pidemmäksi olisi tuolle seudulle jääty, jollei sade olisi jo saapunut tuonnekin.
Omasta mielestä kivaa tuolla on ajella, kunhan ajelee pienempiä teitä. Harz oli kyllä kivaa seutua mopolla ajella. :orgmp:
Nuoremmatkaan saksalaiset ei välttämättä osaa englantia ollenkaan.

Itse tullut käytettyä booking.com:ia hotellien varaamiseen. Wernigerodessa 4 tähden hotelli Erbprinzenpalais 69€.

Meikä lomaillut ko. alueella 3 kertaa ja aina olen ollut todella tyytyväinen. Kun on yksin matkassa niin päärolliin tulee ajaminen:orgmp:, hyvät tiet ja mutkat jne. Ajamisen lisäksi tietenkin alueella on vaikka mitä katsottavaa; kaivoksia, vanhoja idyllisiä kaupunkeja, kylpylöitä, kapearaiteinen rautatie joka kiertää vuoristo-aluetta yms.

Bad Launterbegissä biker-majataloa pitää englantilainen pariskunta jolta saa hyviä reittiohjeita. Samoin Bad Grunissa on biker-majatalo jossa olen myös yöpynyt. Laita googeliin esim. Biker hotels in Harz" niin johan löytyy hyviä mestoja. Onhan siellä paljon muitakin majoituspaikkoja.
Kokonaisuudessan erittäin hyvä paikka.
Itse olen aina seilannut Finnlinesilla Travemundeen josta olen buukannut etukäteen yön hotelli Grüner Jägeristä, sijaitsee vain parin kilsan päässä satamasta :). Sitten aamulla ajellut pienempiä teitä Harziin jossa majoitus ip:llä. Kun on vain noin viikko aikaa niin tuo systeemi toiminut ainakin minulla hyvin.

Itse myös kotiuduttiin alkuviikosta Keski- ja Pohjois-Saksan reissulta. Menomatka Helsinki-Travemunde Finnlinesilla.

Harzin seudulla tuli majoituttua myös tuolla Wernigerodessa, suosittelen kyllä minäkin. Paljon oli vaeltajia ja mopoilijoita Harzissa, kelit oli upeat. Varsinkin tuolta entisen DDR:n puolelta Harzia voi löytää sellaista menneen maailman tunnelmaa, rapistuneita taloja ja teollisuuslaitoksia upeiden mutkateiden varrella. Harmi vaan, että kaikki mutkapätkät eivät olleet ihan priimakunnossa. Mutta kyllä tuolla riittäisi useaksi päiväksi ajeltavaa.

Pohjois-Saksassa tuli oltua yksi yö mm. Bremerhavenissa. Vähän erilaista Saksaa vastapainoksi ristikkotaloille. Upea ja todella eloisa ranta- ja satama-alue. Tosin nyt tuolla oli joku juhlaviikko, en tiedä onko aina tuollaista hulabaloota tuolla. Kovasti muistutti meininki ja osin maisematkin kotikaupunkiani Turkua Tall Ships Racen aikoihin. Väkeä nyt ei sentään yhtä paljoa ollut liikenteessä. Tuli tuolla käytyä myös yhdessa viidestä jäljelläolevasta U-veneestä, varsin mielenkiintoinen tuokin.

Takaisin tultiin Tanskan läpi ja Fredrikshamnista Stena Linesin laivalla Göteborgiin. Reilu 3,5 tunnin ylitys, ehti hyvin syödä buffetit jne.

Viimeksi muokattu:
Täältä myös ääni Hatzille. Siitä pohjoiseen maasto on aika tylsän tasaista ja lähinnä pikkukaupungit ovat kivoja. Hankalinta on yleensä kaikkien paikkojen sulkeutuminen melko aikaisin.

Celle on kiva pikkukaupunki. Taiteesta pitävälle Dresden on upea. Historiasta pitävälle sopii Berliinin kyljessä oleva Potsdam. Laivaa voi mukavasti odotella Lübeckissä.

Kuinkas paljon aikaisemmin tuolta Harzin alueelta pitää varata majoituksia? Voiko lähteä ajatuksella "kyllä aina tilaa jossain majatalossa on" vai onko tupaten täynnä 24/7. Kesäkuun eka viikko haaveissa...

ropelius sanoi:
Kuinkas paljon aikaisemmin tuolta Harzin alueelta pitää varata majoituksia? Voiko lähteä ajatuksella "kyllä aina tilaa jossain majatalossa on" vai onko tupaten täynnä 24/7. Kesäkuun eka viikko haaveissa...

Jos ei ole ihan tinkimätöntä "must" paikkaa, sinne vaan sekaan, kolkuttavalle avataan.

Alue on toki paikallisten pelikenttää eri lajeissa, joten viikonloput on tuohonkin aikaan
hieman vilkkaampia, mutta taivasalle jäämisen riski on silloinkin lähes olematon.

Jos taas on pakko päästä juuri tiettyyn pömpeliin, tietyssä paikassa, tiettyyn aikaan......
Mitäs siinä sitten, varaa ja varmistaa asian niin aikaisin kuin mahdollista ilman arpomisia.

Hyvä kuulla. Itselle reissusta tekee rennon kun ei tarvisi miettiä yhtään etukäteen mitään majoituksia. Menee etukäteen majoituksen varatessa väistämättä kelloon katsomiseen puolet reissusta...

Harz kyllä tosi makeeta paikkaa, tosi kivat tiet kurvailla.
Alkuviikosta olin parina päivänä siellä ajelemassa, yötä Hasselfelden ja Stiegen välissä Domäne Camping & Guesthause.
Kelit jo melko viileet, ei ollu ruuhkaa ei. Onkohan jo off-season....?
Harz kyllä paikka missä pitää ehdottomasti käydä vielä uudelleenkin, ajankohta ja aikaa vaan varattava paremmin.
Lähin kylmiä kelejä pakoon, nyt Rosas Catalunia, Spain ja tarkenee kyllä, +28.
Kahvin jälkeen Dalin Casa museolle tutkimaan paikallisia mutka pätkiä....:)

ropelius sanoi:
Hyvä kuulla. Itselle reissusta tekee rennon kun ei tarvisi miettiä yhtään etukäteen mitään majoituksia. Menee etukäteen majoituksen varatessa väistämättä kelloon katsomiseen puolet reissusta...

:thumbup: ja :respect: tuolle asenteelle reissussa.

Vaikka sama se, miten tuolla menee, kunhan tapa sopii itselle......
eikä syö rottaa pahemmin muita mahdollisia mukana pyöriviä :;):.

W-P sanoi:
Tuolla suunnalla olin viime kesänä. Siinä lähellä huoltsikalla vähän pohjoseen jäin tsufelle niin juttelin parin saksalaisen kyykkyvetomiehen kanssa. Kysyin että ootteko Hatziin menossa. Ne sano että sinne ei enää voi mennä mutkille, kun on nykyään niin paljon pollareita puskissa. Niin ei muuta kuin että siellä ei kaiketi kandee nykyään ihan hirveesti avata.

Samoja havaintoja & kommentteja liittyen juurikin Saksaan, Itävaltaan
ja pohjoiseen italiaankin jossain määrin.

Arkisin valvontaa on vähemmän, mutta noilla kansoitetuilla vetomestoilla hommasta on varsinkin vk-loppuisin
kuulema kadonnut "hyvä henki" :p...... Gyntheriläisen kyttäämismenttaliteetin takia :rant:.

Onneksi niin Itskuissa kuin Ranskassakin riittää jumalaisia vetolatuja
lähes loputtomasti noiden ylikansoitettujen turistibordelliseutujen ulkopuolella.
Hieno homma polttaa tankillinen mahtavilla laduilla, joilla voi tuona aikana muut
liikkujat laskea yhden käden sormin.

Siella se on "loma kohdallaan".
Sielu ja silmä lepää:cruising:.... koneen puhkuessa pitkää päivää :respect:......
ja sitten pitkän päivän päätteeksi pari pitkää :peukutpystyyn:

Back