• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vilkuille oma sulake ja virta akulta

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sarkka
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
saha Lahti
Ja nyt tuo mopovanhus teki taas sen, että kun olisi tärkeä reissu edessä, niin lakkaa pelaamasta.

Keskiviikkona pitäisi lähteä Helsinkiin aloittamaan työt uudessa työpaikassa, mutta siis ei hyvältä näytä.

Vika: polttaa 10a sulakkeen, jonka takana on mm. vilkut, käyntinopeusmittari, bensamittari, äänimerkki.

En todellakaan ole mekaanikko, saati ajoneuvosähköasiantuntija, joten nyt olisi taasen apu tarpeen.

Missään ei näy silminhavaittavia maihinmenon mahdollisuuksia. Purin jo kaikki katteet ja tankin, nähdäkseni paremmin. En ole pystynyt paikantamaan missä tilanteessa sulake palaa, kun toimii aina ajoon lähtiessä hetken, ja sitten palaa.

Ajattelin lähteä purkamaan ongelmaa poissulkevasti. Rakentamalla ensin ko. sulakkeen takana olevista laitteista ainoalle välttämättömälle, eli vilkuille uuden virran akulta ja omalle sulakkeelle.

Käytössäni on Haynesin manuaali ja siinä sähkökaavio, mutta se ei riitä maallikolle.

Eli, osaisiko joku kuvata minulle, mihin vedän akulta uuden sulakkeen kautta virran, että vilkut ja vain vilkut ovat sen sulakkeen takana?

ps. jos vielä pystysit hieman kuvailemaan minkänäköinen rele, tms "mötikkä" ja missäpäin se pyörässä on, niin varmasti jo onnistuisin.

Oletusarvoisesti itse rakentaisin seuraavan muutoksen:
- katkorele
- katkoreleelle maa esim. akkukengältä suoraan akun maalta
- ohjausvirta katkoreleelle esim. takavalolta (perusajatuksena, että vilkkuja en tarvitse koskaan ellei pala vähintään parkitkin, koska pyörässä ei ole hätävilkkuja.)
- suoravirta akulta katkoreleelle
- katkoreleeltä virta uuden sulkakkeen (sellaien johto, johon on valmiiksi laitettu sulakekanta kiinni) kautta vanhalle vilkkureleelle entisen tulovirran tilalle
- ja siitä villkureleeltä virta vilkuille vanhoja piuhoja eteenpäin

Olenkohan lainkaan jäljillä
confused_orig.gif

Ja jos on tuo suunta oikea, niin mikä on oikeaoppinen tapa "eliminoida" vanha vilkkureleelle menevä virtajohto? Sehänä jää tarpeettomaksi ja siinä on virta ainakin niin kauan kunnes olen kaikki ko. sulakkeen takana olevat laitteet joutunut laittamaan uusiksi. Siis kuinka päättää ko. johto siten, ettei ole siitä tulevia maadoituksen riskejä odotettavissa.

Kiitos jo taaskin etukäteen avusta.
Jos saan pyörään vilkut kuntoon lähden sillä kirkolle keskiviikkoaamuyöllä...

t:Sarkka

en tekisi noin vaikeasti..
withstupid.gif

vain uusi johto akun +navasta sulakkeen kautta vilkkureleen virtajohdon tilalle riittää...
idea3.gif

vilkut tosin tällöin palaa aina kun katkasija päällä... huomaat kyllä kun jätät mopon parkkiin... ei pitäis olla ongelma
nixweiss.gif

katso kytkentäkaaviosta johdon väri... ja etsi se ja vilkkurele...
korjausoppaan sähköosastossa on myös kuvia siitä...
(yleensä pieni 2-napainen joskus kolme napaa... navoilla merkkejä riippuen valmistajasta c, p, L, 30, 31, 49, 49a....)
jos rele on vain 2-johtoinen käännä liitin siihen asentoon että uuden johdon saat suoraan releeseen...

tuntuvasti yksinkertaisempi toteutus kieltämättä.

Sen tähden ajattelin katkoreleen kautta laittaa, ettei lievässä maavuototapauksessa tyhjentäisi akkua paikallaan ollessaan.
Taitaa kuitenkin olla maallikon haihattelua tuollainen teoria?

Voihan sen katkoreleen siihen virtapiuhan väliin laittaa vaikka myöhemminkin, kun asiaa tarkemmin ajattelen.

Itse asiassa epäilen vahvasti, että vika on vilkuissa itsessään. Ne on ledivilkut (ihan itte oon laittanu...) ja siten myös vastukset välissä. Tosin olen kyllä yrittänyt huolella laittaa, käyttänyt laadukkaita liittimiä ja kutistuvia muovejakin liittimien suojana. Pelannutkin ne on jo toista kesää. Mutta siksi epäilen, että oikea takavilkku palaa vain osittain, samalla tavalla kuin saadessaan liihan vähän virtaa. Eli vain osa ledeistä palaa.

Mutta asiahan alkaa valoittua lisää, kun saan vilkut eri sulakakkeen taakse ja näkee mikä sulake palaa jatkossa.

* * * * edit: klo 20:08 * * * *

kiitos oikaisuvinkistä. Nyt on ko. kytkentä tehty. Ei muuta kuin ajelua ja odottelua, kumpi sulake palaa ja sitten selviääkin taas jotain hieman lisää...

eipä pitäisi mitään maavuotoja vaikkei relettäkään ole...
nixweiss.gif

kuunnellaan lisää....
thumbs-up.gif

ps noitten ledi ja minivilkkujen kanssa on immeisillä ollut harmeja aivan riittävästi.... en voi suositella kenellekään...
veryangry.gif

kaksi sarjaa olen minivilkkuja joutunut muille asentamaan.... molemmissa yksi viallinen vilkku.... tuotti hiukan päänvaivaa etsiä tuo johto joka oli lampun sisältä maissa (ei olisi pitänyt olla)... ja tietysti siihen johtoon meni +12v....
mad.gif
nalli paloi heti...
bawling.gif

withstupid.gif

Back