• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vemputus ilman käsiä tai/ja yhdellä kädellä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja WH314
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vemputus ilman käsiä tai/ja yhdellä kädellä

Otsikon mukainen oire (ei hlökoht. vaan pyörässä). Jos ajan kaksin käsin kaikki on suhtkoht normit. Päästän käden noin 60-80 km/h ja vemppaa, jos olen vain toisella kädellä. Ilman käsiä en uskalla edes yrittää. Jotenkin tuntuu, että on kiinni nopeudesta. Eturengas kohtuu kulutettu (aboout milli jäljellä). Iskarit ´pitäisi´ olla kunnossa ja op-laakeri ok. Jarrulevyt ok, molemmin puolin. Missä mättää ? Asiaa tuntevat, hjälp!

Terve,

olishan tuo ollut mukava tietää mistä pyörästä on kyse, mutta varmaankin vika löytyy tuosta kuluneesta renkaasta kuten edellisessäkin viestissä todettiin.

ArskaH

ArskaH sanoi:
Terve,

olishan tuo ollut mukava tietää mistä pyörästä on kyse, mutta varmaankin vika löytyy tuosta kuluneesta renkaasta kuten edellisessäkin viestissä todettiin.

ArskaH

VT750. Ajattelin, että kuitenkin ei mikään merkkispesifinen juttu.

WH314 sanoi:
Otsikon mukainen oire (ei hlökoht. vaan pyörässä). Jos ajan kaksin käsin kaikki on suhtkoht normit. Päästän käden noin 60-80 km/h ja vemppaa, jos olen vain toisella kädellä. Ilman käsiä en uskalla edes yrittää. Jotenkin tuntuu, että on kiinni nopeudesta. Eturengas kohtuu kulutettu (aboout milli jäljellä). Iskarit ´pitäisi´ olla kunnossa ja op-laakeri ok. Jarrulevyt ok, molemmin puolin. Missä mättää ? Asiaa tuntevat, hjälp!

Kyllä omassani syy löytyi ohjauslaakerista.Ohjearvoon säädettynä ei voinut käsiä irroittaa missään nopeudessa,sen jälkeen säädin sen niin kireälle että alkoi jo hieman ahdistaa ja siitä löysäten juuri sen verran että liikkui kevyesti. Loppui vatkaaminen,siis pyörästä!

Moro!

Mulla tismalleen sama onkelma viimevuonna uutena ostetussa shadowssa. Ilmeisesti ominaisuus. Pitää kokeilla tota em keinoa... Kyllä mä oon kuitenkin pystyny yhdellä kädellä ajelemaan, mutta pientä ärsyttävää vemputusta samoissa nopeuksissa.

Kannattaa tarkistaa myös etupyörän laakerit onko väljää tms
muutama pyörä ollut remontissa missä vika on löytynyt niistä

WH314 sanoi:

Esiintyykö ongelmaa, kun mukana on matkustaja?
- jos ei, niin onko takana esimerkiksi korkea sissy bar tai jokin vastaava?
- jos on, niin kannattaa kokeilla ilman sitä.

:orgmp:

Murina sanoi:
Joo, olen huomannut että ilman käsiä on hieman hankalaa, yhdellä kädellä sujuu joten kuten... :blink:

Minusta taasen tuo kahden käden vemputus leffatyylillä ja äänitehosteilla on ihan lyömätön.

Mutta jos kyse onkin otsikosta poiketen woblauksesta, ni historiikistä löytynee jo 5-10 ketjua aiheesta.

Oman kokemuksen perusteella yleisin syy on
takalaukku varsinkin yksin ajettaessa sitten tulee vanha eturengas ja kolmantena viallinen iskari.

Olen ällikällä lyöty!

Itsellä vt 750 vm 2005, jossa 4v sitten ostaessa oli 36 000 mittarissa ja nyt reilut 76 000. Missään vaiheessa ei minulla ole mokomaa vemputusta ilmennyt.

Ohjauslaakerin kiristin viimekesänä koska jarruttaessa tuntui käsiin pieni "naksahdus" joka loppui kiristämisen myötä, silloinkaan ei käsiin ole tuntunut mitään vemputusta, mopo menee suoraan kuin juna ... Ihme homma.

Kulunutta eturatasta kanssa epäilisin, edellinen vt600 oli karsea ajettava kun etukummi alkoi olla ehtoopuolella, se tosin pompotti tuossa 60 vauhdissa.

WH314 sanoi:

Itsellä oli samoja oireita ZZR1400:ssa ja loppui aikalailla kun vaihdettiin uusi eturengas..

Myös rengaspaineilla voi olla vaikutusta, varsinkin kun etunen on jo noin kulunut.

Itellä XJ:ssä sama juttu että noin 60km/h vauhta ja toisen käden kun päästää tangosta niin huomaa että välillä meinaa lähteä woblaamaan, sitten jos kokeilee että päästää toisenkin niin huh heijaa kun lähtee heti hakkaamaan eessun taassun :kääk:

Ite kerran kevarilla kahdeksankympin vauhdista asfaltilla woblauksen päällisiä pyörineenä en tykkää tuota ominaisuudesta yhtään. XJ:n kanssa viaksi epäilen kyllä etuiskareita sillä iskarit ovat todella pinta kovat/jumissa = voin istua pyörän päälle eikä iskarit painu yhtään mutta pikkusen jos hyppään pyörän päällä tai tönäsen tangosta eteenpäin niin valahtaa pari senttiä alaspäin.

Jos meinaat että VOBLAA niin ohjauslaakeri liian löysällä tai kulunut...(ainoa keino on vaihtaa laakeri)......jos hitaassa ajossa
ohjaus on kulmikasta ei muutako laakerin vaihto edessä....
Ensiavuksi voi kiristää laakeria...:thumbup:

Ei hemmetti mikä otsikko.

Mutta mulla oli aikoinaan 1400:ssa Bridgestone, olikohan BT021, ja samaa oiretta just tossa vauhdissa, osoittautui että eturenkaan kuvio oli kulunut "nypylöille" ja se sai aikaan pienen rauhattomuuden etupäähän.

Back