• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vastamelu kuulokkeet kypärään.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuKoS
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onkos kukaan sovittanut vastamelu kuulokkeita kypärään? Itse tulee esim lennoilla käytettyä Senheiser noiseguard PXC 300 kuulokkeita jotka on kooltaan melko pienet sankamalliset kuulokkeet, toki niihin liittyy "nakkimakkaran" kokoinen elektroniikka/paristo kotelo joka normaalisti on klipsulla vaikka rintataskussa kiinni. Olen pitänyt niitä joskus autossakin ja rengasmelua ainakin poistaa melkoisen hyvin. Saisihan niistä sitten kypärässä kuunnella musiikkiakin.

muutama threadi asiasta
smile_org.gif

klik

kliketiklik

muutama threadi asiasta
smile_org.gif

klik

kliketiklik

Koitin noita aiemminkin lueskella, mutta olikohan noissa vaimennus enemmän korvaan asennettavan tulpan ansiota.  Kun taas minulla oli ajatuksena tuo aktiivinen vastamelu jota varten kypärään tulisi kiinteät kaiutin/mikrofoni asennelmat jotka sähköisesti tuottavat ääniaaltoja jotka kumoavat häiritsevää melua, eikä korvaan työnnetä mitään, toki oma hommansa on mihin laittaa elektroniikka osa, ehkä liittimet kypärään ja murikka taskuun ym . Mikrofonit on ilmeisesti (senheiser) kuulokkeen takana.

Et oo kerenny kuuntelee kypärässä & rengasmelussa vielä ? Toi oli mulle hieman uutta, että niihin on tehty jo jonkinsortin aktiivinen vaimennusjärjestelmä, mutta onhan samaa tekniikkaa periaatteessa käytetty kuulosuojaimissa niin mikäettei mahdollista
smile_org.gif

Jos tuntuu o potta päässä niin noitahan voisi harkita, nuo korvaanlaitettavat tosiaan uppoavat jonnekkin pikkuaivojen syvyyteen, hieman epämukavaa...

En ole vielä kypärään sovittanut, ko kuulokkeet on varustettu sangalla joka pitää irroittaa että saisi ne kypärään mahtumaan ja tietysti muutenkin aika paljon rakentelua. Silläpä täältä kyselinkin josko joku olisi jo moisia kokeillut, tai tietäisi asiasta enemmän vaatiiko esim mikrofonin puoli kuulokkeesta vapaan ilmatilan tai onko jotain muuta estettä. Jos se olisi aivan ongelmatonta niin luulisi jonkin firman jo settiäkin valmistavan.
Aiheesta hieman sivuun, muistelen että 80-90 luvulla Cadillac olisi käyttänyt vastamelu-vaimennusta (etupenkin alla kaiutin) jossain mallissa, olisikohan TM aiheesta kirjoittanut?
Tuosta rengasmelusta, pidin siis ko kuulokkeita Golf 5 autossa jossa on älytön rengas jyminä varsinkin yhdistelmä karkea asfaltti ja talvirengas, reipas 50 km työmatkaa ja tuloksena hetkellinen korvien soiminen, ultimate VW sivuilla kirjoitin silloin melumittauksista desibelilukemineen (golf v meluisuus) hiljaisilla kesärenkailla 78 dB/100 km/h, harmi etten löydä talvirenkaiden lukemaa mutta muistelisin sen olleen pitkälti yli 80 dB, ko Volkkaria äänieristeltiinkin reilulla kädellä mutta todellisen parannuksen toi kuitenkin vasta auton vaihto.

Back