• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vanteiden suojaus hiekkapuhalluksen ajaksi?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja jannu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Sijainti
Cambridge UK
Terve!

Ajattelin viedä vanteet jauhemaalaukseen tuolla ylhäällä olevien ohjeiden mukaisesti. Tämä osuus on siis selvä. Kysymykseni koskeekin, että kuinka hyvin osat pitäisi suojata hiekkapuhalluksen ja mahdollisien pesujen ajaksi? Laakereita en irroita, koska BW:n mukaan todennäköisyys että irrotattaessa hajoavat, on aika suuri.

Ajattelin vetäistä kuumakäsitellyt puupalikat kierretangon kanssa laakereiden ja stefojen suojaksi. Väliin nykäisen Bilteman kuuman kestävän silikonin (kestää 300 astetta). Palikoiden alle ja laakereiden suojaksi vielä rikkoja ja alumiinifoliota? Kuulostaakohan riittävältä? Rakenne on varmaan jo veden pitävä.

Jarrulevyjen kiinnitysreikiin ajattelin laittaa pelkästään pultit rikkojen kanssa. Ongelmana on vaan, että nykyisellään vanteen ja jarrulevyjen vastinpinnat ovat pultin päätä ja aluslevyä isompia ja aika v-mäisen mallisia täysin suojattavaksi (tässä on hankala kuvailla, mutta pinta ei ole taso vaan kulma). Eli: Kuinkahan paljon metallia tuollainen normi hiekkapuhallus syö? Saakohan maalia kuorittua vastinpinnoista jälkikäteen vaikka kirurgin veitsellä?

Miksi nähdä tuollainen vaiva, kun kuitenkin joudut vaihtamaan laakerit? Eihän se maalaus pinnassa pysy ilman kunnon uunitusta. Ainakaan itse en enää luottaisi paistettuihin laakereihin, kiinni leikanneita laakereita näkee töissä aivan tarpeeksi. Pyöränlaakerin hajotessa voi liian helposti rikkoa jarrupalat, -levyt, laakeripesät jne. Puhumattakaan kaatumisriskistä..

Ainakin kun mä pulverimaalautin rungon, niin ne lätkäs jonkun teipin runkonumeron suojaks maalauksen ajaks. Jotain kuumuuden kestävää teippiä, sitä kai vois tohon jarrulevyn kohdallekin kysästä.

Kyllä ne laakerit kestää sen lämmön..

Uunituslämpötila ei ole "kuin" 180 astetta. Joten ihan hirveistä lämpötiloista ei puhuta. Meneekö laakerit sitten yleensä kerralla vai varoitteleekohan meteliä pitämällä?

Tuota teippiä pitää kysyä.

Itse kun vein polttomaalattavaks vanteet, laitoin laakerien suojaks 3mm paksua vaneria jotka kiristettiin toisiinsa kierretangolla. Hyvin kestäny yli 15tkm.

Itse kun vein polttomaalattavaks vanteet, laitoin laakerien suojaks 3mm paksua vaneria jotka kiristettiin toisiinsa kierretangolla. Hyvin kestäny yli 15tkm.
Mitenkäs toimit noiden jarrulevyjen kiinnitysreikien ja pintojen kanssa?

Tuo 15 tkm on kyllä huojentavaa...
Sama sattuma ei välttämättä osu jokaisen kohdalle. Tosin, uskovathan jotkut jopa joulupukkiin.

Tavallisen laakerin oma rasva on käyttölämpötilaltaan -30...+110 celsiusta. Hetkellisesti voidaan sallia 130-140 astetta. Kokeile toki miten synteettinen laakerirasva palautuu, kun lämmität sen astiassa kahteensataan ja annat jäähtyä.. Huomaa myös miten pienestä välistä kaksisataa asteinen "vaseliini" mahtuu. Onkohan se voiteluaine sittenkään enää siellä missä sen pitäisi olla?

Mistä sitten saan tuollaista laakerirasvaa testailuun ja mistä tiedän minkälaista rasvaa CBR:n laakereissa on sisällä? Alkaa epäilyttämään koko homma, jos on vaara että laakeri leikkaa kerrasta kiinni. Oiskohan jossain jotain taulukkoa eri rasvojen lämmönkestoista, ettei menisi tuonne uskon puolelle, kuten tuo joulupukki. Nythän puhutaan kuitenkin kuormittamattomasta laakerista. Voiteluominaisuudet ovat varmaan aikas huonot  180 asteessa, mutten vielä tältä istumalta usko, että rasvat tulisivat vielä pihalle tuossa lämpötilassa. Tankillinen Saksan baanalla ~300 km/h tunnissa, ja laakerit ovat varmaan aika kuumat...

Eikös nuo laakerit pistetä kuumentamalla paikoilleen? Eli vanne kuumaksi ja laakeri pesään. Mikähän lämpötila tässä on?

Mitenkäs toimit noiden jarrulevyjen kiinnitysreikien ja pintojen kanssa?

Tuo 15 tkm on kyllä huojentavaa...
Jarrulevyjen omat pultit vaa kiinni pohjaan asti, että ei kierteisiin menny maalia, pinnat annoin olla sellasenaan.

Ei mitään silikooneja tai muuta. Hakkaa tuurnalla laakerit irti. Vaihdat samalla kätevästi uudet laakerit, ja nehän maksavat sen 30-40euroa pari. Puhdista kaikki rasva esim. brakecleanerilla laakeripesistä.

Asenna laakeripesien eteen 3 kerrosta jeesusteippiä, leikkaa reuna mattopuukolla. Akselireiän läpi kierretanko, jossa molemmissa päissä 2 ISOA prikkaa ja pari mutteria. Saat kiristettyä kireäksi eikä paskaa pääse sisään. Ne laakerit pilaa maalauksen 100% kun se rasva valuu sieltä ulos pienestäkin reiästä. Jeesusteippi lähtee jauhemaalauksen jälkeen todella nätisti irti, annat pikkupusun liukkaria ja rätillä hankaat pois.

Jarrulevyjen kiinnityskolosiin jotkut halvat pultit joiden alle korilevyt ts. prikat.

Uudet laakerit asennat kätevästi kun pidät yön yli pakkasessa ja lämmität laakeripesää. Helppoa ja JOKAINEN OSAA.

Mulla oli swingin laakeripesä täynnä vaseliinia eikä se mihinkään valunut. Tosin se oli neulalaakeri..

laakerit+stefat joku 60-70egee turhaan? Mitä järkeä..

Mä pesisin gasolla/löpöllä laakereista vaseliinit veke ja sitten suojaisin prikalla+ pultti läpi. Sitten vaan laittaa uudet mössöt sisään kun on maalattu.

Simppeli homma, ei näistä tarvi aina niin vaikeita / kalliita juttuja tehdä.
wink.gif

Harvemmin niitä pyöränlaakereita vaihdellaan, ajattelin josko sen olisi samaan hikeen tehnyt. Stefat pysyvät kyllä ehjinä kun malttaa ottaa nätisti. Useimmissa prätkän laakereissa on pölysuojat, ei onnistu laakerin pesu. Kyllä ne kustannukset siihen 30 euroon jää, ja jos sekin huimaa niin parempi ottaa laitteet pois rekisteristä ja heittää kesä tikkaa
smile_org.gif

Kaikki on kallista, varsinkin moottoripyöräily on erityisen kallista. Mielestä nämä rasvojen lämpötilojen pohdinnat ja mittailut alkoivat jo olla turhan monimutkaisella tasolla suhteessa helppoon ongelmaan.

Kuitenkin, itse tein noin ja homma onnistui erittäin hyvin.

Harvemmin niitä pyöränlaakereita vaihdellaan, ajattelin josko sen olisi samaan hikeen tehnyt. Stefat pysyvät kyllä ehjinä kun malttaa ottaa nätisti. Useimmissa prätkän laakereissa on pölysuojat, ei onnistu laakerin pesu. Kyllä ne kustannukset siihen 30 euroon jää, ja jos sekin huimaa niin parempi ottaa laitteet pois rekisteristä ja heittää kesä tikkaa
smile_org.gif

Kaikki on kallista, varsinkin moottoripyöräily on erityisen kallista. Mielestä nämä rasvojen lämpötilojen pohdinnat ja mittailut alkoivat jo olla turhan monimutkaisella tasolla suhteessa helppoon ongelmaan.

Kuitenkin, itse tein noin ja homma onnistui erittäin hyvin.

Vielä helpompaa on jättää laakerit paikoilleen. Kyllähän ne stefat saa sieltä siististi pois, kuten saa lakeritkin.

Kuitenkin, itse tein noin ja homma onnistui erittäin hyvin. (siis maalautin vanteet laakerit paikoillaan)

Kuulemma (BW:n hinta) kaikki renkaiden laakerit maksavat Bleidiin yli satasen. Ja päälle siis mahdollisesti stefat. Jos nyt kolmeen kymppiin, niin en edes mieti. Mistä noin halvalla?

Korjaan: 15 euroa kappale. Tulee niin vähän ajettua kahdella pyörällä, ettei sitä aina muista huomioida laskuissa. Laakerikaupasta.

No, mutta kävi miten kävi, niin toivottavasti vanteiden maalaus onnistuu ilman mitään kommervenkkejä.

Mielestäni väärä paikka säästää jos ei raski muun laiton ohella muutamia laakereita ja stefoja ostaa... Varsinkin kun laakerin lämpö ei saisi nousta yli +120 C... Silloin alkaa laakerin pinnan rakenne muuttumaan, tuo lämpöhän alkaa olemaan jo niitä päästölämpötiloja...

Itse olen aina vanteiden maalauksen / puhalluksen yhteydessä uusinut laakerit, saapahan sitten ajella huolettomasti.

Mielestäni väärä paikka säästää jos ei raski muun laiton ohella muutamia laakereita ja stefoja ostaa... Varsinkin kun laakerin lämpö ei saisi nousta yli +120 C... Silloin alkaa laakerin pinnan rakenne muuttumaan, tuo lämpöhän alkaa olemaan jo niitä päästölämpötiloja...

Itse olen aina vanteiden maalauksen / puhalluksen yhteydessä uusinut laakerit, saapahan sitten ajella huolettomasti.
Ei karkaistu teräs mene miksikään alle 250C lämpötiloissa jos se ei ole kyseisessä lämpötilassa päiväkausia. Nuo käyttölämpötilarajoitukset liittyvät todennäköisesti rasvan voiteluominaisuuksiin, ne heikkenevät tuon lämpötilan jälkeen.

Kuulemma (BW:n hinta) kaikki renkaiden laakerit maksavat Bleidiin yli satasen. Ja päälle siis mahdollisesti stefat. Jos nyt kolmeen kymppiin, niin en edes mieti. Mistä noin halvalla?
Mä olen ostanut pyöränlaakerit aina autovaraosaliikkeestä. Hinnasta jää pois mopolisä, sekä orkkisosalisä. Ei ne yleensä kymppiä enempää ole maksaneet kappaleelta. Ja olen muutenkin vaihdellut pyöränlaakerit vanteiden maalauksen yhteydessä. Onpahan uudet laakerit, niin ei tarvitse jännittää että kestääkö laakerit vai ei.

Tuossa vain on se ongelma, että uusista laakereista on pahimmissa tapauksissa osoittautunut jollain tapaa viallisiksi 8%. Tämä tosin isompien laakereiden kohdalla, mutta todennäköisesti sama suhde pitää paikkansa myös normaalikokoisten kuulalaakereiden kohdalla.

Back