• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vanhukset liikenteessä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja widit
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
tänään kävin saattamassa äidinäitini(74 v.) auran abc:ltä kaarinaan äitini luokse koska hän ei sinne osannut(huom. mummeli asuu n. 200 km päässä eikä ole käynyt äitini uudessa asunnossa). sovittiin , että ajan pyörällä edellä ja hän tulee perässä ja muistutti vielä, että ajat sit rajoitusten mukaan, älä kohella. noh, lähdettiin liikkeelle ja ensimmäisenä vuorossa 9 km leveäkaistatietä rajoitus 100 km/h, ajeltii 70 vauhtia vaikka ajoin välillä lujempaa, huidoin, että ala mummo tulla. ei vaikutusta eli siis 70@100 mentiin ja kaikki luonnollisesti meni ohi. ei hätää, sitten tuli vastaan moottoritie.. reilu 10 km mentiin moottoritietä noin 90 km/h. alkoi tulla `vähän`turvaton olo mutta minkäs teet. monen näköisiä ohituksia koin.. vielä hyvän matkaa ohikulkutietä 80@100. kysymys kuuluu: mitä helvettiä sisältää kortin `jatkoajan` saamisen edellytykset?

Ilmeisesti riittää, että osaa itse (tai vietynä) mennä lääkärintarkastukseen ja näkee sen verran, ettei luule naislääkäriä mieheksi ja päinvastoin. Ja jos poistuessaan saa oven auki, niin se riittää motoriikkatestiksi.
Välillä kyllä näkee liikenteessä semmoisia tapauksia että todella kylmää ajatella, että tuollainen voi osua risteykseen samaan aikaan.
crazy.gif

Risteyksistä sinkoilevat vanhukset luovat kaikkein haastavimman tilanteen. Itse yritän aina saada katsekontaktin sivutieltä tulevaan (mitä nyt iridiumilla voi arpoa) mutta sattuu joukkoon niitäkin (yleistämättä) vanhuksia jotka katsovat kotilosta suoraan kohti ja runttaavat suoraan eteen ja parhaimmassa tapauksessa koko ajan katsoen kohti. Onko se nyt sitten sitä kuoleman katsomista silmästä silmään jos auton kylki katsekontaktin päätteeksi yhtyy mopon keulaan.
confused_orig.gif

tänään kävin saattamassa äidinäitini(74 v.) auran abc:ltä kaarinaan äitini luokse koska hän ei sinne osannut(huom. mummeli asuu n. 200 km päässä eikä ole käynyt äitini uudessa asunnossa). sovittiin , että ajan pyörällä edellä ja hän tulee perässä ja muistutti vielä, että ajat sit rajoitusten mukaan, älä kohella. noh, lähdettiin liikkeelle ja ensimmäisenä vuorossa 9 km leveäkaistatietä rajoitus 100 km/h, ajeltii 70 vauhtia vaikka ajoin välillä lujempaa, huidoin, että ala mummo tulla. ei vaikutusta eli siis 70@100 mentiin ja kaikki luonnollisesti meni ohi. ei hätää, sitten tuli vastaan moottoritie.. reilu 10 km mentiin moottoritietä noin 90 km/h. alkoi tulla `vähän`turvaton olo mutta minkäs teet. monen näköisiä ohituksia koin.. vielä hyvän matkaa ohikulkutietä 80@100. kysymys kuuluu: mitä helvettiä sisältää kortin `jatkoajan` saamisen edellytykset?
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
062802jumpie_prv.gif
ja meneppä heille sanomaan että jos
harkittais autosta/kortista luopumista,vastauksen varmaan
tietää
confused_orig.gif
?
confused_orig.gif
??

Niin, minusta tuntuu, että kaikki yli 65 ei korttia tarvi...
Mullahan siihen ei ole enään.... hetkinen... jaa... ei mutta prkl... siis hei, sit ku oon siinä iässä, niin kyl mä tuuppaan meneen ku kakskymppiset... Vai mitä??
cool.gif

Kyllä ne vanhemmatkin immeiset osaa ajaa, mutta mielestäni ongelma on siinä että ajetaan niin harvoin, vähän ja tuttuja teitä!
Kaikille joilla on ajokortti tulisi edellyttää tietty määrä ajoa /v, esim 10tkm minimi että pysyy tuntuma liikenteeseen.
Omalle mutsille (ollu nyt pari vuotta pois duunista)yrittäny sanoo et kun lähtee kauppaan ni ajaa vaikka kylän ympäri niin tulee autoonkin hieman kilometrejä. Tekee molemmille hyvää kuskille ja autolle!(molemmat lämpee niinku vormulat lämppäri kierroksella)

Pareen se on,, et mummeli ajaa sitä70, jos sillai tuntee että auto pysyy hanskassa.
Kuvitteleppa mummeli ajamaan 100-120 jollei se hallitse autoa...?
Olisit pian isovanhempaa paitsi.
JA... kait ne muut tielläliikkujat voi ottaa vanhusväestön huomioon.
Asun pienessä maalaiskylässä, jossa vanhuksilla ei ole muuta kulkukonstia kuin oma auto...
Ja se aiheuttaa TILANTEITA, kyse on vain omasta ennakkoarvionnista...sitä on pakko olla.
Ei kait me niin kärsimättömiä/kiireisiä ja suvaitsemattomia olla, että kielletään vanhuksilta liikuminen oman asunnon elkopuolella?

Pareen se on,, et mummeli ajaa sitä70, jos sillai tuntee että auto pysyy hanskassa.
Kuvitteleppa mummeli ajamaan 100-120 jollei se hallitse autoa...?
Olisit pian isovanhempaa paitsi.
JA... kait ne muut tielläliikkujat voi ottaa vanhusväestön huomioon.
Asun pienessä maalaiskylässä, jossa vanhuksilla ei ole muuta kulkukonstia kuin oma auto...
Ja se aiheuttaa TILANTEITA, kyse on vain omasta ennakkoarvionnista...sitä on pakko olla.
Ei kait me niin kärsimättömiä/kiireisiä ja suvaitsemattomia olla, että kielletään vanhuksilta liikuminen oman asunnon elkopuolella?
Nimenomaan näin
buttrock.gif
Jos wanhus katsoo pystyvänsä ajamaan vain tiettyä nopeutta, olkoon se hänen oikeutensa.
bowdown.gif
Jos mielestäsi ao. kuskit ovat vaaraksi liikenteessä, ilmoita ihmeessä poliisille moisista liikenteen vaarantajista.
bawling.gif

Oma isäukko alkaa olla 7-kymppinen, ja ajelee päivittäin pikkumatkoja tutussa ympäristössä maaseudulla. Hyvin sujuu, mutta eittämättä homma on hidastunut viime vuosina. Pidempiä matkoja taittaa junassa, mutta joka paikkaan ei junalla tai linja-autolla järkevästi pääse - siis ajetaan autolla.
Äiti on reilu 6-kymppinen, ja hän ajaa lähinnä kauppareissuja kerran viikossa - ajotaidot huonommat kuin isällä, johtuen pääosin vähäisestä ajelusta.

Suuret ikäluokat eläköityy ja ikääntyy, ja pahoin pelkään, että se näkynee muutamien vuosien päästä onnettomuustilastoissa. Olisikohan Liikenneturvan tai muun instanssin syytä pistää jonkinlaista kampanjaa pystyyn?

Kyllä se itselläkin joskus kirosanan päräyttää,kun ohitat pimeällä papan, joka körryyttää 50 ja kun pääset ohi...se lyö pitkät päälle...tai mummo on tulossa pihakadulta, kääntää suoraan eteen ja etenee 20 vauhdilla...
Mut se on...elämää...joskus sitä on itsekin tuossa vaiheessa...
Kai mä kuitenkin ostan sit triken, kun Vn ei enää pysy pystyssä ;)))

suurin osa ei näköjään malttanut lukea loppuun saakka. pointtinahan oli, että onko kortin *uusimistestit* tarpeeksi kattavia..

Niin ja täällä s-marketin p-paikalla herra peruutti autollaan ruudusta ja rouva käveli avatun ikkunan vieressä ja jakeli ajo-ohjeita tyyliin vähemmän, suoraan eiku toiseen suuntaan, pysäytä. Sitten opastaja vaunuun ja liikkeelle. Ja herran pää ei liikkunut viittä (5) senttiä puoleen eikä toiseen. Varmaan luvan antanut lääkäri nukkuu yönsä hyvin. Mitähän tuossa olis tapahtunu jos olis ottanut avaimet ja soittanut poliisit?  
nixweiss.gif

Joo-o,kymmenen vuoden kuluttua ei mopolla uskalla liikkua liikenteessä.Suuret ikäluokat on sen ikäisiä ja kaikilla on auto.Tässä katselin jonkun huoltiksen pihassa kun pappa tuli viimeisen korimallin fullsize letukalla.Auto oli kuin perunasäkki joka kulmasta kolaroitu.Ratin takaa ei näkynyt kuin lakki ja vähän silmälaseja.Parkkiin se ei saanut autoaan mihinkään,katseltiin mielenkiinnolla mihin se osuu seuraavaksi.No aikansa tumpeloituaan ajoi autonsa sivummalle mut eihän se tahtonut päästä edes kävelemään.Tälläisiä tuolla liikenteessä :vi**ttaa:Eikö näihin puutu kukaan
crazy.gif

suurin osa ei näköjään malttanut lukea loppuun saakka. pointtinahan oli, että onko kortin *uusimistestit* tarpeeksi kattavia..

Ja mitä tälle asialle voisi tehdä?
Joku ajotesti joka pitää suorittaa jos haluaa pitää kortin plus sellainen testi jossa testataan nopea reagointi kyky?
En usko että ihmiset jolla on valtaa päättää näistä asoista tekisivät mitään koska ovat itse joskus vanhuksia ja ovatko he halukaita tälläisiä testeja suoritamaan pitääkseen kortin.
Ehkä joskus tulevaisuudessa jotain tapahtuu sitten kun tilastot ovat todella synkät. Mitäs teet kun olen pessimisti, joskus.

Joku ajotesti joka pitää suorittaa jos haluaa pitää kortin plus sellainen testi jossa testataan nopea reagointi kyky?
En usko että ihmiset jolla on valtaa päättää näistä asoista tekisivät mitään koska ovat itse joskus vanhuksia ja ovatko he halukaita tälläisiä testeja suoritamaan pitääkseen kortin.
Ehkä joskus tulevaisuudessa jotain tapahtuu sitten kun tilastot ovat todella synkät. Mitäs teet kun olen pessimisti, joskus.
Kaikilta yli kolmekymppisiltä naisilta kortti pois.
biggrin.gif

Vanhemmille herrasmiehille vapaat nopeudet.
062802jumpie_prv.gif

Mitään testejä enää tarvita kun tuli lääkäreille velvoite jo muutenkin ilmoittaa jos havaitsee vikaa joka ei edellytä ajokortin hallintaa.
Mitä ja missä,kuulo-ja näkövammainen motoristi.

Se kortti on monellekkin vanhukselle todella tärkeä, että pystyy säilyttämään edes jonkinlaisen liikkumisen vapauden. Yksi parannus voisi olla ajokortti, joka oikeuttaa ajamisen vain määrätyllä tutulla alueella. Esim. kauppaan, terkkariin jne. Silti toivon, että olisin sitten aikanaan riittävän rehellinen itselleni ja tajuaisin luopua ajamisesta kun se ei enää suju.
smile_org.gif

Kaksipiippuinen juttu.

Aikoinaan olin itse helpottunut, kun isältäni otettiin kortti pois.

Lähti ajamaan rampista vastavirtaan ja poliisit pysäyttivät.

Ei sen jälkeen läpäissyt enää inssiajoa.

Hyvä niin, kaikkien kannalta.

Asianomainenhan ei yleensä kyllä myönnä olevansa liikenteessä vaarallinen, sekä itselleen että muille.

cool.gif

Ei kai tuosta pääsisi kuin inssiajon uusimisella tiettyinä ikävuosina, eihän lääkärintarkastuksessa voi testata ajotaitoa. Reagointikyky heikkenee tietysti, mutta sitäkin voi korvata ennakoinnilla (ja esim. ajamalla hiljempaa, kuten ketjun aloittanut esimerkki).

Mulla on muutamaan otteeseen ollut liikenteessä sydän syrjällään. Kerran eräs iäkäs naishenkilö tuli väärään suuntaan tien liittymästä (yksisuuntaisesta tietysti). Onneksi tulin silloin siihen mutkaan poikkeuksellisen hiljaa ja siinä oli tilaa väistää oikealta. Mummo katsoi minua murhaavasti ja ihmetteli varmaan että kuvitteliko tuo kaahari omistavansa koko tien...

Vielä ihmeellisempi tilanne oli se, kun minua vastaan tultiin kaupunkialueella (kaksisuuntaisella tiellä) molempia kaistoja vastaan. Pysäytin lopuksi täysin pysähdyksiin ja vastaan katsoi vain kaksi keski-iän ylittänyttä naishenkilöä, joista toinen taisi ihmetellä ääneen ajotapaani ennen kuin he kääntyivät edestäni kerrostalon pihaan.

nixweiss.gif

Tosin, itsehän en tee virheitä, mutta eräs kaveri on ajanut kaupungissa 100-0 punaisia päin, kun ei ole vaan tajunnut että siinä on liikennevalot ja että ne ovat punaiset.
lookaround_orig.gif

Vanhuksillahan on jo edes jonkinlainen kontrolli. Mutta kuis muut?

Eiköhän pistetä ajokortin "katsastus" samoin kuin autoillakin jokavuotisiksi
cool.gif

Oon kyl ihmetellyt jo pitkään motoristeja, jotka valittavat etteivät pääse ohi alinopeutta ajavista kotiloista
nixweiss.gif

Siis ihanko tosi... häh? Keneltähän pitäisi ottaa kortti uuteen harkintaan
biggrin.gif

Oma mummoni kävi palauttamassa ajokorttinsa siinä seittemänkympin hujakoilla ihan vapaaehtoisesti
062802jumpie_prv.gif

Back