• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vanha CBR1000 -89-95, mitä odotettavissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Makulmal
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vanha CBR1000 -89-95, mitä odotettavissa?

Sattui sellainen mieliteko, että vanha retronaku tahtoisi vaihtua matkalehmään. Vanha kilo-cebari voisi olla ratkaisu syystä että budjetti on kyllä aivan onneton, eli ei tuohon paljoa välirahaa pysty latomaan till :paikallatuulee:

Muutama kysymys siksi laitteeseen liittyen:

Onko tuo ajoasento kuinka hankala lyhyehkölle 174 cm kuskille? En ole vielä istunut laitetta (senkin kyllä teen) mutta käsittääkseni tuo ei ole aivan kyykkyjen kyykky? Eli jaksaako istua pidempään?

Entäs tekniikkapuoli? Lienee itse tehtävissä perushommat kait kuitenkin, eli siis öljyjen vaihdot, jarrupalat, akun irrotukset, jne?

Mitkä on ns. kalliita hommia, eli jos se jakoketju alkaa olemaan tiensä päässä, niin maksaako maltaita? Onko venttiilien säätö paloilla? Takaswingin laakerointi? Emäputken laakeri?

Aika paljon näkyy noita n. 100-110 tkm ajettuja laitteita mutta ei sen kauemmaksi kulkeneita. Onko tuo jokin maaginen raja jolloin cebari siirtyy hondien taivaaseen vai klappaako niin pahasti että sillä ajaa 110 tkm kohdalla mettään? :kääk:

Kerrankin kyselen ennen kuin toimin, joten jos budjetti ei raa rispektiä niin ehkäpä tämä toiminta kuitenkin...

Nokat on ruuvisäätöiset, ongelma on se ketjun kiristin joka on sellainen vipuhässäkkä eikä pelkkä ruuvi/mäntä. Kallis uusia. Ketju on keskellä konetta joten työläs vaihtaa kun sen aika tulee. Kyllä noilla toistasataa helposti mennään. Pien raklatus kylmänä melkeenpä kuuluu asiaan.

Ongelmia joista olen kuullut, vasemman kylkipalan alla oleva jäähdytysputkien T vai olikose Y liitin hapertuu ja murtuu vanhemmiten. Öljynlauhduttimen ja jäähdytysvesikanavan välissä oleva O-rengas saattaa pettää joka aiheuttaa litkujen sekoittumista eli öljy jäähyvedessä ei välttämättä ole kansipahvi. Lataussäädin saattaa pettää niinkun vanhoilla hondilla on tapana. Jotkut on joutuneet vaihtamaan koko staattorin säätimen vedettyä oikkarit. Perushuollot menee siinä missä mihin tahansa muuhunkin vehkeeseen eli ei kummempia.

Painava pirulainenhan tuo on kun mikä, itse en ole pitkää matkaa ajanut mutta sen mitä olen minulle (170cm) ajoasento oli epämukava. Jalkatapit liian korkealla ja tangot kaukana, likemmäs 10cm pidempi kaverini kehui asentoa oikeinkin hyväksi eli makuasia.

Jok'iknen rungon laakeri, renkaan laakerit, kaikki vaijerit ja jarruletkut ovat vaihtokunnossa. Tod. näk. myös jarrupääsylkät, jarrusatuloiden tiivisteet ja takaiskari. Etuputket sisältänevät lähinnä ilmaa ja vettä.

Toisaalta, ajelee sillä sellaisenaankin, koska ominaisuudet eivät vaihtamalla juuri parane ja yllä mainitut eivät ole mitään vakavia elämää uhkaavia puutteita.

Kone kestänee isältä pojalle.

Edit: Osta siis sellainen kampe, jossa yllämainittuja huoltotoimenpiteitä on tehty viime aikoina.

Ajoasennosta, on aika yllättävää jos kyykky on kovin syvä lyhyellä kuskilla, kun luulisi että se on sitten suhteessa vielä syvempi isommalla kaverilla..? :blink: Tuosta stongasta olen kyllä kuullut että kevyt kohotus ilmeisesti tekee hyvää lyhyemmälle kuskille. Tämä ajoasento on aika iso juttu, meikäläisellä tuo selkä ei ole mikään maailman toimivin komponentti.

Tekniikasta - ymmärrän toki että nuo kulutusosat on nimenomaan kulutusosia. Vaijerit yms on takuulla vaihtokunnossa jos ei ole vaihdettu pariin otteeseen. Mutta onko noi laakeroinnit missä vaiheessa yleensä valmiit?

Onko tuo jakokettinki kuinka herkkä, meinaan saa se aika löysä olla että hyppää jaolta... eli onko se remppa yleensä äänen vuoksi vai tekeekö se ketju tuhoja löystyessään muuten?

Mun oikea polvi on aika kranttu joten miellän asennon helposti liian kyykyksi mutta tankin päällä sain kyllä maata joka taas jäi mieleen koska mun ranteet on tohjona.

Kyllä se ketju pitää jo melkoista elämää siinä vaiheessa kun alkaa hyppiä, pikku raklatus varsinkin kylmänä tyhjäkäynnillä on lähinnä esteettistä joskin hakkaava ketju kuulemma syö sen ohjuri"suksen" nopeammin. Renkaanlaakerit nyt vaihtelee vaikka huvikseen siinä ei erikoistyökaluja tarvi, pakastin riittää :p runkolaakereista yms en mene sanomaan.

Osta pois itellä oli ajettu 150tuh .nokka ketju vaihdettiin 80 tuh 100 tuh rupes taas äntää en antanut enään häiritä .muistaakseni korpiaho otti 400€koko hommasta .120tuh staatori .130 tuh jännitteen säädi. Ja se poltti cdi boxsin .etu laakerit ja taka laakerit vaihdoi. 130 tuh linkku edeleen kunnos samoin ohjaus laakeri venoja ei tarvinnut säätää .raskas ajaa hiljaa .muuten kiva ja yllätävän notkea .vakaa parremat katteet kuin xx .yleisesti ei vaadi kuin keula öljyn vaihdon ja ketjujen rasvauksen.staatori makso 40€ cdi box 70€ laakerit tais 20€ jännitteensäädin 90€ halvat kilsat ajoin kiuntenkin 70 tuh .kattoo vaan et on 93 ylös päin .on dual jarrut.ja tietenkin et kulutus osat hyvät

Tuollainen oli pari kesää ajossa vm-90, kilometrejä tuli reilut 20000 .Jäi puolivahingossa käsiin, eikä mitään pahaa sanottavaa.
Noitten myynti-ilmoituksissahan väitetään että olis ajettu yks mittarillinen.
Siis liki 30 vuotias matkalehmä jolla ajettu keskim. reilu 3000/vuosi ,haloo? Väittäisin että pari,kolme kierrosta ei ole tavatonta. Toki seassa joku satkun ajettukin voi löytyä.

Ajoasento itsellä (180cm)ihan ok paitsi polvikulma hiukan liian jyrkkä. Tankillisen jälkeen teki mieli jo hiukan oikoa koipia. Pisin veto kuitenkin hiukan toista tuhatta päivässä.
Painoahan siinä on mutta tällaisilla suomalaistyyppisillä teillä sitä ei juuri huomaa, jossain vuoristossa joutuu jo hiukan vääntään ,varsinkin jos yrittää vähän ripeämmin edetä. Pari AVJ:tä tuolla tuli vedettyä muunmuassa.

Ajamalla nuo ei lopu, huonolla hoidolla kyllä, niinkuin kaikki vehkeet.
Nokkaketjun kiristimestä on tehty elämää suurempi ongelma. Jousipatruuna kiristin ,joka alkaa pitää meteliä jossain vaiheessa.siihen malliin että sen kyllä vaihtaa ennen kuin porsii. Maksaa satasen ja vaihdettavissa yläpuolelta. Ketjun jos haluaa vaihtaa onnistuu samalla ,varaosaketjut jatkettavia. Vanha poikki, uusi jatkoksi ja rullaa paikalleen. Niitataan päät yhteen. Ketjun saanee alta satkun.

Kytkin rallattaa, Hondan ominaisuus, ei vika.

Simppeli ja edullinen ajaa ja ylläpitää, uskaltaa lähteä kauemmaskin.

Mä ajelin vuoden päivät suhteellisen "arpalaitteella" jossa lunastustaustaa ja kilometreistä ei mitään tietoja, omistajia Suomessa parikymmentä ja tuontipyörä.. matkaa tuli mitähän, hiukan alle 15 000 km. Mitään ei mulla ollessa hajonnut oikeastaan, tulpat ja öljyt vaihdoin ja takapyörään kaikki laakerit renkaanvaihdon yhteydessä ihan varmuuden vuoksi. Etupyörään en vaihtanut niitäkään. Polttimonvaihto on vittumaisin huoltotyö, mitä tuohon tuli tehtyä, siihen ei meinanneet sormet taipua mitenkään. Kaasareiden ultrapesu + balansointi saattaa olla hyvä tehdä, tekee hyvää polttoainetaloudelle ja kulkupuolelle.

Pyörä on painava ja parkkipaikoilla hankalahko liikuteltava. Katteet on hyvät, etulasi ehkä kannattaa vaihtaa paremmin tuulta ohjaavaan, vakiomallinen ohjaa sen tuulen huonosti. Isoon osaan on jo lasit vaihdettu. Matkassa taas pyörän kokoa ei juuri huomaa, on hyvä ajaa. Ajoasennosta voi olla montaa mieltä ja ajajia monenkokoisia, mun varrella (186 cm) pieni tauko oli hyvä pitää n. 200 km välein.

Pyörä alkaa olla vanha, kaikki on oikeasti kiinni siitä, miten sitä on pidetty, miten sitä on rääkätty (tuskin älyttömästi, nämä eivät ole kiitollisia kuminpolttoon) jne. Ja jos sen kaataa, niin katteita on maailma täynnä, samoin purkuosia.

En usko että pyörä turhan kyykky,tanko helppo nostaa hieman lähemmäksi. Painava kyllä,huomaa jos joutuu peruuttamaan hiekkapihalla ylämäkeen. Ikää pyörällä sen verran että mitä vaan voi odottaa, ei kannata tuijottaa ilmoitettuja kilometrejä,päivän kunto ja näkyvät kulutusosat määrää hinnan. Paras jos pääsee laittamaan kylmänä käyntiin ja kuuntelee miten ronksottaa,nokkaketju kylmanä (helpompi) ja laturin/startin ketju lämpimänä (hankalampi). Jos kylmänä startatessa luistaa starttikytkin antautumassa. Ja kannattaa käyttää mineraaliöljyä niin kytkin pelaa lämpimänäkin. Osia löytyy halvalla, tekniikka yksinkertaista eikä vaadi erikoistyökaluja.

ketju76 sanoi:
Ja kannattaa käyttää mineraaliöljyä niin kytkin pelaa lämpimänäkin..
Lainaan vähän topicia. Tämä herätti mielenkiinnon. Mulla vanhassa GSX 1100 E 1981 Suzukissa lämpinä kytkin ei toimi niin hyvin kuin kylmänä. En tiedä, mitkä öljyt on sisällä, kun on tuore hankinta. Vaihdanko siis seuraavana mineraalit?

Kannattaa kokeilla. Mulla oli itellä satatonnia veetty '91 600F2, siihen jos laitto ohjevahvuuden täyssynaset se ensinnäkin söi sitä abaut litran tonnilla, luonnollisesti savutti kun höyryveturi ja vaihteet oli kolkot ja kankeat. Castrol act>evo 20w50 sisään ja kone toimi lähes kuin uusi. Oli se aski vieläkin hölöväljä mutta toimi smoothisti.

Nokkaketjun rallattaessa ei riitä pelkkä kiristimen vaihto (yleensä). Ketjun vaihto katkaisemalla ja tekemällä jatkos uuteen ketjuun on tehtävissä ja ovat toimineet hyvin.
Startin ylikuormakytkin jos luistaa ei kone käynnisty vaikka startti yrittää pyörittää konetta. Sen vaihto onnistuu purkamatta moottoria mutta lehmän hermot on tarpeen sen verran hankala homma on.

Makulmal sanoi:
Kappas! Missä kunnossa tuo sinun vanha pyöräsi on, kilsojahan tuossa ei ole mainittu. Onko kulutusosat ok ja onko tiedossa remontteja?

Taidankin pyörähtää tuolla liikkeessä... :orgmp2:

Pistin yyyveeenä numeron,voit soittaa mulle.

Back