• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Valmis maksamaan alkometristä tapahtumissa?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jassu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Valmis maksamaan alkometristä tapahtumissa? -

• 2e

Ääniä: 0 0,0%
  • 5e

• Joku muu summa, kerro mitä

• En olisi valmis maksamaan mittarin käytöstä

• Ääniä yhteensä
    0
No eihän nollaa puhaltaessa tartte mittaria.... eikun siis... kun ei juo niin ei tartte puhaltaa ... vai miten se nyt oli...

062802jumpie_prv.gif

eihän nollaa tarvi tosiaan käydä puhaltamassa, mutta kummasti siellä aina jonoa riittää..  
tounge.gif

ilmeisesti itseensä uskomattomia motoristeja suomessa riittää..
smile_org.gif

En oo kyl orgin pippaloissa käyny mut onhan se hyvä juttu
smile_org.gif
yleensä festareillakin on järjestäjän pillipiipari pientä korvausta vastaan puhalluttanu!mielummin pientä korvausta vastaan kun sit virkavallan isoa sanktiota
biggrin.gif
edit.En jaksanu lukea koko juttua läpi eli varmaan joku jo maininnu festareista!?mut huomenna katsomaan rallia mopolla isolla joukolla ja ihan selvinpäin sit jos la ottas vähän kuppia
biggrin.gif
ja katsois rallia
smile_org.gif
jotkut kyl väittää et rallin katsominen ja alkoholi ei kuulu yhteen mut miks ne siel killerin VIP katsomossakin antaa sitä ilmasiks
buttrock.gif
tai no eihän ilmasta viinaa olekkaan kyl jotain tarvii tehdä et sitä saa!

Ei niihin järjestäjän mittareihin todellakaan voi luottaa.
Toissakesänä yhdessä kokoontumisessa puhalsin järjestäjien (maksulliseen) mittariin 0,2 ja lähdin sitte tuntia myöhemmin ajamaan. Siinä muutaman kilometrin päässä oli sitte puhallusratsia, ja kyttien 2 mittaria näytti mulle 0,35. Pikkasen nousi hiki otsalle...
Tänä vuonna toisessa rallissa; järjestäjien mittari 0,02 eli ei oikeestaan yhtään mitään. Tunnin kuluttua ratsiassa virallinen lukema 0,15.

Toisaalta, se puhdas nolla on se puhdas nolla sitte varmaan kaikissa mittareissa...?

Ihan hyvähän tollanen mahollisuus on.1,5-3€ kuulostaa kohtuulliselta. Ei tuo 5€uroakaan pahalta kuulosta sakkojen rinnalla.
baaa.gif

Mut kuten sanottu; älä aja jos otat
033102beer_1_prv.gif

Maksan mielelläni, vaikka enemmän kuin tuon vitosen, jonka äänestykseen laitoin, jos on vähän epävarma olo ajokunnosta. Mutta mittarin paikkansapitävyyden(kalibroinnin) tulee kyllä olla myös kunnossa.

Itselläni on satasen maksanut mittari, jonka pitäis olla halpismittareista tarkin. Tuntuu olevan aivan sama, juonko kaks litraa kaljaa tai lasin vettä, niin aina tuo paska näyttää nollaa. Ja kalibrointi maksaa puolet mittarin hinnasta... Typerä ostos.
mad.gif

en ala maksamaan sellaisesta pillistä, jonka aiemmasta käytöstä eli/ja toimivuudesta en tiedä yhtään mitään.
Kuitenkinhan tuo alkometri pitäisi olla samaa luokkaa kuin poliiseilla jos oikein olen ymmärtänyt? Eli luotettavuutta pitäisi olla.. Yleensähän ne näyttää liian paljon kuin liian vähän..
Kyllä Jassun mittari ihan pätevä laiten on (vaikken olekaan siihen _vielä_ puhaltanut
lookaround_orig.gif
) Jassu käyttää sen myös kalibroinnissa säännöllisesti... Eli ihan asia meininkiä!

kerran vaasas menin poliisilta kysyy aamulla että voinko puhaltaa ku olen eilen ottanu. totes vaan että älä sitten aja tänään jos et oo varma kunnostani. no lähin sitte krapuloissani ajelee.

Tartteeks, joka asiasta rahastaa?! Jos maksaa niin 1 euro
olisi kohtuullista mun mielestä. Tai sit kandii hommata oma
pilli. Tai olla selvinpäin.

Ei ole kiiinnostusta maksaa. Ne joille alkoholi maistuu, varmaan maksavat mielellään jos sen avulla saavat pitää korttinsa.

Otetaas Jassu ens tapahtumassa vertailutesti. Mun halpis "testivoittaja mittari" kotra ihan oikee mittari. Olis mielenkiintosta tietää erot. Ja alkuperäiseen kysymykseen vastaus. Tietty olen valmis jotain maksaan, jos luotettavaa infoa saa. Aina kun ei omasta kunnosta tiedä. Saattaa tuntua ihan hyvältä, mut promilleja on sittenkin sen n. 0,5 pintaan.
Aina noille käyttöä löytyy, toi, jos oot ottanu jotain, niin et aja, on aika usein pikusen ongelmallinen tilanne (tätähän eivätten raivoraittiit tietty ymmärrä).  Oli tolla mun halpiksella ihan kiitettävä kysyntä, keväällä Posarissa, joskus kun sattmalta vaan iskee ns. meno päälle. Et silleen.
033102beer_1_prv.gif
033102beer_1_prv.gif

Tulipa hommattua tuollainen pollarienkin käyttämä Dräger 6510 pilli. Nokkelana keksin, että jos pyytäisin sen käytöstä jossain porukkatapahtumassa vaikka yhden pullon olutta/puhaltaja edellisenä iltana, niin siinähän saisi varmaan kunnon tumut ilman omia juomia...
033102beer_1_prv.gif

-Olisin valmis maksamaan mittarinkäytöstä (siis siitä että saan ite tarkastaa omat romillet) 5e.

-Olisin valmis maksamaan siitä että joku puhalluttaa KAIKKI johonkin massatapahtumaan osallistuneet, ajoneuvolla poistuvat, henkilöt toisen 5e ennen kuin pääsevät tienpäälle.

Kyllä siittä on monta kertaa maksettu ja tullaan maksamaankin.Viimeksi Saaristorallissa rouvan kanssa,mulle riitti yksi kerta rouva vissiin kävi kolme kertaa...............
talktohand.gif

Tulipa mieleen tilanne, kun olin tulossa bileistä (n. klo 02 jälkeen).. Auto oli kaverin luona, josta siis halusin sen kotiin, jos vain ajokunto sallii.
Miekkataksissa istui 2 poliisia, joten koputin ikkunaan ja kysyin, saisinko puhaltaa, koska olin iltapäivällä etkoissa (n. klo 16.30) ottanut yhden breezerin (mitä se pullo on, 0,27L) ja juonut vajaan pienen tölkin siideriä. (Mainittakoon tässä yhteydessä, että jokin aika ennen tätä tapahtumaa olin ollut reilun vuoden ilman mitään alkoholia, sattuneesta syystä...
inlove.gif
) No oma kunto vaikutti silloin kahdelta siltä, että voin lähteä hyvin ajamaan, mutta halusin tietää, mitä mieltä virkavalta oli asiasta. He tivasivat, että miksi haluan puhaltaa, jos oma olo sanoo, että voi ajaa ja siideristäkin on niin kauan aikaa?! Selitettyäni heille, että ammatikseni ajelen raskasta kalustoa, enkä haluaisi polttaa korttia, kun olo sanoo, että voi ajaa, mutta en ole ihan varma, sain puhaltaa heidän rakkaaseen ja kalliiseen mittariinsa. Nollaa näytti.

Oma olo voi olla petollinen ja vaikka joku selitti, että alkoholin käyttö ei ole hallinnassa, jos tarvii mittaria, niin en kyllä allekirjoita sitä. Myös tietynlainen kokemattomuus voi herättää kysymyksiä. Itse en sylje lasiin, mutta nykyään otan harvemmin ja kaatokännissäkin olen joskus ollut ennen nykyistä elämäntilannetta (kuten se eräissäkin orgin hipoissa ollut poliisi on saanut hölökohtaisesti todeta..
biggrin.gif
), mutta jo reilun vuoden "totaalitauko" on saanut unohtamaan oman "alkometrin" ja kun muutenkin nykyään tuo ottaminen on varsin harvassa ja yleensä sen 2-4 siideriä/koko ilta, niin kyllä puhaltaminen on ihan mielekäs toimenpide seuraavana aamuna/päivänä, vaikka oma olo sanoisi, että voi lähteä ajamaan. Eikä tapahtumissa tuo 2-4 siideriä illassa ole mielestäni kohtuutonta alkoholin käyttöä, ainakaan siinä määrin, että voitaisiin lukea sen käytön lähteneen lapasesta. Tai sitten olen rapajuoppo!
crazy.gif
tounge.gif

2-5e voin hyvin maksaa puhaltamisesta, jos sen oikeasti haluan tehdä. Niitäkään kertoja tuskin tulee montaa.  
smile_org.gif

Motoristikokoontumisissa yleisenä ongelmana olen huomannut lähtöaamuina luotettavan alkometrin puutteen, porukka kiertää mökeissä arpomassa kenenkö mittari näyttää oikein vai näyttääkö mikään -> monesti ajamaan lähdetään "pelko persiissä".

Olen tässä miettinyt että olisiko porukka valmis maksamaan siitä että saisivat puhaltaa ennen ajoonlähtöä kalibroituun, Poliisinkin käyttämään, "ammattilaismittariin". Nyt ei siis puhuta markettien muutamankympin leluista vaan samanlaisista laitteista mitä poliisi käyttää omissa seulonnoissaan.

<s>Olen tässä harkinnut tuollaisen mittarin ostoa</s> Olen ostanut tuollaisen mittarin, mutta sen "yleiskäyttöön" laittaminen ilman mitään korvausta ei ole kovin järkevää. Mittari itsessään maksaa hieman alle tonnin ja se pitää aika-ajoin kalibroida. Kalibrointi kustantaa 70-100e ja jossain vaiheessa vaihtoon mennee myös anturi. Mittarin hoitokustannusten kohtuullistamiseksi olenkin miettinyt jos sitä kantaisi mukana muidenkin käytettävänä.

Tässä ei siis kyse ole tienaamisesta, mutta jokainen varmaan ymmärtää että ilmaiseksi ei tuollaista viitsisi käyttöön antaa. Pieni maksu vähentää myös "hupipuhaltajia", sanomattakin lienee selvää että mittaria ei muutenkaan olisi tarkoitettu kuin oikeasti ajoonlähteville (ei näille et "saanko kolme promillea vielä aamulla rikki?").

Yhdistyksellekin jossain vaiheessa moista laitetta harkittiin, mutta tultiin tulokseen että tuollainen on liian herkkä laite "yhteishyväksi" - eli se ei todennäköisesti pysyisi kunnossa jos se seilaisi missä sattuu ja kenellä sattuu.

Eli siis olisitko valmis maksamaan tällaisen mittarin käytöstä vai et?

edit: harkinta lopetettu ja laite ostettu
Mä veikkaan, että saisit aika suoraan kuulla monelta krapulaiselta motoristilta suorat sanat, että kehtaatkin vielä ottaa rahaa sen lainaamisesta...
smile_org.gif

Vaikka sinänsä hyvä idea, niin krapulainen motoristi ei ymmärrä miten "motoristi-veli" voi laskuttaa siitä.

Back