• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

väli a kortti

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja toni_0007
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselläni on tällä hetkellä A1 kortti mutta olen jo täyttänyt 18 vuotta. Mua epäillään tällä hetkellä Kulkuneuvon kuljettamisesta oikeudetta.

Olen aina käsittänyt, että kun täyttää 18 vuotta niin tuo A1 muuttuu automaattisesti väli a:ksi.

Pyöräni on Cagiva river 500 kuutioinen joka on kuristettu 21kW:seksi. Koitin selittää poliiseille, että olen lukenut internetistä, että A1:sellä saa ajaa alle 25kW pyörää jos on täyttänyt 18 vuotta.

Jep, mutta asia ei ole näin. Itsekkin rosiksessä käväsin aiheesta. Se välimallin A on voimassa vasta, kun käyt maksamassa sen uuden kortin hinnan ja uusi kortti on taskussa. Tällä varmistetaan varmaankin se, että konttoreille ei jää turhia muovinpalasia lojumaan ja asianomaiset saa rahansa.
Tosiaan piti ihan sitten valamiehistö vakuuttaa asiasta, ennenkuin saatiin tähän hommaan jotain järkeä. Minulle tehtiin siitä asiasta syyttämättä jättämis päätös. Päivähän siihen meni, kun junalla tartti Kouvolaan asti mennä asiasta keskustelemaan.
Toivottavasti sinulla käy yhtä hyvä tuuri, jotta järki voittaa.

Ajokieltokin taitaa päättyä vasta, kun sen kortin on käynyt hakemassa, eikä silloin, kun sen saa käydä hakemassa. Jotta vähän sama juttu.

ps. Lähtikö muuten kortti kokonaan kuivumaan selvittelyn ajaksi?

Autokoulunkirjasta saa sen käsityksen, että ne luokat muuttuis automaattisesti iän mukaan, mutta oikeasti ne pitää anoa!!!
Yleensä luokka päivittyy oikeaksi, kun menee autokouluun ja tehdään B-kortille hakemus!
Veljelleni kävi niin, että oli käynyt kyttiksellä kysymässä tarviiko tehdä mitään kun täyttää 18. Vastaus oli että ei tarvitse, jos ei välttämättä halua ajokorttiin merkintää! No, veljeni ajoi autokortin vasta 19-vuotiaana. Kun hän sai kakkosvaiheen ajettua ja sai virallisen ajokortin, hän oli jo 21-vuotias, mutta kortissa olikin vain väli A. Hän kysyi kortin saatuaan, että miksi hänellä ei ole isoa A:ta kortissa, niin täti sanoi että kun ei ole anottu väli a:ta alkavaksi, kuin vasta kun veli on mennyt autokouluun!!!!
Selitys oli, että normaalisti kaikki piikkikortin omaavat ajavat autokortin kun täyttää 18- vuotta, niin silloin väli A:n aika alkaa kulua automaattisesti.
Veljelläni oli jo täysitehoinen pyörä, kun luultiin että luokka päivittyy iän mukaan. Kun emme muuta keksineet, niin veljeni varasi ajan poliisipäällikön luokse ja kävi selvittämässä asian.
Veljeni on ajanut ilman ajo-oikeutta täysitehoistapyörää, mutta koska virhe ei johdu veljeni teoista vaan epäpätevästä virkailijasta, niin poliisipäällikkö oli sanonut että jatka ajoa ihan normaalisti, lyöny käyntikortin kouraan ja sanonut, et jos ajat ratsiaan ja tulee kyselyjä kortista, niin soittakoon hänelle!!!!
Vähän hankalasti selitetty, mut toivottavasti selvitti edes vähäsen! Uskon, että saat asian selvitettyä puhumalla!

Joo no tota ajoin vähän humalassa niin kyllä toi kortti vähäks aikaa pois lähtee. Poliisi veikkas, että n. 2 kk:deksi lähtee pois. Tosi huono tuuri mulla kävi kun törkeän raja on 1,2 niin puhalsin tarkalteen tuon..

Ei voi mitään. Nyt tulee isot sakot ja kortti poissa ja ajokausikin on lopuillaan. Huonointa tässä on se, että en pääse enää mökille ravustamaan ja joudun bussilla menemään kouluun. BC- korttikin on kesken.

Huoh

No nyt on kyllä syytäkin sitten miettiä hetkonen mitä tuli tehtyä. Tossa kohtaa voi pienin seikka se kortitta ajo olla. Vai vielä vähän humalassa... 1.2
omg.gif

Luulin, että alkoholi oli jo palanut kun mä en ollu juonu mitään vähään aikaan ja muutenkin oli jo ihan selvä olo.

Joo no tota ajoin vähän humalassa niin kyllä toi kortti vähäks aikaa pois lähtee. Poliisi veikkas, että n. 2 kk:deksi lähtee pois. Tosi huono tuuri mulla kävi kun törkeän raja on 1,2 niin puhalsin tarkalteen tuon..

Ei voi mitään. Nyt tulee isot sakot ja kortti poissa ja ajokausikin on lopuillaan. Huonointa tässä on se, että en pääse enää mökille ravustamaan ja joudun bussilla menemään kouluun. BC- korttikin on kesken.

Huoh
No joo. En haluaisi valella suolaa haavoihin, mutta 1.2 pinnaa veressä ei enää oo huonoo tuuria. Aivan varmasti oot tienny olevas tukevassa kännissä jo noilla lukemilla. Oppia...

Tuskimpa ne sakot kovin korkeiksi nousee, jos tulosi ei oo suurensuuret. Mutta tosta korttijutusta et saa lisää sanktioo. Ehdonalaista tulee ja pitkään kortti narulla.

Prätkän selkään ei muuten ihan oman hyvän vuoksi kannata nousta, jos päässä on muutakin ku bensanhuuruja.

Joo oli toi kyllä suuri moka. Kyllä mä tiesin, että mä oon vähän humalassa mutta en mä noin humalassa ikinä olis uskonu.

Mä oon ensikertalainen ja tuli hölmösti tehtyä, eikä todellakaan tule toistumaan.

"vähän humalassa"
withstupid.gif

ei siihen sen enempää. kärsi tuomiosi ja sitten uudelleen ilman alkoholia
thumbs-up.gif

Jep joo pitää kärsiä. Nyt kun miettii, jos olisin yhden kaljan jättänyt juomatta niin en olisi puhaltanut törkeää ja sakot olis ollu paljon pienempiä jne...

Menee rennommin pienessa kirahvinkusessa tuo kokemattoman ajelu. Ei jannita niin paljon ja nain ollen onnettomuusriski oleellisesti pienenee. Vai mita?
wink.gif

Parasta tietysti olisi jos promillerajat poistettaisiin niin ei tulisi tuollaisia typeria rattijuopumustapauksia.

Huoh
no jos tämä ei ole "trolli"niin tuon ajokiellon 2kk voit kertoa 5dellä niin vois olla lähempänä totuutta
kaboom.gif

Mulkku  
kaboom.gif

Vittuako kitiset saatana, jos ei järkee ole hönössä jättää ajamatta ei tartte ajaa ollenkaan...
mad.gif

Suomen lakiin tarttis saada semmonen pykälä et tuommoisia sais "kouluttaa" ilman rangaistusta...

Joo no tota ajoin vähän humalassa niin kyllä toi kortti vähäks aikaa pois lähtee.
.
.
Huonointa tässä on se, että en pääse enää mökille ravustamaan ja joudun bussilla menemään kouluun.
Haha!
Sori, mutta pisti naurattamaan tuo "olin vähän humalassa" ja oli pakko kommentoida =)
Ystävällismielistä vittuilua, ei pahalla.
biggrin.gif

Onko rapuhommiin luvat kunnossa? Noin huonolla tuurilla en jättäis mitään arvailujen varaan =)

...Aijjaa. Piti itsekkin tarkastaa niin eipä omassakaan kortissa ole päivämääriä merkitty kuin A1 ja tuon väli-A:n kohdalle, taidan itsekki ajella oikeudetta blackbirdiäni
lookaround_orig.gif
Tosiaan jäänyt kanssa se kuva että homma on automaatio kun 20vee täytin. ..Käydä huomenna kihlakunnanvirastolla vähän kyselemässä.

Ja sille kuka 1,2promillen tumuissa ajeli.. Oot sä ihan vitun ääliö!

...Aijjaa. Piti itsekkin tarkastaa niin eipä omassakaan kortissa ole päivämääriä merkitty kuin A1 ja tuon väli-A:n kohdalle, taidan itsekki ajella oikeudetta blackbirdiäni
lookaround_orig.gif
Tosiaan jäänyt kanssa se kuva että homma on automaatio kun 20vee täytin. ..Käydä huomenna kihlakunnanvirastolla vähän kyselemässä.

Ei tartte käydä. Kortti on Suomessa voimassa isona A:na sen jälkeen kun on ollu A-luokan ajo-oikeus 2 vuotta (ajokortti-asetus 8 §). Merkinnän hakeminen maksaa sen 40€, ja sillä on merkitystä, jos ajelee ulkomailla mopolla.

Back