• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutusten voimassaolo rataharjoittelussa 2007

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ron Jeremy
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Asiallisiin palautteisiin ollaan vastattu käsittääkseni asiallisesti, anonyymien antamiin höpö höpöihin lähes samalle tasolle alentuen.
nixweiss.gif

Vaikka Jukka Relander kiivastuneena aikookin lopettaa vastailunsa tähän, niin toivottavasti lukee edelleenkin...

Mielestäni yhdistyksen kuin yhdistyksen lienee mahdollista ottaa kritiikkiä, myös suolaista vastaan, varsinkin jos lähtee niihin vastaamaan.

Nettisivujanne voisi olla tarpeen päivittää selkeämmiksi, jos kerran todellisuudessa EAK-ajoihin voikin osallistua ilman teoriatuntien läpikäymistä. Todellisuudessa, vaikka minun luetun ymmärrystä halveksitkin, sivuillanne olevista tiedoista saa sellaisen kuvan, että radalle ei ole tulemista ilman noita tunteja. Lisäksi päivämäärä kohdassa vielä lukee teksteissä, valittava jompikumpi. Jos käytetään tuollaisia muotoja, ne muuttuvat ehdottomiksi, ei suosituksiksi kuin nyt täällä esität.

Eräs lippunaisenne oli esittänyt minulle kutsun saapua tapahtumaanne, mutta kaikki epäselvyydet tuolla teidän sivuillanne ja esittämäsi asiat aiemmin tällä palstalla jättivät minut kyllä tehokkaasti pois. En todellakaan aio osallistua mihinkään sellaiseen tapahtumaan, missä 10 000 euron lainanlyhennys on vaarassa. Onnettomuudet kun tunnetusti ei tule kello kaulassa vaikka kuinka ajelisi kuin kusi sukassa. Nuo lainat kun pitää maksaa vaikka mopotinta ei olisikaan. Täysin eriasia verrata 3000 euron käytettynä ostettua kilvetöntä ja uutena kaupasta ostettua.

Ja kannattaa muistaa, että kaikilla ei välttämättä ole ollut sama ajokki käytössä tuolloin teorioitten aikana, nyt uudella mopottimella voisi olla kivakin mennä katsastamaan tuo paljon kehuttu turvallinen radalla harjoittelu. Mutta mitäs turvallista ja hienoa on radalla harjoittelussa, jos se on niin vaarallista, että edes vakuutukset eivät ole voimassa. Eli tuolla mp-tuen logiikalla,  kannattaa vaan pysyä noilla mutkateillä ja itsenäisessä harjoittelussa ja pyörään tutustumisessa.

Lähtötilannehan oli se, että kehuin .orgin porukkaa siitä, että jaksavat vaivautua ja uhrautua opettamaan ensikertalaisiakin jotka vain ilmestyvät radalle. Tuohon tyyliin ei edes vakuutusyhtiöillä ole kuitenkaan vastaansanomista jos tapahtuma on kuitenkin asiallinen, eikä radalle.com tyylinen renkaan poltto paikka...
Taas oletuksia. Olen elämässäni kiivastunut alle 10 kertaa, viimeisestä on kulunut jo tovi aikaa, joten jos kävisi millään, että jätetään tuollaiset mutuun pohjautuvat arvioinnit väliin. Ne menivät sääntöjen osalta metsään ja niin verenpaineeni arvioinninkin suhteen.

Ja noissa lausuntojeni lainailuissa kannattaa myös olla tarkkana. En käyttänyt missään vaiheessa sanaa vittu. Kuuntelin kyseisen monologini varmuudeksi ja siellä ei sellaista sanaa kyllä esiintynyt, joten ehkä jätetään ne värityskynät tästä keskustelusta ja kaivetaan esille kun taas puuhakerho kokoontuu. Erään koulun oppeihin kuuluu se, että kaikesta pitää olla riittävät todisteet ja se helpottaa väittelyä. Tänään käräjilläkin olisimme voittaneet helposti jutun, jos kamerassa ollutta kuva/äänitoimintoa olisi tilanteen ollessa päällä, käytetty. Seuraavan kerran päämies varmasti näin toimii, oppi piti hakea kantapään kautta.

Minulla on kaksi moottoripyörää. Kumpikin on uutena ostettu. Toinen ostettu 2004 ja toinen 2007. Kilvellisen pyörän markkina-arvo lienee tällä hetkellä n. 11.000 euroa, kilvetön verottomana ilman mitään erikoistarjouksia on n. 11.000 euroa, siihen päälle ohjausiskari, katesarja maalauksineen, jalkatappisarja, kaatumasuojat + muuta pientä, niin hinta on himpan verran enemmän kuin 10.000 euroa, joten vertailu kai sallittaneen tässä yhteydessä? Vai pitäisikö vertailla radalla nähtyä 20 v vanhaa kilvellistä GPZ:aa, jonka markkina-arvo on n. 1.500 euroa ja Martin n. 30.000 euron kilvetöntä R1:stä? Pyörään tulee suurin piirtein samanlaisia vaurioita, oli pyörässä kilpi kiinni tai ei, joten näillä perusteilla uskaltaisin moista vertailua suorittaa. Kilvellisessä minulla on vakuutukset rata-ajossa voimassa, kilvettömässä vain liikennevakuutus.

En myöskään näkisi, että kritiikki on synonyymi väärän ja vääristellyn tiedon levittämiselle. Asiallisiin palautteisiin ollaan vastattu käsittääkseni asiallisesti, anonyymien antamiin höpö höpöihin lähes samalle tasolle alentuen.
Vastasin aikoinani erään vakuutusyhtiön kaikista palautteista. Jos joku henkilö oli antanut "palautteen" anonyyminä keskustelupalstalle tai iltapäivälehtien palstoille, niihin ei juurikaan vaivauduttu vastailemaan. Jos minulla olisi kysyttävää vaikkapa K-raudan aukioloajoista tai ruohonleikkurin takuusta, en varmaankaan lähtisi kysymään sitä keskustelupalstalta tai kirjoittaisi siitä anonyyminä roskalehtien palstoille vaan lähestyisin kyseistä yritystä suoraan. Tietysti ainahan voisin kirjoittaa mielipidesivulle kirjoituksen jossa kertoisin K-raudan myyvän ainoastaan leikkuupuimuruita vaikka minun tekisi mieli ostaa ruohonleikkuri. Yllättyisin kovin, jos saisin vastauksen "arvoisa halutuin potentiaaliasiakkaamme. Olemme erittäin pahoillamme ja tätä ei tule tulkita oikaisuyritykseksi, sillä olette tietenkin oikeassa, mutta meillä on sittenkin ruohonleikkureita myynnissä."

Jos joku teistä suunnittelee yrittäjän uraa tai töitä suuryrityksen palautepuolella, niin ensimmäisenä opetetaan, että kannattaa antaa olla, jos jossain Karpossa tai anonyymien keskustelupalstalla viisastellaan jostain asiasta. Asian oikaisu johtaa vain lisävänkäämisiin ja viisastelemisiin ja koska tietty prosentti ihmisistä suorastaan rakastaa tekemisen pulassaan vänkäämistä, niin suo on pohjaton. Karpon, lähes aina perättömiin tai ainakin vahvasti väritettyihin höpöjuttuihin ei vaivauduttu vastaamaan.

Jos tämä olisi yritykseni, jonka voitto lankeaisi taskuuni, toimisin varmasti aivan toisin. Hinnat olisivat ihan jotain muuta kuin 70 euroa/3 päivää tai 40 euroa klo 10-20 Alastaron radalla sunnuntaina. Palkkaisin palautteisiin vastaamaan keski-ikäisen tädin, joka luultavasti vuoden kuluttua hakeutuisi hermolomalle, kuten niissä tehtävissä tuppaa ihmisille tapahtumaan. Vain kärpäset ja sittiäiset rakastavat sitä, mitä palautepuhelimista pääsääntöisesti valuu.

Toisella tapahtumanjärjestäjällä on rajana 25 kuljettajaa/ryhmä. Meillä raja on radasta riippuen 35-40. Lainaus Sumpalta: "Kävijämääristä sen verran, että olemme asettaneet ns. osallistujamaksimin kuhunkin ryhmään 25 pyörään, jotta ajotila on paremmin. Taloudellisesti kun ei ole tarvetta ahnehtia."
Taloudellisesti emme mekään kai ahnehdi. Muutoin kai ei olisi selitettävissä sitä, että myymme vajaaseen viiteenkymmeneen ratapäivään oikeuttavan kausikortin halvemmalla kuin eräs kilpailija 11 ratapäivään. Nopealle matematiikalla ahneusero n. viisinkertainen.

Olemme keränneet vuosien ajan palautteita ja niistä nousee pari asiaa yli muiden. On kehuttu lähes ammattimaisesti järjestetystä toiminnasta, vaikka toiminta pyörii täysin vapaaehtoistoimin. On myös kehuttu sitä, että tapahtumissamme käy väkeä, joka osaa käyttäytyä ja ajaminen on turvallista. Tavoitteenamme ei siis ole haalia paikalle välttämättä henkilöitä, jotka haluavat ajaa nopeustasolla 10, taitotason ollessa luokkaa 3-4 (asteikko 0-10) ja tekevät sitä niiden seassa, jotka haluavat treenailla rauhassa.

Suomen moottoriradoista ei käytännössä millään voi tuhota pyöräänsä (poikkeuksena mahdollinen palaminen sähkö- tms vian johdosta) ajaessaan hitaassa ryhmässä ryhmän tahtia. Nopeudet ovat sitä luokkaa, että vauriot rajoittuvat pieniin katevaurioihin ja lommoihin. Tästä syystä en pidä suurenakaan ongelmana sitä, että henkilö tulee ajamaan rauhallista ajoa treenatakseen taitoja. Jos taas yrittää Ahvenistolla päästä 1.30 pintaan parin ratapäivän kokemuksella, niin kyseisellä henkilöllä ei mielestäni tarvitse olla vakuutusturvaa kalustolleen, sen enempää kuin kotivakuutuksen vastuuvakuutusta voimassa tehdessään internetistä löytämien ohjeiden avulla kotihellalla uusia räjähteitä.

Henkilökohtaisesti pidän tätä keskustelua täysin turhana. Normeja ja muita ohjeita ei valitettavasti voi laatia sellaisiksi, että jokainen kulkija ne ymmärtää ja sisäistää. Se on valitettavasti mahdotonta. Jos on kysyttävää, yhteystiedot löytyy. Jos taas haluaa tiristä ja levittää mututietoa, sitäkin voi tehdä ihan laillisesti tietyissä rajoissa. Kumitassun ja Cycle Worldin tapauksessa raja tuli vastaan. Kummankin osapuolen tunnen ja kumpaakin olen avustanut ja asiakkaanakin molemmille ollut, joten täysin neutraalisti suhtaudun kyseiseen caseen.

Kun lähdin rakentamaan tätä yhdistystä 2001, halusin rakentaa sen mieleni mukaiseksi. Samoin ennakoivan ajon kurssit ja jokamiesluokan. Kaikkia se ei miellytä, eikä tarvitsekaan miellyttää, itseäni miellyttää ja tulevaisuudessa tulen olemaan enempi asiakkaana. Alkuun tietysti maksamattomana, koska minulla on käyttämättä kausikorttibonus, myöhemmin maksavana. Ehkä jatkajat muokkaavat yhdistyksen paremmaksi ja hienommaksi ja tekevät muutoinkin asiat toisin. Itse tein ne näin, koska kukaan muukaan ei olisi tehnyt. Apuna oli ja on edelleen kymmeniä, ellei jopa satoja aktiivisia motoristeja. Osaa miellyttää K-kauppa, itse asioin Alepassa, vaikka yhden K-kauppiaan kanssa porukkaa koulutellaan, sikaa syödään ja kaljaa juodaan. Jokainen siis tyylillään ja makunsa mukaan. Meidän asiakaskunnasta harva jaksaa osallistua internetin väittelyihin, ovat jo ajaneet pyörillä vuosikymmeniä jopa ja heitä kiinnostaa osallistua jonninpäiväiseen keskusteluun yhtä paljon kuin 60 vuotiasta käräjätuomaria oikeustieteen ylioppilaiden keskustelupalstalle. Kun innon määrä on suurempi kuin kokemuksen ja taidon, ymmärtää hyvin että porisemista riittää. 20 vuotta sitten jaksettiin istua ja hipelöidä mopoja ja ajaa mutkapätkät uudestaan Essolla. Nykyisin pyörät kärryyn ja kotiin nukkumaan.

Jatkakaa vänkäämistä. Lähden vaihtelemaan nyt mopoon renkaita jotta saa ajella kilpaa muiden säälittävien kehäraakkikuskien kanssa lauantaina. On pakko treenata, sillä huolimatta alituisesta kiivaudestani, kaikkien kiusaamisesta ja ylihintaisista lipuista, viivalla on taas yli 30 kuskia ja lipunmyynnissä jonoa, joten pitää herätä aikaisin. Ehkä vuosien kuluttua olen päässyt tavoitteeseeni ja saan ajaa yksin radalla  
062802jumpie_prv.gif

Tämä vielä  
buttrock.gif
ehkä tuokin  
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif

P.S. Jos Suvi nuo teidän kausikortit muuten menivät kuin kuumille kiville, niin kauppakorkeassa olisi professorin paikka vapaana heti, eikä ihan peruspalkalla tarvitse luennoida. Lupaan tulla eturiviin istumaan, jos vaikka vanhakin koira oppisi uusia temppuja. Ja siitä olen monen kanssa samaa mieltä, että kilpailu on täysin turhaa. Toiset ajavat Mersulla ja toiset Trabantilla, kumpikin täysin yhtä hyviä autoja ja samassa rahtilaivassa seilaavat  
biggrin.gif

Toivottavasti tässä oli tarpeeksi tekstiä ja rivien välissä bensaa vaikka nuotiotarpeiksi, niin sujuu juhannus vaikka tästä nahistessa. Maanantaina voi taas sytytellä sitten kynttilähymiöitä, joku kuitenkin ajaa lepikkoon. En ehkä ehdi laittamaan kommenttiani, koska Jussin jälkeen suoraan hautajaisiin menossa, mutta kommenttini "Ei taas!! Nyt ei enää näitä, toivottavasti nyt opimme!!!" voi liittää kyseiseen ketjuun viiden kynttilän voimin.

Hienostihan se sitten menee, jos on kehuttu kerran lähes ammattimaiseksi. Kuka?

olin ekan (ja ilmeisesti vikan?) kerran Kemorassa .ORGin porukan mukana tänä keväänä ajoharjoittelussa.
Niin eli tämä ymmärtääkseni ei ollut MotOrg ry:n järjestämä ratapäivä, vaan olit ainoastaan Orgin poppoon kanssa ajelemassa jonkun muun järkkäämillä päivillä?

Noin olin rivien välistä lukevinani, mutta varmistan nyt kuitenkin vielä.

olin ekan (ja ilmeisesti vikan?) kerran Kemorassa .ORGin porukan mukana tänä keväänä ajoharjoittelussa.
Niin eli tämä ymmärtääkseni ei ollut MotOrg ry:n järjestämä ratapäivä, vaan olit ainoastaan Orgin poppoon kanssa ajelemassa jonkun muun järkkäämillä päivillä?

Juuri näin! Mitäs väliä sillä muuten on?
baaa.gif
smile_org.gif

baaa.gif
smile_org.gif
MotOrg ry:n hallituksen puheenjohtajana asialla on suurikin merkitys minulle, koska hallituksessa otamme luonnollisesti omia tapahtumiamme koskevat palautteet vakavasti ja koitamme ottaa niitä aina tulevaisuutta varten huomioon.

Muiden ratapäivien hoito ei minua kiinnosta, mutta halusin varmistaa ettei kokemuksesi ollut tullut meidän ratapäivältämme koska sellainen kuva alunperin tekstistäsi jäi.

baaa.gif
smile_org.gif
MotOrg ry:n hallituksen puheenjohtajana asialla on suurikin merkitys minulle, koska hallituksessa otamme luonnollisesti omia tapahtumiamme koskevat palautteet vakavasti ja koitamme ottaa niitä aina tulevaisuutta varten huomioon.

Muiden ratapäivien hoito ei minua kiinnosta, mutta halusin varmistaa ettei kokemuksesi ollut tullut meidän ratapäivältämme koska sellainen kuva alunperin tekstistäsi jäi.
Pahoitteluni, mutta en ole oikein selvillä "byrokratiasta"! Minulle oli muutenkin yllätys, että eniten keskustelua herätti se, kuka on ko. ajopäivät järkännyt! Noo.... harrastushommaahan tämä on. Ei näitä nyt niin vakavasti jaksa ottaa.
smile_org.gif

Viime kesänä tää EAK valvoi myös keskiryhmää ja korvauksia Pohjola maksoi myös kyseisessä ryhmässä lipanneille. Tällä systeemillä ei tällä kaudella ilmeisesti jostain syystä voinut enää jatkaa?
sad_orig.gif
Näin se on. MotOrgissa on katsottu, ettei enää riitä pelkästään se, että radan reunalla EAK-kouluttaja seisoo ja valvoo rata-ajoa. Myös vakuutusyhtiöt edellyttävät koulutusta ja hyvä niin.
En lähde yksittäistapauksia arvioimaan, miten vakuutusyhtiö suostuu korvaamaan vahingon, joka tapahtuu keskinopeassa tai nopeassa ryhmässä.

Viime kesänä tää EAK valvoi myös keskiryhmää ja korvauksia Pohjola maksoi myös kyseisessä ryhmässä lipanneille. Tällä systeemillä ei tällä kaudella ilmeisesti jostain syystä voinut enää jatkaa?
sad_orig.gif
Näin se on. MotOrgissa on katsottu, ettei enää riitä pelkästään se, että radan reunalla EAK-kouluttaja seisoo ja valvoo rata-ajoa. Myös vakuutusyhtiöt edellyttävät koulutusta ja hyvä niin.
En lähde yksittäistapauksia arvioimaan, miten vakuutusyhtiö suostuu korvaamaan vahingon, joka tapahtuu keskinopeassa tai nopeassa ryhmässä.
Eli hidas ryhmä on koulutuksen piirissä = korvataan..?

Eli hidas ryhmä on koulutuksen piirissä = korvataan..?
Lue tuolta jostain ennen noita novelleja kirjoitettuja viestejä.
Joo eli näemmä oma yhtiö (pohjola) korvaa...
Kyllä on hitaaseen ryhmään taas sitten tunkua.
biggrin.gif
Veikkaanpa vaan, et moni keskiryhmän kuski tunkee hitaaseen näiden vakuutusjuttujen vuoks. Tää oli selkeesti nähtävissä jo viime kesänä, ku eräällä toisella ratapäivien järjestäjällä oli EAK valvomassa vain hidasta. Ei ehkä aina ole järjeställäkään helppoo alkaa siirteleen porukkaa nopeempaan ryhmään.

Ite en sinne tosin tunge, mut voidaan ehkä siirtää sinne, mutta ei muuten.
tounge.gif

tiedä sitten olisko parasta vaieta, mutta jos tunkee hitaaseen vain vakuutus turvan takia niin siirto saattaa olla turha.

Itse ainakin pyrin pitämään tuon homman vakuutus yhtiönkin suuntaan uskottavana, joten jos ei aja "koulutuksen" mukaan, vaan kasvattaa vauhtia ja ohjeet kaikuu kuuroille korville vauhdin hidastamisesta, niin minä en ainakaan lappua kirjoita.

Vastaavasti, jos on annettu ohjeita ja opastusta keskiryhmässä ajavalle, ja kuski on pyrkinyt ohjeita noudattamaan, niin lapun kirjoitan.

mutta tämä on VAIN ja ainoastaan oma mielipiteeni ja koskee vain omaa toimintaani. Enkä ole yksi MotOrgin kouluttajista.

Tuo linja on sama mikä Motorgin ratapäivillä on voimassa. Se, että on mukana hitaassa ryhmässä ja vieläpä ajotekniikkakoulutuksessa, ei tarkoita automaattisesti parempia vakuutusehtoja. Jos ajaminen on selkeää nopeusharjoittelua ja johtaa kippaukseen, en allekirjoita todistusta koulutukseen osallistumisesta.

Tuo linja on sama mikä Motorgin ratapäivillä on voimassa. Se, että on mukana hitaassa ryhmässä ja vieläpä ajotekniikkakoulutuksessa, ei tarkoita automaattisesti parempia vakuutusehtoja. Jos ajaminen on selkeää nopeusharjoittelua ja johtaa kippaukseen, en allekirjoita todistusta koulutukseen osallistumisesta.
Mun mielestä nää asiat pitäis olla selkeempiä. Pitäis radalle jo tullessa tietää, onko lipan sattuessa mahollisuutta korvaukseen vai ei. Tapauskohtaisesti kun näitä katsotaan niin aina jää "porsaanreikiä". Toisen mielestä voi olla ajoharjoittelua, kun taas toinen on sitä mieltä, että onkin nopeusharjoittelua.

Itse haluan näillä ratapäivillä oppia ajamaan. Mua ei kiinnosta kierrosajat, eikä se, että jotkut menee kovempaa. Keskiryhmässä olen ajellut ja omaa ajoani pidän nimenomaan ajoharjoitteluna. Vaikka nopeus kasvaakin, kun taidot karttuu, en silti pidä ajamistani nopeusharjoitteluna. Vakuutusyhtiön näkökulmasta se nyt sitten ilmeisesti onkin keskiryhmässä nopeusharjoittelua.

eihän tuo sulje pois korvauksen mahdollisuutta.
Itse korvausta haet.
Nyt on enemmän kyse siitä että mitä kaikkea saat mukaasi tukemaan sitä korvaus hakemusta.

MotOrg:in ajoharjoittelussa koulutuksen ja samalla vakuutusten korvaamisen tarkoitushan on se, että mahdollisimman moni pääsisi ja uskaltaisi tulla radalle harjoittelemaan ajamista. Joka taas tähtää siihen, että liikenteessä ajaminen olisi turvallisempaa.

Jos taas ajetaan omien ajotaitojen äärirajoilla riskejä ottaen, on ymmärretävää, ettei vakuutusyhtiöt tällaista toimintaa halua olla korvaamassa.

Viime vuonna keskiryhmässä tapahtui valitettavan paljon kaatoja, jolloin joku asia ei ole ollut kohdallaan ajotaidossa tai riskinotossa. Tekniset viat on sitten asia erikseen.

Back