• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuskorvauksista... olkaa tarkkana.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Ninja 900
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Väistin peuraa mutkassa pariviikkoa sitten. No siitä pyörä kyljelleen n. 80km/h vauhdista jonka jälkeen meikäläinen lentänyt kyydistä ja pyörä heittänyt muutaman kerran keula-perä kuperkeikkaa (jäljistä pääteltyä kun itsellä muisti puuttuu n. 9h ajalta...)
Varusteet korvattiin hyvin. Sovimme tarkastajan kanssa että kypärä ja saappaat menee uusiksi ja sain 2-osasen nahkapuvun korjaukseen reilun hinnan (keski vetskari hajosi).
Seuraavalla viikolla soittaa tarkastaja ja tarjoaa minulle 4700€:n könttä korvausta johon en tietenkään suostunut. Neuvoteltiin asiasta ja tarkastaja tarjosi 5000€. AIVAN KUIN HUUTOKAUPPAA!!! No en kuitenkaan hyväksynyt summaa jolloin tarkastaja sanoi olevan kaksi vaihtoehtoa, joko 5000€ tai pyörä viedään korjaamolle jossa laittaavat kuntoon. Samalla puhelun aikana kysyin häneltä osien hintoja, sanoi vieneen lapun korjaamolle josta pitivät kysellä hintoja ja ilmottaa, kuitenkaan puhelua ei ollut tullut. Jollon aloin kyselemään miten voi antaa noin tarkan könttäsumman tietämättä hintoja (vastauksena ympäripyöreitä). Omien laskelmieni mukaan osat maksaisivat ainakin 6000€. Ajatella että kehdataan antaa arvio vaikka hinnoista ei ole mitää tietoa ja summa on vielä lähes 2000€ alle todellisen osien hinnan. Ehdotin pyörän viemistä korjaamolle arvioitavaksi johon hän totesi liittyvän myös sen että korjaisivat sen siellä (jota oma ego ei kestä, ja myöhemmin selvisi että siihen EI kuulu sellaista sitoutumista)
Tarkastaja pyysi minua ilmoittamaan tällä viikolla hyväksynkö tarjousta.
Käytin pyörän arvioitavana kyseisessä liikkeessä jota tarkastaja vaati mahdolliseksi korjauspaikaksi. Hinautin pyörän sinne ja sain seuraavana arkipäivänä laskelman josta puuttui slipari ja kaatumatapit (ei ole kyseisen liikkeen valikoimissa, eikä löytänyt virallista maahantuojaa).
Liikkeen arvio on:

osat: 6289,19€ + vaimentaja sekä crash padit yht. 608,76€
osat yhteensä 6897,95€
josta puuttuu vielä työt (arvioitu 8h á55€/h)
Yhteensä 7337,95€
Eli olisin tehnyt 1900€ tappiota pelkistä osista.

Vakuutusyhtiöhän ei laske omalletyölle samaa hintaa kuin liikkeessä teetetylle, mutta on 5000€ niin alhainen summa että laittaa vihaksi. Nykypäivänä maksat vakuutuksia niin p*rk*leesti ja saat kuitenkin vahtia ettei sinua olla huijaamassa korvauksista. Kyseinen vakuutusyhtiö on ulkoistanut tarkastuksen ja ilmeisesti omistaa sen yhdessä kahden muun yhtiön kanssa.

Mitä tästä opimme? Kuluttajaa ollaan aina huijaamassa tai ainakin yritetään.

Pyörä menee näillä näkymin lunastukseen epäilyksettä, vaikka tarkastaja sitä viimeiseen asti yrittikin välttää.

Täytyy nyt kuitenkin muistaa että vakuuttaminen on bisnestä, eikä mitään hyväntekeväisyyttä. Vakuutuskorvaus ei ole mikään lottovoitto vaan se maksetaan osamaksuna korkojen kera vakuutusyhtiölle takaisin.

Ja se miksi vakuutukset on niin korkeita, johtuu asiakkaiden omasta tyhmyydestä. Nimittäin kun autoon/mopoon tulee parin millin pituinen naarmu, niin heti pitää saada täys maalaus ja uus pelti/kate...
kaboom.gif
(en puhu nyt "peura kolaristasi")

Ei oo ihme että vakuutusten hinnat on pilvissä.

Aloittaisin veikkaukseni Tapiola-Turva-Fennia akselista..

Mutta mitäs ihmeellistä tuossa? Onhan se rankkaa pitää oikeuksistaan kiinni tänä päivänä.

Vakuutusyhtiöt yleensä tarjoavat näissä ensimmäisenä kertakorvausta, koska sillä säästetään rahaa ja päästään asiakkaasta eroon. Toimiva systeemi esim. jos on takapuskuri lommolla ja on kysymys vanhasta autosta mitä asiakas ei välttämättä edes jaksa korjauttaa.

Mutta eihän kukaan käske siihen tarttua. Onneksi olit sen verran viisas, että kyseenalaistit tässä tapauksessa ehdotetun summan.

Neuvottelitte asiasta ei ole sama kuin huutokauppa. Sinä esitit omat argumentit, joiden valossa pyörä/ osat eivät olleet 4700 euron arvoiset. Kuunneltuaan nämä tarkastaja nosti hiukan arviotaan. Huutokauppa? Ei. Keskusteluako? Kyllä.

Samalla puhelun aikana kysyin häneltä osien hintoja, sanoi vieneen lapun korjaamolle josta pitivät kysellä hintoja ja ilmottaa, kuitenkaan puhelua ei ollut tullut. Mitä?
Siis korjaamo ei ikinä soittanut tarkastajalle vai? Vai sinulle?

Miten niin tarkan? 4700 euroa tarkka? 4682,95 on tarkka summa.

Yleistäen: normaalissa kaskovakuutuksessa missä ei ole mitään uusarvoehtoja, niin korjauskustannusten pitää ylittää 60 % pyörän arvosta. En tiedä minkä hintainen sinun pyörä on mutta siitä voit laskea mutta tuon arvion mukaan zygän pitäisi maksaa yli 12400 euroa jotta se lunastetaan. Saattaa olla, en tiedä.

Nämä arvioinnit on useimmiten SVT:n heiniä (Suomen vahinkotarkastus), joten se on sitten sama, mikä v-yhtiö on kyseessä. Ja oman kokemukseni mukaan kaverit kyllä yrittää vääntää, niin että pennit pysyvät omassa pussissa.

Täytyy nyt kuitenkin muistaa että vakuuttaminen on bisnestä, eikä mitään hyväntekeväisyyttä. Vakuutuskorvaus ei ole mikään lottovoitto vaan se maksetaan osamaksuna korkojen kera vakuutusyhtiölle takaisin.

Ja se miksi vakuutukset on niin korkeita, johtuu asiakkaiden omasta tyhmyydestä. Nimittäin kun autoon/mopoon tulee parin millin pituinen naarmu, niin heti pitää saada täys maalaus ja uus pelti/kate...
kaboom.gif
(en puhu nyt "peura kolaristasi")

Ei oo ihme että vakuutusten hinnat on pilvissä.
Tämä on aivan totta. Myös se pitää muistaa isommissa mälleissä, että autot pitää korjata maahantuoja ohjeiden mukaan. Isommilla ns. merkkikorjaamoilla (Veho, Bilia) missä ihmiset haluavat autonsa korjauttaa, on tuntilaskutus huomattavasti korkeampi kuin ns. monimerkkiliikkeissä. Osien hinnat ovat prikulleen samat.

Nämä arvioinnit on useimmiten SVT:n heiniä (Suomen vahinkotarkastus), joten se on sitten sama, mikä v-yhtiö on kyseessä. Ja oman kokemukseni mukaan kaverit kyllä yrittää vääntää, niin että pennit pysyvät omassa pussissa.
SVT ei tarkasta kuin Tapiolan, Fennian ja Turvan asiakkaiden kaskovahingot. SVT. Liikennevahingot on sitten toinen asia.

Rooroo:

Tarkastaja ei ollut saanut hinta tietoa. Käytin pyörän IHAN itse tarkastettavana jotta sain hinnat tietoon ja arvion virallisesti. Sitä en tiedä soittiko liike tarkastajalle hintaa, mutta ei ainakaan ole tarjonnut lunastukseen kulkinetta johon menee heittämällä. Tarkastajan "arvio" siis yritys tarjota minulle konttäsummaa korjaukseen oli tuo ensin tuo 4700€ josta nousi 5000€. Pyörän hinta pyörii jossain 8700€-9000€ paikkeilla.

Jos pyörä maksaa 8000€ on 60% hinnasta 4700€ ja 9000€ 60% on 5400€ joka menee sekin heittämällä yli VIRALLISESTA arviosta.

Vakuutus yhtiö on yksi edellä mainitusta...

Ja SVT on tuottoa tekevä yritys siinä missä muutkin... eli tekee KAIKEN voiton vahinkotarkastuksista, toisin sanottuna meidän kuluttajien vahingoista. Kansa maksaa....
033102ass_1_prv.gif

Tottakai tarkastaja koittaa ensin asiakkaansa hintatietoisuutta. Onhan niitä semmoisiakin paljon, jotka hyväksyvät pyöränsä/autonsa kertakorvaukseksi näitä polkuhintoja. Jos pienen keskustelun jälkeen vielä myöntää vaikka muutaman satasen enemmän niin uunolle asiakkaallekkin saadaan hyvä "onnistuimpas tinkimään lisää" fiilis.

Keskimäärin varmaan ensin tarjotaan 65-80% hyödykkeen todellisesta arvosta, ellei itse ole heti ilmoittamassa vaatimuksia ja osoittamassa hintatietoisuuttaan.

Sorry tyhmyyteni, mutta mikä tuossa oli ongelma, jos toinen vaihtoehto on se, että viedään liikkeeseen ja korjataan vakuutusyhtiön lukuun?

Vakuutusmieshän teki vaan työtään ja heitti tarjouksen - ei siihen ole pakko tarttua...

Siis mitä en nyt ymmärtänyt?

Onkohan tosta kuluttajavalituslautakunnasta apua, vai lieneekö ajanhukkaa yleensä? Tuli jarrujen kans ongelmia heti kaatamisen jälkeen ja nyt tarkastajan mukaan semmosia tulee ajanmittaan... Ei muuten kannata ottaa sitä pyörää korjaamolta vastaan, jos ei ole 100% kunnossa, vaikka miten kova kiire olis reissuun.

Onkohan tosta kuluttajavalituslautakunnasta apua, vai lieneekö ajanhukkaa yleensä? Tuli jarrujen kans ongelmia heti kaatamisen jälkeen ja nyt tarkastajan mukaan semmosia tulee ajanmittaan... Ei muuten kannata ottaa sitä pyörää korjaamolta vastaan, jos ei ole 100% kunnossa, vaikka miten kova kiire olis reissuun.
no jos siellä on jarruja roplattu niin kunnossahan niitten pitä olla ja pysyä...

no jos  siellä on jarruja roplattu niin kunnossahan niitten pitä olla ja  pysyä...
Tässäkin asiassa on hyvä muistaa, että se on asiakkaan vastuulla tarkistaa korjaamon työnjälki. Jos vakuutusta käytät, kun olet kaatanut/ joku ajanut kylkeen, vaurion korjaamiseen, niin vakuutusyhtiöillä ei ole muuta vastuuta kuin maksaa lasku. Ei työn jäljen tarkastaminen. Se jää täysin asiakkaan kontolle. Niin kuin lauri sanoi, ei ole pakko ottaa paskaa vastaan.

ei muuta tällä kertaa
smile_org.gif

Rooroo:

Tarkastaja ei ollut saanut hinta tietoa. Käytin pyörän IHAN itse tarkastettavana jotta sain hinnat tietoon ja arvion virallisesti. Sitä en tiedä soittiko liike tarkastajalle hintaa, mutta ei ainakaan ole tarjonnut lunastukseen kulkinetta johon menee heittämällä. Tarkastajan "arvio" siis yritys tarjota minulle konttäsummaa korjaukseen oli tuo ensin tuo 4700€ josta nousi 5000€. Pyörän hinta pyörii jossain 8700€-9000€ paikkeilla.

Jos pyörä maksaa 8000€ on 60% hinnasta 4700€ ja 9000€ 60% on 5400€ joka menee sekin heittämällä yli VIRALLISESTA arviosta.

Vakuutus yhtiö on ehkä suurin edellä mainitusta...

Ja SVT on tuottoa tekevä yritys siinä missä muutkin... eli tekee KAIKEN voiton vahinkotarkastuksista, toisin sanottuna meidän kuluttajien vahingoista. Kansa maksaa....
033102ass_1_prv.gif

Kuka muu sen olisi voinut käyttää? Sinun pyörähän se on.

Mä en vieläkään hahmota missä tässä on menty pieleen. Siinäkö, kun tarkastaja ei ollut heti valmis lunastamaan pyörää uuden hinnalla? Oikeassa olet, että pyörä tuossa tilanteessa olisi lunastus tavaraa, jos sen arvo on sen mitä ilmoitit.

Mitä sinun pyörän kaskovakuutusehdoissa mainitaan kohdassa lunastus? Miten siellä määritellään lunastuskorvaus? mitä useampi henkilö olisi siitä valmis maksamaan... tai vastaavaa? Eikö?

Mikä on virallinen arvio? Pekan korjaamo Juupajoella? JL-Bike? maahantuoja? Sinä?

Vakuutusyhtiö katsoo sinun hyväksymän sopimuksen puitteissa korvauksen sinun pyörälle. Ymmärräthän ettei tässä ole kuin vakuutusyhtiö määrittelemässä sen pyörän hintaa. Sinä sitten hyväksyt sen tai neuvottelet vetoamalla tekemäänne sopimukseen saadaksesi enemmän korvausta.

SVT toimii siinä vakuutusyhtiön edustajana. Aivan samalla tavalla kuin sinä voit antaa asian edustuksen vaikka anopillesi. SVT saa kiinteän korvauksen vakuutusyhtiöltä, ei heillä ole provisiopalkkausta.

Itse olen nykyään jättänyt merkkikorjaamolle ja antanut heidän neuvotella lopputuloksen ja sitten kun saan laitteen takaisin tutkin tarkkaan mitä hyväksyn. Opin -94 kerrasta kun kävin vakuutusyhtiötä vastaan taistelua 9kk ja korvaus oli 2500mk jonka toivotin työnnettävän vakuutus virkailijan p..., vahingon suuruus oli 32.000mk ja itse teetettynä sain työn vihdoin 16 isolla.
nixweiss.gif

Itellä kävi vähän tosella tavalla, pyörä kaadettiin Keskiviikkona duunin parkkipaikalla, rento ukko jäi paikalle selvittelemään tietoja ja ilmoitti vakuutus yhtiöönsä josta tuli samana päivänä ilmoitus että voin viedä pyörän korjaamolle. Vein pyörän Star Serviceen jossa sanoivat pyytävänsä tarkastajan paikalle, tarkastaja soitti Torstaina ja sanoi että korjaus kulut on 3000€ eli lunariin menee johon en suostunut, tarkastaja sanoi soittavansa uudelleen. Soitto tuli Perjantaina ja tarkastaja sanoi lunastavansa pyörän 2800€:lla, hetken juttelun jälkeen sain 3000€ kerta korvauksen johon olin tyytyväinen. Pyörä on Yamaha FZR 1000 -89 josta maksoin 2500€, uuden sliparin, jarrukahvan ja stongan cliparin jälkeen käteen korvauksesta jäi 2500€
cool.gif

Väistin peuraa mutkassa pariviikkoa sitten. No siitä pyörä kyljelleen n. 80km/h vauhdista jonka jälkeen meikäläinen lentänyt kyydistä ja pyörä heittänyt muutaman kerran keula-perä kuperkeikkaa (jäljistä pääteltyä kun itsellä muisti puuttuu n. 9h ajalta...)
Mihinkäs se pyörä sitten lähti onnettomuuspaikalta? Yleensähän hinausauto käy hakemassa kolarimopon ja tiputtaa sen sitten valtuutetun merkkikorjaamon pihaan.

Meikän tuo homma meni kutakuinkin näin:

1. Pyörä nurin -> soitto vakuutusyhtiöön.
2. Vakuutusyhtiö käskee viedä SVT:lle tarkastettavaksi
3. SVT tarkastaa (ottaa kuvia) oman valvovan silmän alla, jonka jälkeen käskee itse viemään liikkeeseen kustannusarviota varten. Eli ajan paikalliseen liikkeeseen, jossa tehdään kutakuinkin sama syyni. Sanon liikkeen pojille, että faksaa sen arvion SVT:n äijälle ja _käsken soittaa_ vielä minulle, kun tietävät tarkan hinnan. Puolen tunnin päästä liikkeestä soitetaan ja kerrotaan remontin hinnaksi 1400e töineen.
4. Mitään ei tapahdu kahteen viikkoon =)
5. Alan soittelemaan vakuutusyhtiöön...minä idiootti olin hoitanut kaiken muun kuntoon, paitsi vahinkoilmoitus oli jäänyt tekemättä...hommassa tuli siinä määrin sekaannus, että vakuutusyhtiön tyyppi sanoi SVT:n tyypin hoitavan koko homman ja SVT:n tyyppi sanoi, että mun ei tarttis tehdä tästä eteenpäin muutaku odotella....tässä vaiheessa tein siis vahinkoilmoituksen.
6. Soitan SVT:n tyypille, joka pyynnöstäni sanoo kertakorvaustarjouksen, josta tinkaamme puhelimessa ystävälliseen sävyyn vartin verran -> korvaus nousee semmoset 25% ylöspäin =) Kuitenki tämä summa on alle sen remonttihinnan, koska ei ne koskaan maksa sitä samaa summaa. Oma työ lasketaan halvemmaksi ja vaihdettaville osille yritetään laskea jotain jäännösarvoa (esim. alakate, joka on naarmuilla, mutta ei lohjennut, on vielä melko arvokas ja kertakorvauksen tapauksessa jää asiakkaalle, joka voi korjata/myydä sen eteenpäin).
7. SVT:n tyyppi ilmoittaa tämän summan samantien vakuutusyhtiölle, joka maksaa sen kahden päivän päästä tilille ja meikä lähtee tilaan uusia osia.

Ja jos mulle olis vakuutusyhtiö tollasessa tilanteessa, jossa osien listahinnat (huom listahinnat/uudet/kaikki) on tollasia summia, tarjoais mulle 5000 euroa ni ottaisin kiljuen. Sitten muutamilta purkaamoilta tarvittavat osat kasaan ja saa omalle duunille palkkaa about 2000.

Itse tehny useita kolaripyöriä ja harvassa ollu ne tapaukset, jossa osat on oikeasti maksanu edes puolta tai edes 2/5 osaa siitä mikä on ollu vakuutusyhtiön osalistan loppusumma.

Joten mun käsityksen mukaan toi 5000 on ihan helvetin hyvin tarjottu. Sitten tietty jos on se peukalo keskellä sitä yhtä haaran päässä heiluvaa läpyskää, ni sitten toi on huono(tämä ei vittuilu).

edit: ja huomasin vasta äsken, että pyörän arvo on noin 9000euroa. Siis mitä helvettiä
confused_orig.gif
Yhtiö antais sulle 5000 rahua kouraan lipatusta pelistä, jonka arvo on ehjänä n.9000€ ja sinä sanot, että haluat liikkeeseen korjattavaksi??

Noh kukin tavallaan.
nixweiss.gif

Back