• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vakuutuksen bonuksia voi lainata

Tuossa kun kirjoittelin tuohon "Tarkkana vakuutusten kanssa" juttuun tuli mieleeni että kuinkahan moni tietää että ajoneuvon bonuksia voi lainata toiselta henkilöltä.

Eli jos vakuutusmaksujen suuruus rassaa sinua ja sinulla sattuu olemaan myötämielinen tuttu henkilö jolla on bonuksia enemmän kuin sinulla liikennevakuutuksessa ja hän on ilman kulkuneuvoa ja lisäksi myötämielinen lainaamaan sinulle bonuksiaan, sinulla on mahdollisuus lainata omaan kulkuneuvoosi näitä bonuksia.
omg.gif

Bonuksien lainaajan ei tarvitse olla omaan rekisteriotteeseesi merkattuna omistaja, haltijana tai kakkoshaltijana, eikä tarvitse asua samassa taloudessa eikä edes sukua sinulle. Ilmoitus vain vakuutusyhtiöön että lainataan bonuksia toiselta henkilöltä ja avot... homma toimii.

Vakuutusyhtiöt eivät tätä taida pahemmin mainostaa, mutta se on aivan laillista ja mahdollista.
062802jumpie_prv.gif

"Äiti, voitaisko siirtää sun autosta ne täydet bonukset mun prätkääni?"
biggrin.gif

Olen kyllä samaa mieltä Mopokuumeen kanssa. Muistelisin lukeneeni jostakin ettei niitä pysty siirtelemään enää.

Tälläkin hetkellä ajelen mopolla toisen henkilön "seittemänkymppisillä" kun noita bonuksia ei saa enää swäppäillä auton ja mopon välillä  
confused_orig.gif

Kyse ei siis ole bonuksien siirrosta vaan "lainaamisesta".

Rautalanka esimerkki:

Jos omistat moottoripyörän ja sinulla on bonukset nollissa. Jos sinulla on tyttö/poika ystävä jolla on moottoripyörä bonuksia 70 mutta ei moottoripyörää, vanha tapahan oli että laitettiin bonuksellinen henkilö haltijaksi rekisteriotteeseen (ja näin ollen tuli myös vakuutusmaksut hänen nimillään). Mutta näin ei tarvitse menetellä nykyään. Riittää merkintä bonuksien lainaamisesta toiselta henkilöltä ja vakuutusmaksut tulee sinun nimissä ja vakuutuslapuissa lukee Bonus:(bonusten omistajan nimi)

Mites kaverin bonuksille käy jos tulee kolari
omg.gif

"niin joo niistä sun 70% bonareista", "öhöm..ne tota meni"

Luulenpa, että kyseessä on joko erehdys tai väärinkäsitys jossain.

Bonuksien "lainaaminenhan" on oikeasti ihan sama asia kuin niiden siirto. Ja niitä nyt vaan ei voi siirtää muuta kuin avio- tai avopuolisoiden kesken.

Kyllä se vain näin on. Eräs tuttuni on vakuutusyhtiössä töissä ja hän kertoi tästä minulle ja homma hoitui.

Tästä ns. voisiko sanoa porsaanreiästä ei kuulema monikaan tiedä, ei edes kuulema vakuutusyhtiöissä. Eikä tämmöistä kuulema edes yleensä mainosteta eikä edes ehdoteta missään.

Kyse on kuitenkin samasta asiasta kuin rekisteriotteessa olisi merkintä että haltija on joku jolla bonuksia. Mutta kuulema nykyään ei tarvitse enää olla haltija rekisteriotteessa voidakseen käyttää vakuutustaan toisen omistamassa ajoneuvossa.

Aiemmin prätkäni vakuutukset olivat veljeni nimissä halvempien, sijaintiin perustuvien maksujen vuoksi. Säästö oli huomattava vuositasolla. No asiaan...eli pari vuotta sitten laitoin vakuutukset omiin nimiini ja veljen nimissä kertyneet liikennevakuutuksen bonukset eivät olleet siirto/lainaus tai mitään kelpoisia. Näin minulla silloisessa yhtiössä.

Minulla taas kävi Turvassa käydessäni niin, että sain "rinnakkaisbonukset" vanhemmasta moposta ja bonukset pomppas, kun kävin muuttamassa maksukauden vuodeksi, että saisin Green Cardin pidemmäksi aikaa, kun vien mopon talveksi ulkomaille. Näistä rinnakkaisbonuksista se virkailija kertoi vasta tiskillä, kun kyselin edullisempia vaihtoehtoja. Mopo oli ollut jo puoli vuotta, joten muutti takautuvasti jostain. Samalla kun maksoin vuodeksi eteenpäin, niin liikennevakuutuksen bonuksia kertyi 10%, kun mopo on liikenteessä yli 140 vuorokautta vuodessa. Koska maksoin vuodeksi eteenpäin, niin muutti myös vakuutuskauden, jolloin tänä vuona oli ollut jo tuo 140vrk vakuutuksissa ja samantien alkoi uusi vakuutuskausi. Lisäksi tuli joku maksutapa-alennus. Kaiken kukkuraksi mopo kaatui sivutueltaan kesällä ja takalaukku ja sivukate vaihdettiin. Osat tulivat vasta syksyllä ja vaihdettiin vähän ennen, kuin muutin tuota vakuutusta. Vahinkoilmoituksen olin tehnyt kesällä ja ilmeisesti korjaamon lasku ei vielä ollut tuolloin Turvassa. Meneeköhän tuo tavallaan "vanhasta" vakuutuksesta, eikä vaikuta tähän uuteen, jonka olen jo vuodeksi maksanut?

Ymmärsiköhän tuosta kukaan mitään - minä olen ainakin ihan pihalla, että mitkä ne bonukset nyt on. Tavallaan tulen saamaan vuodessa kahden vuoden bonukset - kai. Tiedä sitten miten tuo kesän vahinko vaikuttaa jälkikäteen.

En kyllä mitään muuta tositetta saanut kuin maksukuitin. Nyt myin vanhemman mopon pois, minkä avulla "rinnakkaisbonukset" siirtyi ja vakuutusyhtiö on varmaan korvannut nuo osaset. Täytyy varmaan kysellä tilannetta jossain välissä.

Jos nyt teen niin että lainaan niitä bonuksia esim. kaverilta, niin nouseeko ne mun omat bonarit sielä taustalla vaikka ajelen kaverin bonuksilla?

Joo siis näin mä olen toiminut jo vuosia. Autossa on kakkoshaltijana appiukkokokelas, ja sen 70 bonareilla on ajeltu. Vastaavasti mä olen niiden kakkosauton kakkoshaltijana, ja keräilen siinä itelleni bonareita vähän halvemmalla.

br, Mikko

Toimiiko tää lainaus homma kaikissa yhtiöissä?

Tarviiko sen keneltä lainaan niitä bonuksia olla samassa yhtiössä kuin mihin otan itse vakuutukset? Vai voiko esim. Tapiolan bonuksia lainata IFfiin?

Jotennii tämä koko touhu on sellasta viilailua/keplottelua yms.
wink.gif
No joo... keplottelua ja keplottelua. Pitää kuitenkin muistaa että jos omistaa 70 bonusta ja jostain elämän tilanteesta johtuen et pysty ostamaan itsellesi pyörää, niin bonuksethan putoaa nollille, olikohan se viiden vuoden jälkeen jos sinulla on yhtäjaksoista vakuutuksetonta aikaa tuo 5 vuotta.

Silloin on tasan kaksi vaihtoehtoa bonuksien säilymiseen. Joko otat jonkun pelin nimillesi vakuutukseen tai lainaat bonuksia. Tämä on minulla perusteena bonuksien lainaamiselle (toki oma lehmäkin ojassa vakuutusmaksujen suhteen)

Soittelin tossa äskö IFfiin ja kysyin asiasta. Sieltä kerrottiin että ei onnistu lainaaminen kuin ainoastaan aviopuolisolle. Näin siis ainakin IFfissä.

Niinhän tietysti voi tehdä että mä olisin omistaja ja se henkilö jolla on ne 70bonarit, ois haltija. Silloinhan mä saan ne sen bonukset.

Soittelin tossa äskö IFfiin ja kysyin asiasta. Sieltä kerrottiin että ei onnistu lainaaminen kuin ainoastaan aviopuolisolle. Näin siis ainakin IFfissä.

Niinhän tietysti voi tehdä että mä olisin omistaja ja se henkilö jolla on ne 70bonarit, ois haltija. Silloinhan mä saan ne sen bonukset.
Siis nimenomaan niin, että haltijaksi laitat sen, kenen bonareita haluat käyttää, silloin ei vakuutusyhtiöltä edes tarvi kysellä mitään.

br, Mikko

Back