• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihteistoöljyjen erot ketjurasvana?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja J64
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Yli kaksikymmentä vuotta voitelin ketjuvehkeitä erilaisilla spray-öljyillä. Nykyiseen pyörään sitten päätin kokeilla uudesta asti vaihteistoöljyä ketjun rasvaamiseen. Täytyy kyllä sanoa, että tuskin sprayrasvoihin palaan, koska ne tekevät ketjun ja rattaat sellaiseksi likakokkareeksi verrattuna vaihteistoöljyllä voideltuun, että olin aika yllättynyt.

Mutta asiaan: Te jotka olette käyttäneet vaihteistoöljyä mainittuun toimenpiteeseen, oletteko huomannut jotakin eroa pysyvyyden, roiskumisen tai jonkin muun seikan suhteen eri merkkisillä/viskositeettisillä öljyillä.

Itse aloitin kokeiluni tallista löytyneellä AD:n 80W-90 GL-5 mineraaliöljyllä ja ihan hyvin sekin tuntuu toimivan, vaikuttaa pysyvän kohtuullisen hyvin ketjulla pahemmin roiskimatta ja noin 400-500 km voi ajaa voitelun välillä. Mutta kuten todettua, minulla ei ole muuta kokemusta ole eri merkeistä ja siitä onko niillä mitään eroa, joten kokemuksia kaipaisin.

Jukka

Edit: Kirjoitusvirheet

Viimeksi muokattu:
Mobilin vaihteistoöljy roiskii, tosin pistän 3 tippaa per linkki (tiivisteet x2 ja keskelle rullaan 1)
Halpaa voitelua 8e purkki 2 kautta kestää ja on ketju vieläki ku uus

Itsellä Motonetistä Motoxin vastaavaa ainetta. About 5-6€ litra. Hyvin pysyy ketjuissa. Tiputan ompelukoneöljypullosta tippoja ja vanhalla hammasharjalla vetäisen ketjuun tasaisesti. Homma hoituu nopeasti keskiseisontajalalla. Litran purkki kestää minulla varmaan 100 vuotta.

Viimeksi muokattu:
Minä olen myös muutaman vuoden käyttänyt 80W-90 peräöljyä ketjuissa enkä muihin enää palaa. Ihmetyttää suuresti miksi niin moni käyttää ketjuissaan hiekkaa ja muuta paskaa keräävää "tervaa",siis mönjää jota ketjurasvaksi kutsutaan! Toisessa ketjussahan tästä juuri kiisteltiin ja varmaan kiistellään maailman loppuun saakka mutta omakohtaisella kokemuksella perä/vaihteistoöljy pysyy ketjuissa vähintään sen ajan minkä ketjuspraytkin,pysyy jonkin matkaa jopa sateessa ja mikä parasta ei kerää itseensä likaa joka sitten alkaa pyörimään ja jauhautumaan ketjuissa pieneksi pölyksi. Ketjut ovat rullien kohdalta kauniin sinisiä ja ketjulenkit sivussa rasvaiset mutta muuten puhtaat. Ketjuspraythan keräävät siihen ketjun sivuunkin ikävän näköistä "töhnää". :)

Ajon jälkeen kun kyseistä öljyä lämpimiin ketjuihin levittää ne siinä yön yli imeytyvät pieniinkin rakoihin ketjurullien väliin. Pikkasen toki ajoon lähdettyä tahraa vannetta mutta se on helppo puhdistaa rätillä. :thumbup:

Joko on löytynyt peräöljy joka ei haise rikille / mädälle kananmunalle?

Niin siis sen tähden hienohelmailu, kun tulee ketjurasvalla roiskevoideltua jonkin verran myös nahkahousujen vasenta takareittä. Aika härski krapulapaskan käry noissa peräöljyissä joita mulla on varastossa.
:D

Voiteluominaisuudet toki ovat varsin ylivoimaiset. Siis niiden ketjujen voitelussa.

Talttapää sanoi:
Joko on löytynyt peräöljy joka ei haise rikille / mädälle kananmunalle?

Niin siis sen tähden hienohelmailu, kun tulee ketjurasvalla roiskevoideltua jonkin verran myös nahkahousujen vasenta takareittä. Aika härski krapulapaskan käry noissa peräöljyissä joita mulla on varastossa.
:D

Voiteluominaisuudet toki ovat varsin ylivoimaiset. Siis niiden ketjujen voitelussa.

Motorex peräöljy.

Halvin mahdollinen peräöljy on paras ketjuöljy ja annosteltuna oilerilla.
Kunhan siinä ei lue HYPOID se haisee kissan kuselle.

Tyhmä kun olen, niin en edelleenkään ymmärrä miksi ketjujen voiteluun pitäisi käyttää pahanhajuista peräöljyä. Vaan ehkä se joskus aukeaa minullekin :;):
Ja vielä pohtia peräölyjen eroja ketjujen voitelussa, menee kyllä ihan yli..

Nesteen sivuilta kopioitua:

Moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE-luokkien vertailu. Vaikka vaihteistoöljyjen SAE -luokkien numeroarvot
ovat korkeammat kuin moottoriöljyjen, eivät ne silti ole aina jäykempiä. Luokitukset ovat osaksi päällekkäisiä.
Rinnastus osoittaa moottori- ja vaihteistoöljyjen SAE -luokkien suhteet. Rinnastus on likimääräinen ja epävirallisiin arvoihin perustuva, mutta käytännön vertailun kannalta riittävä.

Moottoriöljyjä voidaankin usein käyttää vaihteistoöljyjen sijasta, jos vaatimuksena on tavallinen nk. suora vaihteistoöljy. Moottoriöljyä ei milloinkaan pidä käyttää hypoidi- eli EP -vaihteistoöljyn sijasta.

En saanut kopioitua vastaavuustaulukkoa tänne, mutta tästä http://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=20&ved=0CFwQFjAJOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.neste.fi%2Fbinary.asp%3Fpath%3D2589%252C2655%252C2698%252C2706%252C3306%252C3308&ei=gSQMUOuTDKTP4QTykKnlCg&usg=AFQjCNEwAo8N4Wwg09egVd5_8XLcmgSX2w linkistä taulukko löytyy sivulta 27. Käytännössä yksiasteinen SAE 50 moottoriöljy vastaa jäykkyydeltän SAE 90>140 peräöljyä

Viimeksi muokattu:
Neste gear EP 80w90, teboil gear EP 80w90 taisivat olla sellaisia vaihteistoöljyjä jotka eivät ole hypoideja.
Minäkin käytän vaihteistoöljyä ketjuihin, tosin minun käyttämäni on hypoidia. Mutta ei se haju ole haitannut ainakaan toistaiseksi.

Back