• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihteiston kolahtelu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
G

Guest

Guest
Elikkäs Trumpan tt600 mopedissa vaihtaessa ykköselle kuuluu aika reilunolonen "kolahdus". Kakkosella pieni ja sitten en enää kuulukkaan. Eka isompi mopo ja en oikein tiedä, että kuuluko tuo kolahtelu asiaan vai onko joku asia mikä pitäisi säätää kuntoon, että tulisi tasaisemmat vaihtamiset?

Niin montaa mopoa kun mäkin olen jo ehtinyt ajaa, niin yleensä aina se ykkönen kolahtaa ja useimmiten vielä kakkosellekin vaihtaessa...jotkut enemmän ja jotkut vähemmän kolahtaen, mutta kuiteskin.

En nyt suunnattomasti huolestuis. Edellinen pyörä (Honda) teki ihan samaa ja niin tekee nykyinenkin. Tämänhetkinen pyöräni on tekniikaltaan lähes identtinen omasi kanssa, kolahdellut on uudesta pitäen js hyvin toimii, ainakin vielä *koputtaa puuta*

Mulla fasussa kolahtaa ykköselle laittaessa ja kakkoselle vaihtaessa rusahtaa saatanasti ( 1 kymmenestä menee suht. ok.) Tota se on tehny aina ja lienee ominaisuus.

Mulla fasussa kolahtaa ykköselle laittaessa ja kakkoselle vaihtaessa rusahtaa saatanasti ( 1 kymmenestä menee suht. ok.) Tota se on tehny aina ja lienee ominaisuus.
Mitä öljyä Kane käytät?
Mulla kakkoselle vaihdettaessa ei tuu juuri mitään kolahdusta tai muutakaan epämääräistä ääntä... Ykkönen kyllä kolahtaa "normaalisti", näinhän tekee varmaankin kaikki 2-pyöräiset.

Eikös noilla kytkinlevyjen kunnollakin ole jotain tekemistä asian kanssa. Jos on kuluneet levyt niin silloinhan ei välttämättä irroita kunnolla. Tämän olen huomannut ainakin omassa mopossani. Mitä enemmän on ajokilometrejä tullut sitä enemmän "ääntelee" vaijhtaessa ja varsinkin aamuisin kun lähtee ekaa kertaa liikkeelle. Jos ei pari kertaa pumppaa kytkintä niin kolahtaa tosi pahasti ykköselle laitettaessa jota se ei tehnyt 30000km sitten.

Mitä öljyä Kane käytät?
Mulla kakkoselle vaihdettaessa ei tuu juuri mitään kolahdusta tai muutakaan epämääräistä ääntä... Ykkönen kyllä kolahtaa "normaalisti", näinhän tekee varmaankin kaikki 2-pyöräiset.
Öljyistä ei hajua, vaihdetaan normaalisti huolloissa, en tiedä mitä sinne tunkevat.
Mutta olen havainnut että vapaalla ollessa tyhjäkäynnillä tuntuu reisissä ja peffan kautta sellaista pientä "napsuntaa"
ikään kuin paukuteltaisiin purkissa jotain, vaikee kuvailla.
Kun vetäisee kytkimen pohjaan niin käy siististi eli napsahdukset ja poksahdukset loppuu ?

Edellisessä pyörässä (bmw 1100rt) vaihteet kolisivat kyllä todella miehekkäästi. Parhaimmillaan koko pyörä loikkasi eteenpäin. Mutta sehän on bemujen ominaisuus.... Nykyisessä Banditissa ykkönen kolahtaa joskus.

Jos merkkihuolto on kyseessä niin todennäköisesti käyttävät Mobilia, 10W40 Synpower lukee ainakin mulla huoltokuitissa.
Ja todellakin ne vaihteet kolahtaa, tuntuu olevan näillä malleilla ainakin enemmän ominaisuus, eihän tuota voi hiljaiseksi muutenkaan väittää, kilkattaa, kalkattaa ja pitää kaikenlaisia ääniä.
Ja ainakaan mun tapauksessa ei ole kyse kytkimen kunnosta, on vielä sen verran uus pyörä, ennemmin siitä että vaihteiston sisäänajo on vielä vaiheessa. Kuuleman mukaan joskus tossa 10000 kilsan jälkeen alkaa vasta olla "sisäänajettu"

Back