• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

Vaihteen kääntäminen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja veepee78
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Moi,

mikähän olis sellanen edullinen tapa kädettömälle (en siis omista metallipajaa=) kääntää vaihteenvalintasuunta GP tyyliseksi?

Ei ihan huvin ja kokeilun vuoksi viitsis Gillesejä ostella, on melko hintavat..

riippuu toki mopottimesta mut yleensä kyykyt menee kätevimmin siten et katot polkimessa kiinni olevan tapin ja katot missä se on koneessa kiinni... käännät sen tapin siihen toisin päin...
eli yleensä se on pultti kiristeinen... homma on v..tun helppo ja siin tarttee yleensä yhe työkalun(jos ei katteita tartte irrottaa[ei ainakaa r6/r1 ja gixxxer])... eli ei siihe pajaa tartte
ja sori.. tiiän et ei täst mitää selvää saa
sad_orig.gif

edit: huonolle selitykselle selventäväks kuva
kuvassa on se käännettävä mokkula keskellä oikeella.. eli käännät ton osan siten että tanko on yläpuolella-klik-

Ei taida Hondassa onnistua noin helposti kääntö. Vaatinee ainakin jotain lisäkilkkeitä, ellei sitten koko rearsetin. PP-tuningilla on suht edukkaita tappisarjoja.

Sigusta selviää mopo, eli 1000rr.. Separissa tuo kääntötemppu ei taida onnistua, sen verran tulee tavaraa vaihdevivuston eteen jos kääntää tuon härpäkkeen. Olisikin mahtavaa jos noin pienellä olis menny..

Moi,

mikähän olis sellanen edullinen tapa kädettömälle (en siis omista metallipajaa=) kääntää vaihteenvalintasuunta GP tyyliseksi?

Ei ihan huvin ja kokeilun vuoksi viitsis Gillesejä ostella, on melko hintavat..
Riippuen siitä mikä mopotin on kyseessä on tuo vaihdekaavion suunnan muutos kohtuu helppo. Toisissa malleissa se ei vaan yksinkertaisesti onnistu ilman jalkatappisarjaa.

Helpoin tapa on vaihtaa koneen kyljestä tulevan akselin päässä olevaa työntötangon asentoa 180 astetta. Eli tuo kuva voi kertoa jotain myös: Kuvatus

Aikaisemmin tuossa, vakiokaaviolla, tuo työntötanko on ollut akselin etupuolella, nyt sitten käännetyllä kaaviolla takapuolella. TOSIN vakio työntötangoilla ja osilla tuo kaavion kääntäminen ei onnistu. Ei mahdu osat liikkuman ja vaihde jumiutuu helposti päälle ja ei tangot liiku mihinkään. Samoin vanhemman mallisessa R6:ssa, jossa työntötanko menee rungon läpi, ei onnistu homma vakiopalikoilla.

Ja on niitä halvempiakin olemassa kuin Gilles, varmasti myös yhtä hyviä.

Näytti pp tuningilla olevan ihan pelkkä kaavionkääntösettikin, näinköhän tuo vain vaatii myös tappisarjan..? Pitää kysellä. Satasen tohon nyt voisi irrottaa, mikä sekin tuntuu melko kohtuukatteelliselta taksalta yhdestä hemmetin polkimesta..

TOSIN vakio työntötangoilla ja osilla tuo kaavion kääntäminen ei onnistu. Ei mahdu osat liikkuman ja vaihde jumiutuu helposti päälle ja ei tangot liiku mihinkään.
Mulla on pp-tuningin tappisarja perinteisellä vaihdekaaviolla, mutta laitoin sen toimimaan käänteisenä. Kuva <- Kuvassa vaihdepolkimen jatkopala on osin liikkeen lyhentämistä varten ja osaltaan pitkän vaihdetangon kompensaatiota. Toimii hyvin ainakin omasta mielestä.

Näytti pp tuningilla olevan ihan pelkkä kaavionkääntösettikin, näinköhän tuo vain vaatii myös tappisarjan..? Pitää kysellä. Satasen tohon nyt voisi irrottaa, mikä sekin tuntuu melko kohtuukatteelliselta taksalta yhdestä hemmetin polkimesta..
Jos et muualta löydä sopivasti pp-tuuninkia, niin tuolta on tavaraa tavattu tilailla -> racing-products.com
Suomestakin saa: Bike Doctor

TOSIN vakio työntötangoilla ja osilla tuo kaavion kääntäminen ei onnistu. Ei mahdu osat liikkuman ja vaihde jumiutuu helposti päälle ja ei tangot liiku mihinkään.
Mulla on pp-tuningin tappisarja perinteisellä vaihdekaaviolla, mutta laitoin sen toimimaan käänteisenä. Kuva <- Kuvassa vaihdepolkimen jatkopala on osin liikkeen lyhentämistä varten ja osaltaan pitkän vaihdetangon kompensaatiota. Toimii hyvin ainakin omasta mielestä.
Hetkonen... jos oikein kuvaa katson niin sulla ei ole tuo PP-tuningin vaihdekiksi siellä kiinni missä sen kuuluisi olla, eli koneenpultissa vaan tuossa orkkis paikassaan? Vai näenkö mä ihan väärin?

Siis ei siinä mitään jos toi noinkin toimii, mutta painoa sekä vähemmän hajoavia osia kun sen murikan sieltä alta poistaa, missä siis sivuseisontatuki on. Samalla lähtee muutama terävä reuna pois mikä voi kaatumisen yhteydessä hiukan sivallella jalkaa tai muita ruumiinosia.

Kiitos nopeista vinkeistä, tutustutaan vaihtoehtoihin.

--offtopic--
Kyllä nää nykyset hinnat on menny ihan mahdottomiksi... pien keppi satasen pinnassa ja renkaanvaihto (justiinsa sovin ajan) saman verran, järkyttävää. Vois olla aikamoinen kultakaivos MP huolto, kun kaikki tuntuu olevan ihan jumissa töistä.
--offtopic--

Hetkonen... jos oikein kuvaa katson niin sulla ei ole tuo PP-tuningin vaihdekiksi siellä kiinni missä sen kuuluisi olla, eli koneenpultissa vaan tuossa orkkis paikassaan? Vai näenkö mä ihan väärin?
Näät ihan oikein. PP-tuningin rearseteissä tulee erilaiset polkimet perinteiselle ja käännetylle kaaviolle, ja mulla on se perinteinen versio ja se tulee ihan orkkis paikkaan kiinni.

sanoi:
Siis ei siinä mitään jos toi noinkin toimii, mutta painoa sekä vähemmän hajoavia osia kun sen murikan sieltä alta poistaa, missä siis sivuseisontatuki on.
Juu.. mulla on vielä sivuseisontatuki kiinni, kun ihan harrastelijana ajelen. Kisahommat sitten erikseen.

Näät ihan oikein. PP-tuningin rearseteissä tulee erilaiset polkimet perinteiselle ja käännetylle kaaviolle, ja mulla on se perinteinen versio ja se tulee ihan orkkis paikkaan kiinni.

sanoi:
Siis ei siinä mitään jos toi noinkin toimii, mutta painoa sekä vähemmän hajoavia osia kun sen murikan sieltä alta poistaa, missä siis sivuseisontatuki on.
Juu.. mulla on vielä sivuseisontatuki kiinni, kun ihan harrastelijana ajelen. Kisahommat sitten erikseen.
Ok. Tuota en tiennytkään, taas oppi jotain uutta.
smile_org.gif

Ja harrastelijan käytössä tuo sivuseisontatuki on helpottava tekijä kyllä. Tosin ei silti kannata kauheasti turvallisuudesta tinkiä.
wink.gif

Onko jääny earthend modaukset puolitiehen kun vieläkin paistaa tuo katteen kärjen katkaisukohta valkoisena
biggrin.gif
tounge.gif

TOSIN vakio työntötangoilla ja osilla tuo kaavion kääntäminen ei onnistu. Ei mahdu osat liikkuman ja vaihde jumiutuu helposti päälle ja ei tangot liiku mihinkään. Samoin vanhemman mallisessa R6:ssa, jossa työntötanko menee rungon läpi, ei onnistu homma vakiopalikoilla.
Ainakin 03-05 R6:ssa homma onnistuu vakiokilkkeillä kun työntötangon siirtää rungon ulkopuolelle. Mahtuu liikkumaan hyvin ja toimiikin moitteettomasti.

Mikäli jotakuta kiinnostaa niin voin muutaman kuvankin näpsäistä...

Back