• Tervetuloa uudistetulle moottoripyora.org -foorumille! Onko ongelmia? Palautetta? kerätään tähän ketjuun kootusti asiat. Mikäli et pääse ketjuun kirjoittamaan, voit myös olla sähköpostilla yhteydessä. Teknisen tuen sähköposti löytyy yhteystiedot -sivulta. Mikäli et pääse kirjautumaan, yritä ensin salasanan palautusta.

V-kone ei kestä keulimista??

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JP-800
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

JP-800

MotOrg ry jäsen
Sattuneesta syystä on tullut tätäkin asiaa selvitettyä ja useasta eri suunnalta olen kuullut että V-kone ei kestä esim. "erityisen pitkiä jyrkkiä mäkiä"
biggrin.gif
tai jos joku keulii niin sellaista toimintaa
wink.gif
Voisiko joku selkokielellä selvittää mistä tämä johtuu? Rivineloset taas tämän kestävät ja kuulemma erityisen hyvin vanhemmat 600:set cebarit. Ja pyörä mikä ei kestänyt oli TL 1000 R ja syynä taisi olla Norjan jyrkät nousut ja laskut kesällä kun Orgin väen kanssa siellä vierailimme
biggrin.gif

Täytynee varmaan vaihtaa mopotin heti keväällä ennenkuin Orgin väen kanssa suunnistetaan kohti Gardajärveä. Matkalla taitaa olla myös näitä "jyrkempiä nousuja" esim. alppien yli
biggrin.gif

oon jostain kuullu et v-koneet on suunniteltu matkapyöriksi. niissähän on tunnetusti paljon vääntöä mitä tarvitaan laukkusarjan ja korkeamman pleksin liikkeelle saamiseen
biggrin.gif
tosin ajamista kannattaa välttää jyrkillä nousuilla koska kone voi luulla et nyt se yrittää keulia ja leikkaa kiinni.

Liittynee voiteluun
nixweiss.gif
Olipahan 264 Volvossakin vastaavan kaltainen voiteluongelma - kone ei tykännyt ajella matalilla kierroksilla kovin kauaa => nokat jäi voitelemati kun ketju ei nostanut liukastinta riittävästi yläkertaan
sad_orig.gif

Oliskohan syynä noihin kestämisiin/kestämättömyyksiin tuo öljypumpun sijainti koneessa. Jos se on koneen etuosassa ja pelillä keulitaan, niin ilmaahan se alkaa horia.
Liukulaakeroitu kone tuskin siitä pitää, kun laakeri (öljy) katoaa.
Joissakin koneissa pumppu sijaitsee koneen takaosassa, jolloin kone saa voitelun keuliessakin, eikä voiteluun tule katkosta.
Tuskin tuolla V-koneella/rivikoneella on merkitystä tuossa voiteluasiassa.

En ole koskaan kuullut mitään tuollaista (mikä nyt ei sinänsä todista mitään), muttei se oikein järkeenkään sovi.
Samoilla linjoilla olen kuin Jim Goose, kyllä se hytittelyyn sopivuus tai sopimattomuus riippuu ihan moottorin voitelujärjestelmästä.
Esimerkkinä nyt mieleen muistuu että ainakin vanhoissa kawan rivinelkuissa oli öljypumput koneen etuosassa, ja keuliminen aiheutti öljyvalon syttymisen ja tietenkin myös voitelun loppumisen.
Toisaalta taas todella moni ihan ammattikikkailija käyttää työkalunaan v-koneista pyörää, eikä ole ongelmista kuulunut. Mm. monstereita ja tuonon olen nähnyt pidemmän linjan kikkailijoilla.
Ei välttämättä tule mittaristoa seurailtua keuliessa mutta onko tuollaista esiintynyt? Joku koneen tunteva voisi kertoa kuinka siinä on voitelu toteutettu.

Täytynee varmaan vaihtaa mopotin heti keväällä ennenkuin Orgin väen kanssa suunnistetaan kohti Gardajärveä.
Jos mopotinta ajattelit vaihtaa, ehdotan Bladea. Sitä käytetään stunttipyöränä kuvien ja videopätkien perusteella maailmalla paljon; eikä leikkaa kiinni moottori.  
tounge.gif
Soveltuu keulimiseen, mutta minä en moista harrasta, vaan otan silloin tällöin (vahingossa, prkl) ylinopeussakkoja  
tounge.gif

Liittynee voiteluun
nixweiss.gif
Olipahan 264 Volvossakin vastaavan kaltainen voiteluongelma - kone ei tykännyt ajella matalilla kierroksilla kovin kauaa => nokat jäi voitelemati kun ketju ei nostanut liukastinta riittävästi yläkertaan
sad_orig.gif
Kyllä nää koneet on painevoideltuja yläkertaan asti. Ei ketju toimi elevaattorina.

Ainakin Suzukin sv:eissä on ollu ongelmia koneiden kestävyydessä pitkissä keulimisissa... Tiedä sit onko sama homma tellussa.

Keulinuhan en ole, mutta pitkiä jyrkkiä ylämäkiä kyllä olen ajanut  
biggrin.gif
Ja kyllä huollon poijat ainakin väittivät että rivinelonen kestää tuota keulimista paremmin, mutta enpä taas tajunnut kysyä miksi... eli miksi?

Ja JP-800:nen se taas MegaB:n nickillä kirjoittelee
wink.gif

Ainakin muutamissa SV:n tapauksissa on ollut kyse siitä et kone ei saa voitelua hytin ollessa pystyssä. Kenties tässä on samasta asiasta kyse.

Jos koneessa on kuivasumppuvoitelu, niin ei tule ongelmia pitkissäkään etupyöränsäästöissä. Vapaasti öljypohjassa lilluva öljy kun tahtoo velloa sinne minne g-voimat sitä vie.

Juu jotain TL:n öljy ongelmista olen kuullut aikaisemminkin...
Yhdellä hepulla oli samallainen pyörä ja siltä tuli kans öljyt pihalle, en paikkaa muista...jostain sivuposkentiivisteen välistä
withstupid.gif

No joka tapauksessa olivat huollossa kertoneet sen öljyn koneessa pysymisen ihan tyyppi viaksi varsinkin alkupään tl:ssä. Viimeisissä malleissa on kuulema öljynpainetta tasattu laittamalla niihin lauhdutin. Muistaakseni kaverin pyörä "reprointiin" myös niin.
Ihan varma en ole(asiantuntijat korjatkaa) mutta muistelen että ongelmina TL:ssä on ollut liian suuret vaihtelut öljynpaineissa jota on yritetty esim. lauhduttimella.
Muuten uusi SV:n kone on aika lähelle sama mutta parannettu versio joten samoja ongelmia ei pitäs olla.

Et ei sitten muuta kun loiskelevyjä hitsaamaan talvi-iltoina.
biggrin.gif
Samallahan sitä voi katsoa että missä se imuputki öljylle on josko täytyneen jättää ovaaliradatkin ajamatta.
idea3.gif

Nuo Demsey:n ajatukset öljynpaineista muistelen kanssa kuulleeni..täytyy tutkia että mistä.

Sattuneesta syystä on tullut tätäkin asiaa selvitettyä ja useasta eri suunnalta olen kuullut että V-kone ei kestä esim. "erityisen pitkiä jyrkkiä mäkiä"
biggrin.gif
tai jos joku keulii niin sellaista toimintaa
wink.gif
Voisiko joku selkokielellä selvittää mistä tämä johtuu? Rivineloset taas tämän kestävät ja kuulemma erityisen hyvin vanhemmat 600:set cebarit. Ja pyörä mikä ei kestänyt oli TL 1000 R ja syynä taisi olla Norjan jyrkät nousut ja laskut kesällä kun Orgin väen kanssa siellä vierailimme
biggrin.gif

Täytynee varmaan vaihtaa mopotin heti keväällä ennenkuin Orgin väen kanssa suunnistetaan kohti Gardajärveä. Matkalla taitaa olla myös näitä "jyrkempiä nousuja" esim. alppien yli
biggrin.gif
Juslan mutkapätkälläkin on ihan uskomattomia nousuja ja laskuja muistaakseni. Ethän vaan ole siellä käynyt.
Kuten BikerBabe jo tossa sanoin niin eikös juuri toi V-kone ole kuin tehty matkamotorismiin, hugeplexit keulaan ja laukut sivuille+taakse. Kromi sopii myös V-koneellisiin pyöriin erittäin hyvin.
sport05.gif

Juteltuani Suomen MP-palvelun (Pitsku) omistajan kanssa (harrastanut kiihdytystä yms) kertoi mulle että useimmissa mp:issä öljy tilavuus ei riitä pumpulle korkeakiertoisissa (lue mp) jolloin voitelu on niin sanottu "roiske" voitelua, jolloin yläpää jää vähemmälle voitelulle. Keulimisessa/jyrkkä mäki lisää tätä jos pumppu on "väärässä" paikassa (edessä). Öljyllä on tällöin suuri merkitys (hänen mukaan ja tietenkin ostin heti sitä häneltä, meninkö helppoon?) Hän myös mainitsi että öljypumpun teho ei ole niin suuri (öljytilavuuden määrä) että se pystyisi voitelemaan tehokkaasti yläpään. Jos olisi tehokas niin alapää jää voitelutta.

Suizan SV 650 ainakin kuolee eli leikkaa kiinni jos pitkiä siivuja vetää. Syynä taitaa olla se että etummainen pytty nousee pystyyn ja voitelu loppuu. laakerit kilahtaa. Näin se mutuna meni puolitutun sv kuskin puheista muisteltuna.

Ja tellussa taitaa olla tota öljynkarkailua tyyppivikana joissain malleissa. Voisi pieni intter net surffiminen googlen kautta tuoda lisäinfoa tähän aiheeseen. Mutta mites sulla JP-800 kun se pärrä on pari kertaa lipattu ja (jälleen kerran) huhu kertoo että lipatuissa koneissa saattais täräys olla aihettanut laakereiden tai muiden osien viottumista ja myöhemmin tulee juurikin jotain outoa oireilua? Kovin udolta tuntuu että jyrkät ylä- ja alamäet rikkoisi mopon  
confused_orig.gif

Siitä en sitten mene sanomaan mitään miten v-koneet kestää keulimista. Mitenkähän esim. buellit? Nehän on alusta asti suunniteltu keulimiseen. Samoin enpä ole keulimisherkästä VTR:stä pahemmin keulimis riippuvaisia leikkaamisia kuullut...

Ducatithan (ainakin monsterit) pitkissä keulissa päästää öljyt pihalle, tosin tämä tuntuu olevan vain tosi pitkissä siivuissa. Edit: Tarkennetaan "tosi pitkissä" eli yli kilometrin.

Ducatithan (ainakin monsterit) pitkissä keulissa päästää öljyt pihalle, tosin tämä tuntuu olevan vain tosi pitkissä siivuissa. Edit: Tarkennetaan "tosi pitkissä" eli yli kilometrin.
Itse olen ainakin kuullut, että monstereissa pitkiä keulia vedettäessä valuu öljy kampikammion huohotinputkesta ilmanputsariin ja sieltä pyttyihin. Tätä taas on "korjattu" tukkimalla tuo putki hytityksen ajaksi...

Tämä ei sitten ole omaa faktakokemusta vaan kuulopuheita, joita ei välttämättä edes pitäisi kirjoittaa...
confused_orig.gif

No Tuusmotorin veikkaus koneeni laukeamiseen on juuri tämä eli ei ole saanut voitelua tarpeeksi alakerrassa ja uskalsivat "syyttää" että olen tuolla muka hytitellyt
biggrin.gif

Itse olen ainakin kuullut, että monstereissa pitkiä keulia vedettäessä valuu öljy kampikammion huohotinputkesta ilmanputsariin ja sieltä pyttyihin. Tätä taas on "korjattu" tukkimalla tuo putki hytityksen ajaksi...

Tämä ei sitten ole omaa faktakokemusta vaan kuulopuheita, joita ei välttämättä edes pitäisi kirjoittaa...  
confused_orig.gif
Jeps, jostain putkesta ne pihalle tursuu. Mutta itse kanssa aika mutu-pohjalla mennään  
thumbs-up.gif

Back